• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

תירוץ נפלא וחדש לקושיית הבית יוסף

יושב בישיבה

Well-known member
"ןהדליקו נרות בחצרות קדשיך וקבעו שמונת ימי חנוכה אלו להודות להלל"
ידועה הקושיא מדוע לא הדליקו בהיכל עצמו שהוא מקום המנורה והוצרכו להדליק בחצר?
ובחת"ס תירץ דבתוך ההיכל היה טומאת מת ולא יכלו להדליק כי אם בחצר.
ומכ"מ מכאן תשובה לקושיית הבית יוסף, שהרי ברור הוא שלהדלקה בחוץ נצרך יותר שמן מהדלקה בפנים דבהדלקה בחוץ ינם רוחות וכד' שמצריכים יותר שמן מבפנים וממילא נמצא דפח השמן שמצאו הרי הכיל בתוכו שמן להדלקה בפנים וכשהדליקו בחוץ מהשמן בפח זה והספיק השמן להדלקת אותו יום בזה גופא נעשה נס שהספיק השמן שבפח להדלקה בחוץ ונמצא שאף ביום הראשון נעשה נס.
ומה נפלא לפ"ז סמיכות הענינים "והדליקו נרות בחצרות קדשיך" ואשר לכך "קבעו שמונת ימי חנוכה" שמונה דייקא ולא שבעה דכיון שההדלקה בחצר אף ביום השמיני נעשה נס.
 
להעיר מביאורו של כ"ק האדמו"ר מליובאוויטש.
שמפרש בצורה שונה את 'והדליקו נרות בחצרות קודשיך'

מצורף.
[לכאורה זה מעובד מתוך הדברים שלו, אבל זה הרעיון]
 

קבצים מצורפים

  •  ׁ  .pdf
    94.5 KB · צפיות: 9
להעיר מביאורו של כ"ק האדמו"ר מליובאוויטש.
שמפרש בצורה שונה את 'והדליקו נרות בחצרות קודשיך'

מצורף.
[לכאורה זה מעובד מתוך הדברים שלו, אבל זה הרעיון]
ראשית תודה רבה לכבודו על הדברים.
אולם נראה דיש להעיר על דבריו, דמהנוסח "והדליקו נרות בחצרות קדשיך - וקבעו שמונת ימי חנוכה" נראה דעיקר קביעת שמונת ימי חנוכה הוא על הדלקת הנרות.
ונהי דיש לדחוק דקאי על ההודאה אולם אי"ז פשטות הדברים.
 
חזור
חלק עליון