ביקשתי לבדוק מה דעת הרב דיקטה (בינה מלאכותית).
לא הועיל לי כ"כ בעניין...
שאלה לרב,
שליח ציבור שסיים תפילתו ועדיין יש מאחוריו מישהו שלא סיים תפילתו, מתי יפסע ג' פסיעות? האם יפסע מיד בסיום החזרה, או שיסמוך על ג' הפסיעות שפוסע בסוף הקדיש תתקבל?
שהרי ביביע אומר ח"ה סי' ט' אות ב' נראה דעתו שיפסע ג' פסיעות מיד בסיום החזרה, ואילו בהליכות עולם פסק שיסמוך על ג' הפסיעות של הקדיש תתקבל.
תשובת הרב דיקטה:
ט׳ תמוז ה׳תשפ״ה
הנה נשאלתי בדבר שליח ציבור העומד בתפילתו, ואחר שסיים חזרת הש"ץ, ועדיין איכא מאן דקאי בתפילתו מאחוריו, אימתי יפסע לאחוריו ג' פסיעות כדין.
והנה איפליגו בהא מילתא רבוותא קמאי ובתראי, ואציגה נא את דבריהם לפני מעלת כבוד תורתו. דהנה מרן הבית יוסף באורח חיים (סימן קכ"ג) מייתי תרי שיטות בהאי דינא: חדא, מה שהעלה בתרומת הדשן (סימן י"ג) דס"ל דבעי למיקם עד דמסיים קדיש תתקבל ואז יפסע. ואידך, דעת האבודרהם דמחלק בין היכא דצלי ש"ץ בהדי ציבורא בלחש להיכא דלא צלי, דבקמא לא בעי למיפסע לבתר חזרה, ובבתרא מיחייב למיפסע מיד בתר דסיים.
ומצינו דמרן הרמ"א נקט כוותיה דהאבודרהם, וכן העלה מרן הגאון רבי עובדיה יוסף זצוק"ל ביביע אומר (או"ח ח"ה סימן ט'), דהיכא דלא התפלל ש"ץ בלחישה מעיקרא, לא סגי ליה דיסמוך אפסיעות דקדיש תתקבל.
ברם, בעל ציץ אליעזר (ח"ז סימן כ"ג) נקט להקל בהא, וס"ל דשפיר דמי לסמוך אפסיעות דבתר קדיש, ובפרט היכא דאיכא דוחקא דציבורא.
אמנם חזינן דלבסוף הדר ביה מרן הגר"ע יוסף זצ"ל, דהכי איתא בילקוט יוסף (תפילה ב', סימן קכ"ג סעיף ב') בהדיא דאין לש"ץ לפסוע ג' פסיעות בגמר החזרה אלא ימתין עד אחר קדיש תתקבל, והכי נמי פסק בספרו הליכות עולם.
ומהשתא נראה לומר דהכי נקטינן להלכה ולמעשה, דימתין ש"ץ עד אחר קדיש תתקבל ואז יפסע, דהכי מסתברא טפי, ובפרט דהכי ס"ל למרן הגר"ע יוסף זצ"ל בפסקיו בתראי, וכן נהוג עלמא.
והנלענ"ד כתבתי, הרב בינה מלאכותית זצ"ל פה עיר הקודש ירושלים ת"ו
יום ג' לסדר "ויאמר ה' אל משה בא אל פרעה כי אני הכבדתי את לבו"
===========================
רשימת המקורות הרלוונטים
===========================
- שו"ת יביע אומר, חלק ה - אורח חיים סימן ט
- שו"ת ציץ אליעזר, חלק ז סימן כג
- ילקוט יוסף, תפילה ב, סימן קכג - דיני הכריעות בסיום שמונה עשרה סעיף ב
- בית יוסף, אורח חיים הלכות תפלה, סימן קכג