• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

תספורת היום -סקר

האם אתם מסתפרים / מתגלחים היום?


  • סה"כ בוחרים
    40
אתה לא אומר לי ללכת לשאול את הב"י אלא את המשנ"ב,
בדעת מרן ז"ל.
כלומר, קיבלנו הוראות מרן, וכשהשואל שואל את החפץ חיים ז"ל, מהי דעת מרן ז"ל, והחפץ חיים ז"ל משיבו כך היא דעת מרן ז"ל, אזי וודאי שיכול לכתחילה לשמוע לפסקו של החפץ חיים, כי נמצא שקיים דברי מרן ז"ל.
ואת הוראותיו לא קיבלנו. והוא דומה למה שכתבתי, ודו"'ק.
(ואין צורך להרחיב בביאור הראיה והדימוי שכתבתי מרוב פשיטותו [או כמו שנהוג לכתוב: כי @פשוט הוא...])
ואשר על כן אני התם והפשוט איני מבין את הראיה והדימוי, כי כבודך רוצה שאחינו בני אשכנז הי"ו יקבלו עליהם הוראות רבינו הרמב"ם ז"ל, וזו מנא לך?
 
כלומר, קיבלנו הוראות מרן, וכשהשואל שואל את החפץ חיים ז"ל, מהי דעת מרן ז"ל, והחפץ חיים ז"ל משיבו כך היא דעת מרן ז"ל, אזי וודאי שיכול לכתחילה לשמוע לפסקו של החפץ חיים, כי נמצא שקיים דברי מרן ז"ל.
ואשר על כן אני התם והפשוט איני מבין את הראיה והדימוי, כי כבודך רוצה שאחינו בני אשכנז הי"ו יקבלו עליהם הוראות רבינו הרמב"ם ז"ל, וזו מנא לך?
זה בדיוק כוונתי ! המשנה ברורה אומר לנו שכן היא דעת מרן ! שאחרים חולקין זה בסדר, אבל מי יכול להכריז שרק הוא בעל הבית על הבית יוסף ועל הבנה בדבריו ובדעתו, ושכל הפוסקים אחרים טועים???!!
 
זה בדיוק כוונתי ! המשנה ברורה אומר לנו שכן היא דעת מרן ! שאחרים חולקין זה בסדר, אבל מי יכול להכריז שרק הוא בעל הבית על הבית יוסף ועל הבנה בדבריו ובדעתו, ושכל הפוסקים אחרים טועים???!!
יש כמה וכמה דברים שהמשנ"ב הבין בדעת מרן בצורה אחת ואחרים (אולי החיד"א ועוד) הבינו בדבריו משהו אחר. וכי יש פעם אחת שאתה הולך במחלוקת כזו אחרי הוראות המשנ"ב?!
 
דור המלקטים אינו תלמידי המזרחי במובן של תלמידים אלא שהדרך הזו של לסכם ולרבע את הכל הגיע מהמזרחיסטים שכך לומדים גמרא ואולי זה טוב כי ככה הדור צריך אך שורשי הדבר זה משם.
ואולי יש בזה קצת בלהפוך את התורה למקצוע כי ככה לומדים מקצוע וידוע שהמזרחי בבוקר מסכמים את השיעור בתושב"ע ובערב מסכמים את החומר לבגרות.
(כמובן בלי להכליל)
 
דור המלקטים אינו תלמידי המזרחי במובן של תלמידים אלא שהדרך הזו של לסכם ולרבע את הכל הגיע מהמזרחיסטים שכך לומדים גמרא ואולי זה טוב כי ככה הדור צריך אך שורשי הדבר זה משם.
איזה שטויות !!!
אף אחד לא לומד בדור המלקטים בתור לימוד !
הספרים האלה נועדו אך ורק לתת מראי מקומות מקיף ועצום לכל דורש ה'. וכל הלומד הלכה בשורשי הסוגיות שמעמיק בגמ' ובראשונים עד להלכה למעשה, נעזר בדור המלקטים בשביל המראי מקומות ותו לא.
ובעבר פרסמתי את הספרים האלה לתלמידי חכמים, ורבים רבים העידו בפני כמה תועלת עצומה קיבלו מדור המלקטים. כי כך אפשר להקיף הרבה יותר, בפרט בענייני הלכה שמביאים כל הפוסקים ספרדים ואשכנזים, תימנים וחסידים, וכשרואים הרבה דעות ושיטות לכאן ולכאן, אזי גם ההכרעה ההלכתית מקבלת משנה תוקף גדול יותר.
גם אני באופן אישי נעזר בזה מידי פעם, אבל רק בשביל מראי מקומות ותו לא ! וזה מועיל מאד. בפרט שמצוטטים לך במדויק את לשון הפוסקים ראשונים ואחרונים ואחרונים אחרונים ! והוא דבר מפליא, וקשה מאד למצוא מראי מקומות בהיקף כזה ובסגנון כזה
אז במקום לשבח אותם שמרבים תורה בישראל, אתה עוד בא עליהם בתלונה ???
 
את מראי מקומות מקיף ועצום לכל דורש ה'. וכל הלומד הלכה בשורשי הסוגיות שמעמיק בגמ' ובראשונים עד להלכה למעשה, נעזר בדור המלקטים בשביל המראי מקומות ותו לא.
ובעבר פרסמתי את הספרים האלה לתלמידי חכמים, ורבים רבים העידו בפני כמה תועלת עצומה קיבלו מדור המלקטים. כי כך אפשר להקיף הרבה יותר..
לפעמים מרוב שרוצים להקיף כבר לא מעיינים כראוי בשורש הסוגיא ובפוסקים שנתקבלו.
 
לפעמים מרוב שרוצים להקיף כבר לא מעיינים כראוי בשורש הסוגיא ובפוסקים שנתקבלו.
זה כבר בעיה של האדם עצמו, לא קשור לדור המלקטים
לאדם יש בחירה, והוא בוחר כיצד ללמוד.
אבל הרעיון לחבר מראי מקומות כמו דור המלקטים, הוא בודאי רעיון מבורך ללא ספק !!
 
א' אתה צודק ואכן לא באתי בתלונה חלילה וכפי שציינתי שאולי הדור צריך לזה.
ב' אכן להרחבת הידיעה הסיכומים מועילים אך כנוי הגנאי דור המלקטים הוא לכאלה שאינם מדייקים כראוי ומסכמים בחוסר הבנה ומתוך רצון 'לספור שיטות'
(יש סוג של סיכומים כאלה, שמצוי במקומות מסוימים) ועוד יותר גרוע שפוסקים על פי זה וגם הלומדים הלכה מתוך הקיצורים כמו שמרן התריע על כך רבות.
ג' וכל זה בלא לדבר על איבוד עמל התורה וכו'
ד' אשרי מי שלומדים הסוגיא כראוי ומדייקים בלשון הראשונים כדרך הבית יוסף ואם אחר צורתא דשמעתתא מעין שם להרחבת היריעה אה"נ, בקיצע'ר (בפראפזה לשמעון פרס) קיצורים הם כמו בושם מותר להריח, אסור לשתות...
 
נערך לאחרונה:
א' לא באתי בתלונה חלילה וכפי שציינתי שאולי הדור צריך לזה.
ב' אכן להרחבת הידיעה הסיכומים מועילים אך כנוי הגנאי דור המלקטים הוא לכאלה שאינם מדייקים כראוי ומסכמים בחוסר הבנה ומתוך רצון 'לספור שיטות'
ועוד יותר גרוע שפוסקים על פי זה וגם הלומדים הלכה מתוך הקיצורים כמו שמרן התריע על כך רבות.
ג' וכל זה בלא לדבר על איבוד עמל התורה וכו'
ד' אשרי מי שלומדים הסוגיא כראוי ומדייקים בלשון הראשונים כדרך הבית יוסף ואם אחר צורתא דשמעתתא מעין שם להרחבת היריעה אה"נ, בקיצע'ר (בפראפזה לשמעון פרס) קיצורים הם כמו בושם מותר להריח, אסור לשתות...
אין בטענותיך ממש, וכבר עניתי על כולם לעיל, עיין בדבריי.
גם לגבי טענת 'חסרון בעמל התורה' - זה טענה מצחיקה ולא צריך להסביר לך למה... וחוץ מזה שאף אחד לא פוסק עפ"ז, כל אדם שיראת שמים בליבו, פותח את מקורות הפוסקים ומעיין בהם לוודא באופן מדוייק מה כוונתם...
 
חזור
חלק עליון