• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ו. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

כתיבת פסוקים ודברי תורה בצורות שונות, עיצובי יודאיקה שעושים הסופרים

על מה סמכו, מה שעושים הסופרים 'עיצובי יודאיקה' בין בפסוקים, בין בדברי תורה, לכאו' לא מתאים כל המשחקים שעושים
אשת חיל בצורת לב, בצורת עיגול, לדוד ה' בצורת שופר, תיקון הכללי בצורת אש, נשמת כל חי בצורת כינור, בושה וכלימה.
זה נראה שבא ממקור לא טוב, איך בן תורה מסוגל לכתוב או להחזיק כזה דבר?! ו'למנצח' בצורת המנורה מסורת היא לנו, אך לא משום כן נעשה כל התורה צורות צרורות...
אשת חיל עיגול.jpgלדוד ה' בצורת שופר.jpgתיקון הכללי בצורת אש.jpgנשמת כל חי בצורת כינור.jpg
 
מה סמכו, מה שעושים הסופרים 'עיצובי יודאיקה' בין בפסוקים, בין בדברי תורה, לכאו' לא מתאים כל המשחקים שעושים
אשת חיל בצורת לב, בצורת עיגול, לדוד ה' בצורת שופר, תיקון הכללי בצורת אש, נשמת כל חי בצורת כינור, בושה וכלימה.
זה נראה שבא ממקור לא טוב, איך בן תורה מסוגל לכתוב או להחזיק כזה דבר?!
מה נראה בזה לא טוב בעיניך? ומה פירוש על מה סומכים? אם אין בזה בעיה הלכתית לא צריכים לסמוך על אף אחד, הפוך להם זה נראה טוב מאוד.
 
מאי שנא מלעשות "למנצח" בצורת מנורה?
כבר כתבתי, שעל זה יש מסורת, אבל זה לא אומר שלכן הותרה הרצועה, וכל א' יעשה בתורה ציורים וכו',
ואפשר גם לשאול מ'קמיעים' שעושים שיש בזה כל מיני צורות, אבל בכל אופן, כשיש אולי מקורות קדומים, ויש איזה הבנה בזה עפ"י המקובלים וכו', אפשר להבין, אבל סתם צורת לב, אש, ונעליים וכו' לא נראה לי ראוי.

דבר נוסף, למנצח בצורת המנורה, יש ענין לקרוא במחשבה על צורה זו, [ואפי' לא יכתבו], עכ"פ קוראים בזה, משא"כ שאר הצורות, הם לנוי בעלמא, ללא צורך כלל, לכתוב פסוקים בצורות מוזרות שלא לצורך קריאה ואפי' לא לצורך שמירה.
 
לזלזל בפסוקים זה לא בעיה הלכתית?

שיראה להם, כל א' והראיה שלו, צריך דעת תורה, ולא דעת 'צורה'.

ובכל אופן אני מחכה להמשך תגובתו של הרב יצחק משען!
אדרבה, אם יש לך ראיה שיש בזה זלזול בפסוקים, לא מתוך תפיסתך במחשבה, תראה לנו ויהיה בזה זיכוי הרבים.
 
בלי להכנס אם יש בזה זלזול, יש בזה בעיה של כתיבת פסוקים על קלף, וכפי שידוע מרן זצ"ל מחה על פיטום הקטורת, וכן הדין בזה.
דווקא אם מדובר על קלף.....
'עיצמובי היודאיקה' הנ"ל בד"כ אינם על קלף אלא על שאר דברים.
 
לזלזל בפסוקים זה לא בעיה הלכתית?

שיראה להם, כל א' והראיה שלו, צריך דעת תורה, ולא דעת 'צורה'.

ובכל אופן אני מחכה להמשך תגובתו של הרב יצחק משען!
אני עכשיו נכנסתי קצת להקפאה, אבל כך זכור לי שמובא הציורים שלו בספר תולדות הבא"ח של שלום לעם, וכן היה המנהג מדורי דורות לצייר על הכתובות פסוקים בכל מיני צורות, וכעת אני חושב שראיתי בביתם של כמה מגדולי הדור תמונות כאלה ממוסגרות של אשת חיל בצורה יפה וכדו', אנסה לחפש את הצילום בלי נדר אם יהיה לי זמן.
 
אני רואה שחורה לאנשים שאני מביע שדעתי לאסור, ואין בי לא דעת וכו' וכו'
אז ניח שהדבר פשוט להיתר, האם מישהו יכול להביא סימוכין, לכך, או בגלל שכולם עושים אז...
לבנתיים הרב יצחק משען, עוזר לי בענין.

יש בזה בעיה של כתיבת פסוקים על קלף
יש ויש, יש עיצובי יודאיקה שיש גם את הבעיה הזו, ויש שאין, יש בזה אריכות בפורום אחר, בענין פיטום הקטורת. ובכל אופן אפי' אם זה לא פסוקים, וכגון רוב ככל נשמת כל חי, ואגב הפסוקים שמובאים שם, נראה לי שמותר לכתוב כיון שבא כמובלע בתוך שאר עניינים שאינם פסוקים, לא זוכר כרגע המקור.
מה שעושים 'למנצח' בצורת מנורה, זה רק ראיה שאין בדבר זלזול!
התייחסתי לזה בתגובתי לרב יהודה מ. ובקיצור: 'למנצח' יש מסורת, קוראים את זה, ולא סתם ליופי, ויש בזה ענין מהותי, אך סתם לעשות כל מיני צורות מהיכי תיתי?
 
אני רואה שחורה לאנשים שאני מביע שדעתי לאסור, ואין בי לא דעת וכו' וכו'
לאף אחד לא חורה שאתה מביע את דעתך חלילה.
לתמוהה איך בן תורה יכול לעשות דבר ולומר שזה בושה וכלימה מבלי להביא ראיה לדבריך זה מגוחך, לאסור דבר שלא כתוב צריך להביא ראיה.
אז ניח שהדבר פשוט להיתר, האם מישהו יכול להביא סימוכין, לכך, או בגלל שכולם עושים אז...
וחז"ל מפורש הוא בירושלמי כל מקום שהלכה רופפת בידך פוק חזי מאי עמא דבר.
 
עוד בענין 'למנצח'
העתק מהאתר של הרב מוצפי שליט"א
שאלה - 147353

לכבוד הרב שלום רב
1.האם מותר לכתוב למנצח על קלף?
2.יש לי למנצח על קלף שנכתב לפני 15 שנה האם בגלל שנכתב לפני האיסור לכתוב האם יהיה מותר בשימוש או לגנוז?​

תשובה

א, מרן הרב עובדיה כתב שיש בעיה הלכתית, ולפי הפוסקים יש בעיה נוספת כי יש בה שלש פעמים שם אלקים וזה חלילה יפול לארץ או יתחיל להמחק אפילו כקוצו של יוד יש איסור תורה "לא תעשון כן להשם אלקיכם.
ב, תעשה לה מסגרת נאה וקבועה ותתלה במקום ששומרים קדושה.​

 
לתמוהה איך בן תורה יכול לעשות דבר ולומר שזה בושה וכלימה מבלי להביא ראיה לדבריך זה מגוחך
בעקרון אתה צודק, אבל מ'בן תורה' מצופה לחשיבה מקורית יותר, ואפי' בדבר שלא כתוב, יבין שיתכן שיש בעיה.
וחז"ל מפורש הוא בירושלמי כל מקום שהלכה רופפת בידך פוק חזי מאי עמא דבר.
אלא שבידי היא לא רופפת. רק המקור שלהם רופף בידי.
 


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון