וספרדים כן היה?אכן יש שם דברים שהינם נכונים.
אך כמה הערות נחוצות בעניין הקונטרס הנזכר:
לא הבנתי מדוע היה צריך הכותב להביא כל מיני דברים מספרים חיצוניים, ועל כגון דא אמר הגאון רבי אליהו הכהן מאיזמיר זיע"א: "אין טיפש כהמתחכם מספרים חיצוניים"... ודי לנו בדברי חז"ל הקדושים.
כמו"כ, יש להעיר שכל הנאמר שם הוא הוא בעניין מוזיקת הרוק וכד'. אמנם אודות המקאמים שהם השירים שהיו בבית המקדש: ויש לזה כמה הוכחות, לדוגמא בתהלים (פרק קלז) על נהרות בבל שם ישבנו גם בכינו בזכרנו את ציון וכו', וביקשו השבאים מעם ישראל "שירו לנו משיר ציון"...
גם בגמרא במסכת ערכין דף י' סוף ע"ב, ששם מבואר כמה מיני כלים של זמר שהיו במקדש, וכשהיו מתקלקלים היו מביאים אומנים מאלכסנדריאה של מצרים שיתקנו אותם, ופוק חזי מה היא המוזיקה המצרית...
והם ראיות חזקות וברורות. ופשוט. (מה גם שכמדומה שאז עדיין לא היו אשכנזים בהיסטוריה).
וראה כאן בדבריו של מרן זצ"ל מה שאומר אודות השירה המזרחית.
ויש עוד להאריך בזה במקומו אי"ה.
הוא הביא שם שהרוק מוגדר בעולם המוסיקה ע''י שלשה כלים גיטרה בס, גיטרה חשמלית, ותופים, ופוק חזי שהמוסיקה החסידית מורכבת משלשה כלים אלו לפחות. הדבר מובן גם בסברא כי כלים אלו גורמים למקצבים עצבניים שהופכים את המוסיקה לפרועה. שים לב שבשירת הבקשות והפיוטים שלנו אין את הכלים האלו כלל ולכן היא מוסיקה הרבה יותר רגועה שקטה הגורמת לרוממות הרוח.ב. מכליל את כל השירים וכל הזמרים כולם בעוד שבעיקר מדבר על 'מוזיקת רוק פרועה' שלא קיימת כי אם באחוז מזערי של השירים. גם לפי אותם חוקרים לא כל מוזיקת רוק היא בעייתית.
חכמה בגויים תאמין. ומה גם שהביא שם ראיות שעשו בכל העולם על השפעת המוסיקה על צמחים ועכברים.ג. כמעט כל ראיותיו מתבססות על קביעות ללא פשר ועל מדענים גויים שמה להם ולמוזיקה יהודית
עיין בעמוד 49 [אחד לפני האחרון] שיש שם קריאת קודש בנושא זה עליו חתומים הגר''ש ואזנר זצ''ל הגרמ''י ליפקוביץ זצ''ל הגר''ש אוירבך זצ''ל ועוד רבנים חשובים. ומה גם שלא ראיתי אף פעם גדולי ישראל שרים שירים כאלו [כמו תמחה את זכר עמלק, ברוך הגבר, חזקני נא וכו'], אך כן ראינו אותם שרים ניגונים, שירי שבת או שירת הבקשות וכדו', ודי במעשה רב כדי לדעת היאך צריך לנהוג.ה. כמעט ולא הביא הסכמות ולא ראיות מחכמי ישראל.
