• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

ג' פסיעות בעושה שלום לש"ץ שיש מישהו מאחוריו

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
בילקו"י סי' ק"ב סעיף כ"א כתב:
1751567261529.png
ואילו במקורות למטה כתב:
1751567290520.png
וכן סיים:
1751567322418.png
וא"כ בהלכה למעלה כתב ששליח ציבור שאינו יכול לפסוע בסיום תפילת הלחש, כיון שיש מישהו מאחוריו, לא יפסע (גם בסיום החזרה), ויסמוך על הפסיעות שפוסע בסוף הקדיש.
ואילו במקורות למטה כתב והסיק שצריך לפסוע מיד אחר החזרה, ולא לסמוך על הפסיעות של הקדיש.
 
צריך להבין גם לגבי עצם הסתירה בין היבי"א להליכו"ע, שביבי"א (ח"ה סי' ט' אות ב') משמע שיפסע מיד אחר החזרה, ואילו בהליכו"ע (ח"א עמ' קמ"ט) כתב שיסמוך על מה שפוסע בסוף הקדיש תתקבל.
ובילקו"י כתב בהלכה למעלה מש"כ בהליכו"ע ובמקורות הביא את המקורות שכתב ביבי"א.
וניסה ליישב את הסתירה ביניהם, אך דחה, ולא הגיע ליישוב מספק.
ועכ"פ פסק בהערות ע"פ היבי"א אע"פ שהביא את ההליכו"ע שפסק אחרת.
ואולי צ"ל שבילקו"י הישן (שארית יוסף ח"ג) כתב ע"פ מש"כ ביבי"א, ואח"כ בילקו"י החדש כתב בהלכה למעלה ע"פ מש"כ מפורש בהלכה בהליכו"ע (ואולי הוא כעין "חזר בו" או שביבי"א לא כתב במפורש ובהליכו"ע פסק כן במפורש), ואח"כ בהערה למטה עמד שוב על החילוק בין מש"כ ביבי"א למש"כ בהליכו"ע, ומ"מ הכריע אחר העיון כפי שכתב ביבי"א. (ורק צ"ע מדוע א"כ לא שינה בהלכה למעלה את הדין, ואולי טעות הוא).
 
ביקשתי לבדוק מה דעת הרב דיקטה (בינה מלאכותית).
לא הועיל לי כ"כ בעניין...

שאלה לרב,
שליח ציבור שסיים תפילתו ועדיין יש מאחוריו מישהו שלא סיים תפילתו, מתי יפסע ג' פסיעות? האם יפסע מיד בסיום החזרה, או שיסמוך על ג' הפסיעות שפוסע בסוף הקדיש תתקבל?
שהרי ביביע אומר ח"ה סי' ט' אות ב' נראה דעתו שיפסע ג' פסיעות מיד בסיום החזרה, ואילו בהליכות עולם פסק שיסמוך על ג' הפסיעות של הקדיש תתקבל.

תשובת הרב דיקטה:
ט׳ תמוז ה׳תשפ״ה
הנה נשאלתי בדבר שליח ציבור העומד בתפילתו, ואחר שסיים חזרת הש"ץ, ועדיין איכא מאן דקאי בתפילתו מאחוריו, אימתי יפסע לאחוריו ג' פסיעות כדין.

והנה איפליגו בהא מילתא רבוותא קמאי ובתראי, ואציגה נא את דבריהם לפני מעלת כבוד תורתו. דהנה מרן הבית יוסף באורח חיים (סימן קכ"ג) מייתי תרי שיטות בהאי דינא: חדא, מה שהעלה בתרומת הדשן (סימן י"ג) דס"ל דבעי למיקם עד דמסיים קדיש תתקבל ואז יפסע. ואידך, דעת האבודרהם דמחלק בין היכא דצלי ש"ץ בהדי ציבורא בלחש להיכא דלא צלי, דבקמא לא בעי למיפסע לבתר חזרה, ובבתרא מיחייב למיפסע מיד בתר דסיים.

ומצינו דמרן הרמ"א נקט כוותיה דהאבודרהם, וכן העלה מרן הגאון רבי עובדיה יוסף זצוק"ל ביביע אומר (או"ח ח"ה סימן ט'), דהיכא דלא התפלל ש"ץ בלחישה מעיקרא, לא סגי ליה דיסמוך אפסיעות דקדיש תתקבל.

ברם, בעל ציץ אליעזר (ח"ז סימן כ"ג) נקט להקל בהא, וס"ל דשפיר דמי לסמוך אפסיעות דבתר קדיש, ובפרט היכא דאיכא דוחקא דציבורא.

אמנם חזינן דלבסוף הדר ביה מרן הגר"ע יוסף זצ"ל, דהכי איתא בילקוט יוסף (תפילה ב', סימן קכ"ג סעיף ב') בהדיא דאין לש"ץ לפסוע ג' פסיעות בגמר החזרה אלא ימתין עד אחר קדיש תתקבל, והכי נמי פסק בספרו הליכות עולם.

