• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

שלוחו של אדם כמותו, והקשר למרגלים

גרינפלד

Well-known member
ספרי זוטא ריש שלח:
במספר הימים אשר תרתם. אמ׳ ר׳ ישמעאל וכי ישראל תרו אותה והרי שנים עשר בלבד תרו אותה אלא לפי שהיו שלוחיהן ששלוחו של אדם כמותו בכל מקום. ר׳ עקיבא אומר מניין ששלוחו של אדם כמותו שנאמר והקרבתם אשה לה' (ויקרא כג ח) והלא הכהנים היו המקריבין אלא ששלוחו של אדם כמותו. ר׳ יהושע אומר מניין ששלוחו של אדם כמותו שנאמר ושחטו אותו כל קהל עדת ישראל (שמות יב ו) וכי כל הקהל כולן שוחטין והלא אין שוחט אלא אחד אלא מיכן ששלוחו של אדם כמותו. ר׳ אליעזר אומר מנין ששלוחו של אדם כמותו שנאמר ויהי דבר ה' אל ירמיהו אחרי שרף המלך את המגלה שוב קח לך מגלה אחרת וכתוב עליה (ירמיה לו כז - כח) מה עשה ירמיה לקח מגלה אחרת ונתנה לברוך בן נריה וכתבה והלא הקב״ה אמר לו כתוב אלא מיכן ששלוחו של אדם כמותו. ממי למד ממשה רבינו שאמר לו הקב״ה ראה ועשה בתבניתם (שמות כה מ) וכתיב ויעשו כל חכם לב (שמות לו ח) מיכן ששלוחו של אדם כמותו. ר׳ זכאי אומר הרי הוא אומר כה אמר ה׳ למשיחו לכרש וגו׳ (ישעיה מה א) מה הוא אומר בסוף אנכי העירתיהו בצדק (ישעיה מ״ה יג) והקב״ה אומר הוא יבנה עירי וגלותי ישלח (ישעיה מה יג) וכרש אומר מי בכם מכל עמו יהי אלהיו עמו ויעל (דברי הימים ב׳ לו כג) מיכן ששלוחו של אדם כמותו. וכן את מוצא שהקב״ה מצוה את אליהו ואמר לו ואת יהוא בן נמשי תמשח למלך על ישראל (מלכים א׳ יט טז) ואליהו צוה את אלישע ואלישע שלח את יונה ומשחו שנא׳ ואלישע הנביא קרא לאחד מן הנביאים (מלכים ב׳ ט א) מיכן למדנו ששלוחו של אדם כמותו אף הקב״ה הסכים על ידו כאלו אליהו משחו שנאמר ומאלוקים היתה תבוסת אחזיה (דברי הימים ב׳ כב ז). וכן את מוצא באלישע שמשח את חזאל והלא לאליהו צוה הקב״ה שימשח אותו שנא׳ ומשחת את חזאל למלך על ארם (מלכים א׳ יט טו) אלא מיכן ששלוחו של אדם כמותו. ד״א מניין ששלוחו של אדם כמותו שנא׳ ויראו בני עמון כי נבאשו בדוד וכי בדוד עשו כלום אלא כיון שעשו לשלוחיו כאלו עשו בו ששלוחו של אדם כמותו:
 
ספרי זוטא ריש שלח:
במספר הימים אשר תרתם. אמ׳ ר׳ ישמעאל וכי ישראל תרו אותה והרי שנים עשר בלבד תרו אותה אלא לפי שהיו שלוחיהן ששלוחו של אדם כמותו בכל מקום. ר׳ עקיבא אומר מניין ששלוחו של אדם כמותו שנאמר והקרבתם אשה לה' (ויקרא כג ח) והלא הכהנים היו המקריבין אלא ששלוחו של אדם כמותו. ר׳ יהושע אומר מניין ששלוחו של אדם כמותו שנאמר ושחטו אותו כל קהל עדת ישראל (שמות יב ו) וכי כל הקהל כולן שוחטין והלא אין שוחט אלא אחד אלא מיכן ששלוחו של אדם כמותו. ר׳ אליעזר אומר מנין ששלוחו של אדם כמותו שנאמר ויהי דבר ה' אל ירמיהו אחרי שרף המלך את המגלה שוב קח לך מגלה אחרת וכתוב עליה (ירמיה לו כז - כח) מה עשה ירמיה לקח מגלה אחרת ונתנה לברוך בן נריה וכתבה והלא הקב״ה אמר לו כתוב אלא מיכן ששלוחו של אדם כמותו. ממי למד ממשה רבינו שאמר לו הקב״ה ראה ועשה בתבניתם (שמות כה מ) וכתיב ויעשו כל חכם לב (שמות לו ח) מיכן ששלוחו של אדם כמותו. ר׳ זכאי אומר הרי הוא אומר כה אמר ה׳ למשיחו לכרש וגו׳ (ישעיה מה א) מה הוא אומר בסוף אנכי העירתיהו בצדק (ישעיה מ״ה יג) והקב״ה אומר הוא יבנה עירי וגלותי ישלח (ישעיה מה יג) וכרש אומר מי בכם מכל עמו יהי אלהיו עמו ויעל (דברי הימים ב׳ לו כג) מיכן ששלוחו של אדם כמותו. וכן את מוצא שהקב״ה מצוה את אליהו ואמר לו ואת יהוא בן נמשי תמשח למלך על ישראל (מלכים א׳ יט טז) ואליהו צוה את אלישע ואלישע שלח את יונה ומשחו שנא׳ ואלישע הנביא קרא לאחד מן הנביאים (מלכים ב׳ ט א) מיכן למדנו ששלוחו של אדם כמותו אף הקב״ה הסכים על ידו כאלו אליהו משחו שנאמר ומאלוקים היתה תבוסת אחזיה (דברי הימים ב׳ כב ז). וכן את מוצא באלישע שמשח את חזאל והלא לאליהו צוה הקב״ה שימשח אותו שנא׳ ומשחת את חזאל למלך על ארם (מלכים א׳ יט טו) אלא מיכן ששלוחו של אדם כמותו. ד״א מניין ששלוחו של אדם כמותו שנא׳ ויראו בני עמון כי נבאשו בדוד וכי בדוד עשו כלום אלא כיון שעשו לשלוחיו כאלו עשו בו ששלוחו של אדם כמותו:
אין שליח לדבר עבירה?
ובאמת שנחלקו רש''י והרמב'''ן האם עצם השליחות היתה לא בסדר או רק מה שאמרו בחזרתם
ולפי השיטות שעצם ההליכה לא בסדר קשה כנ''ל
 
חזור
חלק עליון