• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

האם חייב להיכנס למקלט כשיש שם פריצות?

אין שום קשר לונשמרתם. שהרי תראה בענמיים שרוב הטילים לא פגעו בשום אדם.
אין הולכים אחר הרוב ב'פיקוח נפש' !!!
חז''ל אמרו שאם ליכא דרכא אחרינא הוא חשיב 'אנוס' (וקי''ל אנוס רחמנא פטריה) ולא מצינו שחז''ל אמרו לאדם שאין לו דרכא אחרינא שלא לעבור שם בכל מחיר, אלא הוא אנוס והתורה פטרתו, אלא שבודאי צריך לעצום עיניו
ולידיעתך ע''פ נתוני פיקוד העורף, ''רק'' (ברור שהכל זה חסדי ה' וניסים אבל בכ''ז) 85% מהטילים בערך מיורטים, וגם זה נס.
לפי הערכות של הפיקוד היו מאורים להיות בין 1000 ל5000 הרוגים רח''ל, אלא שהכל היה בניסים וחסדי שמים, מ''מ אסור לסמוך על הנס
 
אין שום קשר לונשמרתם. שהרי תראה בענמיים שרוב הטילים לא פגעו בשום אדם. וגם אם היו 30 הרוגים לא שייך כלל.
וכיון שמבואר ושב מאחריך, א"כ הווי סכנת נפשות ממש !!!!!!
הרי קיי״ל שכל קבוע כמחצה על מחצה דמי. (כתובות טו.) וכאן כל אחד הנמצא בביתו הוא קבוע. ורק שהטיל בא ליפול על א׳ ממנו. ולזה לא הולכים אחר הרוב.
וזה דבר מסתבר ופשוט עד למאוד. מאותה סיבה שראובן שהיה גר בבנין ההוא בפרדס כץ או ברמת גן או בבאר שבע, לא היה לו שום סיבה יתירה לחשוש שמא עליו או על ביתו יפול טיל. כמו כן, אין לך שום סיבה יתירה שלא עליך יפול או לא יפול.

ומלבד זאת, כמו שאמרו לך כבר, בפקו״נ אפילו ספקי ספיקות אין הולכים לקולא, אלא מחמירים ככל ספיקות שאתה מרבה.
 
נדונו של אותו אברך אכן נדון חשוב, ודלא כאותם שגיחכו על הנדון.
וכבר אמרו רז"ל (ברכות סא) אמר רבי יוחנן, אחרי ארי ולא אחרי אשה. וכו'. ובפשטות אריה הוי סכנה יותר מטיל שמנ"ל שיפול דווקא לידו. [וכן גדול המחטיאו כו'].
ובפרט בזמן האזעקות מאיראן שהיו צריכים לשהות במרחב המוגן הרבה מאוד זמן.

מענין מה דעתו של מרן שליט"א בד"ז.
 
נערך לאחרונה:
אין ענין לזרוק כל מיני פסוקים ומימרות של חז''ל
פשוט שיש כאן צד קטן של סכנה (טיל או רסיסים, רסיסים יכולים להרוג או לפצוע ח''ו, והיו דברים מעולם) וההלכה ברורה בזה, ולכן אין להתשמש ב'קנאות' מזויפת וכדו', עם כל מיני סיסמאות ופסוקים וכו', כי פשוט שליכא דרכא אחרינא, ואם זה לא אונס, אז מה כן נחשב 'אנוס' (דליכא דרכא אחרינא)
 
אין ענין לזרוק כל מיני פסוקים ומימרות של חז''ל
פשוט שיש כאן צד קטן של סכנה (טיל או רסיסים, רסיסים יכולים להרוג או לפצוע ח''ו, והיו דברים מעולם) וההלכה ברורה בזה, ולכן אין להתשמש ב'קנאות' מזויפת וכדו', עם כל מיני סיסמאות ופסוקים וכו', כי פשוט שליכא דרכא אחרינא, ואם זה לא אונס, אז מה כן נחשב 'אנוס' (דליכא דרכא אחרינא)
לשיטתך מה תענה על הפסק הברור והחד משמעי של הגאון הגדול רבי בן ציון מוצפי שליט"א ?!

ולגופו של ענין, אם יש לך דחיות על דברי הגמ' ודברי חז"ל, תענה, ואל תכתוב סתם.
 
