• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

שבע ברכות בשבת חתן

מצו"ב תשובה בדבר המצוי מאד שעושים שבת חתן בבית הארחה וכד'
אם יכולים בני ספרד לברך שם ז' ברכות.
דיון בדעת מרן זצ"ל מעמ' רסו'
אשמח לתגובותיכם
בפרט לגבי דעת מרן ולגבי מה שהעלתי להלכה
 

קבצים מצורפים

  • שבע ברכות בשבת חתן.pdf
    167.7 KB · צפיות: 11
מצו"ב תשובה בדבר המצוי מאד שעושים שבת חתן בבית הארחה וכד'
אם יכולים בני ספרד לברך שם ז' ברכות.
דיון בדעת מרן זצ"ל מעמ' רסו'
אשמח לתגובותיכם
בפרט לגבי דעת מרן ולגבי מה שהעלתי להלכה
בדעת מרן על כל פנים בקובץ בית הלל וכן עדות מרן הרשלא"צ שלא לברך אף בשבת חתן בבית מלון. ובשבע ברכות של ביתו של הגר"י שהובא כאן הורה לתת לאשכנזי שיברך
 
הורה לתת לאשכנזי שיברך
הפסק היה על ברכת אשכנזי שם. אלא שלענ"ד הרוצה לברך שם אף ע"י ישראל יש לו על מה שיסמוך,
וכעדויות הנ"ל, וכפסק הגדולים שהוזכרו בפנים, וכמובן עם כל הצירופים הנ"ל,
ובפרט שדעת הכנה"ג בשם הרדב"ז (ולא מצאתי חולקים בזה) שכשאין מקום בדירתם, וכפי שמצוי מאד היום (עכ"פ אצל בני ספרד, וד"ל), יש לברך ז' ברכות במקום אחר
 
איזה קובץ?
ראה בפנים עדות בנו של הגר"א יוסף שברכו בנוכחות מרן זצ"ל ז' ברכות בשבת חתן שלו ושל אחיו
דברים ידברו בעד עצמם. שים לב לתאריך של התשובה.

אפשר שיש ללמוד מעדותו של הגר"א שאין למחות ביד המברכים. וכן שמעתי שכן דעתו של הגר"מ פנירי עיין בספר בית חתנים החדש.
 

קבצים מצורפים

  • אוצר החכמה_-_ בית הלל - ספר הזכרון למרן רבי עובדיה יוסף__ 99.pdf
    801.2 KB · צפיות: 9
דברים ידברו בעד עצמם. שים לב לתאריך של התשובה.

אפשר שיש ללמוד מעדותו של הגר"א שאין למחות ביד המברכים. וכן שמעתי שכן דעתו של הגר"מ פנירי עיין בספר בית חתנים החדש.
השיעור השבועי - בלק תשפה_1.png
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
הפסק היה על ברכת אשכנזי שם. אלא שלענ"ד הרוצה לברך שם אף ע"י ישראל יש לו על מה שיסמוך,
וכעדויות הנ"ל, וכפסק הגדולים שהוזכרו בפנים, וכמובן עם כל הצירופים הנ"ל,
ובפרט שדעת הכנה"ג בשם הרדב"ז (ולא מצאתי חולקים בזה) שכשאין מקום בדירתם, וכפי שמצוי מאד היום (עכ"פ אצל בני ספרד, וד"ל), יש לברך ז' ברכות במקום אחר
דברי היה רק בעיקר בדעת מרן הגרע"י זצוק"ל לא מעבר
 
הרב ינון
ראיתי את דברי מרן זצ"ל ובנו שיחיה שהבאת. יש"כ.
אך בפנים כתבתי שעל פי עדויות הנ"ל אולי מרן זצ"ל חזר בו
כפי שמצאנו שהקל יותר בשנים האחרונות כשישנם כמה ספיקות.
אך בעיקר מעניין מה יענו על דברי הכנה"ג בשם הנ"ל הרדב"ז הנ"ל
(שהיה לפני 500 שנה, כמו שהדגיש הרשלא"צ בעלון שהבאת)
שמסתברים דבריהם טובא, ולכאורה לא נמצא מי שחולק על דבריהם.
 
נערך לאחרונה:
1756469407879.png
לפי דברים אלו יש לברך גם בשבת חתן כשישנים שם
שהרי כל הנ"ל נמצאים שם ויש שמחה יתרה
[אף שאינה ממש כמו בסעודה הראשונה. שו"ר שכך מחלק בילקו"י שובע שמחות. אך עכ"פ ידוע לכל שהשמחה שם מרובה, ודאי שיותר מסעודה בבית החתן, וגם כל החברים והחברות והקרובים שם],
וכדברי הגר"מ אליהו והגר"ש עמאר שהבאתי בסוף התשובה, שזו סברתם
 

קבצים מצורפים

  • 1756468852099.png
    1756468852099.png
    122.9 KB · צפיות: 1
נערך לאחרונה:
וכן עדות מרן הרשלא"צ שלא לברך אף בשבת חתן בבית מלון.
מ"מ יש בזה עדויות סותרות

כפי שהובא בספר שש משזר של הר' שניאור זלמן רווח, שהעידו בפניו 2 נכדים של מרן [הבנים של הרב אברהם]
שבשבת חתן שלהם מרן זיע"T היה , ובירכו את כל השבע ברכות.


שבע ברכות.PNG
 
בשו"ת שש משזר (להגרש"ז רווח, ח"ב עמ' שלג) כתב: ושוחחתי עםידידינו הדגול הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א,בן הגר"א (הרב אברהם יוסף) שליט"א, נכד למרן זצ"ל, ושח לי שבשבת חתן שלו עצמו היה מרן עמם בשבת, ובירכו את כל השבע ברכות בלא לחסר מאומה, ושכך היה המעשה גם אצל אחיו הגדול הגאון רבי עובדיה, עכ"ד בעל המעשה.
וכשמרן היה עמם בטוח שהשתתף בברכות, וכי יברכו בלי לכבד את מרן!?
 
מ"מ יש בזה עדויות סותרות
????

ראית הוראה של מרן זיע"א שלא לברך בשבת חתן??
יש הבדל בין הוראה של מרן זיע"א לבין דברים שנעשו בפניו, זה שעשו כן בפניו של מרן זיע"א אינו ראיה שסובר כך, ומדלא מיחה ג"כ אינה ראיה.
ראיתי את דברי מרן זצ"ל ובנו שיחיה שהבאת. יש"כ.
אך בפנים כתבתי שעל פי עדויות הנ"ל אולי מרן זצ"ל חזר בו
כפי שמצאנו שהקל יותר בשנים האחרונות כשישנם כמה ספיקות.
מ"מ יש לנו כתב ידו הנ"ל. מסיון תשע"ב. והובא ביחוה דעת שהזכירו כאן. ובודאי דלא מסתברא שחזר בו מאז. ולענ"ד לכל היותר מה שאפשר לומר מעדויות אלו בדעת מרן הגרע"י זצוק"ל זה כנ"ל, שאין למחות ביד המברכים. ולכא' כיון שמדובר בעדויות של בני משפחתו ולא בסתם שבת חתן שהיה נמצא בה שפיר אפשר להסיק כנ"ל. (וכיו"ב אמרתי ליישב את העדויות הסותרות בענין ברכת ברכת הבמבה שהעיקר הוא בורא פרי האדמה אבל על הכל מברך שהכל. ואכמ"ל. ודו"ק כי קצרתי). ואפשר שיש קצת ראיה מהכתוב כאן:
1756583173859.png

אך בעיקר מעניין מה יענו על דברי הכנה"ג בשם הנ"ל הרדב"ז הנ"ל
(שהיה לפני 500 שנה, כמו שהדגיש הרשלא"צ בעלון שהבאת)
שמסתברים דבריהם טובא, ולכאורה לא נמצא מי שחולק על דבריהם.
1756582785562.png
 
בשו"ת שש משזר (להגרש"ז רווח, ח"ב עמ' שלג) כתב: ושוחחתי עםידידינו הדגול הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א,בן הגר"א (הרב אברהם יוסף) שליט"א, נכד למרן זצ"ל, ושח לי שבשבת חתן שלו עצמו היה מרן עמם בשבת, ובירכו את כל השבע ברכות בלא לחסר מאומה, ושכך היה המעשה גם אצל אחיו הגדול הגאון רבי עובדיה, עכ"ד בעל המעשה.
וכשמרן היה עמם בטוח שהשתתף בברכות, וכי יברכו בלי לכבד את מרן!?
הובא כבר לעיל.
 
חזור
חלק עליון