• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

הברגת מנורת חשמל כשהחשמל מכובה

מוח חושב

Active member
האם בשבת מותר להבריג מנורת חשמל כשהחשמל מכובה, והיינו חוץ מאיסור מוקצה כגון טלטול בגופו, וגם בלי האיסור חשמל או גרמא של חשמל, אלא האם יש איסור משום תיקון מנא או בונה עצם חיבורו לגוף המנורה, כמו כלי אחר שאינו חשמלי?
 
האם בשבת מותר להבריג מנורת חשמל כשהחשמל מכובה, והיינו חוץ מאיסור מוקצה כגון טלטול בגופו, וגם בלי האיסור חשמל או גרמא של חשמל, אלא האם יש איסור משום תיקון מנא או בונה עצם חיבורו לגוף המנורה, כמו כלי אחר שאינו חשמלי?
לכאו' כל חיבור קבע לבנין הוי בונה ובמיוחד שבא בהברגה
 
בשיעורים בס"ד הארכנו בזה ולפי זכרוני הבאתי מהרב שלחן שלמה והרב חוט שני שכתבו שאסור כיון שהמנורה מיועדת לבנין קבע ומבטל אותה לגבי הבית שהרי מצידו שלא תישרף לעולם ולא יצטרך להוציאה, ולכן אסור בשום פנים ואופן להוציאה ולהחזירה
ולדעתי העניה גם דעת רבינו עובדיה תהיה כן שהרי אסר להוציא חלון מהמסגרת מהטעם הנ"ל, וכ"ש הכא
וכתבתי כחותה מלמעלה, ואם יש בזה נפק"מ למעשה אוכל למצוא השיעור ולהביא כאן הדברים.
 
בשיעורים בס"ד הארכנו בזה ולפי זכרוני הבאתי מהרב שלחן שלמה והרב חוט שני שכתבו שאסור כיון שהמנורה מיועדת לבנין קבע ומבטל אותה לגבי הבית שהרי מצידו שלא תישרף לעולם ולא יצטרך להוציאה, ולכן אסור בשום פנים ואופן להוציאה ולהחזירה
ולדעתי העניה גם דעת רבינו עובדיה תהיה כן שהרי אסר להוציא חלון מהמסגרת מהטעם הנ"ל, וכ"ש הכא
וכתבתי כחותה מלמעלה, ואם יש בזה נפק"מ למעשה אוכל למצוא השיעור ולהביא כאן הדברים.
יש"כ לזה התכונתי לא לבונה של החזו"א כמו שכתבתי ברור בשאלה.
אלא שכבודו דן מצד בנין קבע, אני מיירי לא במנורה קבוע לקיר אלא למנורה קבועה לכעין סוג של עמוד שמונח על הרצפה, והעמוד אינו מחובר ברצפה, ושאפשר להוזיזו אלא שמהעמוד הזה יוצא חוט חשמל שמחובר לשקע חשמלי הרגיל
 
יש"כ לזה התכונתי לא לבונה של החזו"א כמו שכתבתי ברור בשאלה.
אלא שכבודו דן מצד בנין קבע, אני מיירי לא במנורה קבוע לקיר אלא למנורה קבועה לכעין סוג של עמוד שמונח על הרצפה, והעמוד אינו מחובר ברצפה, ושאפשר להוזיזו אלא שמהעמוד הזה יוצא חוט חשמל שמחובר לשקע חשמלי הרגיל
לכאו' תלוי האם יש בנין וסתירה בכליםם
 
ואם המנורה כבר מוברגת בתוכו אלא שהיא קצת רפוי, האם מותר להבריגה ולחזקה
הארכנו בכתובים בס''ד לבאר שאסור לתקוע דבר שאין דרכו להשתחרר, וידועה מח' הראשו' בסעיף ט מאיזה דין זה אסור.
וגם מצד ההברגה אין להקל כמ'-ש בשי'ג ו עי''ש. ודוק היטב כי קצרתי.
 
חזור
חלק עליון