• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

תופעה רבנים מחזירי בתשובה בימינו.

לא זכיתי להבין דבריך כלל. אשמח להרחבה.
מה שהוא אומר זה שהיום כולם מכירים את המושגים האלו כולל בחורי ישיבות ואברכים ולכן הם צוחקים מזה.
אחד הרבנים התייחס לזה בשיעור ואמר שלא שמע על מישהו שאחרי ששמע את השיעור חשקה נפשו ללמוד 'מסכת חגיגה'... זה מושגים ישנים שרק מעוררים בת צחוק למי שמכירם ותל"מ.
 
לדאבונינו דברים שהיו פשוטים מאוד בדורות עברו הלכו וניטשטשו, חוזר בתשובה ראוי להוקירו, אבל מכאן ועד ללמוד ממנו ולתת לו לדבר ברבים וכל שכן לפני צעירים, הדרך רחוקה, כמובן אין כוונתי שחוזר בתשובה אין לו תקנה, אלא הוא צריך להתבשל כמה שנים טובות וללמוד תורה בהתמדה כדי למחוק את מה שבדעתו ולמלאות עצמו במושגי קודש, כמובן שאין הביקורת על רבנים שלמדו כמה שנים טובות עד שהלכו להחזיר בתשובה, אבל הבעיה היא באנשים שלא קרו ולא שנו וישר נהפכים לרבנים גדולים שבחורי ישיבה שומעים לקחם בצמא, והנזק גדול.
 
אבל הבעיה היא באנשים שלא קרו ולא שנו וישר נהפכים לרבנים גדולים שבחורי ישיבה שומעים לקחם בצמא, והנזק גדול
אני לא מכיר רבנים כאלו, הרבנים הידועים שמוסרים שיעורים לרבים הם תלמידי חכמים מפורסמים שלמדו שנים רבות ורובם כבר עבר עליהם מרבית חייהם בציבור החרדי. בא נשאיר לרבנים להחליט מי לשמוע ומי לא, אנחנו יכולים לדון על הנושא, אבל בשום פנים ואופן לא 'להעביר ביקורת' כאילו לנו הדעה ולנו התבונה ואנחנו יודעים מה נכון ומה לא, את זה צריך להשאיר לחכמים המפורסמים בדורנו.
 
סליחה שאני מתערב... ומה שאני הולך להגיד, זה לא מישהו ספציפי, פשוט הדעות הללו שמשמיעים פה נגד רבנים ובפרט דרשנים מצליחים, נשמעות בכל מיני מקומות.
אולי מדובר על קנאה? איך אדם שחזר בתשובה בגיל 20 פלוס, מצליח לסחוף אחריו המונים ולהשמיעם להם תורה?
איך אדם שחזר בתשובה פתאום מקבל במה יותר מאבכים ששנים בישיבות וכוללים.... ככה זה נראה מנקודת מבט עיני כל הביקורת הזו
 
לדאבונינו דברים שהיו פשוטים מאוד בדורות עברו הלכו וניטשטשו, חוזר בתשובה ראוי להוקירו, אבל מכאן ועד ללמוד ממנו ולתת לו לדבר ברבים וכל שכן לפני צעירים, הדרך רחוקה, כמובן אין כוונתי שחוזר בתשובה אין לו תקנה, אלא הוא צריך להתבשל כמה שנים טובות וללמוד תורה בהתמדה כדי למחוק את מה שבדעתו ולמלאות עצמו במושגי קודש, כמובן שאין הביקורת על רבנים שלמדו כמה שנים טובות עד שהלכו להחזיר בתשובה, אבל הבעיה היא באנשים שלא קרו ולא שנו וישר נהפכים לרבנים גדולים שבחורי ישיבה שומעים לקחם בצמא, והנזק גדול.
אני לא חושב שהרבנים שמדברים פה עליהם מדובר בחוזרי תשובה שאחרי חצי שנה כבר הקימו קהילה, אלא כאלו שישב ועמלו על התורה.
גם אני לא הייתי מפיץ כאן את דעתי בנושאים מסויימים לפני שהייתי בישיבה וכולל כדבעי.
*************
כתבתי פה קצת פרטים אישיים על עצמי שלא היה אכפת לי לשתף. אך החלטתי בסוף למחוק בשביל לא לתת לאנשים נקודת מבט שלילית שעשויה לצאת.

רק אציין שאני לא הרבה שנים בתשובה, ובכ״ז לאנשים לא אכפת לשמוע את התורה שיש לי להשמיע. במיוחד בגלל שאני נצמד לשיטה מסויימת שקיבלתי מרבותיי.
 
מה שהוא אומר זה שהיום כולם מכירים את המושגים האלו כולל בחורי ישיבות ואברכים ולכן הם צוחקים מזה.
אחד הרבנים התייחס לזה בשיעור ואמר שלא שמע על מישהו שאחרי ששמע את השיעור חשקה נפשו ללמוד 'מסכת חגיגה'... זה מושגים ישנים שרק מעוררים בת צחוק למי שמכירם ותל"מ.
זה שיודעים לא מתיר לרבנים לדבר על זה, והיא גמרא ערוכה (שבת לג. וכתובות ח ע"ב) "אמר רבי חנן בר רבא: הכל יודעין כלה למה נכנסה לחופה, אלא כל המנבל פיו אפילו חותמין עליו גזר דין של שבעים שנה לטובה - הופכין עליו לרעה".
 
