Gavriel Ohana
Active member
יש לך את מקורות?דעת מרן הרב עובדיה וכך ממשיך מרן הראש"ל שליט"א, לחשב מנץ החמה לשקיעה. ואת השעה ורבע שיוצא, לחשב מצאת הכוכבים ואחורה.
נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.
יש לך את מקורות?דעת מרן הרב עובדיה וכך ממשיך מרן הראש"ל שליט"א, לחשב מנץ החמה לשקיעה. ואת השעה ורבע שיוצא, לחשב מצאת הכוכבים ואחורה.
ואיזה הגיון יש בזה?דעת מרן הרב עובדיה וכך ממשיך מרן הראש"ל שליט"א, לחשב מנץ החמה לשקיעה. ואת השעה ורבע שיוצא, לחשב מצאת הכוכבים ואחורה.
מידיעה עם עורכי הלוחות השונים והדעות השונות,ואיזה הגיון יש בזה?
אתה שואל מה ההגיון או מה דעתו של מרן הרב עובדיה?ואיזה הגיון יש בזה?
תראה אריכות הדברים בהליכות עולם ומסקנתו שם. ולא חלקי מכתבים.
אמת הרב כותב בכמה מקומות שבדאורייתא להחמיר ובדרבנן להקל בזמנים, אבל היכן הרב גילה דעתו לבצע החישוב באופן כזה?אתה שואל מה ההגיון או מה דעתו של מרן הרב עובדיה?
ההגיון בזה שדעת מרן הרב עובדיה ללכת בענייני הזמנים לחומרא בדין דאורייתא, וכאן שיש עניין של ברכות בתפילת ערבית ובקידוש, חשש לשתי השיטות.
אבל בכל מקרה, אתה לא יכול להדפיס לוח ולטעון שהוא לפי שיטת הרב עובדיה, ובפועל לעשות מה שנראה לך בהגיון.
האם בטוח שזו דעתו של הרב עובדיה?אתה שואל מה ההגיון או מה דעתו של מרן הרב עובדיה?
ההגיון בזה שדעת מרן הרב עובדיה ללכת בענייני הזמנים לחומרא בדין דאורייתא, וכאן שיש עניין של ברכות בתפילת ערבית ובקידוש, חשש לשתי השיטות.
אבל בכל מקרה, אתה לא יכול להדפיס לוח ולטעון שהוא לפי שיטת הרב עובדיה, ובפועל לעשות מה שנראה לך בהגיון.
ידועים לנו דברי הליכו"ע חלק א פרשת וארא ועוד.. צרפתי כאן מטה , אבל איך הובן שצריך לחשב באופן כזה הרב כתב להחמיר בדאורייתא לשתי הסברות ובדרבנן להקל ,תראה אריכות הדברים בהליכות עולם ומסקנתו שם. ולא חלקי מכתבים.
ועיין בהסכמה ללוח זמנים שנמצא בסוף הספר לוח שנה בשנה הרב האריך לבאר את השיטהדעת מרן הרב עובדיה וכך ממשיך מרן הראש"ל שליט"א, לחשב מנץ החמה לשקיעה. ואת השעה ורבע שיוצא, לחשב מצאת הכוכבים ואחורה.
אז לכאורה מדבריו יש עדיפות ללוח של ערוץ 2000 או חזון יוסף?כרגע לוח שנה בשנה רוכש את הזמנים מלוח אור החיים ע"פ הכוונתו של מרן הראש"ל שליט"א
יש כמה דברים שהרב היה שמח לשנות אך קצרה ידי מלעשות כן, ובאור החיים לא מסכימים לשנות (זכותם כמובן)
אבל זה דברים שלא משנים כ"כ בזמנים אלא יותר מה לכתוב בצאת שבת לדעת הגאונים ע"פ יבי"א ח"ו
הצג קובץ מצורף 36777 הצג קובץ מצורף 36778
אפשר לבדוק עם לוח חזון יוסף, הם דבוקים להוראות מרן שליט"א
דעת מרן הרב עובדיה ידועה ממה ששמע ממנו הרב בניזרי. וגם עורך לוח חזון יוסף אומר ששלח את הרב אהרן בוטבול לשאול את מרן הרב עובדיה, וכך הייתה ההוראה שלו.האם בטוח שזו דעתו של הרב עובדיה?
ואם כן [ואני כלל לא בטוח, זה נראה לי יותר שמועה בשם בעלי לוח אור החיים, וייתכן שלא הבינו כראוי] , אז השאלה היא גם על מרן זצ"ל
גם אם אתה רוצה לחשוש לשתי השיטות, אין שום הגיון לחשב את השעה זמנית לפי השעות שבין הנץ לשקיעה, ואת אותה שעה זמנית לחשב שעה ורביע לפני צאת הכוכבים.
זה לא לחשוש לב' השיטות, אלא לעשות תרתי דסתרי.
זה בדיוק הענין, שכיון שאין זכר לשיטה כזו בספרי הרב עובדיה, אלא רק שמועות ממנו, ואדרבה בספריו נראה להדיא לא כך, לאחה"מ מסתבר מאוד שהשומעים לא הבינו את דעתו.דעת מרן הרב עובדיה ידועה ממה ששמע ממנו הרב בניזרי. וגם עורך לוח חזון יוסף אומר ששלח את הרב אהרן בוטבול לשאול את מרן הרב עובדיה, וכך הייתה ההוראה שלו.
