• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

כמה זה משקל ככותבת?

לפי השיטות שכזית זה 27 גרם, אז לענין הלכה ככותבת זה קצת פחות [לא ידוע] מ54 גרם [שזה שיעור כביצה].



נ.ב
עריכה: כיון שהשאלה לא נשאלה מעיקרא על חולה ביוהכ"פ שצריך לנהוג לחומרא [כפי שמתברר בהמשך האשכול], אז כתבתי שיעור זה.
 
נערך לאחרונה:
דעת הגר"ח נאה וחזון איש 30 גרם
ודעת מרן זיע"א 40 גרם
(כך מובא בסדר הדורות הקצר של הרב בניזרי בשיעורי תורה שם)
לדעת הגר״ח נאה 40 סמ״ק
ולחזון איש 30 סמ״ק
והשיעור הוא בין כזית לכביצה היינו יותר מכזית ופחות מכביצה, ולכן בילקו״י כותב שנוהגים לתת ליולדת וכו׳ 30 גרם ועם הפסקות וכו׳.
 
והשיעור הוא בין כזית לכביצה היינו יותר מכזית ופחות מכביצה, ולכן בילקו״י כותב שנוהגים לתת ליולדת וכו׳ 30 גרם ועם הפסקות וכו׳.
שולחן ערוך אורח חיים הלכות יום הכפורים סימן תריב

האוכל ביום הכיפורים * (א) <א> ככותבת הגסה, חייב; (ב) [א*] <ב> והוא פחות מכביצה מעט, [כמובן שהנותנים שיעורים קטנים יותר פסקו לחומרא וכו'].
 
כל הדברים יגעים.

הרבה דברים לא קשורים ולא נכונים נאמרו בנושא הזה.

כותבת הגסה נחלקו חכמים ורשב"ג בשיעורה המדוייק.
כן בגמרא ביומא נחלקו האם כותבת היא יותר או פחות מביצה.
ומסקנת הגמרא (ביומא) שהיא פחות מכביצה ונראה שם לכאורה שבכל זאת היא יותר מחצי ביצה.
[וכן בגמרא פסחים מט אפשר להבין שהכותבת היא קרובה לכביצה].
והרמב"ם כתב על פי הגמרא שם שהיא פחותה מכביצה מעט והחינוך כתב כשתי שליש ביצה. (זה בהשערה)
ובגמרא בכריתות (לפי פירוש אחד) מבואר שבביצה נכנס כותבת ועוד שני זיתים. (אבל לא כותבת ועוד 3 זיתים). מה שאומר שהכותבת היא לא מאד קרובה לביצה.
שיעור הביצה כ45-55 סמ"ק ואם היא בלא קליפה (ואויר שבין בקליפה) היא עוד פחות.

במציאות הכותבות הגדולות (גסה) מג'הול הם כ30 סמ"ק. ואים כותבות שמתקרבות לביצה [אלא שאומרים שיש מינים גדולים מהם (לא בישראל) שאומרים שמגיע גם ל45 סמ"ק].

ולכן 30 סמ"ק שזה השיעור המקובל (גם על פי 2/3 ביצה וגם עפ"י המנהג) הוא די מצומצם שקשה מאד להקל יותר מזה.


וכל זה בנפח (אוכל שממלא כוסית של 30 מ"ל) אבל במשקל זה משתנה כי 30 גרם של במבה זה הרבה יותר גדול מכותבת וחייב עליו כרת ואילו 30 גרם של רוב הפירות הם קצת פחות מ 30 סמ"ק.

ובזה גם מרן (הבן) מודה לדברי מרן (אביו) שהשיעור בנפח (למרות שבשאר מידות חלק על אביו בזה כידוע).
 
כל הדברים יגעים.

הרבה דברים לא קשורים ולא נכונים נאמרו בנושא הזה.

כותבת הגסה נחלקו חכמים ורשב"ג בשיעורה המדוייק.
כן בגמרא ביומא נחלקו האם כותבת היא יותר או פחות מביצה.
ומסקנת הגמרא (ביומא) שהיא פחות מכביצה ונראה שם לכאורה שבכל זאת היא יותר מחצי ביצה.
[וכן בגמרא פסחים מט אפשר להבין שהכותבת היא קרובה לכביצה].
והרמב"ם כתב על פי הגמרא שם שהיא פחותה מכביצה מעט והחינוך כתב כשתי שליש ביצה. (זה בהשערה)
ובגמרא בכריתות (לפי פירוש אחד) מבואר שבביצה נכנס כותבת ועוד שני זיתים. (אבל לא כותבת ועוד 3 זיתים). מה שאומר שהכותבת היא לא מאד קרובה לביצה.
שיעור הביצה כ45-55 סמ"ק ואם היא בלא קליפה (ואויר שבין בקליפה) היא עוד פחות.

במציאות הכותבות הגדולות (גסה) מג'הול הם כ30 סמ"ק. ואים כותבות שמתקרבות לביצה [אלא שאומרים שיש מינים גדולים מהם (לא בישראל) שאומרים שמגיע גם ל45 סמ"ק].

ולכן 30 סמ"ק שזה השיעור המקובל (גם על פי 2/3 ביצה וגם עפ"י המנהג) הוא די מצומצם שקשה מאד להקל יותר מזה.


וכל זה בנפח (אוכל שממלא כוסית של 30 מ"ל) אבל במשקל זה משתנה כי 30 גרם של במבה זה הרבה יותר גדול מכותבת וחייב עליו כרת ואילו 30 גרם של רוב הפירות הם קצת פחות מ 30 סמ"ק.

ובזה גם מרן (הבן) מודה לדברי מרן (אביו) שהשיעור בנפח (למרות שבשאר מידות חלק על אביו בזה כידוע).
בשביל לענות על השאלה כמה גרם זה ככותבת הגסה, אין צריך להתחיל את הסוגייה מהגמרא והראשונים.. ואם כן תעשה בכל דיון שצץ אשריך וטוב לך תתחיל להרדם על המקלדת
 
כתב החזון איש [למרות שהוא נקט לעיקר כמו "השיעור - הגדול" של הצל"ח וכו' וכירושלמי והגאונים בשיעור חלה, (שרביעית זה כ150 סמ"ק) ודלא כרמב"ם שסבר כמו "השיעור הקטן"] מכל מקום ראינו לרבותינו לגבי חולה ביו"כ במקום שאפשר היו מחמירים כשיעור הקטן. ע"כ דבריו.

והכוונה לשיעור כותבת הגסה שהיא כנ"ל 2/3 ביצה שלפי השיעור הגדול ביצה כ100 סמ"ק וא"כ כותבת כ65 סמ"ק (ואין בעולם כאלו כותבות) בזה לא הקלו.
ונראה מדבריו שכאילו היחס של כותבת לביצה הוא רציני ולא מקרי. וצע"ג.
 
לא כל כך.
כי אם ביצה היא כ 46 סמ"ק (טרם הוכרע בבירור כמה הביצה הבינונית) ואם משערים בלי קליפתה צריך להוריד כ-10% (ולפי הגר"א הרבה יותר)
ושתי שליש מזה הוא כ27 סמ"ק

שוב שימו לב "סמ"ק" ולא "גרם" [נכון שלגבי יו"כ בדרך כלל "גרם" הוא חומרא אבל לפעמים הוא קולא כגון באוכל מאוורר כמו פריכיות או במבה (או לחם)].
וכמאור בזה הכל מודים שהוא תלוי בנפח.

כדאי לדייק בהלכה בפרט שכבר נכשלו בזה אנשים.
 
לא כל כך.
כי אם ביצה היא כ 46 סמ"ק (טרם הוכרע בבירור כמה הביצה הבינונית) ואם משערים בלי קליפתה צריך להוריד כ-10% (ולפי הגר"א הרבה יותר)
ושתי שליש מזה הוא כ27 סמ"ק

שוב שימו לב "סמ"ק" ולא "גרם" [נכון שלגבי יו"כ בדרך כלל "גרם" הוא חומרא אבל לפעמים הוא קולא כגון באוכל מאוורר כמו פריכיות או במבה (או לחם)].
וכמאור בזה הכל מודים שהוא תלוי בנפח.

כדאי לדייק בהלכה בפרט שכבר נכשלו בזה אנשים.
הרב כתב גרם
 
חזור
חלק עליון