אני לא חושב שהרבנים שמדברים פה עליהם מדובר בחוזרי תשובה שאחרי חצי שנה כבר הקימו קהילה, אלא כאלו שישב ועמלו על התורה.
גם אני לא הייתי מפיץ כאן את דעתי בנושאים מסויימים לפני שהייתי בישיבה וכולל כדבעי.
*************
כתבתי פה קצת פרטים אישיים על עצמי שלא היה אכפת לי לשתף. אך החלטתי בסוף למחוק בשביל לא לתת לאנשים נקודת מבט שלילית שעשויה לצאת.

רק אציין שאני לא הרבה שנים בתשובה, ובכ״ז לאנשים לא אכפת לשמוע את התורה שיש לי להשמיע. במיוחד בגלל שאני נצמד לשיטה מסויימת שקיבלתי מרבותיי.
ראשית אני חייב לומר לך שאני מקנא בך, הלואי עלי לשנות את מעשי הרעים למעשים טובים. לא יודע אם הייתי עומד בנסיון שלך.
אין שום בעיה עם התורה של בעלי התשובה, ואף אחד לא דיבר מילה בגנותם בזה, הנקודה היא לא על תורתם אלא על חלקם שמשלבים בשיעורים דברים שאינם תורה.
ואני שמעתי פעם מהרב אלבז שא"א לחשוד אותו במשהו נגד בעלי התשובה, דברים נגד א' מהרבנים החוזרים בתשובה, שקופץ להיות רב, וצריך להמתין עוד כמה שנים טובות בכולל. ויותר מזה אמר לי שהיה אחד מתלמידיו שג"כ הצליח בתחילת דרכו בשיעורים וכו', והרב אלבז אמר לו לעזוב את השיעורים ולבוא לישיבה למשך כמה שנים, והוא כבר כמה שנים טובות שוקד על תלמודו בישיבת אור החיים בלא למסור שיעורים.

אבא שלי מהתלמידים הראשונים של הרב אלבז, כשהורי חזרו בתשובה לפני עשרות שנים, הם השתתפו בסמינר השני שקיים הרב אלבז.
 
סליחה שאני מתערב... ומה שאני הולך להגיד, זה לא מישהו ספציפי, פשוט הדעות הללו שמשמיעים פה נגד רבנים ובפרט דרשנים מצליחים, נשמעות בכל מיני מקומות.
אולי מדובר על קנאה? איך אדם שחזר בתשובה בגיל 20 פלוס, מצליח לסחוף אחריו המונים ולהשמיעם להם תורה?
איך אדם שחזר בתשובה פתאום מקבל במה יותר מאבכים ששנים בישיבות וכוללים.... ככה זה נראה מנקודת מבט עיני כל הביקורת הזו
אז למה לבעלי תשובה שמקבלים במה ולא מדברים דברים כאלה, אין התנגדות? למה אין קנאה מהם?
 
@ע״ה ס״ט
אנסה בס״ד להסביר את אשר על ליבי, בבקשה לשמור על ראש פתוח.

ראשית כל, אני מסכים חלקית אם לא לגמרי על כך שבעל תשובה לרוב מושפע ממה שהיה לפני כן. אבל, וזה אבל עצום, בעל תשובה חזק שחזר לאדני התורה והיראה ועבודת ה׳, לא רוצה באמת קשר למה שהיה לפני כן. כל מיני התוכניות טלועי למיניהם והשטויות למיניהם, בעל תשובה כדבעי לא רק שחוזר בתשובה על העבירות שלו אלא גם על השטויות שעשו את החיים שלו.
אני לא אומר זאת רק מנסיון אישי, אלא מהיכרות עם בעלי תשובה בישיבה. מי שרציני ב״מהפך״ חיים שלו, לא רוצה שום קשר או קירבה למה שהיה מקודם.
ואני מכיר הרבה בעלי תשובה. יש כאלו שקשה להם מאד להכנס, ורואים את זה עליהם מכף רגל עד ראש. החל בלבוש, בהתנהגות, באילו שירים הם שומעים, ועוד דברים. ואילו להיפך, בעל תשובה רציני אתה תשים לב שהוא בעל תשובה אולי רק בנקודות מסוימות. אולי בדרך מחשבה. אבל כשהוא רציני ונכנס לישיבה כדבעי, אתה לא תראה בו דבר מחייו הקודמים. ברוך ה׳.

בשביל הנקודה הבאה שהציק לך מאד, והוא השיעורים, אקדים לך נקודה אחרת שבכלל לא קשורה למה שאתה רצית לקשר.

ברוך ה׳ יש היום הרבה סיגנונות של דברי תורה. כשאני התחזקתי שמעתי בשבוע 5 שיעורי תורה מ-5 סיגנונות שונים. הן אם זה סגנון שמגיש מוסר, או שמסביר מוסר על דרך הפרשה. הן על דרך חסידות (לרוב חב״דניקים), הן על דרך האקטואליה, והן על דרך רעיונות או הרצאות.
לא אכחיד כי כל סגנון כזה של שיעור מתאים כל אחד לרב לפי עניינו, לפי מה שהוא מרגיש קרוב, או בדרך שרבותיו הדריכו אותו.
כמו כן, זה תלוי גם מאד בקהל היעד. אם זה בני תורה הרמה של השיעור צריכה להיות יותר גבוהה, בין אם למדנית או עיונית. אם זה בעלי בתים, הרמה צריכה להיות הן בהתאם לקהל היעד, הן בהתאם לקהילה שמעבירים לה אותה. מיותר לציין שכן הוא למתקרבים, נושרים, חילונים, ועוד.
לא כל אחד כמובן יכול לעשות רמת שיעור לכל אחד מהקבוצות הללו, יחידי סגולה אולי יצליחו. אבל תמיד יש את אילו שיותר מתמחים בלעבוד עם מתחזקים וכדומיו.
כמובן שכל מי שאני מדבר על זה שצריך להעביר שיעור צריך להיות כמובן ברמה שיודע צורתא דשמעתתא ואם ירצה ה׳ לפחות ידע כמה מסכתות טובות, אחרת מאן דכר שמיה.

כעת נבוא לנקודה הכא, שלכאורה יש טענה שרבנים בעלי תשובה משלבים ״אלמנטים״.
דבר ראשון לא אומר שהדבר טוב. אבל תמיד צריך לבדוק אם הם עושים כאן מדעת רבם, או כי דווקא דברים כאלו רוצים השומעים לשמוע, כי ״ככה הם מצפים״. זה לא בהכרח עושה את התופעה טוב. אבל כפי שכבר אמרו בנושא כזה או אחר, המציאות משתנה. הדור היום מאד חלש. ואם הדרשן משלב בדיחות בשיעוריו זה לא בהכרח דבר רע גם אם זה לא מקובל.
אפשר לצעוק ״זה לא דרך רבותינו״, לזה אמרתי - מי אמר שאולי רבותיו אמרו לו לדרוש בצורה כזו, בראותם שהדרך הזו יותר מתאימה לו. או לחלופין שכך הדרשן מרגיש שזו צורת השיעור שהוא מרגיש קרוב אליו. ולזה גם הקדמתי מה שאמרתי, שכל אחד יש לו צורה משלו להעביר את הדברים.

יתירה מזו, לומר שזו תופעה ששייכת דווקא לרבנים חוזרים בתשובה, לא ידעתי מקורה. שמעתי פעמים רבות את הרב בניזרי שמשלב לפעמים ״אלמנטים״ מהעולם שבחוץ לצורך בדיחה, יש עוד דוגמאות אבל זו דוגמא בולטת. ומי שמכיר את הרב בניזרי באופן אישי לא יכול לטעון שהוא עדיין מושפע מהעולם שלפני.
כך שלייחס את התופעה הזו דווקא לחוזרים בתשובה לא ידעתי מקורה.

לצעוק ולומר ״לא זו הדרך שהדריכונו רבותינו״, זה אולי טענה הוגנת וצודקת, אך זה לא בהכרח כמו השקפה מזרחיסטית או כזו שעלינו להרחיק אותנו ממנה. במקום לנסות לראות אילו נקודות ״טובות״ יש בזה, מחפשים דבר ראשון את הנקודה הרעה?
כבר עלו טענות יפות וצודקות הן בנושא זה והן בנושא אחר, שלפעמים שיעורים כאלו עדיפים על פני שבחורי ישיבות יעשו דברים אחרים. ברחוב שלי יש ישיבה מסוימת וכל יום כמעט אני רואה בחורים מאותה ישיבה מתבטלים. אולי לא עושים שטויות ח״ו, אך הדבר לא נראה טוב לעיני אנשים. בימי ישיבתי הזהירו אותנו הר״מים לא לשבת סתם במדרגות של הישיבה שלא יגידו אנשים על בעלי תשובה דברים רעים. אני לא מבין למה הדבר שונה לבחורי ישיבה אחרים. בכ״א הקישור לעניינו הוא שלפעמים עדיף לבחורי ישיבה לשמוע שיעור עם בדיחות מאשר שאולי היו עושים דברים אחרים.

