• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

איזה לוח שנה מומלץ שהולך לפי פסקי {בזמני היום} של מרן רבנו אור העולם זצ"ל והבדיל בין לחיים מרן הראשל"צ שליט"א ??? אשמח למענה

ואיזה הגיון יש בזה?
מידיעה עם עורכי הלוחות השונים והדעות השונות,

מי שפוסק כמאן דאמר מהנץ עד השקיעה כך גם מחשב את השעה הזמנית נץ-שקיעה לחלק ל12

מי שמחשב מעלות השחר עד צאה"כ מחשב עלות השחר-צאה"כ לחלק ל12

למה לחשב מעלות השחר עד צאה"כ ואחרי זה להוריד חישוב של נץ-שקיעה

זה לא כדעה זו ולא כדעה זו

(הבנתי שככה מחשבים באור החיים?האם מישהו יודע אם נכון?)
 
ואיזה הגיון יש בזה?
אתה שואל מה ההגיון או מה דעתו של מרן הרב עובדיה?

ההגיון בזה שדעת מרן הרב עובדיה ללכת בענייני הזמנים לחומרא בדין דאורייתא, וכאן שיש עניין של ברכות בתפילת ערבית ובקידוש, חשש לשתי השיטות.
אבל בכל מקרה, אתה לא יכול להדפיס לוח ולטעון שהוא לפי שיטת הרב עובדיה, ובפועל לעשות מה שנראה לך בהגיון.
 
אתה שואל מה ההגיון או מה דעתו של מרן הרב עובדיה?

ההגיון בזה שדעת מרן הרב עובדיה ללכת בענייני הזמנים לחומרא בדין דאורייתא, וכאן שיש עניין של ברכות בתפילת ערבית ובקידוש, חשש לשתי השיטות.
אבל בכל מקרה, אתה לא יכול להדפיס לוח ולטעון שהוא לפי שיטת הרב עובדיה, ובפועל לעשות מה שנראה לך בהגיון.
אמת הרב כותב בכמה מקומות שבדאורייתא להחמיר ובדרבנן להקל בזמנים, אבל היכן הרב גילה דעתו לבצע החישוב באופן כזה?

כי במציאות זה יוצא בר"ת יותר מוקדם לפי החישוב הנ"ל כיוון שהשעה הזמנית של זריחה-שקיעה קטנה משעה זמנית של עלות השחר-צאה"כ ופלג המנחה יוצא יותר מאוחר כיוון שזה פחות זמן להוריד.

הלכתית רוצים להבין מדוע לעניין שעה זמנית מחשבים משקיעה-נץ אבל מורידים אותה בפועל מצאה"כ ולא מהשקיעה שעד לשם חישבת את היום ?
 
אתה שואל מה ההגיון או מה דעתו של מרן הרב עובדיה?

ההגיון בזה שדעת מרן הרב עובדיה ללכת בענייני הזמנים לחומרא בדין דאורייתא, וכאן שיש עניין של ברכות בתפילת ערבית ובקידוש, חשש לשתי השיטות.
אבל בכל מקרה, אתה לא יכול להדפיס לוח ולטעון שהוא לפי שיטת הרב עובדיה, ובפועל לעשות מה שנראה לך בהגיון.
האם בטוח שזו דעתו של הרב עובדיה?
ואם כן [ואני כלל לא בטוח, זה נראה לי יותר שמועה בשם בעלי לוח אור החיים, וייתכן שלא הבינו כראוי] , אז השאלה היא גם על מרן זצ"ל

גם אם אתה רוצה לחשוש לשתי השיטות, אין שום הגיון לחשב את השעה זמנית לפי השעות שבין הנץ לשקיעה, ואת אותה שעה זמנית לחשב שעה ורביע לפני צאת הכוכבים.

זה לא לחשוש לב' השיטות, אלא לעשות תרתי דסתרי.
 
תראה אריכות הדברים בהליכות עולם ומסקנתו שם. ולא חלקי מכתבים.
ידועים לנו דברי הליכו"ע חלק א פרשת וארא ועוד.. צרפתי כאן מטה , אבל איך הובן שצריך לחשב באופן כזה הרב כתב להחמיר בדאורייתא לשתי הסברות ובדרבנן להקל ,

אז לגבי זמן ר"ת אם תחשב מעלות השחר-צאה"כ יצא מאוחר יותר מאשר אם תחשב שעה זמנית של זריחה-שקיעה
וכן זמן עלות השחר יהיה יותר מוקדם אם יחשבו שעה וחומש זמניות קודם הנץ לפי עלות השחר-צאה"כ מאשר זריחה-שקיעה

1756829126740.png

1756828643702.png
 
דעת מרן הרב עובדיה וכך ממשיך מרן הראש"ל שליט"א, לחשב מנץ החמה לשקיעה. ואת השעה ורבע שיוצא, לחשב מצאת הכוכבים ואחורה.
ועיין בהסכמה ללוח זמנים שנמצא בסוף הספר לוח שנה בשנה הרב האריך לבאר את השיטה
 
כרגע לוח שנה בשנה רוכש את הזמנים מלוח אור החיים ע"פ הכוונתו של מרן הראש"ל שליט"א
יש כמה דברים שהרב היה שמח לשנות אך קצרה ידי מלעשות כן, ובאור החיים לא מסכימים לשנות (זכותם כמובן)
אבל זה דברים שלא משנים כ"כ בזמנים אלא יותר מה לכתוב בצאת שבת לדעת הגאונים ע"פ יבי"א ח"ו


הצג קובץ מצורף 36777 הצג קובץ מצורף 36778
אז לכאורה מדבריו יש עדיפות ללוח של ערוץ 2000 או חזון יוסף?
 
