• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

האם חייב להיכנס למקלט כשיש שם פריצות?

והוא לא הולך לקניות בסופר?
נוסע באוטובוס? רכבת?
טיולים בבין הזמנים?
בית מרקחת כשהוא עמוס?

רק במקלט יש בעיה?

אין הכי נמי. שאלה יפה: היודע שהולך לבית מרקחת/ אוטובוס צפוף וכדו' ונכשל בהסתכלות בנשים והנאה מיופין בוודאות, מותר לו לילך לשם? (שאלה רטורית?)

אנא אל תענו לי תשובות בסגנון: נו אז אל תחיה ואל תזוז, אם אפשר רק עניינית והלכתית. אלו סוגיות הלכתיות לכל דבר ויש בהם הרבה חידושים שלצערינו לא ידועים.

הרוצה להרחיב ידיעותיו בנושא חשוב זה יראה בספרים הנפלאים גן נעול להגר"י לוי שליט"א.
 
והוא לא הולך לקניות בסופר?
נוסע באוטובוס? רכבת?
טיולים בבין הזמנים?
בית מרקחת כשהוא עמוס?

רק במקלט יש בעיה?
יש הבדל בין אדם שהולך בסופר
לבין אדם שנמצא בין ארבע קירות
והכי גרוע שכאן הוא עסוק וכאן הוא לא עסוק
ולזה צריך להיות עסוק גם במקלט
 
שוב, ברור שיש לילך למקלט. אבל זה לא סותר שההשתדלות לא מועילה אלא מוכרחת, כדברי הרמח"ל במסילת ישרים. (וידועים הדברים בגדר מהות ההשתדלות, שאל לו לאדם לחשוב שההשדתלות היא העוזרת ומביאה את התוצאה, אלא רק נצטווינו לעשותה, ותו לא. ככל מצוות השם. ועל כן זה נידון הלכתי נטו מצווה וחובה זו אל מול מצווה וחובה זו.)
אה, אם אתה מדבר הלכה ולא למעשה אז זה בכלל לא מה שהתכוונתי. אני הבנתי מכם שבפועל ממש אין ללכת למקלט בזמן אזעקה כי שמא ואולי יהיה שם מראה ולא צנוע ושמא ואולי האדם לא יעמוד בניסיון (ובאמת רב בית כנסת בשכונה שאני גר בה אמר כך הלכה למעשה בזמן אזעקה וסיכן חיי 20 אנשים)
אף אחד לא הולך כדי להסתכל על נשים. אבל כשהוא כבר שם, הוא לא תמיד בפחד כל רגע שמא ימות, ואכן יתכן שהוא נהנה מהסתכלות על נשים הלבושות פרוץ. ועל המקרה הזה הנידון.
בנוגע לזה:
א. יש כאלה שתמיד בפחד במקלט.אני גר בראשל"צ ואצלנו בשכונה נפל טיל ותאמין לי שכל אזעקה מחדש כולנו רועדים
ב. מי אמר שתהיה שם אישה לא צנועה
ג. מי אמר שהוא יפול ולא יעמוד בניסיון (ואולי אשתו תהיה איתו,ואולי יהיו שם חברים מבית הכנסת והוא ירגיש לא נעים לחטוא, ועוד ועוד)
ד. וגם אם יפול, פיקוח נפש דוחה כל התורה כולה,איפה ראינו פסק הלכה שאדם ימסור נפשו למות פשוטו כמשמעו ולא יביט במראה לא צנוע?
ד. אפילו אם נמצא תשובה לכל השאלות הללו , מי אמר שמתוך זה שאולי האדם לא בטוח שהוא יעמוד בניסיון מותר לו להכנס למצב של פיקוח נפש(לכאורה יגידו לו ההלכה היא שפיקוח נפש דוחה כל האיסורים בתורה,וזה שאתה חלש ולא מסוגל כמה שניות לשמור את העיניים,לא משנה את עצם ההלכה. רצון התורה שתשמור על חייך,ואם צריך אז תתגבר על היצר הרע שלך לכמה שניות.)
ה. בנוסף - כמובן אם יש מפרש שסותר אותי אז אחזור בי,אבל מהפשט הפשוט בבבא בתרא נז: נראה שאם אדם מסתכל על נשים כשאין לו דרך אחרת ללכת בה,זה נחשב אונס . הגמרא ממש לא אמרה שם שימסור נפשו ולא ילך בדרך הזו אם יש סיכוי שהוא עלול ליפול ולהסתכל
ו. האם יש רב גדול בדור שמורה הלכה למעשה לא ללכת למקלט מחשש צניעות?
 
ולא תתורו זה דאוריתא
גם כשלא מכוון להנות?
גם כשאין דרך אחרת וזה פיקוח נפש?
ומה עם אחורי ארי ולא אחרי אשה
האם הגמרא הזו נפסקה להלכה בפועל ממש??
וכי מי שכועס מותר להורגו כי הוא נחשב עובד עבודה זרה??
(אם כן חלילה אני כעת בסכנת נפשות,אני קצת כועס על השאלה... סתם, כמובן הכל ברוח טובה)
 
למה הוא לא צדיק וקדוש כזה לרדת ולשמור על קדושה?
אע״פ שהנני מסכים לדבריך, מ״מ טענה זו יש לדחות דאע״ג שהוא צדיק ומתנהג ובפרישות ואין הכי נמי שפיר יכול לשמור על עיניו, מ״מ אין אפוטרופוס לעריות ולא יביא עצמו לידי נסיון.
 
והוא לא הולך לקניות בסופר?
נוסע באוטובוס? רכבת?
טיולים בבין הזמנים?
בית מרקחת כשהוא עמוס?

רק במקלט יש בעיה?
לכל זה אולי עוד יש תשובה (אולי הוא אכן לא הולך,או אולי הולך רק במקומות שודאי אין בהם בעיות צניעות. כמובן שזה תשובות דחוקות מאוד, ואנחנו רואים גדולי עולם שבשביל צרכים מסויימים כן הולכים במקומות שעלולים להיות בעייתים (למשל לפני כמה דק איכשהוא הגעתי לסרטון של אחד מגדולי הגדולים,הרב אזרחי שליט"א,שהלך לבית החולים בירושלים כדי לבכות עם חיילים פצועים ולקרוא עליהם תהילים. ולכאורה זה אסור לפי כל מה שאמרו פה (ואם תגיד שהוא שאני כי הוא יכול להתגבר ומדובר כאן על אדם שיודע שלא יכול,אז אין אפוטרופוס לעריות,ואסור להכנס למקום ניסיון,ואתה רואה מעשים בכל יום כאלה מגדולי עולם שכמו פשט הגמרא שלנו - אם אין דרך אחרת,ודאי שמותר)

אבל אצלנו זה פי כמה וכמה,מדובר פה בסכנת נפשות מוחשית.
אף אחד לא מתעורר להיזכר בגמרא בסוטה שאומרת מה הדין של חסיד שוטה??
זה פשוט אחד לאחד המקרה שלנו!
"היכי דמי חסיד שוטה כגון דקא טבעה איתתא בנהרא ואמר לאו אורח ארעא לאיסתכולי בה ואצולה" (כא:)
 
כהמשך למה שנכתב כאן:

א"כ מבחינה הלכתית חשוב להדגיש שאין פה מורה דהיתרא ואכן צריך להביא לשלחנם של גדו"י מה הדין למעשה ובטוחני שיש כו"כ דרכים לפתור ע"מ שאכן יהיה במקלט
למרות שאינני רוצה להיות 'קליפת' עמלק ו'לקרר' את ה'אמבטי הרותחת' באמונה....
אבל בבני ברק פריצות...וגם א"כ האם היא כ"כ פריצות עד כדי להשאר בבית ? נו נו צ"ע 'גדול'
ושוב, יש לדון לגופו של עניין ולהזהר בהודעות וחכמים הזהרו בדבריכם !!!!!!
יש לנו גמרא מפורשת בברכות על אותו חסיד שסיכן עצמו כדי לא להפסיק בתפילה,רוב ככל הפוסקים פסקו שאין לומדים ממקרה כזה הלכה למעשה
 
אין הכי נמי. שאלה יפה: היודע שהולך לבית מרקחת/ אוטובוס צפוף וכדו' ונכשל בהסתכלות בנשים והנאה מיופין בוודאות, מותר לו לילך לשם? (שאלה רטורית?)

