אבא שאול, אבא שאול בן בוטנית או האמורא אבא שאול, אימות עובדות בסיפור מהרב דוד שליט"א על מר אביו הגדול זצ"ל
בספר ארחות מרן, הנהגותיו של הרב עובדיה יוסף זצ"ל בהלכה עם מקורות לכל הלכה מבנו הרב דוד יוסף שליט"א חלק ב' בסופו כתב כמה סיפורים עליו ממקור ראשון.
אחד מהסיפורים הללו הוא זה:
כמונח בקופסא
ביום נישואיו של הגאון רבי אליהו אבא שאול שליט"א, בנו יחידו של מורנו הגאון הצדיק רבי בן ציון אבא שאול זצ"ל, הגיע מרן אבא לחופה ופגש שם את הגאון הגדול רבי חיים קרייזווירט זצ"ל. החופה התעכבה, ואבא הגיע באזני רבי חיים את כאבו על ביטול תורה שנגרם להם.
אם כך, בוא נלמד - אמר רבי חיים. - מה מציע כבודו ללמוד? שאל אבא.
רבי חיים השיב: מאחר שנמצאים אנו כעת בחתונה של הרב אבא שאול, ננסה להיזכר בכל הש"ס היכן מוזכר התנא אבא שאול.
אבא חייך והציע, שכל אחד יאמר בתורו מקור אחד.
רבי חיים עצם את עיניו, חשב רגעים ספורים ואמר במסכת פלונית בדף פלונית נזכר התנא בפעם הראשונה.
כעת הגיע תורו של אבא. הוא עצם את עיניו, חשב זמן קצר, ואמר: המקום השני הוא במסכת פלונית דף פלוני.
רבי חיים חייך ואמר את המקום השלישי, ואבא נקב במקום הרביעי.
במחילה מכבוד הרב - העיר רבי חיים קרייזווירט - לפני כן יש עוד מקום שבו מוזכר התנא אבא שאול.
לא שכחתי - השיב אבא - יעיין נא כבודו במהרש"א שם ויראה שהוא כותב שאבא שאול המוזכר כאן אינו אותו אבא שאול הידוע, אלא מדבר באבא שאול בן בטנית שהיה תנא אחר.
נדהם רבי חיים ואמר: אם כן, אינני מסכים להמשיך יותר את התחרות הזו..
ע"כ.
בשער הספורים הוא מציין "עובדות והנהגות מהתמדתו ושקידתו של מר"ן אאמו"ר זצוק"ל בלימוד התורה יומם ולילה, מאשר ראיתי בעיני במשך השנים ומאשר שמעתי מפיו על תחילת דרכו בקודש.
ובהקדמה לספר כתב שנמנע מלהביא דברים הנמסרים מפי אנשים שהיו קרובים אליו ביותר ור דברים שראה בעצמו(אם כי ייתכן וכוונתו רק לחלק ההלכתי של הספר אבל מהשער של הסיפורים נשמע שכן הוא גם על שם).
כשראיתי את הסיפור פעם ניסיתי לחפש לפי התנא אבא שאול הרביעי(ניסיתי שלישי חמישי שיש כך זכור לי) מחיפוש בתוכנה ולא מצאתי שיש מהרש"א שמעיר כלום על זה גם בגמרא עוז והדר לא הייתה שום הערה שמציינת שיש מי שאומר שמדובר בבן בטנית, בזכרוני גם שחפשתי במהרש"א ישירות אולי מדובר עכ"פ במקום אחר ולא מצאתי כי בהחלט ייתכן שהרב לא דייק באיזה פעם הרב חיים העירו. אוליי בכלל לא מדובר כלל על המהרש"א.
בקיצור האם יש בידכם ליישב הסיפור?
האם ידוע לכם בכלל שיש הגהה באיזה מקומן שהתנא אבא שאול הנזכר הוא אבא שאול בן בטנית?
אם זה במהרש"א מה טוב אם לא גם אשמח לשמוע.
-------------------
שאלתי בעבר שאלה זו בפורום אוצר החכמה והציע לי חכם אחד יישוב נפלא [אין לי כרגע גישה לשם ואיני זוכר את הכינוי שלו (שנאמר דבר בשם אומרו), אם מישהו יכול לעשות חיפוש ולציין אליו אודה לו מאוד] וז"ל:
אולי התחילו מסוף הש"ס:
א. נדה עא ע"ב.
ב. שם סא ע"א.
ג. שם לח ע"א.
במקום השלישי, דף לח ע"א, מובא "אבא שאול משמיה דרב אמר", והעירו חבל מפרשים שאין הכוונה בזה ל'אבא שאול' הידוע, שהרי אמר בשמו של רב, אם כן בהכרח שמדובר באמורא. ראה על כך: סדר הדורות חלק ב ערך אבא שאול [השני]; הגהות יעב"ץ; מהר"ב רנשבורג; מנחת יהודה, ועוד.
אבל לא מהרש"א. ולא בן בטנית. ע"כ דברי החכם הנ"ל ושמחתי בדבריו מאוד.
-------------------------
לפני כ4 שנים שלחתי דברים אלו למייל שנתנו לי ליצירת קשר עם הרב דוד שליט"א והשיבו לי:
אם יש למישהו משהו להוסיף בעניין אולי יש איזה אבא שאול מהמופעים הראשונים בגמרא שאיזה מפרש אומר שהוא אבא שאול בן בוטנית נשמח לשמוע.