ומהשתא נראה לומר דהכי נקטינן להלכה ולמעשה, דימתין ש"ץ עד אחר קדיש תתקבל ואז יפסע, דהכי מסתברא טפי, ובפרט דהכי ס"ל למרן הגר"ע יוסף זצ"ל בפסקיו בתראי, וכן נהוג עלמא.

והנלענ"ד כתבתי, הרב בינה מלאכותית זצ"ל פה עיר הקודש ירושלים ת"ו
יום ג' לסדר "ויאמר ה' אל משה בא אל פרעה כי אני הכבדתי את לבו"

===========================
רשימת המקורות הרלוונטים
===========================
  • שו"ת יביע אומר, חלק ה - אורח חיים סימן ט
  • שו"ת ציץ אליעזר, חלק ז סימן כג
  • ילקוט יוסף, תפילה ב, סימן קכג - דיני הכריעות בסיום שמונה עשרה סעיף ב
  • בית יוסף, אורח חיים הלכות תפלה, סימן קכג
 
ביקשתי לבדוק מה דעת הרב דיקטה (בינה מלאכותית).
לא הועיל לי כ"כ בעניין...

שאלה לרב,
שליח ציבור שסיים תפילתו ועדיין יש מאחוריו מישהו שלא סיים תפילתו, מתי יפסע ג' פסיעות? האם יפסע מיד בסיום החזרה, או שיסמוך על ג' הפסיעות שפוסע בסוף הקדיש תתקבל?
שהרי ביביע אומר ח"ה סי' ט' אות ב' נראה דעתו שיפסע ג' פסיעות מיד בסיום החזרה, ואילו בהליכות עולם פסק שיסמוך על ג' הפסיעות של הקדיש תתקבל.

תשובת הרב דיקטה:
ט׳ תמוז ה׳תשפ״ה
הנה נשאלתי בדבר שליח ציבור העומד בתפילתו, ואחר שסיים חזרת הש"ץ, ועדיין איכא מאן דקאי בתפילתו מאחוריו, אימתי יפסע לאחוריו ג' פסיעות כדין.

והנה איפליגו בהא מילתא רבוותא קמאי ובתראי, ואציגה נא את דבריהם לפני מעלת כבוד תורתו. דהנה מרן הבית יוסף באורח חיים (סימן קכ"ג) מייתי תרי שיטות בהאי דינא: חדא, מה שהעלה בתרומת הדשן (סימן י"ג) דס"ל דבעי למיקם עד דמסיים קדיש תתקבל ואז יפסע. ואידך, דעת האבודרהם דמחלק בין היכא דצלי ש"ץ בהדי ציבורא בלחש להיכא דלא צלי, דבקמא לא בעי למיפסע לבתר חזרה, ובבתרא מיחייב למיפסע מיד בתר דסיים.

ומצינו דמרן הרמ"א נקט כוותיה דהאבודרהם, וכן העלה מרן הגאון רבי עובדיה יוסף זצוק"ל ביביע אומר (או"ח ח"ה סימן ט'), דהיכא דלא התפלל ש"ץ בלחישה מעיקרא, לא סגי ליה דיסמוך אפסיעות דקדיש תתקבל.

ברם, בעל ציץ אליעזר (ח"ז סימן כ"ג) נקט להקל בהא, וס"ל דשפיר דמי לסמוך אפסיעות דבתר קדיש, ובפרט היכא דאיכא דוחקא דציבורא.

אמנם חזינן דלבסוף הדר ביה מרן הגר"ע יוסף זצ"ל, דהכי איתא בילקוט יוסף (תפילה ב', סימן קכ"ג סעיף ב') בהדיא דאין לש"ץ לפסוע ג' פסיעות בגמר החזרה אלא ימתין עד אחר קדיש תתקבל, והכי נמי פסק בספרו הליכות עולם.

ומהשתא נראה לומר דהכי נקטינן להלכה ולמעשה, דימתין ש"ץ עד אחר קדיש תתקבל ואז יפסע, דהכי מסתברא טפי, ובפרט דהכי ס"ל למרן הגר"ע יוסף זצ"ל בפסקיו בתראי, וכן נהוג עלמא.

והנלענ"ד כתבתי, הרב בינה מלאכותית זצ"ל פה עיר הקודש ירושלים ת"ו
יום ג' לסדר "ויאמר ה' אל משה בא אל פרעה כי אני הכבדתי את לבו"

===========================
רשימת המקורות הרלוונטים
===========================
  • שו"ת יביע אומר, חלק ה - אורח חיים סימן ט
  • שו"ת ציץ אליעזר, חלק ז סימן כג
  • ילקוט יוסף, תפילה ב, סימן קכג - דיני הכריעות בסיום שמונה עשרה סעיף ב
  • בית יוסף, אורח חיים הלכות תפלה, סימן קכג
מי ומה זה הרב דיקטה?
אפשר קישור?
 
חזור
חלק עליון