אנא אל תענו לי תשובות בסגנון: נו אז אל תחיה ואל תזוז, אם אפשר רק עניינית והלכתית. אלו סוגיות הלכתיות לכל דבר ויש בהם הרבה חידושים שלצערינו לא ידועים.

הרוצה להרחיב ידיעותיו בנושא חשוב זה יראה בספרים הנפלאים גן נעול להגר"י לוי שליט"א.
בגלל התשובה שלך גם אני כתבתי תשובה לשאלה הזו, ועל השאלות שלי בהחלט אין תשובה ממה שכתבתם כאן
 
יש הבדל בין אדם שהולך בסופר
לבין אדם שנמצא בין ארבע קירות
והכי גרוע שכאן הוא עסוק וכאן הוא לא עסוק
ולזה צריך להיות עסוק גם במקלט
ויש עוד הבדל קטן - כאן הוא בסכנת נפשות חמורה,הוא וכל משפחתו , וכאן - בקנייה שגרתית בסופר השכונתי..
 
אע״פ שהנני מסכים לדבריך, מ״מ טענה זו יש לדחות דאע״ג שהוא צדיק ומתנהג ובפרישות ואין הכי נמי שפיר יכול לשמור על עיניו, מ״מ אין אפוטרופוס לעריות ולא יביא עצמו לידי נסיון.
אז לא כ"כ הבנתי באיזה דרגה הוא? דרגה כזו גדולה שלא צריך לעשות השתדלות עליו ועל בני ביתו? ממש מלאך.. אז מלאך שישמור על עיניו.
 
כתב יד של מרן, הדיון הוכרע, אין מה להוסיף
ב"ה עדיין לא בן 40 אבל הפעם זכיתי לכוון לדעת רבי ..
כאמור, גם אני חושב שצריך ללכת למקלט ודאי, אבל הראיה שהבאת לא דמי, דהכא איסורא משא״כ התם.
 
הלו?????
איפה האמונה מי ששומר על העיניים הקב"ה ישמור עליו
לחנות הוא לא הולך ואין לו אמונה שהקב''ה יביא לו אוכל עד לבית
אם חלילה יש איזה בעיה רפואית והוא צריך להמתין שעות בתור בבית חולים לע''נ עם פריצות הוא לא מאמין שהקב''ה ירפא אתו ללא צורך בניתוח או טיפול רפואי אז מה קרה שפתאום במלחמה השאלה הזאת עולה ???
 
לא שאמרתי שאיסור גמור לרדת למקלט מי שרוצה שירד אבל מי שאינו רוצה לרדת ודאי שיש לו ע"מ שיסמוך ומהשיח פה הרגשתי שירדה האמונה בלבנו
ולכן נעקור את דין "ונשמרתם", איך אפשר לחלוק על גדולי ישראל??
אשמח למקור יותר מדוייק שהרב צדקה אמר זאת
לחנות הוא לא הולך ואין לו אמונה שהקב''ה יביא לו אוכל עד לבית
אם חלילה יש איזה בעיה רפואית והוא צריך להמתין שעות בתור בבית חולים לע''נ עם פריצות הוא לא מאמין שהקב''ה ירפא אתו ללא צורך בניתוח או טיפול רפואי אז מה קרה שפתאום במלחמה השאלה הזאת עולה ???
אל תשוה
 
שאלו את ר"י פורת יוסף הגאון הגדול רבי משה צדקה שליט"א והשיב שיעצום את העינים ויכנס פיקוח נפש
כן שמעתי שהורה בדיוק אותו דבר הגר"ח רבי שליט"א בעניין מקלטים בעיר חולון
והדברים פשוטים
 
חזור
חלק עליון