• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

בושל באותו תנור באותה תבנית לאחר ניקוי עוף ואז חלב באותו יום

יוסיף אור

Active member
מעשה באשה שאפתה על נייר אפיה שניצל בתנור, ניקתה את התבנית ולאחר 7 שעות על אותה תבנית בטעות אפתה בורקסים חלביים, מישהו מכיר צד להקל בעניין? הרי זה בן יומו ולא היה היסק בינתיים ואותה תבנית..
 
ממליץ לכם לעשות ניסוי לקחת נייר אפיה לאגוד אותו בצורה של שקית
שפכו לבפנים כוס מים תגעו בתחתית היכן שנמצאים כל המים
ותראו שזה יבש לגמרי. כי נייר אפיה הוא אטום.

ופה מדובר בשניצלים שהם יבשים לגמרי
ואם זה שניצלים קנויים אז הם עוד יותר יבשים

אז מה עבר לתבנית?
 
כך מקובל להורות וזה הכלל ההלכתי הידוע, בלי נדר אחפש מקור ואשלח לכבודו
למיטב ידיעתי, בבשר בחלב ודאי שצריך ליבון.
אמנם בעוף בחלב יש מקום להקל כדעת הרמב"ם דהוי היתרא בלע, ואפילו אם טיגן-צלה עוף וחלב ביחד יועיל הגעלה.
וכמדומני שבמאור ישראל על הרמב"ם פסק כדברי הרמב"ם.
אך מ"מ בבשר ואח"כ חלב, לכאורה אין היתר בזה (גם בזה יש מקום, אך אכמ"ל).
אמנם יש לציין שדעת השו"ע הרב (סי' תנא כמדומני) דהוי באמת היתרא בלע (וכמדומני שכ"פ באורל"צ ח"ה), אך מ"מ כל האחרונים נחלקו עליו.
אמנם, בכלי בשר אב"י, פשיטא דהוי היתרא וסגי בהגעלה.
 
מאיפה מה שאתה הבאת
קיל כל דבר מספיק לו הגעלה למעט בפסח שמרן החמיר והבינו בדעתו שחמץ זה איסורא בלי
כל השאר זה היתרא בלע
???
כל דבר שטגנו, צלו בו בשר ואח"כ חלב בתוך מעל"ע בעי ליבון!!!! (רק בבישול סגי בהגעלה, או אפי' בצלי, רק שעבר מעל"ע).
מלבד דעת השו"ע הרב (והאורל"צ כמדומני), כו"ע סוברים שצריך ליבון.
כבודו אולי לא מונח טוב בסוגיות הללו.
 
ממליץ לכם לעשות ניסוי לקחת נייר אפיה לאגוד אותו בצורה של שקית
שפכו לבפנים כוס מים תגעו בתחתית היכן שנמצאים כל המים
ותראו שזה יבש לגמרי. כי נייר אפיה הוא אטום.

ופה מדובר בשניצלים שהם יבשים לגמרי
ואם זה שניצלים קנויים אז הם עוד יותר יבשים

אז מה עבר לתבנית?
גם לך מומלץ לעשות ניסוי.
קח תבנית, שים נייר אפייה, ותשים מעט שמן, תראה שאחרי כמה דקות התבנית עם מעט שמן.
 
וכ"כ בשו"ת הרמ"ע מפאנו סי' צו, וכ"כ האו"ה כלל נח דין כג.
(ועי' ש"ך יו"ד סי' קכא ס"ק ח ופר"ח שם שהבינו מדברי הרמ"ע שאף הגעילו קודם שנשתמש בו חלב אין ההגעלה מועילה, ועי' חי' רעק"א שם ובתשובותיו סי' מט והגהות חת"ס למג"א סי' תנא שהשיגום. אך מ"מ בדעת כולם רואים שאם זה היה בתוך מעל"ע, ודאי דבעינן ליבון, וכמדומני שיש ג"כ רב פעלים שכתב כך.)
 
חזור
חלק עליון