• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

האם חייב להיכנס למקלט כשיש שם פריצות?

זה בדיוק מה שרציתי לשמוע, אם אתה אוחז שההסתברות נמוכה שהטיל יבוא דוקא אליך מה לך כי תרוץ למקלט? הרי בעבורך זה ממש כאית ליה דרכא אחרינא! בשלמא מי שמבין שזה פיקוח נפש ובלעדי שילך למקלט הוא ימות מהטיל או מהפחד, אני לא מאמין שהוא ישב במקלט וישטוף את עיניו במראות שוא ומדוחים. אך מי שאומר בפה מלא שהוא הולך סתם למקלט ויודע שיהיה לו שם תעסוקה אפלה מי התיר לו זאת?
הרב @יצחק משען הצדיק, לצערינו יש אנשים שממש קשה להם, לא לכולם אותו טבע ולא אותה היסטוריה...

בכ"מ הגמ' אומרת אם "אין דרכא אחרינא" יכול ללכת בדך זו וישמור על העיניים, למה זה כ"כ מסובך?
ואם אנשים הולכים היום לכותל הם יכולים ללכת גם למקלט הכל בסדר. וד"ל. היום יש שמירת עיניים בכל מקום. (אני בודאי לא מדבר על אלה שמדלגים ממלון למסעדה הלוך חזור, הם לא בפרשה של כאן)

אתם אולי מתכוונים לשאול שאלה אחרת: מי שיודע בוודאות שאם ירד לממ"ד לא יוכל לשמור על עיניו ויכשל במראות אסורות האם מותר לו ללכת לממ"ד, זה כבר יש לדון מצד אביזרייהו של גילוי עריות, שיש ראשונים שזה גם כן יהרג ואל יעבור.

יש חסידים שמסתכנים מאוד כדי לשמור על העיניים (אני מכיר חייל מתחזק שהלך לקרבי רק בגלל שרצה להיות כמה שפחות עם נשים, ונפצע בלחימה והיה לו ניסי ניסים) אבל בודאי שזה לא מעיקר הדין.

עיקר הדין זה יש דרכא אחרינא או אין דרכא אחרינא.
רק הבאתי את התשובה של מרן הרב מוצפי שליט"א. למה לתקוף
מאמין שכוונת הרב הנהגה טובה וסלסול חסידות למי שבדרגה זו.
 
שאלה-301759
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
בשכונה מתחרדת יש לנו בבניין גם שכנים חילונים
ולגבי האזעקות האם להיכנס למקלט או להישאר בבית כי הם לא לובשים צנוע ולשבת שם 10 דקות זה בעיה של צניעות

תשובה
גברים לא ירדו למקלט.
תן קישור לשאלה
 
דעת תורה של רבינו הגרב"צ מוצפי הכריעה את הנידון. ותו לא. התבטלות לחכמי ישראל. הלא כן?

(נ.ב. עדיין לא התייחסו לענין הנאה מיופיה האם הוא גובל באביזרייהו או לא. האם הרהור גובל באביזרייהו או לא. והיא הסוגיא ההלכתית הנידונה כאן. אך נסתפק בהנ"ל.)
 
מה נס??
בקושי 5% שיפול
לכן גם ב5% הזה ישמרהו הקב"ה
ואין נחשב סומך על נס
ואיכא דרכא אחרינא
זה בגדר מיעוט המצוי
גם על יולדת מחללים שבת למרות שלא מצינו יותר מ5% מהיולדות שנכנסות לסכנת חיים
אין הולכים בפיקו"נ אחר הרוב
ואכ שוב ליכא ד"א
 
זה בגדר מיעוט המצוי
גם על יולדת מחללים שבת למרות שלא מצינו יותר מ5% מהיולדות שנכנסות לסכנת חיים
אין הולכים בפיקו"נ אחר הרוב
ואכ שוב ליכא ד"א
חולה שאפילו אין בו סכנה מותר בשבת ע"י יהודי אז כ"ש ביולדת אפי' שלא מצינו סכנה
 
דעת תורה של רבינו הגרב"צ מוצפי הכריעה את הנידון. ותו לא. התבטלות לחכמי ישראל. הלא כן?

(נ.ב. עדיין לא התייחסו לענין הנאה מיופיה האם הוא גובל באביזרייהו או לא. האם הרהור גובל באביזרייהו או לא. והיא הסוגיא ההלכתית הנידונה כאן. אך נסתפק בהנ"ל.)
כי אין עוד מלבדו? אפשר לדון. אם קבלה נקבל אך אם לדין יש תשובה. הרב כתב דברים שהם כחלום בלי פותר, לא נימק ולא הטעים.
 
חזור
חלק עליון