• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

תרי בירורי הלכה לחנוכה

*משנודע לי כי לא לכל אחד ניתן להגיב במדור ״שאל את הרב״, אני חוזר ומפרסם את האשכול גם כאן מכיוון שאני רוצה לדעת מה דעת חברי הפורום*

שלום רב לאוהבי תורתך! חג חנוכה שמח.
יהי רצון שכשם שעשה הקב״ה ניסים לאבותינו בימים ההם, כך בזמן הזה יעשה עמכם ועמנו נפלאות.
זמן רב נפקד מושבי מהפורום הנכבד, אך דע עקא כי עקבתי מקרוב והיתעדכנתי דרך המייל בכל הנושאים. ואשריכם ישראל עם נושע בה׳.

רצוני אשאלה מכם שתי שאלות והן בירורי דינים בדברי קודשו בהלכות ידועות ומפורסמות מתוך החזון עובדיה.
ואשמח שלא רק רבני הפורום ישיבוני, אלא כל מי שמוצא סמך ומקור בהלכה- אל ימנע מלהביאו ושכרו כפול מן השמיים.

חדא, פוסק החזון עובדיה-
1638220068454.jpeg



כלומר, אדם שלא נכח פיזית בהדלקה בלילה הראשון, ופיספס את ברכת שהחיינו, יוכל לתקון ע״י שבאחד הלילות ישלים את הברכה.

ושאלתי פשוטה- האם מדובר *דווקא בבעל הבית* שלא נכח בהדלקה או שה״ה גם לבני הבית (אישתו, בנו וביתו הסמוכים על שולחנו), שלא נכחו בהדלקה- שיוכלו להשלים בלילות הבאים בשעת ההדלקה את ברכת שהחיינו?

ומעתה, אם נאמר שהוא הדין גם לבני ביתו, בעצם יוצא שבחור ישיבה או חייל בצבא, או הבת שלומדת בסמינר וחוזרים אחת לשבוע- עליהם להשלים את ברכת שהחיינו?
האם כך הם פני הדברים?
בבקשה ארצה, ככל האפשר, שהעונה יצרף מקור נהיר בריר ושריר.

שאלה נוספת לחידוד ולבירור, כידוע, מי שיש לו חצר כגון- שיש לו בית קרקע פרטי, ואין את אחד החששות של איבה או גניבה וכדו…, לכתחילה יש לו להדליק *בחוץ* (כפשט שו״ע וכמו שכתב בתשובה בשו״ת הראשל״צ הרב יצחק יוסף והביא ההלכה בילקוט יוסף עמוד קס״ז) אלא שברצונו של אותו אדם לקיים פרסום הנס כמותי ואיכותי ולקיים גם את מנהג ישראל להדליק בפנים וגם לפרסם הנס מבחוץ.
היאך יורה לו המורה, על איזה חנוכיה יברך?
או אפילו אדם שדר בבניין או בבית ללא חצר, ומדליק שתי חנוכיות- חנוכייה אחת בחלון הפונה לרשות הרבים ששם פרסום הנס גדול יותר וחנוכיה נוספת על שולחנו, על איזה מן החנוכיות יברך?
לא מצאתי בדברי רבותינו הגדולים הרב עובדיה זצ״ל, והראשל״צ הרב יצחק שליט״א- התייחסות מפורשת לנושא (הן זה והן הנ״ל). ואולי מקוצר הבנתי ומדלות עיוני ורוב שפלותי לא שמתי לב, ומבקש אני מכם חברי הפורום היקרים- האירו את עיניי הסומות והצילוני משגיאות ומלטוני מטעויות.

ואשמח לעזרתכם והכוונתכם בנושאים הללו.

חשוב לי שהמקורות לתשובה יהיו מדברי המחברים עצמם או מדברי הפוסקים שעליהם היסתמכו בתשובות.

רוב תודות ושה׳ יגן בעדכם אלף המגן.
בברכה-
אשר.
 
*משנודע לי כי לא לכל אחד ניתן להגיב במדור ״שאל את הרב״, אני חוזר ומפרסם את האשכול גם כאן מכיוון שאני רוצה לדעת מה דעת חברי הפורום*

שלום רב לאוהבי תורתך! חג חנוכה שמח.
יהי רצון שכשם שעשה הקב״ה ניסים לאבותינו בימים ההם, כך בזמן הזה יעשה עמכם ועמנו נפלאות.
זמן רב נפקד מושבי מהפורום הנכבד, אך דע עקא כי עקבתי מקרוב והיתעדכנתי דרך המייל בכל הנושאים. ואשריכם ישראל עם נושע בה׳.

רצוני אשאלה מכם שתי שאלות והן בירורי דינים בדברי קודשו בהלכות ידועות ומפורסמות מתוך החזון עובדיה.
ואשמח שלא רק רבני הפורום ישיבוני, אלא כל מי שמוצא סמך ומקור בהלכה- אל ימנע מלהביאו ושכרו כפול מן השמיים.

חדא, פוסק החזון עובדיה-
1638220068454.jpeg



כלומר, אדם שלא נכח פיזית בהדלקה בלילה הראשון, ופיספס את ברכת שהחיינו, יוכל לתקון ע״י שבאחד הלילות ישלים את הברכה.

ושאלתי פשוטה- האם מדובר *דווקא בבעל הבית* שלא נכח בהדלקה או שה״ה גם לבני הבית (אישתו, בנו וביתו הסמוכים על שולחנו), שלא נכחו בהדלקה- שיוכלו להשלים בלילות הבאים בשעת ההדלקה את ברכת שהחיינו?

ומעתה, אם נאמר שהוא הדין גם לבני ביתו, בעצם יוצא שבחור ישיבה או חייל בצבא, או הבת שלומדת בסמינר וחוזרים אחת לשבוע- עליהם להשלים את ברכת שהחיינו?
האם כך הם פני הדברים?
בבקשה ארצה, ככל האפשר, שהעונה יצרף מקור נהיר בריר ושריר.
כל מה שצריך לברך שהחיינו אח"כ הוא כאשר הוא עצמו מדליק נרות חנוכה בביתו בפעם הראשונה, אבל בחור ישיבה, גם כאשר מגיע לביתו הוא אינו מדליק, אלא יוצא יד"ח מאביו, וזה כבר יצא גם בברכת שהחיינו שאביו בירך ביום הראשון.
[וכמו שכתב מרן בחזו"ע: "ובא להדליק בלילה השני", והיינו שהוא עצמו מדליק.
וכן סיים למטה: "ובשו"ת רבבות אפרים חלק ו (סי' תי) הביא פסקי הלכות מהרה"ג ר' יוסף שלום אלישיב, ושם אות ה כתב בזה"ל: מי שהדליקו עליו בביתו בלילות הראשונים של חנוכה, ובא בלילה האחרון לביתו, להדליק נרות חנוכה, מדליק נר חנוכה ומברך שהחיינו. ע"כ. וכן עיקר".
והיינו שאם הדליקו עליו, וכעת הוא בא להדליק בעצמו, אז יברך שהחיינו, אבל אם ממשיכים לצאת יד"ח מאביו, בוודאי שאין לו מקום לברך שהחיינו, אחר שאביו כבר בירך.]

אגב, עוד בעניין הנ"ל ניתן לראות כאן
 
כל מה שצריך לברך שהחיינו אח"כ הוא כאשר הוא עצמו מדליק נרות חנוכה בביתו בפעם הראשונה, אבל בחור ישיבה, גם כאשר מגיע לביתו הוא אינו מדליק, אלא יוצא יד"ח מאביו, וזה כבר יצא גם בברכת שהחיינו שאביו בירך ביום הראשון.
[וכמו שכתב מרן בחזו"ע: "ובא להדליק בלילה השני", והיינו שהוא עצמו מדליק.
וכן סיים למטה: "ובשו"ת רבבות אפרים חלק ו (סי' תי) הביא פסקי הלכות מהרה"ג ר' יוסף שלום אלישיב, ושם אות ה כתב בזה"ל: מי שהדליקו עליו בביתו בלילות הראשונים של חנוכה, ובא בלילה האחרון לביתו, להדליק נרות חנוכה, מדליק נר חנוכה ומברך שהחיינו. ע"כ. וכן עיקר".
והיינו שאם הדליקו עליו, וכעת הוא בא להדליק בעצמו, אז יברך שהחיינו, אבל אם ממשיכים לצאת יד"ח מאביו, בוודאי שאין לו מקום לברך שהחיינו, אחר שאביו כבר בירך.]

אגב, עוד בעניין הנ"ל ניתן לראות כאן
שלום וברכה וחג שמח.
זה זמן רב נפקד מושבי, אך בעיקבתא דאתרא דין אני עוקב.
אשיב על דבריך כדרכה של תורה וביראת כבוד, שאפילו שאחר שעיינתי במה שכתבת אין נראה ברור כך, דפעמים רבות שפוסקים מצטטים את דברי האחרונים אך אינם מתכוונים לקחת את כל דבריהם להלכה אלא רק את ״רוח״ הדברים והרעיון העומד מאחורי השיטה בהבנה זו או אחרת. ולאו דווקא ניתן לדייק כדבריך מזה שכתב החזו״ע - ״ובא להדליק בלילה השני״ שכוונתו דווקא על בעל הבית (דהוא עצמו מדליק) דלאו דווקא דייקו לשונם האחרונים כראשונים, ובייחוד הדבר לאיצא מידי פלוגתא.

כסייעתא לדבריי אביא צילום מהילקו״י החדש חנוכה, ששם צירפו מכתבים שנשאל מרן הראשל״צ, וגם שם נראה שלא הכריע בזה ולא קבע מסמרות. ואולי מי מבאי ביתו יוכל לשאולו בנושא (אציין שאני בעצמי שלחתי שאלה זו ללשכת מרן הראשל״צ ועדיין לא קיבלתי תשובה בזה)

מצ״ב המקור-
 

קבצים מצורפים

  • 68225217-EF83-4C23-B075-D1546A5893D7.jpeg
    68225217-EF83-4C23-B075-D1546A5893D7.jpeg
    813.1 KB · צפיות: 2
  • D282412F-3F95-4258-A400-EAD6F8462E8B.jpeg
    D282412F-3F95-4258-A400-EAD6F8462E8B.jpeg
    1.4 MB · צפיות: 2
חזור
חלק עליון