• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

בקשר לשיר "ובשלטון הכופרים

אין לי מושג מה אתה רוצה,
הבאתי לך מקורות להדיא , כולל את "הבית יוסף", ואביא לך עוד פעם את לשון הבית יוסף

בב"י בשם הריב"ש- בסי' תרע"א סעיף ז' גבי שמדליקין נר בבית כנסת מביא דברי הריב"ש בתשובה סי' קי"א המנהג הזה להדליק בבית הכנסת מנהג ותיקין הוא משום פרסומי ניסא כיון שאין אנו יכולין לקיים המצווה כתיקונה להדליק כל אחד בפתח ביתו מבחוץ "מפני שיד האומות תקיפה" וכו'.

מילים מפורשות בבית יוסף- שא"א להדליק בחוץ מפני שהיד האומות תקיפה.

ועוד הבאתי את לשון הרמ"א בדרכי משה [שהיה בזמן הבית יוסף]

בדרכי משה בשם ר' ירוחם- סי' תרע"א סק"ט דמביא דברי ר' ירוחם חלק א' דף סא: וזה לשונו ועתה נהגו להדליק מבפנים לפתח הסמוך לרה"ר ויש שנוהגים להדליק מבפנים לפתח הסמוך לחצר "משום דשכיחי גוים וגנבים" .

ועוד הבאתי את לשון הלבוש שהיה תלמיד הרמ"א, שזה קצת אחרי הבית יוסף

בלבוש [תלמיד הרמ"א] סי' תרע"א סעיף ח'- "ולדידן שיד האומות תקיפה עלינו" ואין אנו מדליקין בחוץ ברחוב העיר אלא מדליקין בפנים ואין פרסום לנס וכו'.

ועוד הבאתי את לשון החיי אדם שהיה אחרי הבית יוסף והרמ"א

בחיי אדם הל' חנוכה כלל קנ"ד הלכה יב'- מקום הדלקתה בזמן הגמ' היה מצותה להדליק בפתח הסמוך לרה"ר וכו' "אך בזמן הזה שאנו דרים בין האומות" מנהגינו להדליק כל אחד בביתו וכו'.


מילים מפורשות בזמן הבית יוסף ועוד אחריו , שאינם יכולים להדליק בחוץ מפני הגויים
מצורף
 

קבצים מצורפים

לא הבנתי על מי אתה מקשה - עלי או על מרן שליט"א
אין לי מושג , אני הבאתי לך את לשונות הראשונים ולשון הבית יוסף ולשון הרמ"א והחיי אדם

עכשיו תנמק בדיוק מה אתה משיב על דברי [לא יעזור שתעלה קבצים כאלה או אחרים , יש לך מה להשיב על מה שהעלתי אשמח לשמוע]
 
זה אתה יכול לומר לי ולחבריך וילדיך
וכנ"ל אני אומר זאת גם לילדיי

אבל לחילוני אתה לא יכול לומר את זה , ומבחינתו אתה רק מקבל ולא נותן ,

וכפי שהקדמתי כבר לעיל- ברור שאנו מחזיקי העולם , אבל מה לעשות שהמדינה מתוחזקת על מוסדותיה ואגפיה לא ע"י שומרי תורה ומצוות
ולכן אני לא יכול לדרוש מהם שיתנו לי, אם בעיניהם אני לא נותן אלא רק מקבל
אתה אומר שאי אפשר להגיד לחלוני, אבל אתה לא חלוני, ואתה כתבת שחרדי ששר הוא תרתי דסתרי, ונראה שחוסר ההבדלות שלנו הספרדים מהעולם בחוץ על ידי משפחה וחברים וכדו' גורם לנו לבלבול הדעות וההשקפות הזרות הללו.
 
ונראה שחוסר ההבדלות שלנו הספרדים מהעולם בחוץ על ידי משפחה וחברים וכדו' גורם לנו לבלבול הדעות וההשקפות הזרות הללו.
שום השקפות זרות ושום בלבול - אני בדעה בדיוק כמוך

רק תראה את השתלשלות האשכול על מה הגבתי כל תגובה ותראה איך זה מסתדר
 
לא הבנתי על מי אתה מקשה - עלי או על מרן שליט"א
אין לי מושג , אני הבאתי לך את לשונות הראשונים ולשון הבית יוסף ולשון הרמ"א והחיי אדם

עכשיו תנמק בדיוק מה אתה משיב על דברי [לא יעזור שתעלה קבצים כאלה או אחרים , יש לך מה להשיב על מה שהעלתי אשמח לשמוע]

מרן כותב מפורש שבזמן מרן הבית יוסף זצ"ל כן היה אפשרי להדליק בחוץ.
ואם כן 'יד האומות תקיפה' אין פירושו שיש בזה סכנה אלא שאנחנו בגלות. זהו.
והפרושים תלמידי הגר"א סברו שצריך להדליק בחוץ גם תחת שלטון העותמני. ואנחנו צריכים להשתכנז וכידוע...

אין לי מושג מה אתה רוצה,
הבאתי לך מקורות להדיא , כולל את "הבית יוסף", ואביא לך עוד פעם את לשון הבית יוסף

בב"י בשם הריב"ש- בסי' תרע"א סעיף ז' גבי שמדליקין נר בבית כנסת מביא דברי הריב"ש בתשובה סי' קי"א המנהג הזה להדליק בבית הכנסת מנהג ותיקין הוא משום פרסומי ניסא כיון שאין אנו יכולין לקיים המצווה כתיקונה להדליק כל אחד בפתח ביתו מבחוץ "מפני שיד האומות תקיפה" וכו'.