כבר כתב שם ששחוק וקלות ראש מרגילין לערוה, היינו שמרגילין לאט לאט, וכאן ע''י מוסיקה רעה הנפש הופכת להיות יותר תאוותנית ומחפשת פורקן, וע''י כך היא הופכת במשך הזמן להיות כלי ששוכן בו היצה''ר, ולפ''ז יהיה מובן מדוע יש הרבה קלקולים בדור, שאע''פ שנראה לנו שפלוני התקלקל בגלל פלאפון לא כשר, או חבר וכדו', צריך לדעת שזה רק המכה בפטיש, אך מה שהביא אותו לשם זה הריקנות וחוסר השמחה שיש לו בעבודת השם וזאת ע''י נפש ריקה שמלאה במוסיקה רעה [נחשים ועקרבים יש בו].ו. מניין לנו לדעת שהתרבות החילונית באה מהשירים? יש המון מקומות שהיא יכולה ליכנס משם וזה המקום האחרון לומר שנכנס משם טומאה כשגדולי הפוסקים כתבו שאין איסור להעביר מנגינות מהגויים אלינו, וברור שהם לא היו נופת צופים לפני 50 ו100 שנה, מי שיודע על השירים של גרמניה, צרפת ומדינות ערב השטופות ברציחה ויצר הזימה, מבין שאין חדש תחת השמש ובכל הדורות פעלו כך להעביר השירים מן הקדושה לטומאה,
אולי הרוק מוגדר על ידי כלים אלו, אבל כלים אלו לא שייכים לרוק, גם בגיטרה החשמלית תלוי מה מנגנים. ולטענתך מרים ניגנה מוזיקת רוק כי היא ניגנה בתוף.הוא הביא שם שהרוק מוגדר בעולם המוסיקה ע''י שלשה כלים גיטרה בס, גיטרה חשמלית, ותופים, ופוק חזי שהמוסיקה החסידית מורכבת משלשה כלים אלו לפחות. הדבר מובן גם בסברא כי כלים אלו גורמים למקצבים עצבניים שהופכים את המוסיקה לפרועה. שים לב שבשירת הבקשות והפיוטים שלנו אין את הכלים האלו כלל ולכן היא מוסיקה הרבה יותר רגועה שקטה הגורמת לרוממות הרוח.
לא אומר שאין זה נכון, אבל אי אפשר להתבסס רק על זה.חכמה בגויים תאמין. ומה גם שהביא שם ראיות שעשו בכל העולם על השפעת המוסיקה על צמחים ועכברים.
מכתב מאוד כללי ולא משקף את מאמר החוברת. זה ברור שיש שירים שהם לא טובים ותרבות החתונות הינה במצב גרוע ביותר אלא שהנ"ל הכליל בדבריו שירים רבים שאינם קשורים כלל. ראשית כל הוא מכליל את כל השירים הקצביים. ולבד מזה ניתן לראות בכריכה שכתב שם שירים שכלל לא שייכים לזה, כמו 'בראש השנה יכתבון' 'שלא עשנו כגויי הארצות' ו'אשת חייל - ושלללה'.עיין בעמוד 49 [אחד לפני האחרון] שיש שם קריאת קודש בנושא זה עליו חתומים הגר''ש ואזנר זצ''ל הגרמ''י ליפקוביץ זצ''ל הגר''ש אוירבך זצ''ל ועוד רבנים חשובים.
א. מעשה רב זה שרואה ולא שלא רואה.ומה גם שלא ראיתי אף פעם גדולי ישראל שרים שירים כאלו [כמו תמחה את זכר עמלק, ברוך הגבר, חזקני נא וכו'], אך כן ראינו אותם שרים ניגונים, שירי שבת או שירת הבקשות וכדו', ודי במעשה רב כדי לדעת היאך צריך לנהוג.
שחוק וקלות ראש זה לא שירים, אלא ההתנהגות שהיא של קלות ראש, והכל לפי העניין, אם ההתנהלות במשך השיר או אפי' השיר עצמו הוא של קלות ראש אזי יש לומר כן. איך יעלה על הדעת לומר שכששר שיר של דברי קדושה זה נחשב לקלות ראש שחוק והיתול כשלא שר בדרך כזו.כבר כתב שם ששחוק וקלות ראש
אולי כדאי לדבר על שירים ומקצבים מסויימים כדי שנראה אם יש מחלוקת. אכתוב כאן כמה שירים שלדעתי אינם טובים מצד המוסיקה שבהם ותכתוב אתה על מה אתה מסכים ומה לא.כל הוא מכליל את כל השירים הקצביים.
לא כל תוף פסול, המדובר הוא על התופים של להקות הרוק שנועדו להגביר את הקצב להפוך את הניגון לפרוע יותר.ולטענתך מרים ניגנה מוזיקת רוק כי היא ניגנה בתוף.
תנסה לתאר לעצמך רב גדול בתורה ששר את אחד השירים שהזכרנו למעלה מלווה בגיטרה חשמלית ובתופים וכל המקצבים הנהוגים בשיר, הלא מחזה כזה יעלה צחוק על פני כל הרואים, אך מאידך מי שראה את מרן זיע''א שר פיוט ולידו משה חבושה הי''ו מלווהו עם כינור וכדו' מחזה כזה היה מעורר יופי והתפעלות ורוממות הרוח.א. מעשה רב זה שרואה ולא שלא רואה.
ב. כמה כבר רואים גדולי דור ששרים? וכי הם זמרים? אדרבה, בחתונות בניהם ובנותיהם שמים את השירים הללו.
תנסה לתאר לעצמך רב גדול בתורה קורא ספר קומיקס... יופי, אסור לקרוא קומיקס!תנסה לתאר לעצמך רב גדול בתורה ששר את אחד השירים שהזכרנו למעלה מלווה בגיטרה חשמלית ובתופים וכל המקצבים הנהוגים בשיר, הלא מחזה כזה יעלה צחוק על פני כל הרואים, אך מאידך מי שראה את מרן זיע''א שר פיוט ולידו משה חבושה הי''ו מלווהו עם כינור וכדו' מחזה כזה היה מעורר יופי והתפעלות ורוממות הרוח.
הנדון כאן אינו על אסור או מותר אלא מה מתאים לבני תורה ומה לא מתאים, וגם על ההשפעה על הנפש, כמו שאין איסור ללבוש מכנסי ג'ינס אבל כל אחד מבין שאדם מכובד לא לובש ג'ינס, הוא הדין גם כאן, לקרוא ספר זה דבר מקובל אצל כולם, אבל אם רב חשוב יקרא קומיקס זה יוריד מכבודו. גם שירה זה דבר מקובל אצל כולם אבל כל אחד מבין ששירה פרועה לא מתאימה לבני תורה. אלא שאחר שהתרגלנו לזה אנחנו לא מבינים מה הבעיה. זה כמו אדם שנמצא הרבה זמן ליד פחי האשפה שאינו מריח את הריח הרע, אבל מי שיקלע לשם לרגע אחד יסתום מיד את אפו.תנסה לתאר לעצמך רב גדול בתורה קורא ספר קומיקס... יופי, אסור לקרוא קומיקס!
תשובה שלא ממין הטענה. הר' בנימין אמר שאין ראיה מזה שהם לא שרים ועל זה לא ענית.אבל כל אחד מבין ששירה פרועה לא מתאימה לבני תורה
כאן צריך להפעיל את ההגיון, ומכיון שאין זה הגיוני שרב גדול ישיר בלווי גיטרה חשמלית ותופים במקצב מהיר כי זה לא מתאים לכבוד התורה לשיר שיר עם מנגינה פרועה, מכאן יש להקיש לכל מי שרוצה להתנהג כבן תורה שכמו שזה לא מתאים ללכת עם חולצת טריקו כך לא מתאים לשמוע רוקנרול טרנס וכדו'. הרבה פעמים נשמעים בשמחות של בני תורה מוזיקות שמי ששומע אותם מבחוץ חושב שיש שם מועדון של חילונים, אוי לאותה בושה אוי לאותה כלימה.הר' בנימין אמר שאין ראיה מזה שהם לא שרים ועל זה לא ענית.
עכשיו אתה כבר מדבר על מוזיקה פרועה וכדו' שעל זה לא היה הנושא. אף אחד לא התווכח על זה. העניין היה הגוזמא היתירה (והעובדה שלא ענית תשובה מתאימה, כי השואל שאל על שירים מסויימים, והינך כבר נסחף ל'שירה פרועה'. פרופורציות בבקשה, זה כל מה שרצינו).כאן צריך להפעיל את ההגיון
לגבי הטראנס אני מסכים.(בייחוד שמתלווה אליו סגנון אורות מסויים ושלא לדבר על סגנון הריקוד) אך בחיי שלא תיארתי שתכתוב שירים אלו, כאלו, ואיני מוצא שום פסול בהם.(אדרבא שירים משמחים ומושכים את הלב לאמונה) גם ראיתי רבנים רוקדים בשירים אלו בחתונות.(ריקודים רגילים מעגלים ועם החתן וכדו').אולי כדאי לדבר על שירים ומקצבים מסויימים כדי שנראה אם יש מחלוקת. אכתוב כאן כמה שירים שלדעתי אינם טובים מצד המוסיקה שבהם ותכתוב אתה על מה אתה מסכים ומה לא.
איש את רעהו יעזורו, חזקני נא, משיח, תמחה את זכר עמלק, מה שהיה הוא שיהיה, כשם שאני רוקד כנגדך, שמעתי שהיו אומרים, אנא עבדא דקודשא בריך הוא, אחת שאלתי [המנגינה הקצבית של שיר זה], שיבוא. כמו כן לענ''ד הטרנס הורס כל חלקה טובה בכל שיר שהוא.
הענין שכנראה יש מחלוקת בינינו מה היא מוזיקה פרועה, וע''ז כתבתי שמכיון שהתרגלנו לשירים אלו אנו לא מבינים מה רע בהם.עכשיו אתה כבר מדבר על מוזיקה פרועה וכדו' שעל זה לא היה הנושא. אף אחד לא התווכח על זה.
אף אחד לא אמר שהשירים לא משמחים, הענין הוא שזו שמחה ממוסיקה קלוקלת שלפי מה שנתבאר בקונטרס שם מפי חוקרים ומומחים למוסיקה, זו מוסיקה שמשפיעה לרעה. גם טראנס שאתה מודה שהיא מוסיקה שלילית היא מאד משמחת את אלו ששומעים אותה, וע''כ לומר שאין זה המדד. זה כמו שיאמר המעשן: "למה אומרים שסגריות זה לא בריא אני מאד נהנה מזה וזה מועיל גם לעיכול"?אך בחיי שלא תיארתי שתכתוב שירים אלו, כאלו, ואיני מוצא שום פסול בהם.(אדרבא שירים משמחים ומושכים את הלב לאמונה) גם ראיתי רבנים רוקדים בשירים אלו בחתונות.(ריקודים רגילים מעגלים ועם החתן וכדו').
אולי אני בכל אופן לא מסכים שזו מוזיקה פרועה.הענין שכנראה יש מחלוקת בינינו מה היא מוזיקה פרועה, וע''ז כתבתי שמכיון שהתרגלנו לשירים אלו אנו לא מבינים מה רע בהם.
אמרתי משמחים ומושכים את הלב לאמונה. ואין זה דומה לסיגרייה שיש לה נזק גופני שכולם מודים עליו וכאן שמשמח ומושך את הלב לאמונה זה חיובי בניגוד למחקרים.(אני לא מדבר על ווליום גבוהה מעל המותר למשך זמן רב שזה אמור על כל שיר ולאו דווקא כאלו.אף אחד לא אמר שהשירים לא משמחים, הענין הוא שזו שמחה ממוסיקה קלוקלת שלפי מה שנתבאר בקונטרס שם מפי חוקרים ומומחים למוסיקה, זו מוסיקה שמשפיעה לרעה. גם טראנס שאתה מודה שהיא מוסיקה שלילית היא מאד משמחת את אלו ששומעים אותה, וע''כ לומר שאין זה המדד. זה כמו שיאמר המעשן: "למה אומרים שסגריות זה לא בריא אני מאד נהנה מזה וזה מועיל גם לעיכול"?
המוזיקה של השירים האלו זה ממש לא רוקנרול. וגם בלי המלים נשמע נעים.השירים שכתבתי לעיל הם דוגמא למה שלא נתפס היום אצל הדור הצעיר שנולדו למציאות של מוסיקה כזאת ומשום כך אינם מבינים מה הבעיה, ולכן כתבתי שאם נוציא את המילים מהשיר תשאר רק מנגינה פרועה. ושמעתי פעם שהשמיעו במועדון חילוני את השיר 'משיח', איני יודע אם שמועה זו נכונה, אך דבר אחד ברור ששיר זה מתאים למועדון חילוני כי הוא ממשפחת השירים שהם שומעים דהיינו רוקנ'רול.
אמרתי את כנגד מה שאמרת לדמיין רב רוקד לזה וכו' ומה יש לדמיין רוקדים גם רוקדים.ומה שיש רבנים שרוקדים למוסיקה כזאת אין זה ראיה מכיון שיש מילות קודש בשיר, ושרים אותו בהברה ישיבתית, וזה מטשטש מאד את הקלקול שבמוסיקה. ובפרט שהיום זה מאד התקבל בציבור ואם לא ירקדו לא יוכלו לעולם לשמח חתן. אך מי שיודע את מקור המוסיקה הקלוקלת מריח את הריח הלא טוב שנודף משירים אלו.