לשיטתך מה תענה על הפסק הברור והחד משמעי של הגאון הגדול רבי בן ציון מוצפי שליט"א ?!
צריך לשאול אותו לנמק. הטענות ברורות עד למאוד.
לא בגלל שנהיה הדבר כ׳נורמלי׳ שיהיה אזעקות כל שתי דקות, הרי זה מגרע בסיכון.
 
ע"פ קוב"ש
אפילו נחש כרוך על עקבו לא יפסיק בתפילה, והטעם כיון שרוב הנחשים לא מזיקים לא יפסיק ואע"פ שיש מיעוט שמקיש לא אמרינן בזה ספק פיקוח נפש כיון שעסוק במצוה אומרים בו שלוחי מצוה אינם ניזוקים ולפ"ז י"ל גם בזה שכיון שרוב הסיכוים שלא יפגע אמרינן ביה שלוחי מצוה אינם ניזוקים

אלא שיל"ע בזה האם פוסקים כך להלכה ומ"מ י"ל שזהו טעמו של הרב בן ציון מוצפי שליט"א
 
כהמשך למה שנכתב כאן:

א"כ מבחינה הלכתית חשוב להדגיש שאין פה מורה דהיתרא ואכן צריך להביא לשלחנם של גדו"י מה הדין למעשה ובטוחני שיש כו"כ דרכים לפתור ע"מ שאכן יהיה במקלט
למרות שאינני רוצה להיות 'קליפת' עמלק ו'לקרר' את ה'אמבטי הרותחת' באמונה....
אבל בבני ברק פריצות...וגם א"כ האם היא כ"כ פריצות עד כדי להשאר בבית ? נו נו צ"ע 'גדול'
ושוב, יש לדון לגופו של עניין ולהזהר בהודעות וחכמים הזהרו בדבריכם !!!!!!
שופך דמים לא קשור
אלא מאבד עצמו לדעת
וגם זה כנראה לא נכון.
כהמשך למה שנכתב כאן:

א"כ מבחינה הלכתית חשוב להדגיש שאין פה מורה דהיתרא ואכן צריך להביא לשלחנם של גדו"י מה הדין למעשה ובטוחני שיש כו"כ דרכים לפתור ע"מ שאכן יהיה במקלט
למרות שאינני רוצה להיות 'קליפת' עמלק ו'לקרר' את ה'אמבטי הרותחת' באמונה....
אבל בבני ברק פריצות...וגם א"כ האם היא כ"כ פריצות עד כדי להשאר בבית ? נו נו צ"ע 'גדול'
ושוב, יש לדון לגופו של עניין ולהזהר בהודעות וחכמים הזהרו בדבריכם !!!!!!
 
זה לשון ש"ך חושן משפט סימן מ"ו ס"ק פ"ד, ידוע שאין לחלוק על הגאון אם לא בראיה ברורה מן הש"ס, ולכן אני חולק על כל אלו שפסקו שחייבים מקלט או ממ"ד מהגמרא בבא בתרא ז' ע"ב, רבנן לא צריכי נטירותא,
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
לשיטתך מה תענה על הפסק הברור והחד משמעי של הגאון הגדול רבי בן ציון מוצפי שליט"א ?!
צ''ע
יש לנו שלחן ערוך, אינני יודע על סמך מה כתב הרב מוצפי מה שכתב, אשמח אם תברר לי, אי אפשר לסמוך על פסקים בלי המקורות שלהם
או יכתן שהרב אמר דבריו במקרה של סכנה רחוקה, כמו שטילים התימניים שהסיכוי להיפגע מהם נמוך מאוד, וזה בתנאי דדשו רבים בזה (שלא להכינס למלקט) ואז שפיר אפשר לומר 'שומר פתאים ה'' - כמו בנסיעה ברכב וכדו' דדשו בזה רבים, דודאי אין לחשוש לצד קטן של סכנה, וגם כי היזקא לא שכיח, והדברים ארוכים
ולגופו של ענין, אם יש לך דחיות על דברי הגמ' ודברי חז"ל, תענה, ואל תכתוב סתם.
כבר כתבתי
זה שאתה לא מסכים, זה לא אומר שזה ''סתם''
אם יש אפילו סכוי קטן של פיקוח נפש - דוחה כל התורה כולה, עד כאן כו''ע מסכימים
היות וחז''ל התירו לעצום עיניו במקרה של אונס - אין לך אונס גדול מזה
 
