• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

אפיקורוס - אין לצרפם למניין

מרן בשיעור השבועי מוצאי שבת ראה, התבטא לגבי כמה וכמה מראשי הישיבות המזרוחניקים, שמכיון שהם אומרים שאינם צרכים את בני התורה, הם אפיקורסים, ואין לצרפם למניין, ושמעתי ממשהו שאמר, שמותר לרב להתבטא בחריפות כדי להבהיר על חומרת הדבר גם אם הדין אינו בדיוק כך, ועל כן הוא טוען שמרן רק רצה לזעזעה, ושאפשר לצרפם למניין. כיון שלשיטתם על אף שהם טועים טעות חמורה, הם סוברים שכיון שזה מלחמת מצווה אז כמובן שצריך את לומדי התורה אבל חייב להילחם מלחמת מצווה.

אבל דנתי עם אברכים בכולל, והם טענו שכיון שכול גדולי הדור לא סוברים כך, והם בלי בושה חולקים עליהם, זה בגדר אפיקורסים, שאומרים אני לא מסכים אם מה שחכמים אמרו, (כמו שכתב הרמב"ם).

האם משהו יכול להחכים אותי בעניין.
וכן שזה נפקא מינה גם לחילונים שאומרים "למה צריך את הבחורי ישיבות" שגם אין להחשיבם למניין.
תודה רבה.
ותזכו למצוות.
 
גמ' בסנהדרין צט:
אפיקורוס - כגון מאן?
אמר רב יוסף: כגון הני דאמרי
(כגון אלו שאומרים): מאי אהנו לן רבנן? לדידהו קרו, לדידהו תנו (מה הועילו לנו חכמים בלימוד התורה שהם לומדים? לצורך עצמם הם קורים בתורה, ולצורך עצמם הם שונים).
הויכוח עם הציבור הדת"ל הוא רחב בהיקפו, והרבה קולמוסים נשתברו בו, אולם למרות הכל היחס אליהם היה שונה, ובעוד שהגדולים האשכנזים יצאו חוצץ נגד השקפתם, חכמי הספרדים(לא אלו שגדלו אצל האשכנזים) יותר קבלום ובראשם רבינו הגדול זיע"א שקירבם ומסר אצלם שיעורים וכו'.
אולם עינינו הרואות שמרן זיע"א בערוב ימיו יצא נגדם חוצץ כשהיה מדובר בפגיעה בתורה ובלומדיה, ומבלי להתחשב ברגשות אף אחד, וב"ה לא אלמן ישראל שהותיר לנו ברא כרעיה דאבוה בנו ממשיך דרכו מרן הראשל"צ שליט"א שלא חת מפני איש ומשמיע את דעת התורה הצרופה, מבלי ליפות את השקר ולנסות למצוא חן בעיני משהו.
 
מחילה מכת"ר, חילונים ודת"ל בעניין הזה ממש לא אותו דבר, הדת"ל הרבה יותר גרועים מהם בעניין זה:
1.החילונים שהם רחוקים לגמרי אינם קשורים לנידון, שהרי הם אפיקורסים מכמה כיוונים, ומרן זיע"א כבר דן אם אפשר לצרפם למנין מדין תינוקות שנשבו.
2.החילונים המסורתיים, בד"כ אם יבואו לאדם כזה מרן הגר"ע זצ"ל והרב אלבז ועוד מגדולי הדור, והרב יגאל, והרב זמיר וכו' ויסבירו להם בטוב טעם את העניין, הוא יסכים ויקבל ואני מכיר המון כאלה. ובודאי שהם עכ"פ יכבדו ולא יזלזלו ויתנו לגדולי הדור את מקומם הראוי.

לצערינו הציבור הדתי לאומי (בחלקו כמובן, לא כולם) מזלזלים בדעת תורה בצורה בוטה, הרי "גם לנו יש רבנים" רח"ל, דוחים בקש את דברי גדולי הדור, עם כל מיני טענות בוקי וסריקי מה"מקורות" דוגמת "דוד המלך גם הלך לצבא" ועוד כל מיני קשקושים ידועים ואכמ"ל, ומזלזלים בדעתם, כאילו רק הם שמעו על דוד המלך. זה אפיקורוס למהדרין. אני לא אצטט כאן ציטוטים מה"רבנים" שלהם על גדולי הדור וביניהם מרן זיע"א, כי אני לא רוצה לטמא את המקלדת שלי.
עד גיל 19 לצערי הרב נמניתי על הציבור הזה רח"ל, ככה שאני יודע מבפנים טוב טוב מה קורה שם.
 
לצערינו הציבור הדתי לאומי (בחלקו כמובן, לא כולם) מזלזלים בדעת תורה בצורה בוטה, הרי "גם לנו יש רבנים" רח"ל, דוחים בקש את דברי גדולי הדור, עם כל מיני טענות בוקי וסריקי מה"מקורות" דוגמת "דוד המלך גם הלך לצבא" ועוד כל מיני קשקושים ידועים ואכמ"ל, ומזלזלים בדעתם, כאילו רק הם שמעו על דוד המלך. זה אפיקורוס למהדרין. אני לא אצטט כאן ציטוטים מה"רבנים" שלהם על גדולי הדור וביניהם מרן זיע"א, כי אני לא רוצה לטמא את המקלדת שלי.
עד גיל 19 לצערי הרב נמניתי על הציבור הזה רח"ל, ככה שאני יודע מבפנים טוב טוב מה קורה שם.
מה נפקה מינה? תתחיל לדון האם רובם מזלזלים בגדולי ישראל או לא? זה הרי ברור שלא!

ובתור אחד שבא משם אתה בוודאי יודע שזה ציבור מגוון ולא שייך להשליך על ציבור שלם שבבסיסו מאוחד רק סביב התפקיד של מדינת ישראל בגאולה (לשיטתם) את הדעות של השוליים שלו.
 
מה נפקה מינה? תתחיל לדון האם רובם מזלזלים בגדולי ישראל או לא? זה הרי ברור שלא!

ובתור אחד שבא משם אתה בוודאי יודע שזה ציבור מגוון ולא שייך להשליך על ציבור שלם שבבסיסו מאוחד רק סביב התפקיד של מדינת ישראל בגאולה (לשיטתם) את הדעות של השוליים שלו.
זה מה שהוא בעצם אמר
(בחלקו כמובן, לא כולם)
אז מה הבעיה במה שאמר?
 
צריך וחייב להוסיף שהנמנים על קהל הדרדעים הם אפיקורסים גמורים ואין לצרפם כלל למניין וגם אם אתה עשירי תברח מאותו בית כנסת.
למה אתה חושב ככה? ה' ירחם, יש שם ת"ח עצומים! תחזור בך, אל תכנס למחלוקת הזו, זה מסוכן מאוד!
ומרן זיע"א ואת הרבה מגדול"י אהבו את ר"י קאפח מאוד מאוד!
המחלוקת על הזוהר היא ממש ישנה, זה לא התחיל מהדרדעים בכלל...
 
תחזור בך, אל תכנס למחלוקת הזו, זה מסוכן מאוד!
אז אני אספר לך סיפור ששמעתי מסבי ז"ל שאצלם נכנס אדם שאסף צדקה ולא ידעו שהוא דרדעי ותרמו לו ונתנו לו לעלות חזן שחרית ואז גילו באמצע תפילה שהוא דרדעי אז פשוט העיפו אותו מבית הכנסת איך שהוא החוצה
 
מי זה "סבי", אתה נכד של מרן...?

איזה דרדעי טוען שלא צריך בחורי ישיבה? ממש לא נכון.
אני ממש ממש לא דרדעי, אבל אני מכיר המון, הרבה דרדעים ת"ח הילדים שלהם לומדים בישיבות שחורות למהדרין ובני תורה כרגיל עם השקפה של הרב שך. לה"ר דרבים זה ממש חמור.
יש לי שכנים שמורי קאפח עצמו שכנע אותם אישית ללכת לישיבה שחורה ולא לצבא, ובסוף ימיו דעתו היתה שגם שמי שלא לומד לא ילך שזה מקום של שמד.
מה שהם רצו לשלב גם לימודי חול זה היה מכוונה טהורה, לא של דחיקת רגלי התורה וציונות ח"ו. מעין הגר"ע הילדיסהיימר הרש"ר הירש וכדו'
ומרן זיע"א ואת הרבה מגדול"י אהבו את ר"י קאפח מאוד מאוד!
מידיעה אישית, גם הגריש"א לא היה מוכן לקבל עליו לה"ר בשום פנים ואופן ואמר שהוא ת"ח גדול, כך אמר לי הרב סילברמן שהיה מבני ביתו, ומרן הגר"ע זיע"א הלך להספיד אותו בשבעה (יש סרטון). הוא ידע כל התורה ישר והפוך, פחד פחדים לדבר עליו.
אל תערער אחר גדולי ישראל צדיק.
 
איזה דרדעי טוען שלא צריך בחורי ישיבה?
אפיקורסות אינה מתבטאת אך ורק באם הוא בעד לימוד תורה אלא אפילו אדם שאינו מאמין בתורה בכהוא זה נחשב כאפיקורס הרי אין הבדל בין קראים לבין דרדעים שתיהם כופרים בתורה שבע"פ.
 
אני לא רציתי להתבטא ככה אבל שתדע מה אתה מדבר,
אני לא בטוח שאתה בכלל יודע מה זה דרדעי אני התפללתי בבית כנסת שהיה שם דרדעים וגיליתי את זה קצת מאוחר, אבל כשגיליתי מהר מאוד עזבתי שם האנשים האלה מעוותים את ההלכה לגמרי רק שלך הם יגידו לא נהגנו אז אל תספר לי מה זה דרדעי.
 
שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שאלה - 6964

לכבוד הרב רציתי לדעת מה דעתו של הרב בעניין הכת אצל התימנים המכונה 'דרדעים'? ישנו אדם שמנסה לקרב אותי אליהם ואני מתנגד בכל תוקף אך הוא ממשיך האם עלי לשמוע לו? הוא מביא סימוכין לדבריו מן הרמב"ם והרב יוסף קאפח. ואומר לי שכולם טעות יש בידם תוך שהוא יוצא נגד רבנים חשובים וטוען שהאמת אינם יודעים. עד שאני נכנסתי לספיקות. מה כבוד הרב אומר בעניין?, חשוב לי מאוד לקבל תשובה.*אם אפשר ששאלה זו לא תתפרסם.​

תשובה

דע ידידי, שכך שמעתי לפני כשלשים שנה מפי הגאון המקובל מורי חיים סינוואני זצ"ל שהיה רבו המובהק של הרב מרדכי שרעבי וגם מפי הרב שרעבי, שאסור לשמוע את דבריהם, ודינם מפורש בשלחן ערוך מכיון והם כופרים בזוהר הקדוש שהוא מתורה שבעל פה ומרן הבית יוסף ואלפים מהפוסקים הולכים על פי פסקי הזוהר בכמה ענינים ולכן הכופר בזוהר דינו ככופר בתורה שבעל פה.ע"כ שמעתי. והשם יחזירם למוטב.​

 
לצערינו הציבור הדתי לאומי (בחלקו כמובן, לא כולם) מזלזלים בדעת תורה בצורה בוטה, הרי "גם לנו יש רבנים" רח"ל, דוחים בקש את דברי גדולי הדור, עם כל מיני טענות בוקי וסריקי מה"מקורות" דוגמת "דוד המלך גם הלך לצבא" ועוד כל מיני קשקושים ידועים ואכמ"ל, ומזלזלים בדעתם, כאילו רק הם שמעו על דוד המלך. זה אפיקורוס למהדרין. אני לא אצטט כאן ציטוטים מה"רבנים" שלהם על גדולי הדור וביניהם מרן זיע"א, כי אני לא רוצה לטמא את המקלדת שלי.
עד גיל 19 לצערי הרב נמניתי על הציבור הזה רח"ל, ככה שאני יודע מבפנים טוב טוב מה קורה שם.

למה אתה חושב ככה? ה' ירחם, יש שם ת"ח עצומים! תחזור בך, אל תכנס למחלוקת הזו, זה מסוכן מאוד!

אני ממש ממש לא דרדעי, אבל אני מכיר המון, הרבה דרדעים ת"ח הילדים שלהם לומדים בישיבות שחורות למהדרין ובני תורה כרגיל עם השקפה של הרב שך. לה"ר דרבים זה ממש חמור.
רק שאני אבין, מי שטוען שזה מלחמת מצווה וצריך ללכת לצבא הוא אפיקורוס
ומי שאינו מאמין בקבלה שהיא חלק מהתורה המסורה לנו
והוא חולק על כל חכמי ישראל מזמן רשב''י ובפרט מזמן האר''י הוא לא אפיקורוס?
והוא בהשקפה של הרב שך???? (לא שזה משנה כאן למישהו)
 
רק שאני אבין, מי שטוען שזה מלחמת מצווה וצריך ללכת לצבא הוא אפיקורוס
ומי שאינו מאמין בקבלה שהיא חלק מהתורה המסורה לנו
והוא חולק על כל חכמי ישראל מזמן רשב''י ובפרט מזמן האר''י הוא לא אפיקורוס?
והוא בהשקפה של הרב שך???? (לא שזה משנה כאן למישהו)
ה' ירחם עליכם, אתם מוציאים שם רע על ציבור גדול בישראל. אני מדייק שאני מדבר על מורי יוסף קאפח (ולא על סבא שלו).
אני לא יודע בני כמה אתם אני מקווה שאתם מספיק בוגרים כדי להבין.
קודם כל זה פורום מורשת מרן, אז נאמר שדעתו של מרן זיע"א היתה לא כך, הוא אהב מאוד את מורי קאפח והלך להספיד אותו בשבעה שלו. כאן וגם כאן.
גם דעת הרב מזוז זצוק"ל היתה הפך גמור ממה שכתבתם, משבח אותו באופן מופלא ע' כאן.

