יושב בישיבה
Well-known member
"ןהדליקו נרות בחצרות קדשיך וקבעו שמונת ימי חנוכה אלו להודות להלל"
ידועה הקושיא מדוע לא הדליקו בהיכל עצמו שהוא מקום המנורה והוצרכו להדליק בחצר?
ובחת"ס תירץ דבתוך ההיכל היה טומאת מת ולא יכלו להדליק כי אם בחצר.
ומכ"מ מכאן תשובה לקושיית הבית יוסף, שהרי ברור הוא שלהדלקה בחוץ נצרך יותר שמן מהדלקה בפנים דבהדלקה בחוץ ינם רוחות וכד' שמצריכים יותר שמן מבפנים וממילא נמצא דפח השמן שמצאו הרי הכיל בתוכו שמן להדלקה בפנים וכשהדליקו בחוץ מהשמן בפח זה והספיק השמן להדלקת אותו יום בזה גופא נעשה נס שהספיק השמן שבפח להדלקה בחוץ ונמצא שאף ביום הראשון נעשה נס.
ומה נפלא לפ"ז סמיכות הענינים "והדליקו נרות בחצרות קדשיך" ואשר לכך "קבעו שמונת ימי חנוכה" שמונה דייקא ולא שבעה דכיון שההדלקה בחצר אף ביום השמיני נעשה נס.
ידועה הקושיא מדוע לא הדליקו בהיכל עצמו שהוא מקום המנורה והוצרכו להדליק בחצר?
ובחת"ס תירץ דבתוך ההיכל היה טומאת מת ולא יכלו להדליק כי אם בחצר.
ומכ"מ מכאן תשובה לקושיית הבית יוסף, שהרי ברור הוא שלהדלקה בחוץ נצרך יותר שמן מהדלקה בפנים דבהדלקה בחוץ ינם רוחות וכד' שמצריכים יותר שמן מבפנים וממילא נמצא דפח השמן שמצאו הרי הכיל בתוכו שמן להדלקה בפנים וכשהדליקו בחוץ מהשמן בפח זה והספיק השמן להדלקת אותו יום בזה גופא נעשה נס שהספיק השמן שבפח להדלקה בחוץ ונמצא שאף ביום הראשון נעשה נס.
ומה נפלא לפ"ז סמיכות הענינים "והדליקו נרות בחצרות קדשיך" ואשר לכך "קבעו שמונת ימי חנוכה" שמונה דייקא ולא שבעה דכיון שההדלקה בחצר אף ביום השמיני נעשה נס.