• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

ספירת העומר - יודע שלא יוכל לספור כל יום

בשורות טובות

Well-known member
זכורני שראיתי פעם נידון באחד מספרי מרן שליט"א או זצ"ל
בענין אדם שבודאות יודע שלא יוכל לספור את כל הספירה
כגון שיש לו ניתוח וכדו' ויומיים יהיה בהרדמה מלאה
האם יתחיל לספור עם ברכה עד אותו היום ומאז ימשיך בלא ברכה
או שכבר מהיום הראשון יספור בלא ברכה דהרי ודאי לא יהיה לו תמימות
מחפש מקור שדיברו על זה
ולא פלפולא בעלמא
 
לכאו' הוא הדין לחילוני שהגיע לביהכנ"ס רק בפסח, שיורו לו לספור ספיה"ע ביום הראשון אע"פ שיודעים שאח"כ לא ימשיך לספור.
בהלכה ובאגדה כתב שלא יברך
והרב אברהם אמר בקול חי שבוע שעבר שיברך
וכנראה בהלכה ובאגדה מחלק בינהם חילוק דק
 
נראה לי העולה מכל הנ"ל שאם יש איזה סיכוי שהוא (אפי' קטן ביותר) שיוכל לספור את כל הימים יכול להתחיל בברכה.
אולם אם יודע בוודאות ב100% שלא יוכל לספור את כל הימים אז לא יתחיל בברכה.
 
אולם אם יודע בוודאות ב100% שלא יוכל לספור את כל הימים אז לא יתחיל בברכה.
השאלה אם יש דבר כזה סיכוי בוודאות ב-100%...
ניסיתי לחשוב על כמה וכמה אופציות, ועדיין לא מצאתי משהו שיהיה בוודאות.
(ולכאו' פשוט הוא, כי אין אדם יודע מה ילד יום, ואיך ידע מה יקרה איתו מחר?!)
 
ניסיתי לחשוב על כמה וכמה אופציות, ועדיין לא מצאתי משהו שיהיה בוודאות.
ניתוח זה מצוי הרבה פעמים שדוחים אותו. (אבל לדוגמא אם זה ניתוח מציל חיים שיודעים בוודאות שיעשו אותו בזמן הקרוב לא יברך כי בוודאות יעשו את הניתוח)
- וחילוני זה גם תלוי במצב. אם יש למישהו קרוב משפחה שבא כל שנה רק בפסח ואחרי זה לא מתפלל כלל וודאי שנאמר לו שלא יברך. אולם חילוני שמתחזק לאט לאט ורק הוא לא יודע אם יצליח להקפיד על כל הימים נאמר לו שיברך.
 
ניתוח זה מצוי הרבה פעמים שדוחים אותו. (אבל לדוגמא אם זה ניתוח מציל חיים שיודעים בוודאות שיעשו אותו בזמן הקרוב לא יברך כי בוודאות יעשו את הניתוח)
- וחילוני זה גם תלוי במצב. אם יש למישהו קרוב משפחה שבא כל שנה רק בפסח ואחרי זה לא מתפלל כלל וודאי שנאמר לו שלא יברך. אולם חילוני שמתחזק לאט לאט ורק הוא לא יודע אם יצליח להקפיד על כל הימים נאמר לו שיברך.
ממש"כ הרב זה נראה שלא צ"ל שיש סיכוי שיהיה ניתוח, אלא סיכוי שלא יהיה ניתוח.
כלומר, ניתוח שקבעו בד"כ עושים אותו במועדו ואין סיבה לבטלו, אבל מכיון שיש איזה צד של ספק שיכול להתבטל - סומכים ע"ז.
אם זה ניתוח שיתכן שיתבטל (או אחד מתחזק), לכאו' פשוט יותר שיספור עם ברכה.
החידוש הוא שגם בניתוח רגיל שאין שום סיבה שיתבטל, כיון שהדבר יתכן - אפשר לברך מלכתחילה.
וממילא לעולם לא ידע בוודאות שימנע יום אחד מלספור.
 
חזור
חלק עליון