מילים מפורשות בבית יוסף- שא"א להדליק בחוץ מפני שהיד האומות תקיפה.
כנ"ל
ועוד הבאתי את לשון הרמ"א בדרכי משה [שהיה בזמן הבית יוסף]

בדרכי משה בשם ר' ירוחם- סי' תרע"א סק"ט דמביא דברי ר' ירוחם חלק א' דף סא: וזה לשונו ועתה נהגו להדליק מבפנים לפתח הסמוך לרה"ר ויש שנוהגים להדליק מבפנים לפתח הסמוך לחצר "משום דשכיחי גוים וגנבים" .
כאן רואים שיש סכנה אחרת הנקראת 'גנבים', מסכנה זאת עוד לא נפטרנו. מלבד בחנוכייה זולה שלא משתלם לגנבים להתעסק בזה.
ועוד הבאתי את לשון הלבוש שהיה תלמיד הרמ"א, שזה קצת אחרי הבית יוסף

בלבוש [תלמיד הרמ"א] סי' תרע"א סעיף ח'- "ולדידן שיד האומות תקיפה עלינו" ואין אנו מדליקין בחוץ ברחוב העיר אלא מדליקין בפנים ואין פרסום לנס וכו'.

ועוד הבאתי את לשון החיי אדם שהיה אחרי הבית יוסף והרמ"א

בחיי אדם הל' חנוכה כלל קנ"ד הלכה יב'- מקום הדלקתה בזמן הגמ' היה מצותה להדליק בפתח הסמוך לרה"ר וכו' "אך בזמן הזה שאנו דרים בין האומות" מנהגינו להדליק כל אחד בביתו וכו'.


מילים מפורשות בזמן הבית יוסף ועוד אחריו , שאינם יכולים להדליק בחוץ מפני הגויים
הכל כנ"ל
 
מרן כותב מפורש שבזמן מרן הבית יוסף זצ"ל כן היה אפשרי להדליק בחוץ.
ואם כן 'יד האומות תקיפה' אין פירושו שיש בזה סכנה אלא שאנחנו בגלות. זהו.
והפרושים תלמידי הגר"א סברו שצריך להדליק בחוץ גם תחת שלטון העותמני. ואנחנו צריכים להשתכנז וכידוע...


כנ"ל

כאן רואים שיש סכנה אחרת הנקראת 'גנבים', מסכנה זאת עוד לא נפטרנו. מלבד בחנוכייה זולה שלא משתלם לגנבים להתעסק בזה.

הכל כנ"ל
אין לי מושג מה אתה אומר - הכל כתוב בשפה פשוטה וברורה
איני מבין למה צריך לקרוא הפוך כשאפשר ישר
 
כאן רואים שיש סכנה אחרת הנקראת 'גנבים', מסכנה זאת עוד לא נפטרנו. מלבד בחנוכייה זולה שלא משתלם לגנבים להתעסק בזה.
הנה דוגמא טובה למה שהתכוונתי שאתה קורה הפוך , כתוב "גויים" וגנבים, ואתה מתייחס רק למה שנוח לך

והפרושים תלמידי הגר"א סברו שצריך להדליק בחוץ גם תחת שלטון העותמני. ואנחנו צריכים להשתכנז וכידוע...
?????
להדליק בחוץ זה קשור ללהשתכנז?

זה דינא דגמ' , אז אולי כוונתך שתלמוד בבלי מקורו באשכנז

ועתה נביא לך את לשון השולחן ערוך
שו''ע.JPG


גם השו"ע משתכנז ??
 
הנה דוגמא טובה למה שהתכוונתי שאתה קורה הפוך , כתוב "גויים" וגנבים, ואתה מתייחס רק למה שנוח לך


?????
להדליק בחוץ זה קשור ללהשתכנז?

זה דינא דגמ' , אז אולי כוונתך שתלמוד בבלי מקורו באשכנז

ועתה נביא לך את לשון השולחן ערוך
הצג קובץ מצורף 40611


גם השו"ע משתכנז ??

גם כבודו, וגם אני, יודעים מהו המנהג שנהגו אבותינו.
 
גם כבודו, וגם אני, יודעים מהו המנהג שנהגו אבותינו.
נהגו ? מחשש סכנה ,
את סבא שלי שאלתי איפה הדליקו, אמר לי בתוך הבית, שאלתי אותו ולמה לא הדלקתם בחוץ, ענה לי - מי יכול היה להעיז פניו ולעשות דבר כזה בתוך הגויים.

זה לא נקרא מנהג - זה שעשו בלית ברירה

והפוך הוכחתי לך מהשולחן ערוך והתעלמת - שהעיקר להדליק בחוץ ורק מי שלא יכול ידליק בפנים
וכי השולחן ערוך פסק נגד המנהג?- לא ולא , כי זה לא נקרא מנהג , מכיון שעשו זאת בלית ברירה, ולכן היום חוזר דינא דגמ' , ולכן השולחן ערוך פסק לך להדליק בחוץ
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון