• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

חידה: פעם מותר לאכול ופעם אסור

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
איך יתכן דבר שמותר לי לאוכלו, ואם אני אוכל את אותו דבר למחרת (לאו דווקא) יהיה לי אסור לאוכלו.
מדובר שאני נמצא באותו מצב בדיוק. לא בשרי/חלבי/צום וכד' או בסעודה וכד'. מצד המצב שלי אני בדיוק באותו מצב.
ומדובר אפי' ביום חול בכל תאריך שהוא, כלומר שזה לא מצד הזמן.

פרטים נוספים בחידה ע"פ מה שנכתב בהמשך:
אותו הדבר והאדם נמצאים בדיוק באותו מקום שהיו קודם לכן.
הוא לא נפגש עם שום אדם בינתיים. לא יצא ממקומו ואף אחד לא נכנס למקום שהיה בו.
מדובר שיש לו איסור לאכול את זה מצד החפצא של הדבר שאסור.
אגב, הדבר אסור לא רק עליו, אלא על כל יהודי.
מדובר שהדבר הזה בהתחלה מותר לכל יהודי בכל מקום, ואח"כ אסור לכל יהודי בכל מקום.
מדובר כיום בזמננו אנו.
לאו דווקא למחרת, אלא אחרי זמן מסויים שבזמן זה קרה משהו במקום אחר.
אפי' אם באותו רגע לא אכלת את זה, אלא אחר זמן תרצה לאכול יהיה אסור לך לאכול את זה.
(אפשר גם לשאול את החידה: איך יתכן דבר שמותר לי לאוכלו, ומחמת דבר מסויים שקרה במקום אחר נאסר עלי לאוכלו)
 
לא הלכות שחיטה וטריפות, לא מליחה, ולפני בשר בחלב.
(למרות שכפי שכבר הזכרתי, זה לא מקרה מסויים שיש לחפש שם, אלא רק דין ידוע שזה המקום שהוא מובא).
אז זה או כיסוי הדם, או מתנות כהונה, או אבר מן החי, או חלב, או דם או דגים או תולעים או ביצים
 
פרי שיש עליו תולעת שלא פרשה. ולאחר יום היא פרשה וחזרה אל הפרי.
(או לכל פנים, יש ספק אם פירשה או לא. אך ביום המדובר שבו היה מותר, ודאי שלא פרשה)
במאכל שיש לפניי לא היה שום שינוי! בדיוק איך שהוא היה לפניי בהתחלה, ככה הוא גם עכשיו.
ה'שינוי' קרה במקום אחר לגמרי בלי שום קשר למה שלפניי.
 
ה'שינוי' קרה במקום אחר לגמרי בלי שום קשר למה שלפניי.
רציתי לכתוב שאולי מדובר בבשר שנשחט והומלח כדת. אך לאחר יום נמצא ריעותא במקום השחיטה דמדינא הבשר טרף דאיתרע חזקתו.
אך כתבת שזה לא קשור לדיני טריפות...
 
אך כתבת שזה לא קשור לדיני טריפות...
גם כתבתי:
גם מי שיש לו תשובה שאינה קשורה לאיסור והיתר, כדאי שיכתוב, אולי ישנם תשובות נוספות מלבד מה שאני מתכוון.
אגב, רמז, הסימן שאני מתבסס עליו לא כתוב בדיני טריפות, אבל יש קשר מסויים לטריפות...
 
פת נחתום גוי במקום שאין נחתום ישראל, מותר לו לקנות אותה ולאכול. אבל אם למחרת הגיע לשם נחתום ישראל, אסור לו לקנות אותה ולאכול עד שילך הישראל או עד שיגמר לו הפת. (שו"ע סי' קיב סעיף ד).
 
פת נחתום גוי במקום שאין נחתום ישראל, מותר לו לקנות אותה ולאכול. אבל אם למחרת הגיע לשם נחתום ישראל, אסור לו לקנות אותה ולאכול עד שילך הישראל או עד שיגמר לו הפת. (שו"ע סי' קיב סעיף ד).
לפני בשר בחלב. (כלומר, עד סי' פ"ז).
למרות שלא צריך למצוא איזה סעיף ספציפי, כי זה לא מקרה מיוחד שמוזכר בשו"ע וכד', אלא פשוט מבוסס על דין ידוע שכתוב במקום הנ"ל.
 
@לביא
אכן, זה לא מה שהוא התכוון, אבל זה תשובה שעונה בהחלט על שאלתו.
 
חזור
חלק עליון