• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

תשלום מעשר אדם עני

שלמה123

New member
שלום יש אדם שנמצא בחוב גדול בבנק.
בנוסף הוריו עוזרים לו כספית בשביל הדברים הבסיסיים ביותר כמו אוכל וחשמל.
הוריו אמרו לו במפורש שהם לא מסכים לו לשלם מעשר בטענה שהכסף הזה הוא בסופו של דבר מכספם האישי.
האם עליו להפר את בקשת הוריו ולשלם בכל זאת את דמי מעשר
 
ב"ה
שלום וברכה,
בעצם הנידון האם עליו ליתן כעת מעשרות (אילו הוריו לא היו מתנגדים), לדעת מרן זצ"ל בשו"ת יחוה דעת, עליו לכל היותר לרשום בצד את סכומי המעשרות, ולכשירווח לו ליתן כל פעם מעט עד שיתכסה, וגם זה אינו מן הדין אלא לפי המנהג ליתן מעשרות.
אולם במקרה כזה שהוריו עוזרים לו והם מתנגדים, נראה שאם הוריו עוזרים לו "כספית", ולא במוצרים ובדברי מאכל וכדומה, אז מלבד שהוא פטור מליתן מכסף זה מעשרות, לפי שאינו "רוווחים" של עסקיו או הכנסותיו וכדומה, אלא מתנה, ועל מתנה אין חיוב מעשרות, רק ממדת חסידות היכא דאפשר, אולם מלבד זה גם אם ירצה לנהוג במידת חסידות, אינו רשאי, שהרי ממון זה ניתן ע"י הוריו על דעת שאינו נותן מזה מעשרות ורק קונה בזה מצרכים, וזה בדיוק כמו שאדם תורם לצדקה בבית הכנסת למטרת סידורי תפילה והגבאי מחליט לקנות בזה קפה וסוכר לשתיה חמה, שבודאי יש בזה איסור גמור.
אמנם אם הוריו עוזרים לו בסכום מסויים, והוא רוצה ליתן מעשרות מסכום אחר שהוא מקבל, לא ממה שהם נותנים לו, בזה מן הדין הוא רשאי, כי זה לא נוגע למה שהם נותנים לו, וגם כיבוד הורים לא שייך בזה, כי זה לא נוגע להם אישית, אלא שבמציאות כמו שלו נראה שנכון יותר לנקוט בשב ואל תעשה, ולא ליתן כעת, בפרט לאור התנגדות הוריו, ולרשום סכום מעשרותיו כעצת מרן זצ"ל ביחה דעת הנ"ל.
ובכל אופן שיעשה לו רב תלמיד חכם שיתייעץ עמו בנושאים מעין אלו, שהם כרוכים בידיעת ההלכה עם נתינת הדעת על ההנהגה הראויה לפי פרטי המקרה לגופו, ולכן יש בהם צורך להכוונה נכונה מפי ת"ח שישמע ויבחן את המקרה מקרוב, ובזה יזכה השואל גם לסייעתא דשמיא.
ויה"ר שירווח לו בקרוב, ויוכל ליתן מעשרות הרבה בשפע גדול ללא חשש אמן.

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון