• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

הופעה מעורבת בצמד מילים מכובסות "ישיבה מש(פ)חתית"

פרי חדש

Well-known member
בחוצות העיר פורסם אודות הופעת כמה זמרים "חרדים" [לשעבר עכ"פ], ונדהמתי לראות שמדובר על הופעה מעורבת כפשוטו, רק שיש חלק מהצדדים לגברים ונשים בנפרד, אבל מרכז האולם הוא מעורב ב"מ.
ושומר נפשו ירחק מהם.
ולאות ראיה צירפתי כאן הלינק:
וכל מי שיש בידו למנוע המכשלה הזאת שלא תהא תחת ידינו תע"ב.
 
בחוצות העיר פורסם אודות הופעת כמה זמרים "חרדים" [לשעבר עכ"פ], ונדהמתי לראות שמדובר על הופעה מעורבת כפשוטו, רק שיש חלק מהצדדים לגברים ונשים בנפרד, אב למרכז האולם הוא מעורב ב"מ.
ושומר נפשו ירחק מהם.
ולאות ראיה צירפתי כאן הלינק:
וכל מי שיש בידו למנוע המכשלה הזאת שלא תהא תחת ידינו תע"ב.
זה צריך ללמד אותנו שכל הפיטנים האלו לא יכולים להיות בשום פנים ואופן שליחי ציבור
 
לצורך כך אני מצרף את המספר האישי של ראש העיר מר משה ליאון שנבחר בקולות החרדים לדבר ה' בעיר הקודש אשר מושאלי"און הלכו בה.
0546788000
והסגני"ם והפחו"ת מטעם תנועה חרדית צביקה כהן:
0505262532
0527117154
אברהם בצלצל
0527679222

וכבר כתב רבי חיים פלאגי זצ"ל בספרו חיים ביד סימן צג, דמלבד דאסור לסייע ידי עוברי עבירה איכא מצוה לקלקל מעשיהם. כיע"ש.
 
לצורך כך אני מצרף את המספר האישי של ראש העיר מר משה ליאון שנבחר בקולות החרדים לדבר ה' בעיר הקודש אשר מושאלי"און הלכו בה.
0546788000
והסגני"ם והפחו"ת מטעם תנועה חרדית צביקה כהן:
0505262532
0527117154
אברהם בצלצל
0527679222
אולי גם את המספר של יחיאל נהרי
054-4505555
ושלך נתנאל כהן
054-4746718
ושל משה דוויק
050-6741444
054-4306123
 
אולי גם את המספר של יחיאל נהרי
054-4505555
ושלך נתנאל כהן
054-4746718
ושל משה דוויק
050-6741444
054-4306123
כמדומה שאותם זה לא מעניין, וכבוד אלקים חקור דבר, מה מרן זיע"א אמר על אחד החזנים האלו בלויין לפני כמה עשרות שנים עד שיצא קול שהוא התאבד...
זקניך ויאמרו לך
 
לצורך כך אני מצרף את המספר האישי של ראש העיר מר משה ליאון שנבחר בקולות החרדים לדבר ה' בעיר הקודש אשר מושאלי"און הלכו בה.
0546788000
והסגני"ם והפחו"ת מטעם תנועה חרדית צביקה כהן:
0505262532
0527117154
אברהם בצלצל
0527679222

וכבר כתב רבי חיים פלאגי זצ"ל בספרו חיים ביד סימן צג, דמלבד דאסור לסייע ידי עוברי עבירה איכא מצוה לקלקל מעשיהם. כיע"ש.
כל הכבוד חזק וברוך
 
לא זכיתי להבין איך מפרסמים שכמה ימים אחרי שהזמרים הנ"ל מופיעים במעורב, מרן הראש"ל הרב יצחק שליט"א יגיע לבית הכנסת הגדול ואותם המערבבי"ם ערבי"ם יהיו החזנים שם. ומצינו חוטא נשכר אתמהא??!!
 
כמדומה שאותם זה לא מעניין, וכבוד אלקים חקור דבר, מה מרן זיע"א אמר על אחד החזנים האלו בלויין לפני כמה עשרות שנים עד שיצא קול שהוא התאבד...
זקניך ויאמרו לך
ראיתי בס' אביר הרועים ח''ג (אין הפנאי מרשה לחפש) שפעם בא אל מרן אחד החזנים ועשה עצמו כאינו רואהו כדי שלא יעלה חזן.
 
לצורך כך אני מצרף את המספר האישי של ראש העיר מר משה ליאון שנבחר בקולות החרדים לדבר ה' בעיר הקודש אשר מושאלי"און הלכו בה.
0546788000
והסגני"ם והפחו"ת מטעם תנועה חרדית צביקה כהן:
0505262532
0527117154
אברהם בצלצל
0527679222

וכבר כתב רבי חיים פלאגי זצ"ל בספרו חיים ביד סימן צג, דמלבד דאסור לסייע ידי עוברי עבירה איכא מצוה לקלקל מעשיהם. כיע"ש.
אולי גם את המספר של יחיאל נהרי
054-4505555
ושלך נתנאל כהן
054-4746718
ושל משה דוויק
050-6741444
054-4306123
לא לשכוח העניין הזה...
חזקו ואמצו!
 
אני יגיד לכם מה הם יענו:
זה לא הופעה של אשכנאזים שכולם קופצים ורוקדים ונהיה פריצות אם הנשים מעורבים בקהל. זה הופעה של הכנה לשינה שכולם יושבים כמו בטטות ומה בכך, וכי באוטובוס וברחוב לא עומדות לפניך נשים?
 
אני יגיד לכם מה הם יענו:
זה לא הופעה של אשכנאזים שכולם קופצים ורוקדים ונהיה פריצות אם הנשים מעורבים בקהל. זה הופעה של הכנה לשינה שכולם יושבים כמו בטטות ומה בכך, וכי באוטובוס וברחוב לא עומדות לפניך נשים?
זה לא מדוייק... וחוץ מזה, לא משנה מה הם יענו, לנו יש את חובת המחאה.
 
ישיבה נפרדת באירועים מותרת מעיקר הדין, ואפילו באוטובוס אין איסור לגבר ואשה לשבת זה לצד זה באוטובוס, אלא שיש להם להשמר לכתחילה מנגיעה, אף שהיא אינה נגיעה של חיבה, כדי שלא יבואו חלילה להרהור עבירה, קל וחומר באירועים שכאלה שאינם אוטובוס צפוף שבעמידה מגיעים פעמים רבות לידי נגיעה מרוב הדוחק.

וכן פסק הרב משה פיינשטיין (שו"ת אגרות משה, אה"ע חלק ב, סימן יד) שאין להימנע מלנסוע באוטובוס צפוף בשל חשש נגיעה, וז"ל:

“בדבר הליכה בסאבוויי (רכבת תחתית) ובבאסעס (אוטובוסים) בזמן שהולכים בני אדם לעבודתם, שנמצאים שם אנשים ונשים דחופים זה בזה, שקשה מליזהר מנגיעה ודחיפה בנשים, אם מותר אז ללכת בשעות אלו שם. הנה מצד הנגיעה ודחיפה בנשים אז ליכא שום איסור משום דאין זה דרך תאוה וחיבה, וכל איסור נגיעה בעריות הוא אף להרמב”ם שסובר שהוא בלאו דלא תקרבו דאורייתא דוקא דרך תאוה כמפורש בדבריו ריש פכ”א מאיסורי ביאה, ומשמע שבלא דרך תאוה ליכא אף איסור מדרבנן, שלא הזכיר זה.”

מתוקף אותו עיקרון, פסק שם שאין איסור לשבת ליד אישה באוטובוס: "וכן ליכא איסור מהאי טעמא גם לישב אצל אשה, כשליכא מקום אחר, דג”כ אין זה דרך תאוה וחבה". גם אם יבוא לידי נגיעה, הרי שאין זו נגיעה של חיבה, ולכן אין בכך איסור.

וכן פסק להיתר הרב בנימין זילבר בשו”ת אז נדברו (ח"ה, סימן מ"ח), והדגיש שחשוב להבחין בין איסור והיתר לבין חומרות שמחמירים מפני ענייני צניעות, כי מעיקר הדין אין שום איסור בישיבה באוטובוס איש ליד אישה. גם אם יבואו לידי נגיעה בסיבוב וכדומה, כתב שם ש"אין בכך כלום". עוד הוסיף לבאר שייתכן שיעלה קלקול ממה שחושבים המון העם שיש איסור בישיבה ליד האישה, כלשונו שם:

"וזה נוגע בעיקר מה שנהוג יום יומית שיש שירות מוניות בין בני ברק לירושלים, ולפעמים נוסעים גם נשים, דנעשה כבר לדבר פשוט גם אצל הנהגים, וגם הנשים תובעות בפה לשבת אצל הנהג, גם כשכבר יושב שם איש זקן אומרים לו לרדת כדי שלא יצטרכו לשבת בספסל אחר עם גבר. ואני כמה פעמים התנגדתי לזה, וטענתי כשהאשה יושבת ראשונה קשה להזהר מאיסור הסתכלות יותר… ועל זה יצאתי בכוחא דהיתרא דמותר לשבת בספסל אחד עם גבר במונית, ואפשר להיזהר מנגיעה ממש ואפשר לשבת באופן שקל להיזהר מהסתכלות ומנגיעה".

ושוב ראיתי בשו"ת שלמת יוסף (סימן ט') שמובאת תשובת הרב יוסף חיים זוננפלד שנשאל אודות "העגלות הציבוריות" אם יש פגם בכך שישב איש ליד אישה, והשיב שאין בזה איסור ואין בכך אפילו "מכוער הדבר". ועיין גם בשו"ת בית יחזקאל (צוריאל, ח"א עמ’ רמ"ח), ובספר מקור הלכה (ח"ב, סימן י"ז, סעיף כ"ג).

ובספר 'שאלת רב' (ח"א, פרק טז אות יג, עמ' יח) שאל את הגר"ח קניבסקי שליט"א 'האם אסור לשבת באוטובוס אחורי אשה, דבגמ' רק הוזכר הליכה. תשובה: מותר'.

וכן בספר 'מפי האיש' (פרק טו; עמ' קנו) שאל את הגרי"ש אלישיב: "כשנוסעים באוטובוס האם יש בעיה לשבת אחורי אשה". והשיב: "לא, כי רק 'ללכת' כתוב שאסור".

ובספר 'אלא ד' אמות של הלכה' (פרק פו ס"ב) כתב 'יכול לשבת אחרי אשה (באוטובוס וכדו') ובלבד שלא יביט בה', והעיד שכן פסק מרן החזו"א.

וכן העלה בשו"ת ציץ אליעזר (ח"ט סימן נ), וע"ש מה שכתב לו מרן הגרש"ז אוירבעאך זצ"ל דיש להקל קצת.

ובספר "שיח חיים" העיד המחבר, "והנה בהיותי אצל הגה"צ רבי שריה דבילצקי זצ"ל (יום ד' כ"ו חשוון תשע"ח), שאלתיו בזה"ל 'האם אפשר לשבת באוטובוס מאחורי אשה'. והשיבני: 'לשבת כן'.

והרה"ג רבי אברהם יוסף תקף בחריפות [בראיון לרדיו קול ברמה] את אותם הצעירים המעירים לנשים בקווי המהדרין. "באישה זרה אין שום הרחקה", אמר ביחס לעצם ההפרדה, "חוץ מנגיעה, חוץ מהסתכלות, חוץ מלהריח בריח טוב שאולי היא שמה על עצמה - שום דבר אחר לא אמור לעניין אותנו".

המראיין, מרדכי לביא, סיפר בשידור על אדם חרדי שגער באישה עיוורת שישבה בחלקו הקדמי של האוטובוס, והרב הגיב: "הוא טיפש, וטיפשים יש לצערנו הרב בערימות... אם לא נוח לו - שיקום ויילך... זו חוצפה, זה חוסר הבנה מינימאלי... זו טיפשות, זה לא נובע מתוך יראת שמים... על עודף יראת שמים נאמר 'אל תהי חסיד הרבה'".

לגופו של ענין, נראה שההופעות האלה לא מיועדות לציבור החרדי בלבד אלא גם לציבור הכללי (או רק לציבור הכללי, איני יודע) שאין להם שום ענין בישיבה נפרדת, ואדרבה - אם ישמעו על ישיבה נפרדת לא יגיעו כלל להופעה.

אבל בכל זאת נתנו מארגני האירוע אפשרות לחרדים לדבר ה' להגיע להופעה, ועשו אגף נפרד לגברים ואגף נפרד לנשים, ובאמצע ישבו החילוניים וכיו"ב.

ובמקום לשבחם על כך, פותחים אשכול מיוחד על מנת להשמיץ אותם, ומפרסמים את הטלפונים שלהם כדי להטריד אותם, אתמהה.
 
לא זכיתי להבין איך מפרסמים שכמה ימים אחרי שהזמרים הנ"ל מופיעים במעורב, מרן הראש"ל הרב יצחק שליט"א יגיע לבית הכנסת הגדול ואותם המערבבי"ם ערבי"ם יהיו החזנים שם.

עיין במכתב מרן הגר"ע יוסף, לגבי זמר המופיע במעורב (ומרקיד מעורב, דלא כבנדון דידן שמדובר בישיבה בעלמא שאין בה איסור) וגם שר שירי עגבים (דלא כבנדון דידן דאיירי בשירי קודש), שאין מניעה להזמינם. ומינה לנדון דידן שלא שרים עגבים ולא מרקידים מעורב, שאין בהם שמץ פסול חלילה.

"ב"ה, כ"ז סיון תשמ"ב.

לכבוד ידידנו היקר
ר' שמעון חזקיהו הי"ו

שלום וברכה וישע רב,

בתשובה למכתבך אודות הזמר המפורסם משה אליהו אם מותר להזמינו למסיבות מצוה ולשמוע מפיו שירי קודש הריני להשיב, כי אין שום איסור להזמינו למסיבות ולשמוע שירי קודש בפיו. אע"פ שידוע שהוא מופיע במסיבות לא הגונות ושר שירי עגבים. ורק אינו יכול להיות שליח ציבור בתפילה אפילו באופן ארעי, להוציא את הרבים ידי חובתן עד שיחזור בתשובה שלמה ושב ורפא לו.

ולא נכון מה שאומרים בשמי שגדולי הדור החרימו אותו, שהרי יש רבים כמוהו ואפילו יותר גרועים ואין כח בידנו למחות, ומה יעשו גדולי הדור שאין דורם עולה יפה.

ובפרט שידוע שיש לו ניצוץ קדוש, והוא מכבד תלמידי חכמים ומנשק ידיהם, ואף במכתבך סיפרת שבקשת ממנו לשיר בבית הכנסת שיר בערבית, וסירב מפני שאינו לפי קדושת המקום, ובירכו אותו שה' יחזיר אותו בתשובה וצעק בקול רם "אמן".

ולכן אין להרהר אחר מעשיו של ידידי הרה"ג ר' מאיר מאזוז שליט"א אשר לדבריך הופיע אתו במסיבת הקפות שניות במוצאי שמחת תורה, והרב השמיע דברי תורה, והלה השמיע שירי קודש, דזה בבחינת מעשה רב, והאמת והשלום אהבו.

בכבוד רב ובברכת התורה

עובדיה יוסף

ראשון לציון הרב הראשי לישראל
 
עיין במכתב מרן הגר"ע יוסף, לגבי זמר המופיע במעורב (ומרקיד מעורב, דלא כבנדון דידן שמדובר בישיבה בעלמא שאין בה איסור) וגם שר שירי עגבים (דלא כבנדון דידן דאיירי בשירי קודש), שאין מניעה להזמינם. ומינה לנדון דידן שלא שרים עגבים ולא מרקידים מעורב, שאין בהם שמץ פסול חלילה.

"ב"ה, כ"ז סיון תשמ"ב.

לכבוד ידידנו היקר
ר' שמעון חזקיהו הי"ו

שלום וברכה וישע רב,

בתשובה למכתבך אודות הזמר המפורסם משה אליהו אם מותר להזמינו למסיבות מצוה ולשמוע מפיו שירי קודש הריני להשיב, כי אין שום איסור להזמינו למסיבות ולשמוע שירי קודש בפיו. אע"פ שידוע שהוא מופיע במסיבות לא הגונות ושר שירי עגבים. ורק אינו יכול להיות שליח ציבור בתפילה אפילו באופן ארעי, להוציא את הרבים ידי חובתן עד שיחזור בתשובה שלמה ושב ורפא לו.

ולא נכון מה שאומרים בשמי שגדולי הדור החרימו אותו, שהרי יש רבים כמוהו ואפילו יותר גרועים ואין כח בידנו למחות, ומה יעשו גדולי הדור שאין דורם עולה יפה.

ובפרט שידוע שיש לו ניצוץ קדוש, והוא מכבד תלמידי חכמים ומנשק ידיהם, ואף במכתבך סיפרת שבקשת ממנו לשיר בבית הכנסת שיר בערבית, וסירב מפני שאינו לפי קדושת המקום, ובירכו אותו שה' יחזיר אותו בתשובה וצעק בקול רם "אמן".

ולכן אין להרהר אחר מעשיו של ידידי הרה"ג ר' מאיר מאזוז שליט"א אשר לדבריך הופיע אתו במסיבת הקפות שניות במוצאי שמחת תורה, והרב השמיע דברי תורה, והלה השמיע שירי קודש, דזה בבחינת מעשה רב, והאמת והשלום אהבו.

בכבוד רב ובברכת התורה

עובדיה יוסף

ראשון לציון הרב הראשי לישראל
כפי שהבאת פה
 
מה אומר ומה אדבר, קיבלתי הרגע הסרטות מהאירוע הפרוע הזה וממש לא יאומן כי יסופר איך יהודים יקרים הנראים חרדים על מלא יושבים בערבוביא עם נשים חרדתיות, ה' הטוב יכפר בעדם, ואם אני רואה נכון כמדומה שיש גם נגנית אחת על הבמה, ואמנם זה רחוק מן הדעת להאמין אך מרחוק כך זה נראה. והלואי שאני טועה.
 
חזור
חלק עליון