נערך לאחרונה:
יש לי כיוון אחר לגמרי לפסוק כמו הגאון רבי בן ציון מוצפי שליט"א, ב"ה זכינו שיש תלמידי חכמים רבים בריכוזים החרדים, זה לשון הגמרא בבא מציעא ק"ח ע"א רבנן לא צריכי נטירותא, ונפסק להלכה בחושן משפט סימן קס"ג סעיף ד', כל הדברים הצריכים לשמירת העיר, לוקחים מכל אנשי העיר, ואפילו מהיתומים, חוץ מתלמידי חכמים, שאין ת"ח צריכים שמירה, שתורתן משמרתן. ועוד אומרת הגמרא, סנהדרין צ"ט ע"ב, אפיקורוס כגון מאן אמר רב יוסף כגון הני דאמרי מאי אהנו לן רבנן [ופירש רש"י, והם אינן יודעין שעולם מתקיים עליהם] לדידהו קרו לדידהו תנו אמר ליה אביי האי מגלה פנים בתורה נמי הוא דכתיב אם לא בריתי יומם ולילה חקות שמים וארץ לא שמתי אמר רב נחמן בר יצחק מהכא נמי שמע מינה שנאמר ונשאתי לכל המקום בעבורם. כך שלא צריך ללכת לא למקלט ולא לממ"ד, ולגופו של עניין מוות היה בממ"ד וסכנה במקלט, ולא ראינו ולא שמענו לומדי תורה שלא הפסיקו מתלמודם בבית המדרש ולא רצו לממ"ד שקרה להם משהו,
 
יש לי כיוון אחר לגמרי לפסוק כמו הגאון רבי בן ציון מוצפי שליט"א, ב"ה זכינו שיש תלמידי חכמים רבים בריכוזים החרדים, זה לשון הגמרא בבא מציעא ק"ח ע"א רבנן לא צריכי נטירותא, ונפסק להלכה בחושן משפט סימן קס"ג סעיף ד', כל הדברים הצריכים לשמירת העיר, לוקחים מכל אנשי העיר, ואפילו מהיתומים, חוץ מתלמידי חכמים, שאין ת"ח צריכים שמירה, שתורתן משמרתן. ועוד אומרת הגמרא, סנהדרין צ"ט ע"ב, אפיקורוס כגון מאן אמר רב יוסף כגון הני דאמרי מאי אהנו לן רבנן [ופירש רש"י, והם אינן יודעין שעולם מתקיים עליהם] לדידהו קרו לדידהו תנו אמר ליה אביי האי מגלה פנים בתורה נמי הוא דכתיב אם לא בריתי יומם ולילה חקות שמים וארץ לא שמתי אמר רב נחמן בר יצחק מהכא נמי שמע מינה שנאמר ונשאתי לכל המקום בעבורם. כך שלא צריך ללכת לא למקלט ולא לממ"ד, ולגופו של עניין מוות היה בממ"ד וסכנה במקלט, ולא ראינו ולא שמענו לומדי תורה שלא הפסיקו מתלמודם בבית המדרש ולא רצו כמו שוטים לממ"ד שקרה להם משהו,
אין כאן ענין של "שמירה"
יש כאן ענין של סכנה כמו מפולת וכדו'
מעולם לא שמענו שמותר לת"ח לעבור תחת קיר נטוי, ואדרבה מד' הגמ' בתענית ועוד נראה איפכא
ובגמ' ריש ברכות מוכח להדיא דגם לת"ח אסור להיכנס לחורבה
וסומך על הנס מנכים לו מזכויותיו
 
נערך לאחרונה:
דעת תורה של רבינו הגרב"צ מוצפי הכריעה את הנידון. ותו לא. התבטלות לחכמי ישראל. הלא כן?

(נ.ב. עדיין לא התייחסו לענין הנאה מיופיה האם הוא גובל באביזרייהו או לא. האם הרהור גובל באביזרייהו או לא. והיא הסוגיא ההלכתית הנידונה כאן. אך נסתפק בהנ"ל.)
יש מיליון חכמי ישראל אחרים שהכריעו לרוץ למקלט
 
יש לי כיוון אחר לגמרי לפסוק כמו הגאון רבי בן ציון מוצפי שליט"א, ב"ה זכינו שיש תלמידי חכמים רבים בריכוזים החרדים, זה לשון הגמרא בבא מציעא ק"ח ע"א רבנן לא צריכי נטירותא, ונפסק להלכה בחושן משפט סימן קס"ג סעיף ד', כל הדברים הצריכים לשמירת העיר, לוקחים מכל אנשי העיר, ואפילו מהיתומים, חוץ מתלמידי חכמים, שאין ת"ח צריכים שמירה, שתורתן משמרתן. ועוד אומרת הגמרא, סנהדרין צ"ט ע"ב, אפיקורוס כגון מאן אמר רב יוסף כגון הני דאמרי מאי אהנו לן רבנן [ופירש רש"י, והם אינן יודעין שעולם מתקיים עליהם] לדידהו קרו לדידהו תנו אמר ליה אביי האי מגלה פנים בתורה נמי הוא דכתיב אם לא בריתי יומם ולילה חקות שמים וארץ לא שמתי אמר רב נחמן בר יצחק מהכא נמי שמע מינה שנאמר ונשאתי לכל המקום בעבורם. כך שלא צריך ללכת לא למקלט ולא לממ"ד, ולגופו של עניין מוות היה בממ"ד וסכנה במקלט, ולא ראינו ולא שמענו לומדי תורה שלא הפסיקו מתלמודם בבית המדרש ולא רצו כמו שוטים לממ"ד שקרה להם משהו,

בשואה היו ריכוזים של מאות ואלפי ת"ח עצומים,ולצערינו ראינו מה היה..
אין שום קשר להערכה לת"ח,בכל הדורות היו גדולי ת"ח והיו אסונות ל"ע
יש הלכה פשוטה פיקוח נפש דוחה כל התורה כולה,התורה אמרה וחי בהם,לא אמרה תסתופף אצל צדיקים..

התשובה של כבודו והתשובה שלי ממש מזכיר את השיח (להבדיל כן?אבל ברעיון) בין רבי חנינא בן תרדיון לרבי יוסי בן קסמא
"תנו רבנן כשחלה רבי יוסי בן קיסמא הלך רבי חנינא בן תרדיון לבקרו אמר לו חנינא אחי (אחי) אי אתה יודע שאומה זו מן השמים המליכוה שהחריבה את ביתו ושרפה את היכלו והרגה את חסידיו ואבדה את טוביו ועדיין היא קיימת ואני שמעתי עליך שאתה יושב ועוסק בתורה [ומקהיל קהלות ברבים] וספר מונח לך בחיקך אמר לו מן השמים ירחמו אמר לו אני אומר לך דברים של טעם ואתה אומר לי מן השמים ירחמו תמה אני אם לא ישרפו אותך ואת ספר תורה באש " (עבודה זרה יח.)
וכי רבי חנינא בן תרדיון לא היה ת"ח שאין כדוגמתו? ודאי שהגמרא לא מדברת להלכה למעשה שתלמיד חכם שמור ומוגן ויהי מה.
ומעשה של רבי עקיבא בסוף ימיו ועוד ועוד..
 
בשואה היו ריכוזים של מאות ואלפי ת"ח עצומים,ולצערינו ראינו מה היה..
אין שום קשר להערכה לת"ח,בכל הדורות היו גדולי ת"ח והיו אסונות ל"ע
יש הלכה פשוטה פיקוח נפש דוחה כל התורה כולה,התורה אמרה וחי בהם,לא אמרה תסתופף אצל צדיקים..

התשובה של כבודו והתשובה שלי ממש מזכיר את השיח (להבדיל כן?אבל ברעיון) בין רבי חנינא בן תרדיון לרבי יוסי בן קסמא
"תנו רבנן כשחלה רבי יוסי בן קיסמא הלך רבי חנינא בן תרדיון לבקרו אמר לו חנינא אחי (אחי) אי אתה יודע שאומה זו מן השמים המליכוה שהחריבה את ביתו ושרפה את היכלו והרגה את חסידיו ואבדה את טוביו ועדיין היא קיימת ואני שמעתי עליך שאתה יושב ועוסק בתורה [ומקהיל קהלות ברבים] וספר מונח לך בחיקך אמר לו מן השמים ירחמו אמר לו אני אומר לך דברים של טעם ואתה אומר לי מן השמים ירחמו תמה אני אם לא ישרפו אותך ואת ספר תורה באש " (עבודה זרה יח.)
וכי רבי חנינא בן תרדיון לא היה ת"ח שאין כדוגמתו? ודאי שהגמרא לא מדברת להלכה למעשה שתלמיד חכם שמור ומוגן ויהי מה.
ומעשה של רבי עקיבא בסוף ימיו ועוד ועוד..
אין פיקוח נפש יותר מביטול תורה, זה לשון הגמרא
 
