• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

האם חייב להיכנס למקלט כשיש שם פריצות?

קודם כל הגמרא מדברת למעשה זה לשון חושן משפט סימן קס"ג סעיף ד', כל הדברים הצריכים לשמירת העיר, לוקחים מכל אנשי העיר, ואפילו מהיתומים, חוץ מתלמידי חכמים, שאין ת"ח צריכים שמירה, שתורתן משמרתן.
תלמידי חכמים לא צריכים שמירה כמובן נאמר לענין לשלם כסף לשומרי העיר וכדו'
לא נמצאה שום הלכה בשום מקום שמותר לת''ח להסתכן כי אינן צריכים שמירה, אין הנידון דומה לראיה, כי היכא שיש נזק לא תועיל השמירה
השמירה היא למנוע את ההיזק
וכי יהיה מותר לתלמיד חכם לחצות הכביש ברגל באדום ??
למה הגמ' בריש ברכות לא כתבה להדיא שתלמיד חכם יכול להיכנס לחורבה כי לא צריכים נטירותא ? (שם הגמ' מביאה צריכותא לכל 3 הסבות שאין נכנסים לחורבה) זו ראיה שאין עליה תשובה !
 
קודם כל הגמרא מדברת למעשה זה לשון חושן משפט סימן קס"ג סעיף ד', כל הדברים הצריכים לשמירת העיר, לוקחים מכל אנשי העיר, ואפילו מהיתומים, חוץ מתלמידי חכמים, שאין ת"ח צריכים שמירה, שתורתן משמרתן.
נו באמת כבודו! יש הלכה בשוע שת"ח לא הולך לרופא,יכנס חופשי למקום סכנה וכו וכו..
 
אין פיקוח נפש יותר מביטול תורה, זה לשון הגמרא
איפה זה לשון הגמרא?
הגמרא תחלוק על רבי יוסי בן קסמא?
לשון הגמרא - יומא פה ע"ב וָחַי בָּהֶם - ולא שימות בהם.
רמבם:
...אסור להתמהמה בחילול שבת, לחולה שיש בו סכנה, שנאמר "אשר יעשה אותם האדם וחי בהם", ולא שימות בהם. הא למדת, שאין משפטי התורה נקמה בעולם, אלא רחמים וחסד ושלום בעולם. ואלו המינים שאומרים שזה חילול ואסור, עליהן הכתוב אומר "וגם אני נתתי להם חוקים לא טובים ומשפטים לא יחיו בהם" (יחזקאל, כ', כ"ה).
— משנה תורה לרמב"ם, הלכות שבת, פרק ב', הלכה ג'

ונסכים שחילול שבת בידיים זו עבירה הרבה יותר גדולה מלראות מראה אסור בעל כורחי כשאני לא מתכוון להנות ומסיט מבט לצד כן?
 
ובכלל זה היה עונש על מכירת יוסף, כל אלו שנהרגו בשואה האיומה לא היה עוזר להם שום הצלה טבעית,
סיפור שסיפר רבי נתן לוברט מגדולי תלמידי ישיבת חכמי לובלין לרבי ישעיהו מטשחויב הי"ד בנו של הדברי חיים מצאנז בא אביו הדברי חיים בחלום ואמר לו, יש לי אפשרות לתת לך להינצל מהשואה, אבל תדע שכל אלו שייהרגו על קידוש השם יגיעו למדרגה רוחנית שגם אם תלמד כל ימי חייך כמו שאני למדתי לא תגיע לדרגה הזאת, בידך לבחור אם להינצל או לא, התשובה ידועה

אפשר תמיד לתרץ כל מקרה לגופו וברור שיש סיכה להכל,אבל הכלל העולה מכאן שגם ת"ח בשעת סכנה יכול מאוד להינזק
ולא ראיתי פוסק שפוטר ת"ח ממצות "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם"
 
איפה זה לשון הגמרא?
הגמרא תחלוק על רבי יוסי בן קסמא?
לשון הגמרא - יומא פה ע"ב וָחַי בָּהֶם - ולא שימות בהם.
רמבם:
...אסור להתמהמה בחילול שבת, לחולה שיש בו סכנה, שנאמר "אשר יעשה אותם האדם וחי בהם", ולא שימות בהם. הא למדת, שאין משפטי התורה נקמה בעולם, אלא רחמים וחסד ושלום בעולם. ואלו המינים שאומרים שזה חילול ואסור, עליהן הכתוב אומר "וגם אני נתתי להם חוקים לא טובים ומשפטים לא יחיו בהם" (יחזקאל, כ', כ"ה).
— משנה תורה לרמב"ם, הלכות שבת, פרק ב', הלכה ג'

ונסכים שחילול שבת בידיים זו עבירה הרבה יותר גדולה מלראות מראה אסור בעל כורחי כשאני לא מתכוון להנות ומסיט מבט לצד כן?
וראייה לדבר- מרן פסק להלכה שבעל תשובה שאשתו או אמו רבות איתו בשביל ללכת לאירוע מעורב משפחתי והוא חייב ללכת משום שלום בית,שילך רק לחופה וישמור את עיניו.
וברור לכולם שהניסיון בשמירת העיניים באירוע מעורב גדול הרבה יותר משמירת עיניים במקלט באמצע הלילה כשכולם הפוכים.
ובכל זאת מרן התיר משלום שלום בית,להגיע רק לחופה. לא שמעתי שמרן התיר חילול שבת משום שלום בי. אלמא שכשאין דרך אחרת והאדם לא מסתכל ולא נהנה זה לא איסור דאורייתא. ובוודאי לא נכנסים לספק פיקוח נפש בשביל איסור (אולי,לא בטוח) מדרבנן!

(מקור שמרן התיר: בסוף העמוד
https://kavhalacha.co.il/אקטואליה-בהלכה/משולחנו-של-מרן/2017-05-30-05-42-82 )
 
ובכלל זה היה עונש על מכירת יוסף, כל אלו שנהרגו בשואה האיומה לא היה עוזר להם שום הצלה טבעית,
סיפור שסיפר רבי נתן לוברט מגדולי תלמידי ישיבת חכמי לובלין לרבי ישעיהו מטשחויב הי"ד בנו של הדברי חיים מצאנז בא אביו הדברי חיים בחלום ואמר לו, יש לי אפשרות לתת לך להינצל מהשואה, אבל תדע שכל אלו שייהרגו על קידוש השם יגיעו למדרגה רוחנית שגם אם תלמד כל ימי חייך כמו שאני למדתי לא תגיע לדרגה הזאת, בידך לבחור אם להינצל או לא, התשובה ידועה

אפשר תמיד לתרץ כל מקרה לגופו וברור שיש סיכה להכל,אבל הכלל העולה מכאן שגם ת"ח בשעת סכנה יכול מאוד להינזק
ולא ראיתי פוסק שפוטר ת"ח ממצות "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם"
ואז לא יעזור לא מקלט ולא ממ"ד
 
איפה זה לשון הגמרא?
הגמרא תחלוק על רבי יוסי בן קסמא?
לשון הגמרא - יומא פה ע"ב וָחַי בָּהֶם - ולא שימות בהם.
רמבם:
...אסור להתמהמה בחילול שבת, לחולה שיש בו סכנה, שנאמר "אשר יעשה אותם האדם וחי בהם", ולא שימות בהם. הא למדת, שאין משפטי התורה נקמה בעולם, אלא רחמים וחסד ושלום בעולם. ואלו המינים שאומרים שזה חילול ואסור, עליהן הכתוב אומר "וגם אני נתתי להם חוקים לא טובים ומשפטים לא יחיו בהם" (יחזקאל, כ', כ"ה).
— משנה תורה לרמב"ם, הלכות שבת, פרק ב', הלכה ג'

ונסכים שחילול שבת בידיים זו עבירה הרבה יותר גדולה מלראות מראה אסור בעל כורחי כשאני לא מתכוון להנות ומסיט מבט לצד כן?
זה לשון הגמרא
ברכות ס"א ע"ב
תנו רבנן פעם אחת גזרה מלכות הרשעה שלא יעסקו ישראל בתורה בא פפוס בן יהודה ומצאו לרבי עקיבא שהיה מקהיל קהלות ברבים ועוסק בתורה אמר ליה עקיבא אי אתה מתירא מפני מלכות אמר לו אמשול לך משל למה הדבר דומה לשועל שהיה מהלך על גב הנהר וראה דגים שהיו מתקבצים ממקום למקום אמר להם מפני מה אתם בורחים אמרו לו מפני רשתות שמביאין עלינו בני אדם אמר להם רצונכם שתעלו ליבשה ונדור אני ואתם כשם שדרו אבותי עם אבותיכם אמרו לו אתה הוא שאומרים עליך פקח שבחיות לא פקח אתה אלא טפש אתה ומה במקום חיותנו אנו מתיראין במקום מיתתנו על אחת כמה וכמה אף אנחנו עכשיו שאנו יושבים ועוסקים בתורה שכתוב בה כי הוא חייך וארך ימיך כך אם אנו הולכים ומבטלים ממנה על אחת כמה וכמה אמרו לא היו ימים מועטים עד שתפסוהו לרבי עקיבא וחבשוהו בבית האסורים ותפסו לפפוס בן יהודה וחבשוהו אצלו אמר לו פפוס מי הביאך לכאן אמר ליה אשריך רבי עקיבא שנתפסת על דברי תורה אוי לו לפפוס שנתפס על דברים בטלים
וחי בהם ולא שימות בהם לא נאמר על ביטול תורה, בדיוק בפרשת השבוע כתוב להיפך זה לשון הגמרא
שבת פ"ג ע"ב
אמר רבי יונתן לעולם אל ימנע אדם את עצמו מבית המדרש ומדברי תורה ואפילו בשעת מיתה שנאמר זאת התורה אדם כי ימות באהל אפילו בשעת מיתה תהא עוסק בתורה אמר ריש לקיש אין דברי תורה מתקיימין אלא במי שממית עצמו עליה שנאמר זאת התורה אדם כי ימות באהל
 
נו באמת כבודו! יש הלכה בשוע שת"ח לא הולך לרופא,יכנס חופשי למקום סכנה וכו וכו..
ללכת לרופא נאמר מכאן שיש רשות לרופא לרפאות ולא כתוב שת"ח פטור לעומת זאת פה כן כתוב, היכא דאיתמר איתמר היכא דלא איתמר לא איתמר, ולגופו של עניין בסכסוך עם המוסלמים יש כאן משהוא שלא תאהבו לשמוע אבל לא הכל אתם אמורים לאהוב
זה לשון הגמרא בבא בתרא ל"ד ע"ב, זה אומר של אבותי וזה אומר של אבותי אמר רב נחמן כל דאלים גבר, וזה לשון רא"ש מסכת בבא בתרא פרק ג סימן כב
מי שהדין עמו ימסור נפשו להעמיד שלו בידו ממה שימסור האחר לגזול, הערבים אומרים שכל זמן שיש חילונים בעם ישראל הארץ שייכת לנו ואנו נילחם על זה כך ששום דבר לא יעזור השוטים בנו מקלטים הקדוש ברוך הוא אמר לערבים לבנות נשק שלא עוזר מקלט, החמאס והשיעים אומרים שאללה אמר להם להרוג את הציונים הכופרים, מי שראה את פירוש המשניות להרמב"ם בשפה הערבית רואה שהוא קורא להשם אללה, כך שאפילו הערבים מודים שהשם אומר להם להרוג את הציונים הכופרים, ההבדל בין כופרים חילונים לכופרים דתיים לאומים, שהכופרים החילונים משכנעים את עצמם שהם מסתדרים בלי הקדוש ברוך הוא והכופרים הדתיים לאומים משכנעים את עצמם שהקדוש ברוך הוא לא מסתדר בלעדיהם, שיהיה ברור הויכוח הוא לא רק הלכתי נטו, חד משמעית הוא גם השקפתי, הכופרים הלא חרדים בעד גיוס, כי הם לא מאמינים שהתורה שומרת ולא צריך שום תוספות [כך חינך אותנו חזקיהו המלך] וכל המוסיף גורע, ברגע שח"ו נלך למקלט או לממ"ד ניתן לציונים הכופרים לגיטימציה להשקפתם והם יגבירו את חוק הגיוס, חייבים לגנות בכל תוקף כל "פוסק" שבעד מקלט שבאחס בט"ע בגמרא ט מתחלף בעיין ומקלט זה עמלק וממ"ד ראשי תיבות מסית מדיח
 
זה לשון הגמרא
ברכות ס"א ע"ב
תנו רבנן פעם אחת גזרה מלכות הרשעה שלא יעסקו ישראל בתורה בא פפוס בן יהודה ומצאו לרבי עקיבא שהיה מקהיל קהלות ברבים ועוסק בתורה אמר ליה עקיבא אי אתה מתירא מפני מלכות אמר לו אמשול לך משל למה הדבר דומה לשועל שהיה מהלך על גב הנהר וראה דגים שהיו מתקבצים ממקום למקום אמר להם מפני מה אתם בורחים אמרו לו מפני רשתות שמביאין עלינו בני אדם אמר להם רצונכם שתעלו ליבשה ונדור אני ואתם כשם שדרו אבותי עם אבותיכם אמרו לו אתה הוא שאומרים עליך פקח שבחיות לא פקח אתה אלא טפש אתה ומה במקום חיותנו אנו מתיראין במקום מיתתנו על אחת כמה וכמה אף אנחנו עכשיו שאנו יושבים ועוסקים בתורה שכתוב בה כי הוא חייך וארך ימיך כך אם אנו הולכים ומבטלים ממנה על אחת כמה וכמה אמרו לא היו ימים מועטים עד שתפסוהו לרבי עקיבא וחבשוהו בבית האסורים ותפסו לפפוס בן יהודה וחבשוהו אצלו אמר לו פפוס מי הביאך לכאן אמר ליה אשריך רבי עקיבא שנתפסת על דברי תורה אוי לו לפפוס שנתפס על דברים בטלים
וחי בהם ולא שימות בהם לא נאמר על ביטול תורה, בדיוק בפרשת השבוע כתוב להיפך זה לשון הגמרא
שבת פ"ג ע"ב
אמר רבי יונתן לעולם אל ימנע אדם את עצמו מבית המדרש ומדברי תורה ואפילו בשעת מיתה שנאמר זאת התורה אדם כי ימות באהל אפילו בשעת מיתה תהא עוסק בתורה אמר ריש לקיש אין דברי תורה מתקיימין אלא במי שממית עצמו עליה שנאמר זאת התורה אדם כי ימות באהל
מה הקשר לנידון דידן ?
 
ללכת לרופא נאמר מכאן שיש רשות לרופא לרפאות ולא כתוב שת"ח פטור לעומת זאת פה כן כתוב, היכא דאיתמר איתמר היכא דלא איתמר לא איתמר, ולגופו של עניין בסכסוך עם המוסלמים יש כאן משהוא שלא תאהבו לשמוע אבל לא הכל אתם אמורים לאהוב
זה לשון הגמרא בבא בתרא ל"ד ע"ב, זה אומר של אבותי וזה אומר של אבותי אמר רב נחמן כל דאלים גבר, וזה לשון רא"ש מסכת בבא בתרא פרק ג סימן כב
מי שהדין עמו ימסור נפשו להעמיד שלו בידו ממה שימסור האחר לגזול, הערבים אומרים שכל זמן שיש חילונים בעם ישראל הארץ שייכת לנו ואנו נילחם על זה כך ששום דבר לא יעזור השוטים בנו מקלטים הקדוש ברוך הוא אמר לערבים לבנות נשק שלא עוזר מקלט, החמאס והשיעים אומרים שאללה אמר להם להרוג את הציונים הכופרים, מי שראה את פירוש המשניות להרמב"ם בשפה הערבית רואה שהוא קורא להשם אללה, כך שאפילו הערבים מודים שהשם אומר להם להרוג את הציונים הכופרים, ההבדל בין כופרים חילונים לכופרים דתיים לאומים, שהכופרים החילונים משכנעים את עצמם שהם מסתדרים בלי הקדוש ברוך הוא והכופרים הדתיים לאומים משכנעים את עצמם שהקדוש ברוך הוא לא מסתדר בלעדיהם, שיהיה ברור הויכוח הוא לא רק הלכתי נטו, חד משמעית הוא גם השקפתי, הכופרים הלא חרדים בעד גיוס, כי הם לא מאמינים שהתורה שומרת ולא צריך שום תוספות [כך חינך אותנו חזקיהו המלך] וכל המוסיף גורע, ברגע שח"ו נלך למקלט או לממ"ד ניתן לציונים הכופרים לגיטימציה להשקפתם והם יגבירו את חוק הגיוס, חייבים לגנות בכל תוקף כל "פוסק" שבעד מקלט שבאחס בט"ע בגמרא ט מתחלף בעיין ומקלט זה עמלק וממ"ד ראשי תיבות מסית
מה קשור לכאן ענין של קנאות ??
 
ללכת לרופא נאמר מכאן שיש רשות לרופא לרפאות ולא כתוב שת"ח פטור לעומת זאת פה כן כתוב, היכא דאיתמר איתמר היכא דלא איתמר לא איתמר, ולגופו של עניין בסכסוך עם המוסלמים יש כאן משהוא שלא תאהבו לשמוע אבל לא הכל אתם אמורים לאהוב
זה לשון הגמרא בבא בתרא ל"ד ע"ב, זה אומר של אבותי וזה אומר של אבותי אמר רב נחמן כל דאלים גבר, וזה לשון רא"ש מסכת בבא בתרא פרק ג סימן כב
מי שהדין עמו ימסור נפשו להעמיד שלו בידו ממה שימסור האחר לגזול, הערבים אומרים שכל זמן שיש חילונים בעם ישראל הארץ שייכת לנו ואנו נילחם על זה כך ששום דבר לא יעזור השוטים בנו מקלטים הקדוש ברוך הוא אמר לערבים לבנות נשק שלא עוזר מקלט, החמאס והשיעים אומרים שאללה אמר להם להרוג את הציונים הכופרים, מי שראה את פירוש המשניות להרמב"ם בשפה הערבית רואה שהוא קורא להשם אללה, כך שאפילו הערבים מודים שהשם אומר להם להרוג את הציונים הכופרים, ההבדל בין כופרים חילונים לכופרים דתיים לאומים, שהכופרים החילונים משכנעים את עצמם שהם מסתדרים בלי הקדוש ברוך הוא והכופרים הדתיים לאומים משכנעים את עצמם שהקדוש ברוך הוא לא מסתדר בלעדיהם, שיהיה ברור הויכוח הוא לא רק הלכתי נטו, חד משמעית הוא גם השקפתי, הכופרים הלא חרדים בעד גיוס, כי הם לא מאמינים שהתורה שומרת ולא צריך שום תוספות [כך חינך אותנו חזקיהו המלך] וכל המוסיף גורע, ברגע שח"ו נלך למקלט או לממ"ד ניתן לציונים הכופרים לגיטימציה להשקפתם והם יגבירו את חוק הגיוס, חייבים לגנות בכל תוקף כל "פוסק" שבעד מקלט שבאחס בט"ע בגמרא ט מתחלף בעיין ומקלט זה עמלק וממ"ד ראשי תיבות מסית מדיח

עזוב אני מרגיש שזה סוג של הלצה,התגובות שלך לא ענייניות ולא קשורות לנושא.. כל טוב וה' ישמור עליך ויאיר עיניך ללכת בדרכים טובות!
 
מה הקשר לנידון דידן ?
שיש אנשים שאצלם ביטול תורה הוא פקוח נפש
עזוב אני מרגיש שזה סוג של הלצה,התגובות שלך לא ענייניות ולא קשורות לנושא.. כל טוב וה' ישמור עליך ויאיר עיניך ללכת בדרכים טובות!
הלצה??, תלמד את הספר הקדוש והאמיתי ויואל משה ותראה שצדקתי, הוא הביא הוכחות
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
מה קשור לכאן ענין של קנאות ??
אז בכל מקרה עדיף ללמוד ולא להיות בפריצות במקלט שהשטן שיהיה בך ערות דבר ושב מאחריך בכל מקרה עדיף ליהרג על ידי טיל בבית המדרש [שלא קרה עדיין דבר כזה בכל שנות המדינה הציונית שגרועה מאירן] לבן להידחף עם נשים זרות במקלט גם אם הן צנועות יש בצפיפות במקלט הרבה דברים של אביזרייהו דעריות שזה ייהרג ואל יעבור איך אומרים הצדיקים נמות ולא נתגייס נמות ולא נתממ"ד נמות ולא נתמקלט
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
אז בכל מקרה עדיף ללמוד ולא להיות בפריצות במקלט שהשטן שיהיה בך ערות דבר ושב מאחריך בכל מקרה עדיף ליהרג על ידי טיל בבית המדרש [שלא קרה עדיין דבר כזה בכל שנות המדינה הציונית שגרועה מאירן] לבן להידחף עם נשים זרות במקלט גם אם הן צנועות יש בצפיפות במקלט הרבה דברים של אביזרייהו דעריות שזה ייהרג ואל יעבור איך אומרים הצדיקים נמות ולא נתגייס נמות ולא נתממ"ד נמות ולא נתמקלט

ההלכה הפשוטה מש''ס רמב''ם ושו''ע, שפיקו''נ דוחה כל התורה כולה, גם ספק לאו של 'ולא תתורו' (כי ס''ס אפשר בעצימת עינים ואין כאן ודאי איסור, וגם א''כ לא בטוח שיש על לאו זה יהרג ואל יעבור) ואם הגמ' אומרת שליכא דרכא אחרינא הוא 'אנוס', אז זהו זה הדין, כבודו יכול למחוק את הגמ' הזאת אם זה לא נוח לך ...
הבאנו לך ראיות מכל הש''ס שאין שום התר להסתכן לת''ח וכיו''ב, אתה לא עונה לענין
שיהיה לך בהצלחה, כל טוב.
חושבני שאין טעם לדון איתך עוד
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
ההלכה הפשוטה מש''ס רמב''ם ושו''ע, שפיקו''נ דוחה כל התורה כולה, גם ספק לאו של 'ולא תתורו' (כי ס''ס אפשר בעצימת עינים ואין כאן ודאי איסור, וגם א''כ לא בטוח שיש על לאו זה יהרג ואל יעבור) ואם הגמ' אומרת שליכא דרכא אחרינא הוא 'אנוס', אז זהו זה הדין, כבודו יכול למחוק את הגמ' הזאת אם זה לא נוח לך ...
הבאנו לך ראיות מכל הש''ס שאין שום התר להסתכן לת''ח וכיו''ב, אתה לא עונה לענין
שיהיה לך בהצלחה, כל טוב.
חושבני שאין טעם לדון איתך עוד
איני מבין מה הבעיה להישאר בבית חזינן להרבה ת"ח מופלגים שנשארים בביתם ולא מתיחסים אפי' לאזעקה
וכמו שאמר החזון איש שהמקום הכי מוגן באזעקה זה בית המדרש ואם נמצא בביתו יהפוך ביתו לבית מדרש ( פי' שיעסוק בתורה)
 
איני מבין מה הבעיה להישאר בבית חזינן להרבה ת"ח מופלגים שנשארים בביתם ולא מתיחסים אפי' לאזעקה
מיהם ?
וגם אם כן, צ''ע מה ההיתר ההלכתי בזה.
וכמו שאמר החזון איש שהמקום הכי מוגן באזעקה זה בית המדרש ואם נמצא בביתו יהפוך ביתו לבית מדרש ( פי' שיעסוק בתורה)
ווארטים יפה
בתכל'ס אבל, זה לא מסתדר עם הגמרות והשו''ע.
 
מיהם ?
וגם אם כן, צ''ע מה ההיתר ההלכתי בזה.
רובם אינם רוצים בזה פירסומא ניסא אבל מי שאני כן מכיר שאומר שאינו הולך לשום ממ"ד זה ...
ווארטים יפה
בתכל'ס אבל, זה לא מסתדר עם הגמרות והשו''ע.
נ"ל שאני אפי' לא צריך לכתוב אבל אני אכתוב בפשיטות סוטה כא. אמר רבא תורה בעידנא דעסיק בה מגנא ומצלא בעידנא דלא עסיק בה אגוני מגנא אצולי לא מצלא. ב"ב ז: אמר ריש לקיש רבנן לא צריכי נטירותא דכתיב אספרם מחול ירבון וכן נפסק ברמב"ם הלכות שכנים ו' ו' וז"ל כל הדברים שצריכין לשמירת העיר לוקחין מכל אנשי העיר, ואפילו מן היתומים, חוץ מתלמידי חכמים, לפי שאין החכמים צריכין שמירה, התורה שומרתן עכ"ל וכן פסק מרן בשו"ע חו"מ סי' קסג ס' ד וביו"ד סי' רמג ס' ב
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
רובם אינם רוצים בזה פירסומא ניסא אבל מי שאני כן מכיר שאומר שאינו הולך לשום ממ"ד זה ...

נ"ל שאני אפי' לא צריך לכתוב אבל אני אכתוב בפשיטות סוטה כא. אמר רבא תורה בעידנא דעסיק בה מגנא ומצלא בעידנא דלא עסיק בה אגוני מגנא אצולי לא מצלא. ב"ב ז: אמר ריש לקיש רבנן לא צריכי נטירותא דכתיב אספרם מחול ירבון וכן נפסק ברמב"ם הלכות שכנים ו' ו' וז"ל כל הדברים שצריכין לשמירת העיר לוקחין מכל אנשי העיר, ואפילו מן היתומים, חוץ מתלמידי חכמים, לפי שאין החכמים צריכין שמירה, התורה שומרתן עכ"ל וכן פסק מרן בשו"ע חו"מ סי' קסג ס' ד וביו"ד סי' רמג ס' ב
כבר עניתי על הכל
אין טעם להמשיך לטחון את זה.
בוא נתפלמס על משהו אחר ...
 
חזור
חלק עליון