נקודה אחרונה, שקשור לעניין אחר.
הרבה פעמים אני רואה טענות שבעלי תשובה ״שונים במחשבתם״ וכד׳. הייתי שמח להוכיח שזה לא נכון. אבל זה יקח מגילה כמו מה שכתבתי עד עכשיו. מה שנגעתי לעיל בעניין שבעל תשובה בד״כ מתרחק כמטוחי קשת ממה שהיה לפני החזרה שלו קשור לכך ביותר.
צריך לדעת שאם בעל תשובה צעיר (בן 20+) לא נכנס לישיבה כדבעי, אכן יהיה לו בעיות להתקבל בחברה החרדית. יש סיבה למה ישיבות לבעלי תשובה נצרכות. ההדרכה שמקבלים בישיבה מהרבנים והתורה שסופגים משנה את האדם. ואני אומר זאת בתור אחד שמה שהחזיר אותי בתשובה זה לא רב מסוים או ״שגיליתי את האמת״, אלא שהתחלתי ללמוד תורה וראיתי כמה אורה כי טוב. הרבה פעמים בתחילת דרכי היה לי ניסיונות, אך תמיד איכשהו אור התורה אמר לי שאין לי מה לחפש במקום אחר.
ובגלל זה כשאני רואה כאלו שמתקרבים כי ״חיפשו את האמת״, אני לא ניגש בצורה של הוכחות וכד׳ (כעין השיטה של הרב זמיר כהן) אלא תמיד מעביר תוכן שמראה כמה התורה היא מתוקה מדבש, ואיך דף גמרא יכול לשנות את היום. ואיך מוסרי התורה חכמים ואין כמותה בעולם. לא בדרך של הוכחות או מוסרים.
כך זה הדרך שלי אם אני עובד עם מתקרבים.
לעומת זאת כשמבקשים ממני להעביר שיעורי פרשת שבוע וכד׳ אני דבק יותר בשיטה של הרב אלבז, שמוציא בחכמה מתוך פסוקי התורה חכמת מוסר חזקה. כך זה החיזוק שלי לבעלי בתים ובני תורה.

לעומת זאת, יש גם לבעלי תשובה רצון להשפיע על אחרים. מה שמזכיר לי את עצמי כשרק התחלתי להתחזק ודבקתי בלימוד התורה. שכל חידוש בעיני רציתי לשתף עם אחרים, עד כדי שרציתי להעביר שיעורים וכד׳. השיטה הזו היא באמת פסולה. וכל בעל תשובה שאין לו שנה בישיבה לענ״ד לא יכול להעביר שיעור תורה או מוסר לאף אחד.
לכן גם בעלי תשובה צריכים ללכת לענ״ד לישיבות שמדריכות גם את עניין הדרשות והשיעורים. כיוון שלבעלי תשובה יש רצון פנימי להשפיע גם על אחרים. ורק אחרי כמה שנים בישיבה טובה, לימוד מסכתות, וללמוד מעט דרך הלכה, רק אז בעל תשובה לענ״ד יכול להתחיל אולי להעביר דרשות מחוץ למסגרת הלימוד שלו.

כל זה אני כותב מנסיון אישי.
וזה מעט מזעיר מה שיש לי להגיד בנושא של בעלי תשובה. כמו העניין שיש ליטאים שטוענים שהם צריכים להקים קהילה בפנ״ע. שזה דבר שבעלי תשובה מאד דוחים מסיבה מסוימת, וסיבה מוצדקת. ואין כאן מקומה.
 
@ע״ה ס״ט
אנסה בס״ד להסביר את אשר על ליבי, בבקשה לשמור על ראש פתוח.

ראשית כל, אני מסכים חלקית אם לא לגמרי על כך שבעל תשובה לרוב מושפע ממה שהיה לפני כן. אבל, וזה אבל עצום, בעל תשובה חזק שחזר לאדני התורה והיראה ועבודת ה׳, לא רוצה באמת קשר למה שהיה לפני כן. כל מיני התוכניות טלועי למיניהם והשטויות למיניהם, בעל תשובה כדבעי לא רק שחוזר בתשובה על העבירות שלו אלא גם על השטויות שעשו את החיים שלו.
אני לא אומר זאת רק מנסיון אישי, אלא מהיכרות עם בעלי תשובה בישיבה. מי שרציני ב״מהפך״ חיים שלו, לא רוצה שום קשר או קירבה למה שהיה מקודם.
ואני מכיר הרבה בעלי תשובה. יש כאלו שקשה להם מאד להכנס, ורואים את זה עליהם מכף רגל עד ראש. החל בלבוש, בהתנהגות, באילו שירים הם שומעים, ועוד דברים. ואילו להיפך, בעל תשובה רציני אתה תשים לב שהוא בעל תשובה אולי רק בנקודות מסוימות. אולי בדרך מחשבה. אבל כשהוא רציני ונכנס לישיבה כדבעי, אתה לא תראה בו דבר מחייו הקודמים. ברוך ה׳.

בשביל הנקודה הבאה שהציק לך מאד, והוא השיעורים, אקדים לך נקודה אחרת שבכלל לא קשורה למה שאתה רצית לקשר.

ברוך ה׳ יש היום הרבה סיגנונות של דברי תורה. כשאני התחזקתי שמעתי בשבוע 5 שיעורי תורה מ-5 סיגנונות שונים. הן אם זה סגנון שמגיש מוסר, או שמסביר מוסר על דרך הפרשה. הן על דרך חסידות (לרוב חב״דניקים), הן על דרך האקטואליה, והן על דרך רעיונות או הרצאות.
לא אכחיד כי כל סגנון כזה של שיעור מתאים כל אחד לרב לפי עניינו, לפי מה שהוא מרגיש קרוב, או בדרך שרבותיו הדריכו אותו.
כמו כן, זה תלוי גם מאד בקהל היעד. אם זה בני תורה הרמה של השיעור צריכה להיות יותר גבוהה, בין אם למדנית או עיונית. אם זה בעלי בתים, הרמה צריכה להיות הן בהתאם לקהל היעד, הן בהתאם לקהילה שמעבירים לה אותה. מיותר לציין שכן הוא למתקרבים, נושרים, חילונים, ועוד.
לא כל אחד כמובן יכול לעשות רמת שיעור לכל אחד מהקבוצות הללו, יחידי סגולה אולי יצליחו. אבל תמיד יש את אילו שיותר מתמחים בלעבוד עם מתחזקים וכדומיו.
כמובן שכל מי שאני מדבר על זה שצריך להעביר שיעור צריך להיות כמובן ברמה שיודע צורתא דשמעתתא ואם ירצה ה׳ לפחות ידע כמה מסכתות טובות, אחרת מאן דכר שמיה.

כעת נבוא לנקודה הכא, שלכאורה יש טענה שרבנים בעלי תשובה משלבים ״אלמנטים״.
דבר ראשון לא אומר שהדבר טוב. אבל תמיד צריך לבדוק אם הם עושים כאן מדעת רבם, או כי דווקא דברים כאלו רוצים השומעים לשמוע, כי ״ככה הם מצפים״. זה לא בהכרח עושה את התופעה טוב. אבל כפי שכבר אמרו בנושא כזה או אחר, המציאות משתנה. הדור היום מאד חלש. ואם הדרשן משלב בדיחות בשיעוריו זה לא בהכרח דבר רע גם אם זה לא מקובל.
אפשר לצעוק ״זה לא דרך רבותינו״, לזה אמרתי - מי אמר שאולי רבותיו אמרו לו לדרוש בצורה כזו, בראותם שהדרך הזו יותר מתאימה לו. או לחלופין שכך הדרשן מרגיש שזו צורת השיעור שהוא מרגיש קרוב אליו. ולזה גם הקדמתי מה שאמרתי, שכל אחד יש לו צורה משלו להעביר את הדברים.

יתירה מזו, לומר שזו תופעה ששייכת דווקא לרבנים חוזרים בתשובה, לא ידעתי מקורה. שמעתי פעמים רבות את הרב בניזרי שמשלב לפעמים ״אלמנטים״ מהעולם שבחוץ לצורך בדיחה, יש עוד דוגמאות אבל זו דוגמא בולטת. ומי שמכיר את הרב בניזרי באופן אישי לא יכול לטעון שהוא עדיין מושפע מהעולם שלפני.
כך שלייחס את התופעה הזו דווקא לחוזרים בתשובה לא ידעתי מקורה.

לצעוק ולומר ״לא זו הדרך שהדריכונו רבותינו״, זה אולי טענה הוגנת וצודקת, אך זה לא בהכרח כמו השקפה מזרחיסטית או כזו שעלינו להרחיק אותנו ממנה. במקום לנסות לראות אילו נקודות ״טובות״ יש בזה, מחפשים דבר ראשון את הנקודה הרעה?
כבר עלו טענות יפות וצודקות הן בנושא זה והן בנושא אחר, שלפעמים שיעורים כאלו עדיפים על פני שבחורי ישיבות יעשו דברים אחרים. ברחוב שלי יש ישיבה מסוימת וכל יום כמעט אני רואה בחורים מאותה ישיבה מתבטלים. אולי לא עושים שטויות ח״ו, אך הדבר לא נראה טוב לעיני אנשים. בימי ישיבתי הזהירו אותנו הר״מים לא לשבת סתם במדרגות של הישיבה שלא יגידו אנשים על בעלי תשובה דברים רעים. אני לא מבין למה הדבר שונה לבחורי ישיבה אחרים. בכ״א הקישור לעניינו הוא שלפעמים עדיף לבחורי ישיבה לשמוע שיעור עם בדיחות מאשר שאולי היו עושים דברים אחרים.

נקודה אחרונה, שקשור לעניין אחר.
הרבה פעמים אני רואה טענות שבעלי תשובה ״שונים במחשבתם״ וכד׳. הייתי שמח להוכיח שזה לא נכון. אבל זה יקח מגילה כמו מה שכתבתי עד עכשיו. מה שנגעתי לעיל בעניין שבעל תשובה בד״כ מתרחק כמטוחי קשת ממה שהיה לפני החזרה שלו קשור לכך ביותר.
צריך לדעת שאם בעל תשובה צעיר (בן 20+) לא נכנס לישיבה כדבעי, אכן יהיה לו בעיות להתקבל בחברה החרדית. יש סיבה למה ישיבות לבעלי תשובה נצרכות. ההדרכה שמקבלים בישיבה מהרבנים והתורה שסופגים משנה את האדם. ואני אומר זאת בתור אחד שמה שהחזיר אותי בתשובה זה לא רב מסוים או ״שגיליתי את האמת״, אלא שהתחלתי ללמוד תורה וראיתי כמה אורה כי טוב. הרבה פעמים בתחילת דרכי היה לי ניסיונות, אך תמיד איכשהו אור התורה אמר לי שאין לי מה לחפש במקום אחר.
ובגלל זה כשאני רואה כאלו שמתקרבים כי ״חיפשו את האמת״, אני לא ניגש בצורה של הוכחות וכד׳ (כעין השיטה של הרב זמיר כהן) אלא תמיד מעביר תוכן שמראה כמה התורה היא מתוקה מדבש, ואיך דף גמרא יכול לשנות את היום. ואיך מוסרי התורה חכמים ואין כמותה בעולם. לא בדרך של הוכחות או מוסרים.
כך זה הדרך שלי אם אני עובד עם מתקרבים.
לעומת זאת כשמבקשים ממני להעביר שיעורי פרשת שבוע וכד׳ אני דבק יותר בשיטה של הרב אלבז, שמוציא בחכמה מתוך פסוקי התורה חכמת מוסר חזקה. כך זה החיזוק שלי לבעלי בתים ובני תורה.