סברא לא מובנת כלל, כי אם זמני היום נגמרים בשקיעה, אז פלג המנחה הוא שעה ורבע לפני השקיעה ולא לפני צאת הכוכבים.בסברא זה דבר פשוט, החישוב מזריחה לשקיעה או מעלות לצאת הכוכבים, זה בשביל לדעת מה היא שעה זמנית, ולא בשביל החישוב עצמו. וכמו שאת עלות השחר מחשבים לפי שעה זמנית וכן את צאת הכוכבים מחשבים לפי שעה זמנית, אפילו שהם לפני זריחה ואחרי שקיעה, ובהם החישוב הוא מזריחה לשקיעה, כך עושים גם לגבי פלג המנחה.
במחילה מכת"ר, אבל אין כל קשר בין מה שכתבת למה שאני כתבתי.1. כל מי שכותב שאין הגיון וכו' בלוח אור החיים יוצא מדבריו שמרן זיע"א ב 20+ שנה האחרונות של חייו השתמש בלוח שנה שהוא ביקש שיעשו אך כל הלוח היה בנוי על טעויות גסות ח"ו, ועל זמנים לא נכונים כגון עלות השחר פלג המנחה ר"ת סו"ז ק"ש של המג"א וכו'
2. ההגיון בחישוב של לוח אור החיים הוא פשוט מאוד כיון ששעה בנויה ממהלך השמש והשמש נמצאת בין זריחה לשקיעה ולא יותר
עד כדי כך הדבר ברור שאפילו רב דוד סופר מלוח עיתים לבינה [שאינו הולך בדרכו של מרן זיע"א] כתב כנגד זה מאמר בקובץ משנת יוסף שיצא בזמנו מפני שלפני כמה שנים היה מי שהוציא בבני ברק לוח הספרדי שכתב כמו חלק ממכם שמחשבים מעלות השחר ממש את השעה הזמנית והרב דוד סופר כתב באריכות כנגד זה [כך זכור לי לא זוכר איזה מספר קובץ] וכשדיברתי על לוח הספרדי עם חלק מהרבנים שנתנו את הסכמתם ללוח אמרו לי שההסכמה ניתנה בטעות שהמחבר אמר להם שהכל ע"פ פסקי מרן זיע"א ולא שמו לב לדבר זה שהינו טעות
וכשדיברתי עם הרב שלמה בניזרי גם אמר לי שהלוח הספרדי עשה חשבון שהינו טעות וגם הוא דיבר עם הרבנים והשיבו לו שהם לא ידעו שהוא המציא מעצמו את החישוב הזה שהוא כנגד לוח אור החיים המושתת ע"פ הוראותיו הישירות של מרן זיע"א [וגם חכם בן ציון ע"ה היה מעורב בזה למי שמכיר את השתלשלות עריכת הלוח]
הסברתי ברור שמהו שעה זמנית זה נקבע ע"פ השמש בפועל השאלה מתי מתחיל היום ובזה נח' המג"א והגר"אבמחילה מכת"ר, אבל אין כל קשר בין מה שכתבת למה שאני כתבתי.
יש מחלוקת האם מחשבים את זמני היום מעלות השחר עד צאת הכוכבים, או מנץ החמה עד השקיעה, וזוהי המחלוקת הידועה בשם מג"א והגר"א.
ומרן כתב בכמה מקומות להחמיר בסב"ל כשיטת המג"א [והשו"ע לדעת הרבה מהאחרונים], ובשאר הזמנים כהגר"א.
הבעיה [עכ"פ אחת הבעיות שעליה הערתי לעיל] בלוח אור החיים, שהם מחשבים שעה זמנית כשיטת הגר"א בזמני היום, ולגבי פלג המנחה מונים את השעה זמנית הזו מצאת הכוכבים ולמפרע.לרב
וזהו דבר משולל כל הגיון, ולא נמצא כמדומני מישהו שהצליח לבאר שיטה זו.
אדרבה - אם אתה מכיר מישהו שכתב תשובה הגיונית לדבר, אשמח לשמוע.
ומה שהערת מכך שמרן השתמש בלוח אור החיים, לענ"ד אין כל ראיה מזה, כי הוא בהחלט אמר להם לפי איזה שיטות ללכת וכו', אך בדבר הזה כלל לא בטוח שזו ההוראה שהוא נתן להם, כי בספרים אין זכר לשיטה הזו.
יש מישהו שכותב את מה שכתבת?הסברתי ברור שמהו שעה זמנית זה נקבע ע"פ השמש בפועל השאלה מתי מתחיל היום ובזה נח' המג"א והגר"א
כבר הרבה התכתבו איתו על הענין ולא התקבלה תשובה מניחה את הדעת לענ"ד, תראה למשל בירחון האוצר פ"ד [אין לי כרגע איך להעלות] ובמקומות נוספים.חושבני שאם יש לך שאלות ואתה לא מצליח להבין במקום לכתוב דברים לא מבוססים פשוט תתקשר לרב בניזרי
אני מבקש מחילה מראש, אך לענ"ד חשוב לעורר זאת שלא יטעו.זה לא דרך לכתוב [כמעט גובל בהשמצה] כך ברבים לפני שדיברת ובדקת