• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

תגובה והבהרה לדברי הרב אופיר מלכא מדוע מתקלקלים ילדים רח''ל

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.

יצחק משען

Well-known member
הגיע עתה למגדל העמק ספר הליכות ברכות החדש, וראיתי לו בהקדמה שכתב דברים, שצריך להעמידם על דיוקם, בהיות שיש בהם אמת במובן מסוים, ויש בהם חוסר דיוק בצד המציאות
ובראש אציג צילום דבריו אלו
בדבריו הוא מערבב בין ''קולות להקל בכל דבר וענין'' לבין ''הקפדה בדקדוק ההלכה''
ולזה אען ואומר כי הם שתי עניינים נפרדים לגמרי
יש כאלה פשרנים שבאמת מחפשים בכל ענין את הקולא שמתאימה להם, בלי לבדוק מהי דעת ההלכה, והם באמת צריכים לחשוש לילדיהם
אך יש שהגיעו לפסק ההלכה מתוך עומק העיון והבירור והחיפוש בספרי הפוסקים, והגיעו למסקנא להקל, בזה ודאי שלא שייך לומר שבניהם יצאו לתרבות רעה, שהרי הילדים רואים היטב כמה מהלכים וחיפושים נעשו לברר מסקנת ההלכה, ואחר שזו המסקנא כך היא ההלכה בין להקל בין להחמיר ובמחילת כבודו זה ממש טעות לחשוב מחשבות אוון כאלה
ואמנם בספריו הקודמים הרבה אשם והוסיף להביא דוגמאות על איזה קולות הוא מדבר, כצילום המצורף בזה, 20220223_092646-1.jpgושרא ליה מריה, שדבריו מהבל ימעטו במחילת כבודו, וכבר מחה על קדקודו מרן חכם יצחק בשיעורו האחרון, כמצורף בזה Screenshot_2022-02-23-09-15-57.png
ואנא זעירא ממלא אחר דברי מרן כננס על גבי ענק, שמהנסיון שראינו במשך השנים לפעמים ההיפך הוא הנכון, רבים רבים אמרו שדוקא בגלל החומרות של הוריהם מאסו בדרך התורה והפנו לה עורף, ובהיות שכאמור לא הקולות או החומרות הם הנקודה בזה, אלא מה המניעים של האב להנהגותיו, והיינו שיתכן אב חסידא קדישא ופרישא שיכביד עולו על בניו בחומרותיו הנפרזות הדלות והרזות וזה מה שיגרום להם לבעוט ח''ו, ולהיפך אב שעושה כפסק ההלכה לעומקה אחר שבירר שכך ההלכה, ולומד עם בניו מהלך ההלכה, אין שום ספק שאין לו ממה לחשוש, ובניו יגדלו לתפארת הוריהם בעזה''י

