• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

האם מותר להנות במוצ"ש ממייל שנשלח בשבת

שילה אפרהימי

Moderator
חבר צוות
יל"ע מה דין מיילים שנשלחים בשבת מיהודים בשאט נפש מבלי משים, מפרטיים, ומחברות, האם מותר במוצ"ש ליהנות ממנו או לא (והאם זה נחשב הנאה).
 
לגבי החברות. בדרך כלל המיילים נשלחים ממערכת אוטומטית, כך שלכאורה אין בעיה.
וגם מהפרטיים, לכאורה יש כאן רק איסור דרבנן, שכתיבה במחשב אין לה דין של דאורייתא.
וכמו שרואים מעשה רב ממרן הראש"ל שליט"א שאומר לקטן להדליק את המחשב במוצ"ש לפני שהגיע זמן רבינו תם, ואח"כ הוא ממשיך לכתוב את ספריו היקרים. דס"ל שהכתיבה היא דרבנן.
וא"כ נמצא, שאפי' שהיהודי שלצערינו עבר עבירה ושלח את המייל בשבת, מותר ליהנות ממנו. דגזרו איסור הנאה רק בדאורייתא.
אך עדיין יש כאן את העניין של הרגש לשבת קודש. ומחמת זה עדיף לא ליהנות. וכמו שהתרבו המחמירים שלא לנסוע למקומות מחללי שבת גם בימות החול, למרות שאין זו ההלכה, אלא רק חומרא.
ואנא אמינא, אף להעיר לשלוח על כך ששלח בשבת. ויש בזה משום קידוש ה'.
 
ייש"כ.
ואגב, לפני כמה שבועות שלחנו מייל מהמערכת האוטומטית שלנו ביום שישי, שלפי דעתינו היה דחוף לשלוחו זמן קצר לפני שבת, וכתבנו בראש המייל שהוא נשלח ממערכת אוטומטית, ולכן יכול להיות שיהיו כאלו שיקבלו אותו בשבת. ובכ"ז יש כאלו שבאו בטרוניא, שאע"פ שזה נשלח ממערכת אוטומטית, אין זה מן הראוי ומכבוד השבת.
ולמרות שאנו הסתמכנו על דברי מרן הש"ע שמותר להתחיל מלאכה מע"ש אע"פ שנגמרת בשבת, וכאן הוא אף לדברי הרמ"א, ששם אסר רק במשמיע קול. משא"כ בנ"ד.
 
וכמו שרואים מעשה רב ממרן הראש"ל שליט"א שאומר לקטן להדליק את המחשב במוצ"ש לפני שהגיע זמן רבינו תם, ואח"כ הוא ממשיך לכתוב את ספריו היקרים. דס"ל שהכתיבה היא דרבנן.
שפתיים ישק, ותודה רבה על הידיעה המופלאה. יהי רצון שיאריך ה' ימיו בטוב ושנותיו בנעימים וימשיך להנהיגנו בכתיבת הספרים המאירים עד ביאת גואל צדק במהרה בימינו.
 
שאלה כללית בנושא,
אם חוששים לדעת ר"ת אף רק מדין חומרא, למה שנקל באיסורי דרבנן? וכי בשבת גם נקל בדר' והרי לר"ת הוא שבת גמור??
ענין זה לא מתיישב אצלי. אשמח לתגובת הרבנים דכאן
 
וכמו שרואים מעשה רב ממרן הראש"ל שליט"א שאומר לקטן להדליק את המחשב במוצ"ש לפני שהגיע זמן רבינו תם, ואח"כ הוא ממשיך לכתוב את ספריו היקרים. דס"ל שהכתיבה היא דרבנן.
איך אמירה לקטן קודם זמן ר"ת מוכיח דהכתיבה [וגם החשמל דרך אגב] היא מדרבנן?

וסתם אשמח לביאור מדוע אומר לקטן ומיקל בזה בזמן ר"ת, וגם מקור כתוב שירחיב על הדברים.
 
אם הבנתי טוב כוונת הראשלצ דלד אפשר דהוא דאוריתא
וצ"ל דאצל מרן האור במקלדת עובד כל הזמן דאל"כ הוא מדליק עדין את הלד [אולי כדאי להודיע כן לראשל"צ אולי הוא לא מודע לפרט הזה]
 
אם הבנתי טוב כוונת הראשלצ דלד אפשר דהוא דאוריתא
וצ"ל דאצל מרן האור במקלדת עובד כל הזמן דאל"כ הוא מדליק עדין את הלד [אולי כדאי להודיע כן לראשל"צ אולי הוא לא מודע לפרט הזה]
האור במסך אינו לד? כי אם כן איך מותר לכתוב מדאו'?
 
לא הבנתי את כת"ר
ואם כוונתך דלכתוב במסך זה אסור
נראה לי שבכתיבה לא נוסף אור אלא כותבב על האור הקיים
כאשר אדם כותב, כל אות משנה את התאורה במקום שבו היא נכתבת, ואם זה שחור יתכן שזה סוג של כיבוי, לא יודע.
 
וא"כ נמצא, שאפי' שהיהודי שלצערינו עבר עבירה ושלח את המייל בשבת, מותר ליהנות ממנו. דגזרו איסור הנאה רק בדאורייתא
מניין זה ?
והרי גוי שעשה מלאכה לצורך ישראל - אסור לישראל להנות ממנה אע''פ שמלאכת גוי דרבנן
 
מניין זה ?
והרי גוי שעשה מלאכה לצורך ישראל - אסור לישראל להנות ממנה אע''פ שמלאכת גוי דרבנן
מלאכת גוי שאני, שחז"ל אסרו בפרוש דבר זה, וטעמו מבואר ברמב"ם ה' שבת ו, א:
אסור לומר לנכרי לעשות לנו מלאכה בשבת אע"פ שאינו מצווה על השבת ואע"פ שאמר לו מקודם השבת ואע"פ שאינו צריך לאותה מלאכה אלא לאחר השבת. ודבר זה אסור מדברי סופרים כדי שלא תהיה שבת קלה בעיניהן ויבואו לעשות בעצמן.
 


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון