• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

לימוד נ"ך בלילה

שלום רב לתלמידי החכמים הנכבדים,
רציתי להעלות נושא שלפי הידוע לי אינו חתוך כל כך בהלכה ונוגע גם לקבלה ומנהג, ולכן ברצוני לבקש את עזרת הציבור בענין.
המדובר הוא לימוד נ"ך בשעות הלילה שכידוע מובא בשם האר"י להימנע מכך, שנים רבות אני מקפיד על כך ולכן קבעתי את החברותא שלי בנ"ך לשעות הבוקר, אך כעת מחמת אילוצים שונים אין לנו אפשרות ללמוד בין הזריחה לשקיעה ושאלתי בפי האם עדיף להימנע מללמוד עם החברותא הלז, או שמא יש מקום ואף מצוה להקל בזה.
 
יש מיקלים בקריאת מקרא בלילה אם קורא עם פירוש רש"י. והלא הם הגאון לבושי מרדכי (סימן קפו), וכ"כ בשו"ת אבני צדק (סימן קב) ועוד, וכמו שכתב מרן הרב זצוק"ל בחיבורו על הלכות אבלות ח"א (עמוד כג). ואפשר לסמוך על דבריהם במקום צורך.
 
מסקנת מרן זצ"ל ביבי"א ח"ו חאו"ח סי' ל שמותר ללמוד תנ"ך עם פירוש רש"י בין ביחיד בין בציבור.
ולעניין קריאת תהילים, מותר לקרוא תהילים אחר חצות לילה בכל ימות החול. ובליל שבת ויום טוב מותר לקרוא כל הלילה.
 
נושא שלפי הידוע לי אינו חתוך כל כך בהלכה ונוגע גם לקבלה ומנהג, ולכן
לא מדוייק.

עפ"י הלכה אין בו סרך נושא ולא דיון ולא כלום ולכן מרן זצ"ל לא שמיע ליה כלומר לא סבירא ליה כל עניין זה.

ואדרבה מפורש והגית בו יומם ולילה ועוד הרבה מקורות

ועפ"י הקבלה הוא אינו חתוך ויש מקובלים שונים (או משונים) שאמרו בזה דברים שונים זה מזה
 
במשנה ברורה בשער הציון (סימן רל"ח) כתב בבה"ט שאין לקרוא מקרא בלילה, ובפמ"ג משמע דיכול לקרוא מקרא.
ונראה דאפילו להמחמירין לית בזה איסורא אלא שלכתחילה יותר טוב ללמוד מקרא ביום. (עכ"ל)

 
נערך לאחרונה:
רבי משה זכות כתב להתיר לקרוא תהלים בלילה. (היה מקובל)
המשנה ברורה שספרו מקובל אצל כלל ישראל. כתב שאין שום שיטה שזה איסור, כי אפילו למחמירים זה רק לכתחילה.

אגב- יש שהעירו כי לא ראוי שחומרא באיסור זה תגרום לביטול תורה ויש מי שכתב ”וכמה טפשאי הני אינשי דעדיף להו לבטל מן התורה מללמוד מקרא בלילה".
הבאתי לעיל את דברי מרן זצ"ל שהדבר מותר ושם טמונים כל דברי הפוסקים כידוע, רק שאלתי לגביי רבותינו המקובלים אם היו שהתירו את זה, חשבתי שהדבר מוסכם לכל כך נראה מדברי הפוס' אם יש מי שכותב אחרת תעלו שנלמד, אבל מקורות בספרים לא שמות של מקובלים.. וכ"ש לא דברי המשנ"ב.
 
לימוד עם פירוש אין בו שום בעיה בלילה, כיון שאינו קריאה אלא לימוד
כמבואר בשו"ת יבי"א ח"ו או"ח סי' ל (ראיתי שהובא בבן איש חי החדש שיצא בפרשת פקודי שנה ראשונה עמ' שמט, ושם האריך בפרטי דין זה עוד)
עיין גם יביע אומר חלק י חלק אורח חיים סימן נה הערות ח"ב אות א.
 
לא מדוייק.

עפ"י הלכה אין בו סרך נושא ולא דיון ולא כלום ולכן מרן זצ"ל לא שמיע ליה כלומר לא סבירא ליה כל עניין זה.

ואדרבה מפורש והגית בו יומם ולילה ועוד הרבה מקורות

ועפ"י הקבלה הוא אינו חתוך ויש מקובלים שונים (או משונים) שאמרו בזה דברים שונים זה מזה
כפי שציינו כבר, הדברים הובאו בשער הציון ולכך התכוונתי כשדיברתי על הלכה, אבל אתה צודק שמקור האיסור הוא ע"פ קבלה.
 
חזור
חלק עליון