20220223_092558-1.jpg
 
כבר כתבתי באשכול סמוך בקצרה שהדברים שאמר מרן הראש"ל בשם הרב מלכה לא כתובים בספרו ולא עלתה על לבו מעולם, ויתכן ואחד התלמידים קרא את ספרו מלמעלה ואמר דברים שלא כדין למרן הראש"ל ועל זה יצא קצפו.
המעיין היטב במובא לעיל יראה שכתב בשם יהודי חשוב שנער שלא יודע להכין כוס תה בשבת מגיע לנשירה [בלי להכנס האם זה נכון או לא]. שם מדובר שלא יודע להכין כלל לפי ההלכה אלא מערה מים חמים מכלי ראשון על שקית תה וכדומה שזה אסור לכל הדעות. ועל זה כתב שאי הקפדה בקיום המצוות מביא לנשירה.
בחלק הראשון שהביא את הדוגמאות של רוב יבש וכדומה כתב על דרך החיוב שמי שמקפיד ומדקדק קלה כבחמורה גם על דברים שאפשר מעיקר הדין להקל בהם זוכה שבניו יהיו יראי שמים ולא ירדו מהדרך, בחלק זה לא כתב שמי שלא עושה כן בניו יהיו שבבניקים. הדברים פשוטים מאוד.
דוגמא לדבר הגמ' אומרת שמי שזהיר בנר הויין לו בנים וכו' - האם זה אומר שמי שלא זהיר בנר יהיו לו בנים שבבניקים? הדברים נאמרים על דרך החיוב והסגולה, ומי שלא עושה כן אין לו את ההבטחה והשמירה, ויתכן ודברים אחרים יעזרו.
והרי הרב מלכה מורה גם בספריו וגם בשיעוריו שמעיקר הדין מותר לחמם רוב יבש שהרי כן דעת המנחת כהן והפמ"ג ועוד פוסקים, ואטו יאמר על מי שעושה כמותם שיהיו בניו שבבניקים, הס כי לא להזכיר.
אלא ודאי שבקצת התבוננות בדבריו רואים שזוהי כונתו. ואני בטוח שמי שירצה לדעת האמת יתקשר אליו ויברר מה כונתו, ובטוחני שיפרש כדפירשתי.
זה לא איזה דוחק שכתבתי בדבריו אלא דבריו מבוארים לכל שכך הכונה.
 
כבר כתבתי באשכול סמוך בקצרה שהדברים שאמר מרן הראש"ל בשם הרב מלכה לא כתובים בספרו ולא עלתה על לבו מעולם, ויתכן ואחד התלמידים קרא את ספרו מלמעלה ואמר דברים שלא כדין למרן הראש"ל ועל זה יצא קצפו.
המעיין היטב במובא לעיל יראה שכתב בשם יהודי חשוב שנער שלא יודע להכין כוס תה בשבת מגיע לנשירה [בלי להכנס האם זה נכון או לא]. שם מדובר שלא יודע להכין כלל לפי ההלכה אלא מערה מים חמים מכלי ראשון על שקית תה וכדומה שזה אסור לכל הדעות. ועל זה כתב שאי הקפדה בקיום המצוות מביא לנשירה.
בחלק הראשון שהביא את הדוגמאות של רוב יבש וכדומה כתב על דרך החיוב שמי שמקפיד ומדקדק קלה כבחמורה גם על דברים שאפשר מעיקר הדין להקל בהם זוכה שבניו יהיו יראי שמים ולא ירדו מהדרך, בחלק זה לא כתב שמי שלא עושה כן בניו יהיו שבבניקים. הדברים פשוטים מאוד.
אני מעתיק מילה במילה מלשונו, ותאמר לי מה כוונתו
''בחור המקפיד בשבת בהכנת כוס תה לפי החומרות המקובלות, או שמחמיר בפתיחת בקבוקים בשבת וכן עזה''ד, כשמגיע לידו נסיון של עבירה כזו או אחרת הרי שמצליח לעמוד בנסיון בהצלחה, לפי שמרגיש את עצמו מורם מעם וכיצד אני שמקפיד כל כך בדקדוקי ההלכה אכשל בעבירה פלונית, הרי זו סתירה גמורה לכל מהותי ואישיותי''.
 
ביארתי היטב לעיל שכונתו היא בדיוק כמו הגמ' הזהיר בנר וכו'.
מי שעושה כן מובטח לו שלא יפול. מי שלא עושה כן 'אין מובטח לו'. הוא לא אמר בשום אופן שמובטח לו שיצא שבבניק. עיינו היטב היטב ותראו שהדברים פשוטים.
 
כפי שכתבתי בנושא אחר, הראשל״צ כבר העיר עליו לנכון במכתב שפורם בקובץ בית יוסף (מכתב שני).
שימו לב לניסוח היותר חריף משאמר בשיעור.

(מועתק בקובץ רק חלק קטן מכל המכתב, הראשל״צ מאריך יותר בעניין מה שהביא הרב מלכא מכה״ח, אותו ביאר הראשל״צ כמו שביאר לנכון @יצחק משען .
 

קבצים מצורפים

  • דעת הראש״ל נגד הרב מלכא.pdf
    866.2 KB · צפיות: 153
ביארתי היטב לעיל שכונתו היא בדיוק כמו הגמ' הזהיר בנר וכו'.
מי שעושה כן מובטח לו שלא יפול. מי שלא עושה כן 'אין מובטח לו'. הוא לא אמר בשום אופן שמובטח לו שיצא שבבניק. עיינו היטב היטב ותראו שהדברים פשוטים.
יישר כח, ודאי שזה הכוונה. ושאלתי זאת את הרב אישית - ואמר לי שוודאי שזה הייתה כוונתו. להראות את צד החיוב ומעולם לא כיון להיפך.

והוסיף לי בדיוק את הדוגמא הנ"ל הווין ליה בנים תלמידי חכמים, ולא אמרו חז"ל להיפך וכו'.

והדברים ברורים.

זה לא רשב"א או ריטב"א, שצריך לדקדק בכל מילה. מבינים את הרעיון, אפשר להסכים או לא, להעיר בדרכה של תורה וממשיכים הלאה. התורה רחבה יש הרבה מה ללמוד מאשר להתעסק בלחפש רב כזה או אחר.
 
כבר כתבתי באשכול סמוך בקצרה שהדברים שאמר מרן הראש"ל בשם הרב מלכה לא כתובים בספרו ולא עלתה על לבו מעולם, ויתכן ואחד התלמידים קרא את ספרו מלמעלה ואמר דברים שלא כדין למרן הראש"ל ועל זה יצא קצפו.
המעיין היטב במובא לעיל יראה שכתב בשם יהודי חשוב שנער שלא יודע להכין כוס תה בשבת מגיע לנשירה [בלי להכנס האם זה נכון או לא]. שם מדובר שלא יודע להכין כלל לפי ההלכה אלא מערה מים חמים מכלי ראשון על שקית תה וכדומה שזה אסור לכל הדעות. ועל זה כתב שאי הקפדה בקיום המצוות מביא לנשירה.
בחלק הראשון שהביא את הדוגמאות של רוב יבש וכדומה כתב על דרך החיוב שמי שמקפיד ומדקדק קלה כבחמורה גם על דברים שאפשר מעיקר הדין להקל בהם זוכה שבניו יהיו יראי שמים ולא ירדו מהדרך, בחלק זה לא כתב שמי שלא עושה כן בניו יהיו שבבניקים. הדברים פשוטים מאוד.
דוגמא לדבר הגמ' אומרת שמי שזהיר בנר הויין לו בנים וכו' - האם זה אומר שמי שלא זהיר בנר יהיו לו בנים שבבניקים? הדברים נאמרים על דרך החיוב והסגולה, ומי שלא עושה כן אין לו את ההבטחה והשמירה, ויתכן ודברים אחרים יעזרו.
והרי הרב מלכה מורה גם בספריו וגם בשיעוריו שמעיקר הדין מותר לחמם רוב יבש שהרי כן דעת המנחת כהן והפמ"ג ועוד פוסקים, ואטו יאמר על מי שעושה כמותם שיהיו בניו שבבניקים, הס כי לא להזכיר.
אלא ודאי שבקצת התבוננות בדבריו רואים שזוהי כונתו. ואני בטוח שמי שירצה לדעת האמת יתקשר אליו ויברר מה כונתו, ובטוחני שיפרש כדפירשתי.
זה לא איזה דוחק שכתבתי בדבריו אלא דבריו מבוארים לכל שכך הכונה.
אולי זה כוונת הגמרא בשבת ק"ה ע"ב, ונדה י"ג, שכך היא דרכו של היצה"ר היום אומר לו עשה כך ולמחר אומר לו עשה כך עד שלבסוף עע"ז. ב"מ.
 
הרעיון שהסברתם נכון, אבל מי שמביא דוגמאות לקולות שמרן זיע"א הקל בהם, והדברים ידועים, ברור שמראה בכך רצון לקעקע את דרכו, להמעיט מערך פסיקותיו ולהראות כיכול שהם תלויות על בלי מה, בעוד שהם הכי מבוססות שיש, הן בקרא הן בסברא. ובגאוותו שחקים מציין למקומות בספריו בהם דן באותם קולות, להראות שהוא מאן דאמר כנגד מרן רשכבה"ג. לא חסר דוגמאות של דברים שעומדים ברומו של עולם ואנשים מזלזלים בהם. נקודה.
כשמרן הראשון לציון גדול הדור שליט"א מוכיח שוב ושוב, אין עניין להעמיד פני תם. בפרט כשיש איזה חשש כלשהו של זלזול במרן גדול הדור והדורות זיע"א. בזה צריך להחמיר, וחייב להחמיר. וכל התופעה החוזרת ונשנית של צעירים שנושאים ונותנים אם גדול הדור צודק בתוכחתו או לא צודק, זה פירות ופרי פירות של אותם שיש להם ביטחון מרקיע שחקים, ומעל כל במה מרגישים ראויים להביא מחלוקות של גדולי הדור האחרון, ולהכריע בינותם. ההרגשה היא כאילו מושיבים את אותם גדולים על ספסל הנאשמים וחורצים את דינם, הוא חייב והוא זכאי [וכ"ש שבד"כ מרן הוא החייב]. ה"י. במקום ללמוד ההלכה משורשה לעומקה, וללכת ע"פ כללי הפסיקה המסורים לנו מדור דור, וכפי שרמז לכך מרן בשיעורו האחרון.
יה"ר שיפלו הדברים על אוזן שומעת.
 
ובגאוותו שחקים
בושה וחרפה. מסכן שכמותך.
הרעיון שהסברתם נכון,
כיון שהוא נכון, אז נאמרו ונכתבו דברים שלא כדין על ת"ח גדול, ואת זה צריך לתקן.
אם יש השגות אחרות זה לא אומר שמותר לומר בשמו דברים שלא אמר ולצוות לקרוע את הדף.
חבל שאתה גורר את האשכול לשיח של השמצות ותככים כדרכם של שועלים קטנים וכו'. עד עכשיו היה שיח לגופו של ענין ליישב את עיקר הנושא שהעלו פה. אתה כנראה אוהב 'אקשן' ומחכה שיהיה פה ביזוי ת"ח לכאן ולכאן עד שבסוף ינעלו את האשכול ויעיפו כמה מהמגינים על הרב מלכה [ואת שכמותך בודאי שלא יעיפו ולא יעירו].
אני מבקש בכל לשון של בקשה מכל הרוצים למחות ב @לשמור ולעשות שלא יעשו את זה, כיון שזה מה שהוא מחפש. בואו לא ניתן לו את ה'כבוד' שהוא רוצה. ונסתפק בזה.
 
טעות בידכם, מרן שליט"א אמר דבר כזה: לפי אותם אלה שאומרים על ההלכות של מרן שמי שמקיים אותם יצאו לו בנים שבבניקים, האם יהיה נכון לומר כן על המדליקה ואח"כ מברכת?! ותו לא.
מר אמר חדא ומר אמר חדא ולא פליגי, הוא אמר ב' מילי. מה שאמרת בשמו הוא כתב והובא לעיל מקובץ ב"י. ומה שהם אמרו יש גם הסרטה בשיעור, אבל הדברים לא ממש נאמרו כך, כמובן לא באותו הקשר, אמנון יצחק רצה לפרש את זה כמו שפירשו פה.... (אולי תלמידיו...
 
טעות בידכם, מרן שליט"א אמר דבר כזה: לפי אותם אלה שאומרים על ההלכות של מרן שמי שמקיים אותם יצאו לו בנים שבבניקים, האם יהיה נכון לומר כן על המדליקה ואח"כ מברכת?! ותו לא.
מה שאני הקטן והפשוט מכיר, זו הסרטה עתיקה יחסית, עוד קודם שנתעלה להיות הראש"ל, ועוד בחיי מו"א מו"ר זיע"א.
ואיני יודע ולא שמעתי מעולם שיש אומרים שמי שפוסק הלכות כמו"ר היבי"א זצ"ל, בניו יהיו שבבניקים חלילה, ומה שאמרו בשם הרב אופיר מלכה שליט"א לענ"ד להד"ם וכדאסבר לן היטב הרב @יושב אוהלים הי"ו.
וגם לי הקטן התוכי נראה כדבריו.
 
זה לא רשב"א או ריטב"א, שצריך לדקדק בכל מילה. מבינים את הרעיון, אפשר להסכים או לא, להעיר בדרכה של תורה וממשיכים הלאה. התורה רחבה יש הרבה מה ללמוד מאשר להתעסק בלחפש רב כזה או אחר.
אם לראש״ל שליט״א היה זמן להתעסק עם זה, הן במכתב הן בשיעור, זה צריך לאותת לנו משהו טיפה יותר. וד״ל.
 
אם יש השגות אחרות זה לא אומר שמותר לומר בשמו דברים שלא אמר ולצוות לקרוע את הדף.
אבל הראש״ל כן אמר זאת בשיעור האחרון.
וכפי שהיטיבו לנסח בנושא אחר בנידון
אבל אין בזה נפק"מ כי מרן שליט"א בא להגיד לנו בזה את צורת ההתיחסות
~
ואיני יודע ולא שמעתי מעולם שיש אומרים שמי שפוסק הלכות כמו"ר היבי"א זצ"ל, בניו יהיו שבבניקים חלילה, ומה שאמרו בשם הרב אופיר מלכה שליט"א לענ"ד להד"ם וכדאסבר לן היטב הרב @יושב אוהלים הי"ו.
ובכ״ז הראש״ל כן הבין כך ולא כמו @יושב אוהלים
 
מר אמר חדא ומר אמר חדא ולא פליגי, הוא אמר ב' מילי. מה שאמרת בשמו הוא כתב והובא לעיל מקובץ ב"י. ומה שהם אמרו יש גם הסרטה בשיעור, אבל הדברים לא ממש נאמרו כך, כמובן לא באותו הקשר, אמנון יצחק רצה לפרש את זה כמו שפירשו פה.... (אולי תלמידיו...
איני יודע מה הקשר לרב אמנון יצחק.
רציתי להעלות ההסרטה, אבל אי אפשר מחמת סוג הקובץ.
זו לשונו של כבוד הראש"ל שליט"א שם מילה במילה. "... מסכנה האשה, מקימת מצות הדלקת הנרות, מדליקה את הנרות, עושה ככה בידים, מתפללת שיהיו לה בנים צדיקים, אחר כך מה יוצא לה?! בנים שבבניקים, נו למה? ברכה אחרי הדלקת הנרות, עושה ברכה לבטלה, מצוה הבאה בעבירה."
 
איני יודע מה הקשר לרב אמנון יצחק.
רציתי להעלות ההסרטה, אבל אי אפשר מחמת סוג הקובץ.
זו לשונו של כבוד הראש"ל שליט"א שם מילה במילה. "... מסכנה האשה, מקימת מצות הדלקת הנרות, מדליקה את הנרות, עושה ככה בידים, מתפללת שיהיו לה בנים צדיקים, אחר כך מה יוצא לה?! בנים שבבניקים, נו למה? ברכה אחרי הדלקת הנרות, עושה ברכה לבטלה, מצוה הבאה בעבירה."
מה סוג הקובץ?
ולכאורה מרצף הדברים נראה לא כמו מי שרצה לשבש את דבריו.
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חזור
חלק עליון