הערה חשובה
אומר האמת כשראיתי החידה מצאתי
כתוב באוצר דבר הנ"ל בכמה ספרים. הסתכלתי בפני יהושע ולא ראיתי הקדמה לברכות, חיפוש נוסף העלה שההקדמה היא למסכת כתובות (שיצאה ביחד עם גיטין וקידושין כחיבור בפני עצמו ולכן שם ההקדמה) משום מה כמעט בכל הספרים המצטטים ההקדמה (לא העניין שסיים 36 פעמים אלא ציטטו רוב לשונו או עניינים אחרים מההקדמה) לא נזכר איה ההקדמה למעט בודדים.
לא עניתי (אף שידעתי שזו כוונת השואל) כי בהקדמה למסכת כתובות לא מצאתי כדבר הזה. והשארתי הדבר לאחר כך לחפש עוד.
וייש"כ למשיב. (לא ניטול ממנו זכייתו חלילה זכה בה בכבוד).
אחר קריאת ההקדמה יש להעיר הערה גדולה לכאורה:
אמנם נזכר שם עניין השריפה ושמתו שם חמיו חמתו אשתו הראשונה וביתו הקטנה ובכלל כששה ושלושים נספים ל"א. אך לא נזכר שם (לפי מה שקראתי אולי נעלם מעיני) שחזר על הש"ס 36 פעמים וגם לא שלמד לעילוי נשמת הנספים.
נזכר טעם אחר שהוא עצמו היה לכוד בשריפה והתפלל לה' שאם יוציא אותו מזה הוא נודר לשקוד על דלתות התורה (ע"ש סגנונו ולשונו). ומציין שבעקבות זה חשקה נפשו לחבר ספר כמו אבי אמו המגיני שלמה.
יתר על כן ההקדמה נכתבה לספרו על מסכתות כתובות גיטין קידושין וכותב שם שבתחילה רצה ללמוד על הבבות ולחבר עליהן אך לא אסתייא מילתא כי בגלל הפרעות והשריפות לא היו ספרים. וגם לא היה באפשר כנראה ללמוד או לחבר מחבת הרעות שקרו (לא הבנתי אם לא למד בכלל המסכתות הללו עד אותו זמן או רק לא היו לפניו כשרצה לחבר)
ושרצה לחבר איזה 10 שנים על כמה מסכתות מסדר נזיקין ומועד ולא אסתייא מילתא מכמה טעמים ובעיקר טעמו ע"ש.
לבסוף מציין שזה מקרוב שזכה ללמוד ג' מסכתות כתובות גיטין וקידושין ושהשקיף בהם שתים ושלוש פעמים. ושזכה לחדש כמה חידושים חשובים (ע"ש הסברו). ולכן לעת עתה מדפיס רק על מסכתות אלו ועוד חזון למועד.
כך שהיוצא מההקדמה הנ"ל:
1) לא נזכר שלמד את הש"ס 36 פעמים. (אמנם כן היה מנין הנספים בקירוב).
2) לא נזכר שלמד לא המנין הנ"ל ולא בסיבת הדבר של הנספים או מניינם. אלא מטעם אחר שהוא נדר עבור הצלתו.
3) גם החיבור הוא לא בעיקבות הנדר אלא כי בעקבות הנדר גבר חשקו לחבר ועוד סיבות כיעויין שם.
4) נראה מההקדמה שלא ברור שעבר על כל הש"ס תרם כתיבת הוצאת ספרו במתכונת הראשונה שיצא רק על כתובות גיטין וקידושין (לפחות לא בעיון הראוי לכתיבה כמו שהוא מתאר ואולי כלל לא כפי שנשמע).
אגב
כאן נכתב שחכם אחר העיד על עצמו שלמד את הש"ס 36 פעמים אך לא ניתן טעם לדבר.