בספר ארחות מרן, הנהגותיו של הרב עובדיה יוסף זצ"ל בהלכה עם מקורות לכל הלכה מבנו הרב דוד יוסף שליט"א חלק ב' בסופו כתב כמה סיפורים עליו ממקור ראשון.
אחד מהסיפורים הללו הוא זה:
כמונח בקופסא
ביום נישואיו של הגאון רבי אליהו אבא שאול שליט"א, בנו יחידו של מורנו הגאון הצדיק רבי בן ציון אבא שאול זצ"ל, הגיע מרן אבא לחופה ופגש שם את הגאון הגדול רבי חיים קרייזווירט זצ"ל. החופה התעכבה, ואבא הגיע באזני רבי חיים את כאבו על ביטול תורה שנגרם להם.
אם כך, בוא נלמד - אמר רבי חיים. - מה מציע כבודו ללמוד? שאל אבא.
רבי חיים השיב: מאחר שנמצאים אנו כעת בחתונה של הרב אבא שאול, ננסה להיזכר בכל הש"ס היכן מוזכר התנא אבא שאול.
אבא חייך והציע, שכל אחד יאמר בתורו מקור אחד.
רבי חיים עצם את עיניו, חשב רגעים ספורים ואמר במסכת פלונית בדף פלונית נזכר התנא בפעם הראשונה.
כעת הגיע תורו של אבא. הוא עצם את עיניו, חשב זמן קצר, ואמר: המקום השני הוא במסכת פלונית דף פלוני.
רבי חיים חייך ואמר את המקום השלישי, ואבא נקב במקום הרביעי.
במחילה מכבוד הרב - העיר רבי חיים קרייזווירט - לפני כן יש עוד מקום שבו מוזכר התנא אבא שאול.
לא שכחתי - השיב אבא - יעיין נא כבודו במהרש"א שם ויראה שהוא כותב שאבא שאול המוזכר כאן אינו אותו אבא שאול הידוע, אלא מדבר באבא שאול בן בטנית שהיה תנא אחר.
נדהם רבי חיים ואמר: אם כן, אינני מסכים להמשיך יותר את התחרות הזו..
ע"כ.
בשער הספורים הוא מציין "עובדות והנהגות מהתמדתו ושקידתו של מר"ן אאמו"ר זצוק"ל בלימוד התורה יומם ולילה, מאשר ראיתי בעיני במשך השנים ומאשר שמעתי מפיו על תחילת דרכו בקודש.
ובהקדמה לספר כתב שנמנע מלהביא דברים הנמסרים מפי אנשים שהיו קרובים אליו ביותר ור דברים שראה בעצמו(אם כי ייתכן וכוונתו רק לחלק ההלכתי של הספר אבל מהשער של הסיפורים נשמע שכן הוא גם על שם).
כשראיתי את הסיפור פעם ניסיתי לחפש לפי התנא אבא שאול הרביעי(ניסיתי שלישי חמישי שיש כך זכור לי) מחיפוש בתוכנה ולא מצאתי שיש מהרש"א שמעיר כלום על זה גם בגמרא עוז והדר לא הייתה שום הערה שמציינת שיש מי שאומר שמדובר בבן בטנית, בזכרוני גם שחפשתי במהרש"א ישירות אולי מדובר עכ"פ במקום אחר ולא מצאתי כי בהחלט ייתכן שהרב לא דייק באיזה פעם הרב חיים העירו. אוליי בכלל לא מדובר כלל על המהרש"א.
בקיצור האם יש בידכם ליישב הסיפור?
האם ידוע לכם בכלל שיש הגהה באיזה מקומן שהתנא אבא שאול הנזכר הוא אבא שאול בן בטנית?
אם זה במהרש"א מה טוב אם לא גם אשמח לשמוע.
-------------------
שאלתי בעבר שאלה זו בפורום אוצר החכמה והציע לי חכם אחד יישוב נפלא [אין לי כרגע גישה לשם ואיני זוכר את הכינוי שלו (שנאמר דבר בשם אומרו), אם מישהו יכול לעשות חיפוש ולציין אליו אודה לו מאוד] וז"ל:
אולי התחילו מסוף הש"ס:
א. נדה עא ע"ב.
ב. שם סא ע"א.
ג. שם לח ע"א.
במקום השלישי, דף לח ע"א, מובא "אבא שאול משמיה דרב אמר", והעירו חבל מפרשים שאין הכוונה בזה ל'אבא שאול' הידוע, שהרי אמר בשמו של רב, אם כן בהכרח שמדובר באמורא. ראה על כך: סדר הדורות חלק ב ערך אבא שאול [השני]; הגהות יעב"ץ; מהר"ב רנשבורג; מנחת יהודה, ועוד.
אבל לא מהרש"א. ולא בן בטנית. ע"כ דברי החכם הנ"ל ושמחתי בדבריו מאוד.
-------------------------
לפני כ4 שנים שלחתי דברים אלו למייל שנתנו לי ליצירת קשר עם הרב דוד שליט"א והשיבו לי:
"שלום וברכה.
שאלתי את הרב.
הרב השיב שמסתבר שעבר זמן רב, לא דייק ככ , אבל מסתבר שאם זה לא מהרשא, אזי כתוב הדבר באחרונים .
בעזה"י כשיתפנה יחפש מדוייק ואכמ"ל. "
אם יש למישהו משהו להוסיף בעניין אולי יש איזה אבא שאול מהמופעים הראשונים בגמרא שאיזה מפרש אומר שהוא אבא שאול בן בוטנית נשמח לשמוע.
נערך לאחרונה: