• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

האם מותר להנות במוצ"ש ממייל שנשלח בשבת

וכמו שרואים מעשה רב ממרן הראש"ל שליט"א שאומר לקטן להדליק את המחשב במוצ"ש לפני שהגיע זמן רבינו תם, ואח"כ הוא ממשיך לכתוב את ספריו היקרים. דס"ל שהכתיבה היא דרבנן.
מעשה קטן אבל מראה עד כמה השקיעות ואהבת התורה של מרן שליט"א בכל כוחו ומרצו
בבחינת "טוב לי תורת פיך"

ייש"כ על הגילוי, כמובן נשמח לעוד
 
ואם הלה הפעיל את המחשב לצורך שליחת המייל? לכאו' נחשב למלאכה דאורייתא שיש עליה איסור הנאה!
ההנאה של הקורא היא במייל עצמו שנכתב ולא בפעולת הדלקת המחשב

ותוסיף, שאם כתב בשבת, שמא לא כיבה את המחשב כלל!!
 
יל"ע מה דין מיילים שנשלחים בשבת מיהודים בשאט נפש מבלי משים, מפרטיים, ומחברות, האם מותר במוצ"ש ליהנות ממנו או לא (והאם זה נחשב הנאה).
שאלה יפה, ויש לדעת שגם אם מעיקר הדין זה מותר, מ"מ מדין שו"ע החמישי אין לשלוח מייל ביום שישי ויתכן ויתקבל אצל אנשים בשב"ק, כי אין זה מכבוד השבת הקדושה. ומי שרואה ששולחים לו מייל בשב"ק (שנשלח כמובן לפני שבת), יכתוב להם בדרכי נועם שזה לא מכבוד השבת.
 
מלאכת גוי שאני, שחז"ל אסרו בפרוש דבר זה, וטעמו מבואר ברמב"ם ה' שבת ו, א:
ידוע
הטעם שם ברמב''ם שאפילו גוי שאינו מצווה כלל בכו''ז אסרו שלא תהיה שבת קלה.. עכ''פ ישראל מניין לך
וזאת הייתה עיקר שאלתי מהיכן לומדים זה שאפילו היה הגוי מצווה עדיין א''א ללמוד משם דבל''ה אמירה לגוי דרבנן

מסתמא יש אחרונים שכתבו בזה עתה לא זכור לי
 
ידוע
הטעם שם ברמב''ם שאפילו גוי שאינו מצווה כלל בכו''ז אסרו שלא תהיה שבת קלה.. עכ''פ ישראל מניין לך
וזאת הייתה עיקר שאלתי מהיכן לומדים זה שאפילו היה הגוי מצווה עדיין א''א ללמוד משם דבל''ה אמירה לגוי דרבנן

מסתמא יש אחרונים שכתבו בזה עתה לא זכור לי
אולי כוונתך לדברי המשנה ברורה בסימן שיח ס"ק ה' וז"ל:
(ה) מותר למו"ש מיד - ואפילו למי שנתבשל בשבילו דלא בעינן להמתין בכדי שיעשו אלא במלאכה הנעשית ע"י א"י בשביל ישראל משום דקל בעיניו איסור דאמירה לעו"ג ויבוא לעשות כן פעם אחרת כדי שיהיה מוכן לו במו"ש מיד אבל דבר שנעשה ע"י ישראל בידים ודאי ליכא למיחש דעי"ז שנתיר למו"ש מיד יבא פעם אחרת לומר לישראל לבשל לו בשבת בשביל זה ועוד שהישראל לא ישמע לו דאין אדם חוטא ולא לו. וכו'
.
 
אולי כוונתך לדברי המשנה ברורה בסימן שיח ס"ק ה' וז"ל:
(ה) מותר למו"ש מיד - ואפילו למי שנתבשל בשבילו דלא בעינן להמתין בכדי שיעשו אלא במלאכה הנעשית ע"י א"י בשביל ישראל משום דקל בעיניו איסור דאמירה לעו"ג ויבוא לעשות כן פעם אחרת כדי שיהיה מוכן לו במו"ש מיד אבל דבר שנעשה ע"י ישראל בידים ודאי ליכא למיחש דעי"ז שנתיר למו"ש מיד יבא פעם אחרת לומר לישראל לבשל לו בשבת בשביל זה ועוד שהישראל לא ישמע לו דאין אדם חוטא ולא לו. וכו'
.
כמדומני ששם מיירי בשוגג, לפי שבמזיד כשבישל לחברו הדבר אסור לחברו עולמית (ושמא אפשר לדון פה דהוי כשוגג)
 
ההנאה של הקורא היא במייל עצמו שנכתב ולא בפעולת הדלקת המחשב

ותוסיף, שאם כתב בשבת, שמא לא כיבה את המחשב כלל!!
אינני חושב שיש משקל ממה בדיוק הלה ממצה את הנאתו, אם לצורך הנאתו חילל הלה שבת לכאו' הדבר אסור בהנאה, גם כשנכרי מביא משהו מחוץ לתחום הלה אינו נהנה כי אם מסוף הדרך ולא מכולה.
בקשר לכיבוי, לא ממש הבנתי את כת"ר אבל נראה פשוט שאין לאסור משום כך מאחר וזה נעשה אחרי שליחת המייל.
 
אינני חושב שיש משקל ממה בדיוק הלה ממצה את הנאתו, אם לצורך הנאתו חילל הלה שבת לכאו' הדבר אסור בהנאה, גם כשנכרי מביא משהו מחוץ לתחום הלה אינו נהנה כי אם מסוף הדרך ולא מכולה.
בקשר לכיבוי, לא ממש הבנתי את כת"ר אבל נראה פשוט שאין לאסור משום כך מאחר וזה נעשה אחרי שליחת המייל.
כוונתי שאת עצם ההדלקה של המחשב לפני השליחה לא נעשה, לפי שלא כיבה את המחשב קודם!
ולעניין הנאה יש לחלק בין ההולכה שללא כל הדרך לא היה מגיע לכאן אותו הדבר שהביא הגוי,
משא"כ בשליחת מייל שהכתיבה עצמה דרבנן
 
כוונתי שאת עצם ההדלקה של המחשב לפני השליחה לא נעשה, לפי שלא כיבה את המחשב קודם!
ולעניין הנאה יש לחלק בין ההולכה שללא כל הדרך לא היה מגיע לכאן אותו הדבר שהביא הגוי,
משא"כ בשליחת מייל שהכתיבה עצמה דרבנן
אין למקבל אפשרות לדעת אם הלה לא הדליק את המחשב לצורך שליחת המייל, ולכן אי"ז ודאי שחילול השבת הוא מדרבנן, אם כי יש מקום לתלות לקולא כדין ספיקא דרבנן, אך בלא זה אין כל חילוק בין הבאה מחוץ לתחום להפעלת המחשב.
אגב, אינני מונח בסוגיא אבל זכור לי שיש להקל כשחילול השבת לא עשה בגוף החפץ כדוגמת הבאה מחוץ לתחום וא"כ הה להפעלת מחשב כך שקו' מעיקרא ליתיה
 
חזור
חלק עליון