• שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.
  • לקראת מועד הבחינות לרבנות (אב תשפ"ה) "פורום מורשת מרן" שמח לבשר על פתיחת פורום מיוחד: "תשובות למבחני הרבנות", בו תוכלו להעלות תשובות שכתבתם על מבחנים קודמים. >> לקריאת התקנון לחצו כאן. >> לכניסה לפורום המיוחד לחצו כאן.

תשובה לשאלה של מרן

amit26

Well-known member
מרן שליטא בשיעור השבועי בעלון של אמור סיים בשאלה:
"כל זה מדובר כשאמר לחבירו בין השמשות "היום" כך וכך לעומר, אבל
אם רק אמר סתם מספר כגון "עשרים ושמונה", יכול לספור עם ברכה, כי
יש ספק ספיקא, שמא בין השמשות יום ולא נחשב שספר ]א.ה או שמא
מצוות צריכות כוונה )חזו"ע עמ' רמו([, ושמא תיבת "היום" מעכבת, וכמו
שכתבו הט"ז )סק"ז( והמגן אברהם )סק"ט(, ודלא כהאליה רבה )ס"ק יג( - הביאם
שער הציון )אות כה(. ולפי זה אני שואל, למה אם יאמר לחבירו כמה היום
לעומר לא יוכל לברך, והרי יש ספק ספיקא, שמא מצוות צריכות כוונה,
והוא לא כיוון לצאת, אלא רק עשה טובה לחבירו, ואם תאמר שיש לחוש
למאן דאמר מצוות אין צריכות כוונה, שמא בין השמשות יום, וכאילו לא
ספר כלל. זו קושיא חזקה, שאלתי הרבה תלמידי חכמים על זה, ובהתחלה
רצו לומר שבאותו יום לא מועיל ספק ספיקא, אבל אמרתי, הנה מרן זצ"ל
עשה ספק ספיקא למי שלא אמר תיבת "היום" כנ"ל, למרות שזה מועיל
לאותו היום. מי שיש לו תשובה שישלח לי."


חשבתי בזמנו על תירוץ מסויים,והוא היה נראה לי קצת קשה,אבל השבוע ראיתי שמרן שליטא בעצמו הביא את הסברא הזו ואם כן אני לא הראשון שחושב עליה,ואולי זה התירוץ לשאלה - ציטוט מהשיעור השבועי בעלון בהר בחוקותי:
"כתב החק יעקב )ס"ק טו( ששונה ספירה שאפשר שעצם זה שספר נקרא
כוונה, כיון שמתכו ין על כל פנים לומר כמה ימי ספירה - וזה פסיק רישיה
דניחא ליה או דלא ניחא ליה... - ומצוותו הוא רק לספור בעלמא. ולכן אם
ענה לחבירו כמה היום לעומר לא יוכל לספור יותר."

וזה אולי בעצם התירוץ לשאלה משבוע שעבר,שבספירת העומר אדם שסופר ואומר לחברו כמה ימים העומר זה עצמו בגדר מצווה שיש בה כוונה,ולכן אין במקרה הזה את הספק ספיקא הנ"ל
 
רק מה שאני מאוד מתקשה להבין,וכמה ששברתי את הראש על זה פשוט אין לי כיוון והלוואי שמישהו יאיר את עיני בזה- מה שונה לדעת החוק יעקב בדין ספירת העומר משאר כל המצוות שצריך בהם כוונה?
במה זה שונה ממעביר לולב לחברו, או בקורא קריאת שמע מתוך סקרנות לקרוא קטע מסידור, או אדם שמניח תפילין כי לוחץ לו ביד שמאל והוא חושב שאם הוא יקשור 7 כריכות חזקות על היד זה קצת ירגיע את הכאב,שבכל אלו הוא לא יוצא ידי חובה!
מאי שנא ספירת העומר? הרי הוא סך הכל ענה לחבר על שאלה,לא התכוון כלל לשום מצווה
 
נערך לאחרונה:
ובאותו עניין רציתי לשאול ולהבין את דברי מרן בשאלה שהרב שלי שאל לאחר שהצגתי בפניו את הקטע הבא בעלון :
א. זו שאלה שלי - לכאורה אפשר לומר שאין שום סתירה במרן בהלכות ברכת המזון ,ולעולם מרן ס"ל שאין חובה לאכול פת בסעודה שלישית ולכן לא חוזר, ומה שכתב שעיקר כסברא ראשונה זה נטו כדי להחמיר, והא ראייה שהתיר לשבע ביותר לא לעשות כן.וממילא אתי שפיר דעתו בברכת המזון. (ואולי אפשר עוד להוכיח כך כי אחרת זה סבל גם שהמשיך ברכז בלי לומר רצה , ולמה שיגיד משום סבל שלא יחזור על רצה בסעודה שלישית? (אלא אם כן נאמר שמדובר לאחר שאמר ברכה רביעית,אבל לא ראינו חילוק כזה במפורש)

ב.זו השאלה של הרב שלי - לכאורה אם נאמר כמו שאמר מרן בסיכום שרואים שמרן לא חשש למאן דאמר מצוות אין צריכות כוונה, מדוע זה מפיל את התירוץ על הסתירה מסימן קפ"ח לסימן רצ"א? מוכח שמרן לא חושש למאן דאמר מצוות אין צריכות כוונה- ולדעתו זו שיטה דחויה, אך מה בין זה לבין שמרן חושש לעניין סב"ל בברכות? ולכן לא מצריך לחזור על ברכת המזון בסעודה שלישית ללא החליצנו. ולכאורה זה נושא שונה לחלוטין מדין מצוות אין צריכות כוונה(ובהחלט אפשר לומר שמרן חושש לסבל בעניינים מסויימים אבל ממש לא בעניין ברכות שנגזרות מדין מצוות צריכות כוונה
 

קבצים מצורפים

  • WhatsApp Image 2025-05-24 at 22.38.47.jpeg
    WhatsApp Image 2025-05-24 at 22.38.47.jpeg
    126.8 KB · צפיות: 4
חזור
חלק עליון