• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

ברכה על בשמים קודם הבדלה

פסקי תשובות אורח חיים סימן רצו


ולכן כמו"כ אף אם כבר בירך על הבשמים במוצאי שבת קודם שהבדיל, יחזור26 ויברך עליהם בעת ההבדלה על הכוס, אבל על הנר אם עבר או טעה ובירך קודם שהבדיל, לא27 יברך עליו שוב בעת ההבדלה, כי אין מברכין על הנר אלא פעם אחת במוצאי שבת. ולכתחילה יזהר28 גם בבשמים, שלא להריחם במוצאי שבת קודם הבדלה, אא"כ מוציא אח"כ גם29 אחרים ידי חובת הבדלה.



26 . שו"ת משפטי צדק חאו"ח סי' ל"ט, הו"ד בשו"ת יבי"א ח"ד סי' כ"ד (סק"י) עיין שם בארוכה.
27 . אא"כ מוציא אחרים ידי חובתן וכדלהלן אות י"ח.
28 . כי יש כותבים לדון בזה, דכיון שכבר בירך על הבשמים במוצ"ש, אפילו לא כיון לשם מצוה יצא יד"ח, ושוב יהיה לו אסור להפסיק בברכתו לאחר ברכת הגפן, עיין בשש"כ פס"א הערה י"ז בשם הגרשז"א זצ"ל שמסתפק בזה, ומכריע לברך על הבשמים קודם ברכת הגפן או אחרי שתיית הכוס, וע"ע שו"ת חיי הלוי ח"א סי' מ"ג, וכל ברכות ההבדלה מצוה לסדרן על הכוס (וכבמשנ"ב סק"ל).
29 . והם אינם מהנוהגים לברך בעצמם על הבשמים, אלא יוצאים ממנו, וגם הוא יריח אז מהבשמים, וכדלהלן אות י"ח.​
 
א. בהליכות שבת הוא כתב שאינו צריך, אבל לא כתב אם מותר.
ב. בפסקי תשובות הנ"ל כתב שיחזור ויברך, אבל הביא את הצד שלא לברך. אז מחמת מה אמר כן לברך?
ג. ציין לשו"ת יבי"א ח"ד סי' כ"ד (סק"י). מה נכתב שם?
אפילו לא כיון לשם מצוה יצא יד"ח
לשם איזה מצווה?
 
א. בהליכות שבת הוא כתב שאינו צריך, אבל לא כתב אם מותר.
היכן? וגם לא ידעתי מה יתן ומה יוסיף להביאו לאחר כל המקורות הנ"ל? איני יודע מה הביא שם, אא"כ תכתוב המקור.
ב. בפסקי תשובות הנ"ל כתב שיחזור ויברך, אבל הביא את הצד שלא לברך. אז מחמת מה אמר כן לברך?
כיון שכך כתב המשפטי צדק שהוא קדמון, שהביא היב"א. איני יודע אם השש"כ ראה את דבריו או לא, ועכ"פ הוא כתב זאת מספק.
ג. ציין לשו"ת יבי"א ח"ד סי' כ"ד (סק"י). מה נכתב שם?
מסתבר שיש לך אותו. עי"ש.
לשם איזה מצווה?
מצות בשמים במוצ"ש.
 
חזור
חלק עליון