• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

בה"ב ויו"כ קטן

שלום וברכה
מדוע לא נהגו בני ספרד ועדות המזרח
להתענות בה"ב אחר פסח וסוכות
וכן לומר תפילת יו"כ קטן?
בה"ב הוזכר בשו"ע שיש נוהגים
ויו"כ קטן מקורו מהרמ"ק
לגבי תענית בהב הביא השולחן ערוך אורח חיים סימן תצב שיש נוהגים והמקור הוא טור בשם מנהג אשכנז וצרפת.
והכף החיים שם סעיף ח כתב בשם השולחן גבוה סוף אות א שהמנהג בספרד לא להתענות
 
ויו"כ קטן מקורו מהרמ"ק
העניין הוא משום שראש חודש הוא יום דין הרי שיש לנהוג ביום זה בהתאם: בכובד ראש ובחיקוי של מנהגי יום הכפרה המרכזי בשנה, הלא הוא יום כיפור.
הבעיה הייתה שראש חודש נחשב ליום של שמחה דווקא, והתענית בו אסורה; ולכן הנהיגו מקובלים במאה ה-15, כגון רבי משה קורדובירו, את המנהג להתענות בערב ראש חודש. המנהג אינו מופיע בשולחן ערוך, אך רבי חזקיה די סילוה מזכירו בספרו "פרי חדש" על אורח חיים.ע"כ מהרשת.
@איש הישראלי מכאןתשובה לשאלתך לעיל לגבי יום כיפור קטן מה הסיבה שהספרדים לא נהגו יש לומר כנ"ל הואיל ולא הוזכר בשולחן ערוך אזי לפי כללי ההוראה אין חובה לקיים מה שהשולחן ערוך לא הביא.והמחמיר תע"ב
 
חזור
חלק עליון