לעומת זאת, יש גם לבעלי תשובה רצון להשפיע על אחרים. מה שמזכיר לי את עצמי כשרק התחלתי להתחזק ודבקתי בלימוד התורה. שכל חידוש בעיני רציתי לשתף עם אחרים, עד כדי שרציתי להעביר שיעורים וכד׳. השיטה הזו היא באמת פסולה. וכל בעל תשובה שאין לו שנה בישיבה לענ״ד לא יכול להעביר שיעור תורה או מוסר לאף אחד.
לכן גם בעלי תשובה צריכים ללכת לענ״ד לישיבות שמדריכות גם את עניין הדרשות והשיעורים. כיוון שלבעלי תשובה יש רצון פנימי להשפיע גם על אחרים. ורק אחרי כמה שנים בישיבה טובה, לימוד מסכתות, וללמוד מעט דרך הלכה, רק אז בעל תשובה לענ״ד יכול להתחיל אולי להעביר דרשות מחוץ למסגרת הלימוד שלו.

כל זה אני כותב מנסיון אישי.
וזה מעט מזעיר מה שיש לי להגיד בנושא של בעלי תשובה. כמו העניין שיש ליטאים שטוענים שהם צריכים להקים קהילה בפנ״ע. שזה דבר שבעלי תשובה מאד דוחים מסיבה מסוימת, וסיבה מוצדקת. ואין כאן מקומה.
אשריך שזכית והתקרבת אל צור מחצבתך וניכר על כב' שהוא שקוע ובקי בחדרי תורה. בהצלחה מרובה!
 
@ע״ה ס״ט
אנסה בס״ד להסביר את אשר על ליבי, בבקשה לשמור על ראש פתוח.

ראשית כל, אני מסכים חלקית אם לא לגמרי על כך שבעל תשובה לרוב מושפע ממה שהיה לפני כן. אבל, וזה אבל עצום, בעל תשובה חזק שחזר לאדני התורה והיראה ועבודת ה׳, לא רוצה באמת קשר למה שהיה לפני כן. כל מיני התוכניות טלועי למיניהם והשטויות למיניהם, בעל תשובה כדבעי לא רק שחוזר בתשובה על העבירות שלו אלא גם על השטויות שעשו את החיים שלו.
אני לא אומר זאת רק מנסיון אישי, אלא מהיכרות עם בעלי תשובה בישיבה. מי שרציני ב״מהפך״ חיים שלו, לא רוצה שום קשר או קירבה למה שהיה מקודם.
ואני מכיר הרבה בעלי תשובה. יש כאלו שקשה להם מאד להכנס, ורואים את זה עליהם מכף רגל עד ראש. החל בלבוש, בהתנהגות, באילו שירים הם שומעים, ועוד דברים. ואילו להיפך, בעל תשובה רציני אתה תשים לב שהוא בעל תשובה אולי רק בנקודות מסוימות. אולי בדרך מחשבה. אבל כשהוא רציני ונכנס לישיבה כדבעי, אתה לא תראה בו דבר מחייו הקודמים. ברוך ה׳.
כבן לבעלי תשובה אני יכול לאשר את דבריך. ב"ה אצל הורי שיחיו אין זכר לכך שהם בעלי תשובה, ואנשים אפי' לא מאמינים שהם בעלי תשובה.
גם לגביך זה היה חידוש בשבילי שאתה בעל תשובה, כי אני עוקב אחריך כאן ובעוד פורום ורואה שאתה בן תורה ממש. כעת שאני מבין שאתה בעל תשובה, אני מעריך אותך הרבה יותר.
כעת נבוא לנקודה הכא, שלכאורה יש טענה שרבנים בעלי תשובה משלבים ״אלמנטים״.
דבר ראשון לא אומר שהדבר טוב. אבל תמיד צריך לבדוק אם הם עושים כאן מדעת רבם, או כי דווקא דברים כאלו רוצים השומעים לשמוע, כי ״ככה הם מצפים״. זה לא בהכרח עושה את התופעה טוב. אבל כפי שכבר אמרו בנושא כזה או אחר, המציאות משתנה. הדור היום מאד חלש. ואם הדרשן משלב בדיחות בשיעוריו זה לא בהכרח דבר רע גם אם זה לא מקובל.
השאלה האם באמת יש איזה רב שמורה לדבר כך. אני לא מצאתי כזה רב, מצאתי רק רבנים שאין דעתם נוחה מכך.
אין לי בעיה עם עצם זה שמשלבים בדיחות כשזה נצרך, אל על סוג הבדיחות.
אפשר לצעוק ״זה לא דרך רבותינו״, לזה אמרתי - מי אמר שאולי רבותיו אמרו לו לדרוש בצורה כזו, בראותם שהדרך הזו יותר מתאימה לו. או לחלופין שכך הדרשן מרגיש שזו צורת השיעור שהוא מרגיש קרוב אליו. ולזה גם הקדמתי מה שאמרתי, שכל אחד יש לו צורה משלו להעביר את הדברים.
מי אמר שזה רגש טוב, אולי הרגש הזה רק מראה שהוא צריך לעבוד על עצמו, ולהתנתק עוד מחייו הקודמים?
יתירה מזו, לומר שזו תופעה ששייכת דווקא לרבנים חוזרים בתשובה, לא ידעתי מקורה. שמעתי פעמים רבות את הרב בניזרי שמשלב לפעמים ״אלמנטים״ מהעולם שבחוץ לצורך בדיחה, יש עוד דוגמאות אבל זו דוגמא בולטת. ומי שמכיר את הרב בניזרי באופן אישי לא יכול לטעון שהוא עדיין מושפע מהעולם שלפני.
כך שלייחס את התופעה הזו דווקא לחוזרים בתשובה לא ידעתי מקורה.
ראשית הרב בניזרי ג"כ בעל תשובה, שנית איני יודע על איזה סוג בדיחות שלו אתה מדבר, אני רק שומע בדיחות שלו מסוג ליצנותא דע"ז על המושגים החילוניים.
לצעוק ולומר ״לא זו הדרך שהדריכונו רבותינו״, זה אולי טענה הוגנת וצודקת, אך זה לא בהכרח כמו השקפה מזרחיסטית או כזו שעלינו להרחיק אותנו ממנה. במקום לנסות לראות אילו נקודות ״טובות״ יש בזה, מחפשים דבר ראשון את הנקודה הרעה?
כבר עלו טענות יפות וצודקות הן בנושא זה והן בנושא אחר, שלפעמים שיעורים כאלו עדיפים על פני שבחורי ישיבות יעשו דברים אחרים. ברחוב שלי יש ישיבה מסוימת וכל יום כמעט אני רואה בחורים מאותה ישיבה מתבטלים. אולי לא עושים שטויות ח״ו, אך הדבר לא נראה טוב לעיני אנשים. בימי ישיבתי הזהירו אותנו הר״מים לא לשבת סתם במדרגות של הישיבה שלא יגידו אנשים על בעלי תשובה דברים רעים. אני לא מבין למה הדבר שונה לבחורי ישיבה אחרים. בכ״א הקישור לעניינו הוא שלפעמים עדיף לבחורי ישיבה לשמוע שיעור עם בדיחות מאשר שאולי היו עושים דברים אחרים.
אני לא בטוח שזה עדיף, ואסביר דבריי. כשבחור עובר עבירה או מתבטל, הוא יודע שהוא עושה דבר לא טוב, ובעז"ה יום אחד יתעשת ויחזור בו מדרכו. אבל כשעושה דברים פסולים עם הכשר לעולם לא יעשה עליהם תשובה. ואדרבה זה יהיה מהלך חייו.
זה יסוד ידוע, וכעי"ז ביארו בעלי המוסר, את מאמר חז"ל הרהורי עבירה קשים מעבירה, שעל העבירה עושה תשובה, אבל על הרהורים כיון שאינו ממש עבירה אינו עושה תשובה.
אביא ליסוד זה אסמכתא, ותן לחכם ויחכם עוד.
המלבי"ם (שופטים יט, כב) שואל מה נשתנה ענין פלגש בגבעה מחטאת סדום אשר המטיר עליהם גפרית ואש ויהפך משורש ערים, ואלה עשו כמעשה סדום ולא חלו בם ידי שמים להענישם. ותירץ: ויאמרו כי יש הבדל בין הרשע ובין החוטא, ר"ל כי אנשי סדום היה חטאם מצד השכל, כי חקקו להם חוקים לא טובים ומשפטים בל יחיו בהם חיי המדיניות, וקבלו עליהם החוקים האלה למשפטים צדיקים, בל יעבר אורח דרך ארצם, והעובר ענוש יענש כפי נימוסיהם, ולא עשו מה שעשו מפני תאותם רק מפני נימוסיהם הנשחתות, לא כן אנשי הגבעה לא שכלם היה במעל הזה, ולא מפני חק ונימוס עשו זאת, רק מפני תאוותם, שמה שלא האריחו את האיש היה מפני כי היו כילים וצרי עין, ומה שרצו לבעול אותו היה מפני תאותם לבד.
 
השאלה האם באמת יש איזה רב שמורה לדבר כך. אני לא מצאתי כזה רב, מצאתי רק רבנים שאין דעתם נוחה מכך.
אין לי בעיה עם עצם זה שמשלבים בדיחות כשזה נצרך, אל על סוג הבדיחות.
אני יודע שכך מעבירים שיעורים לנושרים או מתחזקים. זה לא לגמרי דבר שלא עושים.
זה שזה לא מצוי בין החרדים, זה עניין אחר.
מי אמר שזה רגש טוב, אולי הרגש הזה רק מראה שהוא צריך לעבוד על עצמו, ולהתנתק עוד מחייו הקודמים?
ייתכן שהוא מרגיש בכך חיזוק גם לעצמו.
ראשית הרב בניזרי ג"כ בעל תשובה, שנית איני יודע על איזה סוג בדיחות שלו אתה מדבר, אני רק שומע בדיחות שלו מסוג ליצנותא דע"ז על המושגים החילוניים.
אני מודע לכך שהרב בניזרי הוא בעל תשובה, ובכ״ז כתבתי מה שכתבתי.
אתה גם מאשר בעצם את מה שאני כותב, כי לזה גופא התכוונתי.
אני לא בטוח שזה עדיף, ואסביר דבריי. כשבחור עובר עבירה או מתבטל, הוא יודע שהוא עושה דבר לא טוב, ובעז"ה יום אחד יתעשת ויחזור בו מדרכו. אבל כשעושה דברים פסולים עם הכשר לעולם לא יעשה עליהם תשובה. ואדרבה זה יהיה מהלך חייו.
השאלה היא - האם אתה באמת קורא לאותם שיעורים עם בדיחות ״שיעורים פסולים עם הכשר״. אני לא הייתי מגדיר אותם כך.
 
אני יודע שכך מעבירים שיעורים לנושרים או מתחזקים. זה לא לגמרי דבר שלא עושים.
זה שזה לא מצוי בין החרדים, זה עניין אחר.
השאלה האם יש איזה רב שנותן לזה הסכמה כשזה נמסר בפני חרדים.
ייתכן שהוא מרגיש בכך חיזוק גם לעצמו.
חיזוק לעצמו על חשבון קירור הציבור?
אני מודע לכך שהרב בניזרי הוא בעל תשובה, ובכ״ז כתבתי מה שכתבתי.
אתה גם מאשר בעצם את מה שאני כותב, כי לזה גופא התכוונתי.
לא מאשר אלא מחלק, בין בדיחות אשר טבולות במושגים חילוניים, לבין ליצנותא דע"ז.
השאלה היא - האם אתה באמת קורא לאותם שיעורים עם בדיחות ״שיעורים פסולים עם הכשר״. אני לא הייתי מגדיר אותם כך.
איך אתה מגדיר אותם?
 

פעם שאלתי שאלה קצת דומה אך שונה ומאוד נהנתי מתשובתו של הרב שמעון ללוש על הדברים. וחבל שהוא לא כאן להגיב מדברי חכמתו.
 

פעם שאלתי שאלה קצת דומה אך שונה ומאוד נהנתי מתשובתו של הרב שמעון ללוש על הדברים. וחבל שהוא לא כאן להגיב מדברי חכמתו.
דווקא לאחרונה הוא חזר מעט לקהילתינו, צריך לנסות לתייג אותו
@הרב שמעון ללוש
השאלה האם יש איזה רב שנותן לזה הסכמה כשזה נמסר בפני חרדים.
זו בעצם עיקר השאלה.
אם מדובר בת״ח מוכר, יש אולי לתלות שכך הוא. אך תמיד עדיף לברר.
חיזוק לעצמו על חשבון קירור הציבור?
קשה לי להסביר את עצמי בזה. אז אניח לנקודה הזו בצ״ע לעת עתה.
איך אתה מגדיר אותם?
בהחלט לא פסולים. במיוחד אם יש כאן הוראת רב.
לעת עתה נשאיר זאת בגדר שנויים במחלוקת.
 
(הרה"ג אורי זוהר זצוק"ל, הרה"ג ניסים יגן זצוק"ל, ולהבהל"ח, הרה"ג שלום ארוש, הרה"ג יצחק פנגר, הרה"ג יגאל כהן, הרה"ג ליאור גלזר, הרה"ג יהודה יוספי, הרה"ג זמיר כהן ועוד ועוד...)



ללא ספק מי שנולד כבן תורה גדל כבן תורה ועדיין בן תורה אשריו ואשרי חלקו כולם מקנאים בו אבל במקום 'שמאל דוחה' אפשר צריך וחייב 'ימין מקרבת'!!
הגאון הרב זמיר כהן שליט"א לא חזר בתשובה

בצעירותו למד בפורת יוסף, והוא אחד התלמידים המובהקים של חכם שלום, חכם שלום רוצה שהוא יהיה הרב הראשי הבא כרגע הבנתי שהוא מסרב.
*פעם הבאה אם יהיה אפשר לדייק בפרטים.
 
נערך לאחרונה:
הגאון הרב זמיר כהן שליט"א לא חזר בתשובה
(הוא מוסר שיעור כללי חזק מאוד בישיבתו "אבני נזר", אם הוא היה חוזר בתשובה הוא לא היה מצליח למסור כזה שיעור כללי...)
בצעירותו למד בפורת יוסף, והוא אחד התלמידים המובהקים של חכם שלום, חכם שלום רוצה שהוא יהיה הרב הראשי הבא כרגע הבנתי שהוא מסרב.
*פעם הבאה אם יהיה אפשר לדייק בפרטים.
על מה היה שיעור כללי?...
 
חזור
חלק עליון