(לדעתכם הם ככה שבחו אפיקורס???ככה אתם באמת חושבים??? אתם מבינים שזה קצת חוצפה אפילו לדבר ככה?)

ואחדש לכם: אני באזניי שלי שמעתי מהגר"ע בסיס והגר"ש קורח זצ"ל שאמרו שהם אנשים כשרים וצדיקים ופשוט שהם מצטרפים למניין.
ולעיל הזכרתי את הגריש"א.
המחלוקת הזו מזמן לובנה ושככה, מורי חיים סנוואני זצ"ל היה עוד בתחילת המחלוקת שהדברים לא לובנו והוסברו היטב, והדברים כיום הובהרו והוסברו, מי שרוצה להמשיך את המחלוקת בכח זה כבר עניין שלו.


פשוט אין לכם מושג על מה היתה המחלוקת, ואתם מקרינים המון בורות בעניין.
הרי אין הבדל בין קראים לבין דרדעים שתיהם כופרים בתורה שבע"פ.
שטויות,הבל הבל הבל, ח"ו. מאמינים בתורה שבע"פ ישר והפוך.
אחדש לכם, גם בקבלה היו מאמינים, מורי קאפח שלט בדרך האמת של הרמב"ן יותר מכל אחד אחר.
המחלוקת היתה אך ורק על הזוהר הקדוש,כולם מודו שהוא ספר קודש, ואגב מורי קאפח גם מצטט אותו בספריו וגם היה לו זוהר בספריה (חמי ראה בעיניו), רק הוא טען טענה אחת פשוטה:
שלא בטוח שהוא מרשב"י אלא מאחר, וכן האריך להוכיח הגאון היעב"ץ במטפחת ספרים, ר' יצחק דמן עכו, וכ"כ בתשובה מאהבה בשם החתם סופר ועוד גדולי עולם. ודאי שמבחינתינו הלכה לא כך ואנו מאמין שהוא מרשב"י, אך יש גם דעות אחרות.

הרב רצאבי מסביר מה זה דרדעי

לגבי הרה"ג הרב רצאבי שליט"א שאני מכבד אותו מאוד. ידוע מלחמתו העזה נגד הדרדעים זה לא חידוש. אבל:

א. הוא לא גדול יותר מהגר"ע בסיס והגר"ש קורח והגר"מ מזוז שודאי במניין היו גדולים ממנו.
ב. נזכיר שהרב רצאבי תקיף מאוד, ומרן פאר הדור שליט"א העיר עליו בשיעור האחרון ואמר שהוא "חזר בתשובה" שלא היה מדבר למרן זיע"א בכבוד הראוי לו, וע' באריכות בעין יצחק חלק ג'. ואכמ"ל.
ג.ידוע מחלוקתו החריפה על גדולי עולם אחרים, כמו הגר"י צובירי זצוק"ל. ואכמ"ל.
ד. יותר מקובל עלינו מרן זיע"א שהיה חבר טוב של מורי קאפח והגריש"א, שהם גדולים מאוד במניין ובבניין.

ואם יש מחלוקות בין גאוני עולם וגדולי ישראל, פשוט אל תתערבו תלכו ללמוד ותשבו בשקט, אתם משחקים באש, וח"ו "אין רפואה למכתו", היה לנו מחלוקות של מרן הגר"ש אוירבעך עם מרן הרב שטיינמן, חכם שלום עם הרב מזוז, הרב שך ומרן זיע"א, ועוד כל מיני גם בדורות הקודמים, החכמה שלנו זה לשתוק ושכל אחד ילך לפי רבותיו. כל עוד שלכל צד יש תמיכה מגדולי דור אחרים על כשרותו וגדלותו, אוי למי שיתערב וידבר על הצד השני.
וידוע שמרן חיד"א לא ביקר בפרנקפורט בגלל מחלוקת היעב"ץ ור"י אייבשיץ. ואמר שהמחלוקות בין גדול"י זה יצה"ר כדי לנסות אותנו.
אז אנא מכם עמדו בניסיון, ואל תדברו יותר על ת"ח זה, שגובה ארזים גובהו, וגאון מופלא בכל מכמני התורה.ומודה ועוזב ירוחם.

אגב גם תלמידו המובהק, הרה"ג הרב רצון ערוסי הוסמך כל ידי הוסמך לרבנות על ידי הרבנים הראשיים לשעבר הרב מרדכי אליהו והרב אברהם שפירא, הרב יחזקאל סרנא ראש ישיבת חברון, הרב עובדיה יוסף והרב מאיר מאזוז. שידעו בדיוק טוב טוב של מי הוא תלמיד מובהק ומה היא השקפתו.
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון