• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

להעיר את הוריו בלילה

מכירים מי שדיבר בזה?
אבני אש (הגאון ר' שמואל אהרן מילר הי"ד נפטר ב ה' תש"ב בצאנז) בישוב קושיה מדוע שיהיה הוא אמינא שהבן יציית לאביו הרשע לחלל שבת
1755506923079.png
1755507032867.png
וע"ע בספר שערים מצוינים תורה הרב מרדי בנדיקט מחבר זמנינו עמ' קטז בשם משמואל (מצ"ב) וע"ע שם.
1755510739833.png
1755510774351.png

ולכא' יש להעיר על מה שכתב הגר"ח קניבסקי מספר חסידים ששם משמע שמדמא בן נתינא נלמד לדידן שאין לבן להעיר את אביו שבא לו ריוח. ולהגר"ח אשני התם דגוי הוה.
 
ביקשת מי שדיבר בענינך.
אז על כל פנים הבאתי את האבני אש שיש בו איזה קשר

שמדבריו מבואר שחייב לכבד אב שאין דעתו צלולה לפי מה שיש בידו, והיינו שמבקש דברים שאינם לפי שורת דרך ארץ.

ולכא' כ"ש לענין מורא שיש לו ליזהר שלא להעיר את האב. והבאתי דבריו שהוא כותב להדיא "מחוייב לכבד".


ובספר שערים מצוינים תורה הרב מרדי בנדיקט מחבר זמנינו עמ' קטז דיבר בזה. (שם הוא מביא סברא שדיחת אותה וגם שם הוא נשאר בצ"ע על הסברא ההיא.

ומה שכתבתי לעיין במה שהביא בשם בנו של האדמו"ר מסוכטשוב השם משמואל עיינתי שם והוא לא מדבר בענין כיבוד אב ואם ורק המחבר לקח את עצם הרעיון של שלוחו של אדם כמותו שכתב שם השם משמואל ועל פיו רצה לחלק בין חיוב מצות כיבוד אב ואם של ישראל לגוי. ושהנפק"מ זה במצער את אביו ולאחר מכן הוא ישמח. ע"ש.

ולכא' יש להעיר על מה שכתב הגר"ח קניבסקי מספר חסידים ששם משמע שמדמא בן נתינא נלמד לדידן שאין לבן להעיר את אביו שבא לו ריוח. ולהגר"ח אשני התם דגוי הוה.
זה הערה צדדית למה שהבאנו לעיל ישוב הגר"ח במעשה וכנ"ל (וכבר הבאת את היישוב וכן את הספר החסידים בתשובה הנפלאה שלך שצרפת לנו).
 
ולכא' כ"ש לענין מורא שיש לו ליזהר שלא להעיר את האב. והבאתי דבריו שהוא כותב להדיא "מחוייב לכבד".
ראיה יפה שיש לירא מאביו אפילו הוא שוטה קצת,
אך אנו דנים אם מותר לצערו בהקצתו בדבר שנראה שרוצה בכך,
דהיינו שבנו לא יבלה את לילו ברחוב.

ואם כוונתך ללמוד מאותו גוי על פי האגר"מ שהיה אביו שוטה ובכל זאת לא העירו,
אה"נ שיהא הדין כן כשאביו שוטה, ורק לאגר"מ,
אך אנו דנים באב ואם רגילים
 
ראיה יפה שיש לירא מאביו אפילו הוא שוטה קצת,
אך אנו דנים אם מותר לצערו בהקצתו בדבר שנראה שרוצה בכך,
דהיינו שבנו לא יבלה את לילו ברחוב.

ואם כוונתך ללמוד מאותו גוי על פי האגר"מ שהיה אביו שוטה ובכל זאת לא העירו,
אה"נ שיהא הדין כן כשאביו שוטה, ורק לאגר"מ,
אך אנו דנים באב ואם רגילים

ומ"מ מה יהיה בהורים שהוא יודע שיצטערו יותר אם יעירם, ובמילים שלך בהורה 'לא נורמלי'.
לכאורה יהיה אסור להעירם.(דרך אגב כך מסביר האגר"מ מדוע דמה בן נתינה לא העיר את אביו אע"פ שודאי היה שמח לרווח כל כך גדול, מהטעם שלא היה האב שפוי בדעתו, ע"ש).
או שמא נאמר שזה חלק מתפקידם כהורים, על כל פנים בשעת דחק כזו, וכעין מש"כ בספר הנ"ל.
 
חזור
חלק עליון