• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

להעיר את הוריו בלילה

שאלה שנשאלת די הרבה בלילה שילד/ה מגיע מאוחר בלי מפתח
ושואל אם יוכל להעיר את הוריו משינתם המתוקה.
מצו"ב תשובה שכתבתי והעלתי להקל, בפרט בשעת דחק כזו
אך לא מצאתי מי שכתב כן להדיא (לבד מספר ויברך דוד, וכן בגליון הלכות אך הוא מיירי שם להעירם לדבר מצוה)
אשמח לשמוע מהחכמים דהכא אם ידוע להם על מי שהתיר כן להדיא, וכן לשאר תגובות.
 

קבצים מצורפים

  • להעיר את הוריו בלילה.pdf
    147.9 KB · צפיות: 5
שאלה שנשאלת די הרבה בלילה שילד/ה מגיע מאוחר בלי מפתח
ושואל אם יוכל להעיר את הוריו משינתם המתוקה.
מצו"ב תשובה שכתבתי והעלתי להקל, בפרט בשעת דחק כזו
אך לא מצאתי מי שכתב כן להדיא (לבד מספר ויברך דוד, וכן בגליון הלכות אך הוא מיירי שם להעירם לדבר מצוה)
אשמח לשמוע מהחכמים דהכא אם ידוע להם על מי שהתיר כן להדיא, וכן לשאר תגובות.
לכאו' מסברא נראה פשוט דיש להעירם דלמאי ניחוש שמצערם, הרי כל הורה נורמלי יצטער יותר אם ידע שהילד לא העיר אותו ונשאר בחוץ
 
לכאו' שרי הואיל והם יצטערו יותר שהבן ישהה מחוץ הבית לילה
אמת, זה הטעם העיקרי שכתבתי להיתר זה.
אמנם צריך לשים לב שהם גם מצטערים מאד להקיץ משנתם באמצע הלילה
אחר שחיכו לשינה זו כל כך.
 
מה שכן ודאי שהילד צריך מתחילה ליתן את הדעת על זה
נכון, ויש לעורר על זה
אך יש מקרים שהמפתח אבד, או מקרה שהיה שההורים שמרו על נכדם בנסוע הוריו לחו"ל
והטיסה התעכבה הרבה והוצרכו להגיע לקחת את התינוק בלילה, וכד' מקרים ממקרים שונים.
 
לכאו' מסברא נראה פשוט דיש להעירם דלמאי ניחוש שמצערם, הרי כל הורה נורמלי יצטער יותר אם ידע שהילד לא העיר אותו ונשאר בחוץ
ראה מש"כ ע"ז למעלה.
ומ"מ מה יהיה בהורים שהוא יודע שיצטערו יותר אם יעירם, ובמילים שלך בהורה 'לא נורמלי'.
לכאורה יהיה אסור להעירם.(דרך אגב כך מסביר האגר"מ מדוע דמה בן נתינה לא העיר את אביו אע"פ שודאי היה שמח לרווח כל כך גדול, מהטעם שלא היה האב שפוי בדעתו, ע"ש).
או שמא נאמר שזה חלק מתפקידם כהורים, על כל פנים בשעת דחק כזו, וכעין מש"כ בספר הנ"ל.
 
נערך לאחרונה:
קידושין סי' ן הערה יז (מהאוצר חכמה)
לכא' כן משמע מכאן שגם מי שנטרפה דעת אביו אסור לצערו.
1755372633406.png
וע"ע ערוך השלחן מבואר היפך ביאור הגר"מ בדיברות משה הנ"ל.

אמנם ממ"נ מבואר שמתייחסים גם למי שדעתו משונה מדעת רבים.
 
לכא' כן משמע מכאן שגם מי שנטרפה דעת אביו אסור לצערו.
הצג קובץ מצורף 36165
וע"ע ערוך השלחן מבואר היפך ביאור הגר"מ בדיברות משה הנ"ל.

אמנם ממ"נ מבואר שמתייחסים גם למי שדעתו משונה מדעת רבים.
הלכה זו מבוארת ע"פ מעשה של אמורא בגמרא,
אך האגר"מ דיבר על אותו גוי שלא רצה להעיר את אביו
ובא ליישב היאך עשה כן הרי ודאי ישמח אביו שיעירו עבור ריוח כ"כ גדול
ותירץ שעל כרחך אביו שוטה היה ולא היה שמח בכך, והראיה מאמו שירקה בפניו וכו'
(וישנם גם הסברים אחרים). דברי האגר"מ הינם בספרו דברות משה (קידושין סי' נ הערה יז)
וכמו שכתב הרב ינון חורי, והבאתיו בתשובה המצורפת הנ"ל..
 
והטעם כמדומני משום שלא יוכל לכבדם כראוי ואף עשוי להכשל בכך, ולאו דוקא לצערם
וכ"ש בלצערם.

ומה שכותבתי "ממה נפשך וכו'"
כונתי לסוגיא של דמא בן נתינא בן לערוך השלחן ובין לר' משה פיינשטיין מבואר שמתייחסים לדעת שונה משל רבים, גם אם לא היה שוטה מ"מ דעתו משונה משאר כל אדם.

ובשם הגר"ח קנייבסקי הביאו שכיון שהוא גוי והריווח היה של דמא ולא שלו

ולפי דבריו הדרא קושיא לדוכתא שאצל הגויים זה דבר נורמלי. אלא שיש להוכיח ממרן שהבאתי לעיל. ודו"ק.
 
מרן בב"י אהא,
1755381766601.png
וכתב,
1755381832267.png
"ולישנא דעד היכן כיבוד וכו' הכי דייק", דהיינו דמדינא אינו חייב לחסר כיסו בשביל אביו.

ולכא' מזה נובין למעשה דדמא שעליו נאמר "עד היכן וכו'" שעשה לפנים משורת הדין.

ולפי צד הזה אין להביא ראיה מדמא לדינא בנידון דידן אלא לענין שיש בזה חסידות.

אמנם לכא' ממרן ס"י יש להביא ראיה. ודו"ק.
 
ולפי צד הזה אין להביא ראיה מדמא לדינא בנידון דידן אלא לענין שיש בזה חסידות.
יפה, וכן הבאתי בתחילת התשובה הנ"ל בשם 'שיטה לא נודע למי' ע"ד הגמ' שם (קידושין לב:)
 
דבר זה מוסכם לדעת כולם שהריוח היה של דמה ולא של האב,
אלא שהגר"ח חידש שגוי אינו שמח כ"כ בריוח בנו עד שיסכים להתעורר בשל כך.
זו היתה כונתי כיון שהריוח היה של דמא אז חידש הגר"ח קיניבסקי שכיון שאביו הוא גוי, לא היה שמח בריוח של בנו.
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון