• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

חידה: פעם מותר לאכול ופעם אסור

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
איך יתכן דבר שמותר לי לאוכלו, ואם אני אוכל את אותו דבר למחרת (לאו דווקא) יהיה לי אסור לאוכלו.
מדובר שאני נמצא באותו מצב בדיוק. לא בשרי/חלבי/צום וכד' או בסעודה וכד'. מצד המצב שלי אני בדיוק באותו מצב.
ומדובר אפי' ביום חול בכל תאריך שהוא, כלומר שזה לא מצד הזמן.

פרטים נוספים בחידה ע"פ מה שנכתב בהמשך:
אותו הדבר והאדם נמצאים בדיוק באותו מקום שהיו קודם לכן.
הוא לא נפגש עם שום אדם בינתיים. לא יצא ממקומו ואף אחד לא נכנס למקום שהיה בו.
מדובר שיש לו איסור לאכול את זה מצד החפצא של הדבר שאסור.
אגב, הדבר אסור לא רק עליו, אלא על כל יהודי.
מדובר שהדבר הזה בהתחלה מותר לכל יהודי בכל מקום, ואח"כ אסור לכל יהודי בכל מקום.
מדובר כיום בזמננו אנו.
לאו דווקא למחרת, אלא אחרי זמן מסויים שבזמן זה קרה משהו במקום אחר.
אפי' אם באותו רגע לא אכלת את זה, אלא אחר זמן תרצה לאכול יהיה אסור לך לאכול את זה.
(אפשר גם לשאול את החידה: איך יתכן דבר שמותר לי לאוכלו, ומחמת דבר מסויים שקרה במקום אחר נאסר עלי לאוכלו)
 
חידה יפה ! אולי כבודו התכוין לדבר שנכבש עם איסור שלא עבר כ''ד שעות שאז היה מותר לאוכלו, ועכשיו שעבר כ"ד שעות (או בחריף כ 12 דקות), אסור לאוכלו !
בחידה אין משמעות לזמן שעבר. (וכפי שכתבתי: "זה לא מצד הזמן"). אלא שקרה במקום אחר איזה משהו שמחמת כן אסור לי לאוכלו.
(אפשר גם לשאול את החידה: איך יתכן דבר שמותר לי לאוכלו, ומחמת דבר מסויים שקרה במקום אחר נאסר עלי לאוכלו)
 
אתן רמז. זה קשור ל"איסור והיתר". שו"ע יו"ד.
גם מי שיש לו תשובה שאינה קשורה לאיסור והיתר, כדאי שיכתוב, אולי ישנם תשובות נוספות מלבד מה שאני מתכוון.
 
דבר שמותר במקום הפסד מרובה, שנחשב הפסד מרובה לעני ולא לעשיר, ועכשיו מה שקרה במקום אחר, שהמפעל הפיס הוציאו המספרים שלי שבחרתי ונתעשרתי, ולכן אין לי את אותו היתר !
תשובה יפה,
מ"מ כתבתי כאן שהדבר אסור לא רק עליו, אלא על כל יהודי. (וכוונתי שגם הדבר בהתחלה מותר לכל יהודי).
 
יותר מידי 'התכונתי'...
באיזה הלכה זה? בשר בחלב? תערובות? יין נסך? מעשרות?
לפני בשר בחלב. (כלומר, עד סי' פ"ז).
למרות שלא צריך למצוא איזה סעיף ספציפי, כי זה לא מקרה מיוחד שמוזכר בשו"ע וכד', אלא פשוט מבוסס על דין ידוע שכתוב במקום הנ"ל.
 
אולי סימן קי סעיף ז לגבי דבר חשוב שנתערב ואינו בטל, דהדין שאם נפל א' מהם לים, מותר, ואח"כ קרא משהוא בעולם ומצאו את אותה חתיכה שנפלה לים
שייך דבר כזה שימצאו את אותו איסור? באמת כך הדין? איך יודעים שזה באמת מה שנפל?
התשובות שלך ממש יפות וחכמות!... בקיאות נפלאה!
 
הלכות שחיטה: מפרכסת
הלכות טרפות, אם היום עובר שנה מאז שנדרסה
הלכות אבר מן החי, אבר מן החי לאחר שנשחטה הבהמה
הלכות מליחה, שעדין לא עבר זמן מהמליחה
הלכות תולעים כשהתולעת לא פירשה עדין
בדיוק את אותה חתיכה שאתמול היה לי מותר, היום אסור.
כבר נאמר שזה לא קשור לזמן. זה קשור למשהו שקרה.
 
הדבר המותר שנהפך לאיסור לא זז ממקומו. לא הוא ולא האדם האוכל.
ציור די פשוט:
הנחתי את הבשר על השיש, יום למחרת גוי הביא לתוך הבית טריפות והניח אותו ליד הבשר, דין הוא שהבשר הכשר מתבטל ברוב ונעשה טריפה, גם אם אחר כך לקח את הטריפות
 
הנחתי את הבשר על השיש, יום למחרת גוי הביא לתוך הבית טריפות והניח אותו ליד הבשר, דין הוא שהבשר הכשר מתבטל ברוב ונעשה טריפה
כתבתי כאן: "הוא לא נפגש עם שום אדם בינתיים. לא יצא ממקומו ואף אחד לא נכנס למקום שהיה בו".
 
תמקד אותנו באיזה הלכות זה
לא הלכות שחיטה וטריפות, לא מליחה, ולפני בשר בחלב.
(למרות שכפי שכבר הזכרתי, זה לא מקרה מסויים שיש לחפש שם, אלא רק דין ידוע שזה המקום שהוא מובא).
 
חזור
חלק עליון