בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר. כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים. הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות). אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום. ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל. חזקו ואמצו!
אז נתינת הטעמים השונים לדבר באה אחרי שהוחלט מסיבות טכניות (הטעמים למשל שלעולם לא נסיים, כי התחלנו מב' ולא מא' ולכן צריך תמיד ללמוד ולחזור. הטעם של ברכה ולא ארור)?המהדורה הראשונה של הבבלי הודפסה ע"י דניאל בומברג בוונציה, והוא קבע שהגמ' תתחיל בדף ב' כי דף א' הוא עמוד השער, וכל המדפיסים הבאים הלכו בעקבותיו.
כל הטעמים האחרים הם הסברים אחרי שכך עשה המדפיס הראשון וכולם הלכו בעקבותיו.אז נתינת הטעמים השונים לדבר באה אחרי שהוחלט מסיבות טכניות (הטעמים למשל שלעולם לא נסיים, כי התחלנו מב' ולא מא' ולכן צריך תמיד ללמוד ולחזור. הטעם של ברכה ולא ארור)?
הנ"ל היה גוי?המהדורה הראשונה של הבבלי הודפסה ע"י דניאל בומברג בוונציה, והוא קבע שהגמ' תתחיל בדף ב' כי דף א' הוא עמוד השער, וכל המדפיסים הבאים הלכו בעקבותיו.
כןהנ"ל היה גוי?
איפה זה מובא, ידוע?
אין אחידות במהדורות הנדפסות של הירושלמי כבדפי הבבלי, כך שאי אפשר לומר כמה דפים יש בירושלמי, אבל אם זכרוני אינו מטעני סיום מחזור של דף היומי בירושלמי לוקח כארבע שנים בערך.ואם עסקינן בתלמוד ירושלמי המון זמן אני מחפש ספר שכותב כמה דפים יש בו ואני לא מוצא מי שיודע אשמח אם יפרסם
אולי לא הספיק. אפי' על כל הבבלי הוא לא כתב...ד"א. למה רש"י לא כתב פירוש על הירושלמי??
ככלל אין לנו פירוש על כל הירושלמי מרבותינו הראשונים, ונראה שלא כ"כ עסקו בו, ואולי עסקו יותר במסכתות שאין עליהם בבלי, ראה למשל בפירוש הר"ש על סדר זרעים, ואולי י"ל שרש"י ז"ל בטובו טרח להקל על הלומדים, וכתב פירוש על מה שהיו רגילים ללמוד באותה העת כתנ"ך ובבלי.ד"א. למה רש"י לא כתב פירוש על הירושלמי??
מאור ישראל חגיגה דף י' ע"א ד"ה וליוצא ולבא:ד"א. למה רש"י לא כתב פירוש על הירושלמי??
זה חסר משמעותיש מקורות למה ירושלמי מתחיל בדף א ובבלי בדף ב??
אני מתפלא שת"ח כותבים ככה.בדרך הדרוש זה לא חסר משמעות
מתוך מיד מלכים - על התורה
"בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים" (א, א)
בספר "זיכוי הרבים" מופיעים כמה רמזים על מצות תלמוד תורה:
התורה שבכתב מתחילה באות ב' (בראשית) ושבעל פה מתחילה באות מ' (מס' ברכות "מאימתי") יחד יוצא "בם". וזה מה שתורתנו מצוה "ודברת בם", שנדבר בתורה שבכתב ובתורה שבעל פה ולא בדברים בטלים.
רמז שני - התורה מסתיימת באות ל' ("לעיני כל ישראל") ומתחילה באות ב' (בראשית) יחד יוצא "לב" לומר שכמו שא"א לנתק חלק אחד מהלב ולהמשיך לתפקד, כך גם בתורה שלנו אי אפשר לנתק את הסוף מההתחלה ולכן מיד בסיום התורה חוזרים שוב לבראשית.
רמז שלישי - התורה מתחילה באות ב' וכן כך כל דף גמרא, ולא באות א', לומר לנו שכמה שנלמד את התורה ונתעלה עמה, עוד לא הגענו לשלמות שהרי אפילו את האות א' לא השגנו עדיין.
* * * * * * * * * * * * * *
לא כתבתי מה סיבה אלא רק ברובד הרמז וגם רמז זה לא שלי אלא של המחבר ותוכל לשאול את המחבר של הספר מה מקורו.אני מתפלא שת"ח כותבים ככה.
זה שאפשר לדרוש, זו לא תשובה לשאלה "למה?", זו דרשה בעלמא.
לכן, אין שום משמעות לכך שהגמרא מתחילה בדף ב' - זו סתם החלטת המדפיס, אלא שזה נחמד לכתוב על זה דרשות.
זה כמו לשאול מדוע נושא מסוים נכתב בדף ט'... אפשר לכתוב שזה קשור לטהרה וכו', אבל מי שיחשוב שזה מעבר למה שנקרא "וורט" חסר משמעות (חוץ מההנאה בלשמוע ולומר אותו, ובמיוחד למלא בדומים לו עמודי ספרים) צריך באופן דחוף ללכת לחכם שיורהו דרכי לימוד.
כמה אפשר לדבר כל היום על לימוד תורה, ובסוף להתבטא ולחשוב כעמי ארצות?!
מה יש בכלל להשוות בין האות הראשונה שבתורה לחלוקת הדפים בש"ס?
ספר תורה בלי אות אחת פסול!!!! אם אדפיס גמרא ואתחיל בדף א' לא יקרה כלום.
אני שוב כותב - זה בסדר שכותבים דרשות, אבל בדיון הזה השאלה הייתה מה המשמעות, ועל כך עניתי שאין משמעות.לא כתבתי מה סיבה אלא רק ברובד הרמז וגם רמז זה לא שלי אלא של המחבר ותוכל לשאול את המחבר של הספר מה מקורו.
הצג קובץ מצורף 5093