קודם כל הגמרא מדברת למעשה זה לשון חושן משפט סימן קס"ג סעיף ד', כל הדברים הצריכים לשמירת העיר, לוקחים מכל אנשי העיר, ואפילו מהיתומים, חוץ מתלמידי חכמים, שאין ת"ח צריכים שמירה, שתורתן משמרתן.
 
ובנוגע להרוגי מלכות זה לשון הגמרא
ברכות ס"א ע"ב
תנו רבנן פעם אחת גזרה מלכות הרשעה שלא יעסקו ישראל בתורה בא פפוס בן יהודה ומצאו לרבי עקיבא שהיה מקהיל קהלות ברבים ועוסק בתורה אמר ליה עקיבא אי אתה מתירא מפני מלכות אמר לו אמשול לך משל למה הדבר דומה לשועל שהיה מהלך על גב הנהר וראה דגים שהיו מתקבצים ממקום למקום אמר להם מפני מה אתם בורחים אמרו לו מפני רשתות שמביאין עלינו בני אדם אמר להם רצונכם שתעלו ליבשה ונדור אני ואתם כשם שדרו אבותי עם אבותיכם אמרו לו אתה הוא שאומרים עליך פקח שבחיות לא פקח אתה אלא טפש אתה ומה במקום חיותנו אנו מתיראין במקום מיתתנו על אחת כמה וכמה אף אנחנו עכשיו שאנו יושבים ועוסקים בתורה שכתוב בה כי הוא חייך וארך ימיך כך אם אנו הולכים ומבטלים ממנה על אחת כמה וכמה אמרו לא היו ימים מועטים עד שתפסוהו לרבי עקיבא וחבשוהו בבית האסורים ותפסו לפפוס בן יהודה וחבשוהו אצלו אמר לו פפוס מי הביאך לכאן אמר ליה אשריך רבי עקיבא שנתפסת על דברי תורה אוי לו לפפוס שנתפס על דברים בטלים בשעה שהוציאו את רבי עקיבא להריגה זמן קריאת שמע היה והיו סורקים את בשרו במסרקות של ברזל והיה מקבל עליו עול מלכות שמים אמרו לו תלמידיו רבינו עד כאן אמר להם כל ימי הייתי מצטער על פסוק זה בכל נפשך אפילו נוטל את נשמתך אמרתי מתי יבא לידי ואקיימנו ועכשיו שבא לידי לא אקיימנו היה מאריך באחד עד שיצתה נשמתו באחד יצתה בת קול ואמרה אשריך רבי עקיבא שיצאה נשמתך באחד אמרו מלאכי השרת לפני הקדוש ברוך הוא זו תורה וזו שכרה ממתים ידך ה' ממתים וגו' אמר להם חלקם בחיים יצתה בת קול ואמרה אשריך רבי עקיבא שאתה מזומן לחיי העולם הבא:
ובכלל זה היה עונש על מכירת יוסף, כל אלו שנהרגו בשואה האיומה לא היה עוזר להם שום הצלה טבעית,
סיפור שסיפר רבי נתן לוברט מגדולי תלמידי ישיבת חכמי לובלין לרבי ישעיהו מטשחויב הי"ד בנו של הדברי חיים מצאנז בא אביו הדברי חיים בחלום ואמר לו, יש לי אפשרות לתת לך להינצל מהשואה, אבל תדע שכל אלו שייהרגו על קידוש השם יגיעו למדרגה רוחנית שגם אם תלמד כל ימי חייך כמו שאני למדתי לא תגיע לדרגה הזאת, בידך לבחור אם להינצל או לא, התשובה ידועה
ואני חוזר לא לפתוח את נושא מות קדושים של גדולי תורה כי כאן תיפתח תיבת פנדורה שתזעזע את אמות הסיפים
 
חזור
חלק עליון