האם בטוח שזו דעתו של הרב עובדיה?
ואם כן [ואני כלל לא בטוח, זה נראה לי יותר שמועה בשם בעלי לוח אור החיים, וייתכן שלא הבינו כראוי] , אז השאלה היא גם על מרן זצ"ל

גם אם אתה רוצה לחשוש לשתי השיטות, אין שום הגיון לחשב את השעה זמנית לפי השעות שבין הנץ לשקיעה, ואת אותה שעה זמנית לחשב שעה ורביע לפני צאת הכוכבים.

זה לא לחשוש לב' השיטות, אלא לעשות תרתי דסתרי.
דעת מרן הרב עובדיה ידועה ממה ששמע ממנו הרב בניזרי. וגם עורך לוח חזון יוסף אומר ששלח את הרב אהרן בוטבול לשאול את מרן הרב עובדיה, וכך הייתה ההוראה שלו.

בסברא זה דבר פשוט, החישוב מזריחה לשקיעה או מעלות לצאת הכוכבים, זה בשביל לדעת מה היא שעה זמנית, ולא בשביל החישוב עצמו. וכמו שאת עלות השחר מחשבים לפי שעה זמנית וכן את צאת הכוכבים מחשבים לפי שעה זמנית, אפילו שהם לפני זריחה ואחרי שקיעה, ובהם החישוב הוא מזריחה לשקיעה, כך עושים גם לגבי פלג המנחה.
 
דעת מרן הרב עובדיה ידועה ממה ששמע ממנו הרב בניזרי. וגם עורך לוח חזון יוסף אומר ששלח את הרב אהרן בוטבול לשאול את מרן הרב עובדיה, וכך הייתה ההוראה שלו.
זה בדיוק הענין, שכיון שאין זכר לשיטה כזו בספרי הרב עובדיה, אלא רק שמועות ממנו, ואדרבה בספריו נראה להדיא לא כך, לאחה"מ מסתבר מאוד שהשומעים לא הבינו את דעתו.
בסברא זה דבר פשוט, החישוב מזריחה לשקיעה או מעלות לצאת הכוכבים, זה בשביל לדעת מה היא שעה זמנית, ולא בשביל החישוב עצמו. וכמו שאת עלות השחר מחשבים לפי שעה זמנית וכן את צאת הכוכבים מחשבים לפי שעה זמנית, אפילו שהם לפני זריחה ואחרי שקיעה, ובהם החישוב הוא מזריחה לשקיעה, כך עושים גם לגבי פלג המנחה.
סברא לא מובנת כלל, כי אם זמני היום נגמרים בשקיעה, אז פלג המנחה הוא שעה ורבע לפני השקיעה ולא לפני צאת הכוכבים.
ואין שום קשר לכך שעלוה"ש או צאה"כ מחושבים לפי שעה זמנית לפני הזריחה או אחרי השקיעה, כי זמנם הוא לפני הזריחה או אחרי השקיעה, ובדיוק כך - זמן פלג המנחה אמור להיות שעה ורבע זמנית לפני השקיעה, כי זה הזמן שלו.

בקיצור - ערבוב הזמנים לחשב את השעה זמנית לפי הזמן שבין הזריחה לשקיעה, ולחשב את השעה ורבע של פלג המנחה לפני צאה"כ, הוא דבר משולל כל הגיון, ולא נמצאה שום שיטה כזו באף אחד מהפוסקים, ולכן מסתבר מאוד שבעלי השמועה לא הבינו את מרן זצ"ל כראוי, בפרט שבהליכות עולם ובהערה בשו"ת יבי"א נראה שלא כדבריהם.
 
1. כל מי שכותב שאין הגיון וכו' בלוח אור החיים יוצא מדבריו שמרן זיע"א ב 20+ שנה האחרונות של חייו השתמש בלוח שנה שהוא ביקש שיעשו אך כל הלוח היה בנוי על טעויות גסות ח"ו, ועל זמנים לא נכונים כגון עלות השחר פלג המנחה ר"ת סו"ז ק"ש של המג"א וכו'

2. ההגיון בחישוב של לוח אור החיים הוא פשוט מאוד כיון ששעה בנויה ממהלך השמש והשמש נמצאת בין זריחה לשקיעה ולא יותר

עד כדי כך הדבר ברור שאפילו רב דוד סופר מלוח עיתים לבינה [שאינו הולך בדרכו של מרן זיע"א] כתב כנגד זה מאמר בקובץ משנת יוסף שיצא בזמנו מפני שלפני כמה שנים היה מי שהוציא בבני ברק לוח הספרדי שכתב כמו חלק ממכם שמחשבים מעלות השחר ממש את השעה הזמנית והרב דוד סופר כתב באריכות כנגד זה [כך זכור לי לא זוכר איזה מספר קובץ] וכשדיברתי על לוח הספרדי עם חלק מהרבנים שנתנו את הסכמתם ללוח אמרו לי שההסכמה ניתנה בטעות שהמחבר אמר להם שהכל ע"פ פסקי מרן זיע"א ולא שמו לב לדבר זה שהינו טעות

וכשדיברתי עם הרב שלמה בניזרי גם אמר לי שהלוח הספרדי עשה חשבון שהינו טעות וגם הוא דיבר עם הרבנים והשיבו לו שהם לא ידעו שהוא המציא מעצמו את החישוב הזה שהוא כנגד לוח אור החיים המושתת ע"פ הוראותיו הישירות של מרן זיע"א [וגם חכם בן ציון ע"ה היה מעורב בזה למי שמכיר את השתלשלות עריכת הלוח]
 
חזור
חלק עליון