• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

שעון שבת

שבת פרשת שופטים הייתי בשבת חתן של הבת שלי ובערב שבת בשעה 10:30 בערך השעון שבת כיבה את החשמל והצד של החתן רצו להרים את הזיזים של השעון שבת על ידי קטן אולם משפחת הכלה אמרה שזה חילול שבת והם טענו היות ויש קטנים במקום וגם שזה שמחת חתן וכלה לכן מותר על ידי קטן אולם הצד של הכלה לא נתנו להם להדליק שאלתי עם מי הצדק ואשמח לראות מקורות בעניין
 
ב"ה
שלום וברכה,

בעיקרון אין היתר להרים את הזיזים אלא באופן שזהו שבות דשבות במקום צורך מצוה, צער, הפסד, וכדומה, וכל מקום צורך כזה דורש שיקול דעת של חכם מורה הוראה מוסמך, שיכול להבחין אם זה מוגדר כצער, כמצוה, וכדומה, או שזה ענין של נוחות בעלמא, כמו שהנסיון מוכיח פעמים רבות.

ומה שאסור ע"י גדול אסור גם ע"י קטן, אלא שפעמים ע"י גדול זה מותר לא לכל הדעות, במקרה כזה מעדיפים ע"י קטן כדי שהגדול לא יצטרך להיסתמך על קולות, אבל כאשר לגדול בודאי אסור, גם לומר לקטן זהו איסור גמור.

לכן גם במקרה המדובר, היה צריך לשאול מורה הוראה, שהיה בוחן את המקרה אם יש שם עוגמת נפש גדולה וכדומה לפי הענין, ואם היה רואה לנכון היה מתיר ע"י שבות דשבות, כגון לקרא לגוי שירים את הזיזים שידלוק בעוד רבע שעה ואז זה גרמא, ואם לא מצוי גוי, בשעת הדחק גדול אפשר ע"י קטן שירים את הזיזים "בשינוי" שידלוק בעוד רבע שעה, ובכך נחשב שבות דשבות שמותר. אבל בלי הוראת מורה הוראה מובהק שיתיר בזה היתר מיוחד אין לעשות כן בשום פנים, שהמכשולות בזה מצויים לרוב.

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון