• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

תחילת תפילת שחרית בישיבות הקד'

לא הבנתי מה הבעיה אם כותבים בלוח מודעות את הזמנים של הקורבנות בשעה 7 , הודו בשעה 7.15\ וישתבח או נשמת בשעה 7.25? בשביל מה צריך שאחד יגיד בקול?
ולמרות שכך המנהג אצלינו מדורי דורות שאחד קורא, אבל במציאות כשאחד קורא בקול לפעמים אין מי שיקרא ואז מתחילים להתעכב, או שלפעמים זה שקורא הוא כבד המזל או קל המרוץ, או שלפעמים הוא קורא במבטא מוזר [כמו פרסי אחד אצלינו שקורא כמו אווז מנגן] ומבלבל את כולם
כנראה כבודו לא מבין במקאמים,
הפרסים הניגון הטבעי שלהם (המבוגרים) הוא על מקאם חוסייני, ומי שעושה את זה כך - זה נפלא. אפי' שלפעמים זה מצחיק, לא נראה שמשום שאתה לא אוהב את הניגון הוא יצטרך לשתוק...
 
כנראה כבודו לא מבין במקאמים,
הפרסים הניגון הטבעי שלהם (המבוגרים) הוא על מקאם חוסייני, ומי שעושה את זה כך - זה נפלא. אפי' שלפעמים זה מצחיק, לא נראה שמשום שאתה לא אוהב את הניגון הוא יצטרך לשתוק...
באמת במקאמים של פרסים אינני מבין, אם כי ידוע לי שמקור המקאם עג'אם הוא מהעיר עג'מי בפרס, אבל האדם שעליו אני מדבר מנגן במקאם עצוב של צבא וחג'אז.
והמקאם חוסייני הוא של עדת הכורדים בד"כ, כמו המקאם כוזאם שהוא של הטורקים, וכיו"ב.
לא ידעתי מה מצאת שם...
נו נו, אם הוא מבין מדוע הוא אומר כך.
ובלא"ה כתבתי שלא יפה לומר כך.
שבת שלום!
2 תשובות בדבר
זה בית כנסת שהוא הפרסי היחיד שם, והניגון שלו באמת מוזר ומבלבל
ובאמת יש לי ענין אישי נגד הפרסי הלזה, כי הוא העביר את בניו למולך רח"ל
 
הישיבות משתכנזות ואין מה לעשות
יש מה לעשות, לקחת רק את הדברים הטובים מהישיבות. מי אמר שצריך להיות ממש כמו בישיבה, הרי ממילא לא הכל יהיה כמו בישיבה אז מה העניין? מי שלא רוצה לחשוב איך לעשות אלא רק רוצה לעשות כמו שעושים כולם אין מקומו בדיון הזה בכלל! אנחנו דנים מה הכי טוב לעשות ולא מה עושים בישיבות.
הפרסים הניגון הטבעי שלהם (המבוגרים) הוא על מקאם חוסייני, ומי שעושה את זה כך - זה נפלא. אפי' שלפעמים זה מצחיק, לא נראה שמשום שאתה לא אוהב את הניגון הוא יצטרך לשתוק...
אין קשר, לאף אחד אין כח לשמוע כל התפילה איזה אחד שמנגן במקאמים כל שכן אם הוא לא זמר גדול במיוחד. נראה לך שהפייטנים הגדולים מתפללים כל תפילה של שבת מתחילה ועד סוף עם מנגינות ומקאמים מלאים? ממש לא. מקסימום משלבים איזה 'אוירה' של מקאם תוך כדי אמירת המזמורים ותל"מ.
 
כנראה שהרבנים לא הבינו דברי ואסביר
אין כוונתי לאמץ כל מנהגי אשכנז למניין זה רק ביקשתי לברר מנהג זה (שלבסוף הפנו אותי למעשה רב להגר"א), כל כוונתי היא שיהיה מקום לבני תורה להתפלל בו, ומקום אליו יוכלו להרגיש בנוח לשלוח את ילדיהם הבוגרים והפחות להתפלל ולקבל יר"ש ולשמוע שיחות מוסר ותורה וכדו'. וברור הוא הדבר (ושמעתי כן מכמה בני תורה חשובים בעירנו) שאין הם חפצים לשלוח את ילדיהם למקומות בהם התפילות שונות מסגנון התפילה הישיבתי (שדרך אגב משום מה אנשים ישר משייכים זאת למנהגי אשכנז או שאנשים מפחדים כאשר שומעים מילה זאת ולא מובן מדוע). וכל שאני רוצה הוא להתאים את התפילה לסגנון זה, אליו הבני תורה מרגישים הכי משויכים (נכון או לא נכון זה כבר שאלה אחרת, אני כרגע עוסק במציאות קיימת, ואני בטוח שהרבה אנשים חשים כן).
נ.ב ולא התכוונתי ח"ו לזלזל או לדלג על שום קטע בתפילה! ברור הוא הדבר שיש חיוב לומר את כל התפילה מראשיתה עד אחריתה בשלמותה. כוונת השאלה היא מהיכן החזן מתחיל לומר
מה לא הבנת?
 
לקחת רק את הדברים הטובים מהישיבות. מי אמר שצריך להיות ממש כמו בישיבה, הרי ממילא לא הכל יהיה כמו בישיבה אז מה העניין?
אגב מענין לענין שלא באותו ענין עצם הנושא של מנהג הישיבות הוא דבר שטעון ביאור וכי באמת יש לזה תוקף של מנהג הרי רוב ככל ראשי הישיבות אינם פוסקים ובעלי הוראה וקיי''ל שכל מנהג שלא הוקבע ע''פ חכם אין לו תוקף של מנהג ובעבר כתבתי בזה בענין תיקון בליל שבועות או לימוד [ומצורף ועי' שם בהערה אחרונה] אשמח אם יש למשהו עוד ידיעה בנושא זה
 

קבצים מצורפים

  • תיקון או למוד.pdf
    104.6 KB · צפיות: 0
לי ידוע על כמה וכמה מנייני אברכים שפסוקי דזמרה כן קוראים בקול. ומתי שמסיימים ישר מתחילים ישתבח. וישתבח לא תלוי בשעה אלא בזמן שסיים הקורא בקול את הפסוקים דזמרה.
 
מצאתי כעת במשנ''ב משנה אחרונה ריש סימן ג''ן שמוכח מהשו''ע שהש''ץ מתחיל בישתבח ולא לפנ''כ, ולכן סידר דיני ש''ץ אחרי דיני פסוד''ז.
אלא שהביאו מערוה''ש והליכות שלמה (תפלה פ''ו הע' 42) שיתחיל הש''ץ בקול מההתחלה
והוא פלא שכיום מנהג הספרדים כדעת רבני אשכנאז, ואילו מנהגם כפשט מרן השו''ע
 
חזור
חלק עליון