ראיתי לידידי ומכירי שקיבץ הרבה מהמקורות לכך , ואביא את חלקם
מרן הב"י נהג כן
וכפי שהעיד בן דורו בספר "תיקון יששכר" - שבערב ראש חודש [וכלשונו "אלא המשמרות" שפירושה תפלת ער"ח] היו צמים ועושים סליחות ווידויים וכו' ושם העיד שכמה פעמים השתתף עמהם מרן הב"י.
וכן מהר"ר אברהם גאלאנטי בן דורו של הב"י העיד על מנהג זה הבוא כת"י בספר דרכי חיים שנדפס בסוף ספר החזיונות מהד' ירושלים
וכן הביא כן הפרי חדש- סי' תי"ז והביא משם הרמ"ק שקראו יו"כ קטן
וכן כנה"ג - סי' תי"ז והביא ג"כ מהר' שלמה אלקבץ וכן הביא שם ג"כ מהרמ"ע מפאנו.
וכן בשו"ת דבר שמואל [למהר"ש אבוהב] בסי' שלט' הובא שם בשאלה את עניין זה של ערב ר"ח והיו גם מוציאים במנחה ס"ת וקוראים "ויחל משה"
וכן בספר מזבח אדמה [למהר"ם מיוחס] דף ג ע"ד הל' ר"ח הביא מנהג ירושלים שבער"ח מאריכין בתחנונים וכו'
וכן מהר"י אלגאזי- בספרו אמת ליעקב
וכן הרב לקט הקציר [בן דורו של החיד"א] - סי' כא אות ה - ועוד העיד שם שבשנת תקס"ד שהיה בליוורנו בער"ח טבת שזה היה חנוכה ואעפ"כ התענו וששאלם על כן, השיבו לו שזה נתקן מהחיד"א
וכן הובא בחיד"א גופיה- בספרו מורה באצבע סי' ו אות קע"ד, ובהמשך באות קע"ה ו- קע"ו התקין סדר לימוד מיוחד לכך והדפיסו בקונטרס משמרת הטהרה ליוורנו תקנ"א.
וכן מהר"ם זכות- סידר לימוד מיוחד לערב ר"ח כולל סליחות ותחנונים והדפיסו בספר סדר משמרת החדש ויניציאה ת"כ.
וכן בספר דבר משה למהר"ם אמארילייו [ח"א או"ח סי' מ] העיד על מנהג שאלוניקי , וכתב שרוב תפוצות ישראל נוהגים בזה.
ועוד.....