מתוך ה'מגדלות מרקחים':
וירא אליו ה' באלוני ממרא והוא יושב פתח האהל כחום היום (יח א)
בגמ' ברכות כז. מבואר דכחום היום היינו שש שעות ביום, וכן הוא במדרש רבה כאן. ויש לעיין מה הטעם שנראה ה' אליו דוקא בשש שעות.
ויש לבאר בס"ד ע"פ מה שכתב רש"י ומקורו בב"מ פו: דיום שלישי למילתו היה, ובא הקב"ה לבקר את החולה, והיינו משום דביום השלישי למילה החולי קשה יותר, או דעכ"פ איכא חולשא טפי, וכמ"ש הר"ן שבת נג. מדפי הרי"ף, ועי' מהרש"א בב"מ שם.
והנה מנין הימים לענין "יום השלישי למילה" דאית ביה קושי המחלה, לכאורה הוי מעת לעת, שהרי כל עניני חולי התלויים בטבע אין אומרים בהם מקצת היום ככולו, וכדקי"ל בשבת קלז. לענין תינוק שהבריא שאין מלין אותו עד שיעברו ז' ימים מעת לעת, וכן באו"ח סי' ש"ל ס"ד לענין יולדת שמחללין עליה את השבת כל ג' ימים הראשונים וכו', ומבואר במשנ"ב שם דדעת הרבה ראשונים ופוסקים דהיינו מעת לעת. וא"כ הוא הדין לענין קושי כאב המילה ביום השלישי, דהיינו מעת לעת, וכ"כ בשו"ת הראנ"ח (מים עמוקים סי' ל"ט), דענין קושי המילה ביום השלישי תליא במעת לעת, עי"ש.
והרי מילת אברהם אבינו היתה "בעצם היום" כדכתיב לעיל, ואמרינן בפרקי דרבי אליעזר פכ"ט דהיינו "בגבורת השמש בחצי היום", והיינו שש שעות. וכיון שנימול בשש שעות, ומונין ג' ימים מעת לעת וכנ"ל, א"כ היום שלישי למילה מתחיל ג"כ בשש שעות, ואז התחיל קושי החולי, ומיד בא הקב"ה לבקרו, ואתי שפיר היטב.
וירא אליו ה' באלוני ממרא והוא יושב פתח האהל כחום היום (יח א)
בגמ' ברכות כז. מבואר דכחום היום היינו שש שעות ביום, וכן הוא במדרש רבה כאן. ויש לעיין מה הטעם שנראה ה' אליו דוקא בשש שעות.
ויש לבאר בס"ד ע"פ מה שכתב רש"י ומקורו בב"מ פו: דיום שלישי למילתו היה, ובא הקב"ה לבקר את החולה, והיינו משום דביום השלישי למילה החולי קשה יותר, או דעכ"פ איכא חולשא טפי, וכמ"ש הר"ן שבת נג. מדפי הרי"ף, ועי' מהרש"א בב"מ שם.
והנה מנין הימים לענין "יום השלישי למילה" דאית ביה קושי המחלה, לכאורה הוי מעת לעת, שהרי כל עניני חולי התלויים בטבע אין אומרים בהם מקצת היום ככולו, וכדקי"ל בשבת קלז. לענין תינוק שהבריא שאין מלין אותו עד שיעברו ז' ימים מעת לעת, וכן באו"ח סי' ש"ל ס"ד לענין יולדת שמחללין עליה את השבת כל ג' ימים הראשונים וכו', ומבואר במשנ"ב שם דדעת הרבה ראשונים ופוסקים דהיינו מעת לעת. וא"כ הוא הדין לענין קושי כאב המילה ביום השלישי, דהיינו מעת לעת, וכ"כ בשו"ת הראנ"ח (מים עמוקים סי' ל"ט), דענין קושי המילה ביום השלישי תליא במעת לעת, עי"ש.
והרי מילת אברהם אבינו היתה "בעצם היום" כדכתיב לעיל, ואמרינן בפרקי דרבי אליעזר פכ"ט דהיינו "בגבורת השמש בחצי היום", והיינו שש שעות. וכיון שנימול בשש שעות, ומונין ג' ימים מעת לעת וכנ"ל, א"כ היום שלישי למילה מתחיל ג"כ בשש שעות, ואז התחיל קושי החולי, ומיד בא הקב"ה לבקרו, ואתי שפיר היטב.
	