• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

חידה: פעם מותר לאכול ופעם אסור

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
איך יתכן דבר שמותר לי לאוכלו, ואם אני אוכל את אותו דבר למחרת (לאו דווקא) יהיה לי אסור לאוכלו.
מדובר שאני נמצא באותו מצב בדיוק. לא בשרי/חלבי/צום וכד' או בסעודה וכד'. מצד המצב שלי אני בדיוק באותו מצב.
ומדובר אפי' ביום חול בכל תאריך שהוא, כלומר שזה לא מצד הזמן.

פרטים נוספים בחידה ע"פ מה שנכתב בהמשך:
אותו הדבר והאדם נמצאים בדיוק באותו מקום שהיו קודם לכן.
הוא לא נפגש עם שום אדם בינתיים. לא יצא ממקומו ואף אחד לא נכנס למקום שהיה בו.
מדובר שיש לו איסור לאכול את זה מצד החפצא של הדבר שאסור.
אגב, הדבר אסור לא רק עליו, אלא על כל יהודי.
מדובר שהדבר הזה בהתחלה מותר לכל יהודי בכל מקום, ואח"כ אסור לכל יהודי בכל מקום.
מדובר כיום בזמננו אנו.
לאו דווקא למחרת, אלא אחרי זמן מסויים שבזמן זה קרה משהו במקום אחר.
אפי' אם באותו רגע לא אכלת את זה, אלא אחר זמן תרצה לאכול יהיה אסור לך לאכול את זה.
(אפשר גם לשאול את החידה: איך יתכן דבר שמותר לי לאוכלו, ומחמת דבר מסויים שקרה במקום אחר נאסר עלי לאוכלו)
 
פת נחתום גוי במקום שאין נחתום ישראל, מותר לו לקנות אותה ולאכול. אבל אם למחרת הגיע לשם נחתום ישראל, אסור לו לקנות אותה ולאכול עד שילך הישראל או עד שיגמר לו הפת. (שו"ע סי' קיב סעיף ד).
אכן, זה לא מה שהוא התכוון, אבל זה תשובה שעונה בהחלט על שאלתו.
הדבר הזה שאני מדבר עליו נמצא אצלו כל הזמן ואפי' שנמצא במקום סגור. אם בפעם הראשונה זה היה ברשותו אז גם בפעם השנייה זה היה ברשותו. מצד המאכל עצמו והאדם האוכל שום דבר לא השתנה!
אפשר לומר שהוא היה עם המאכל בחדר סגור ואף דבר ואף אחד לא נכנס או יצא משם.
בישול גוי לחולה שאין בו סכנה בשבת
אפי' ביום חול. (ואולי אתן רמז. אפשר לומר "דווקא ביום חול"...)
מים בתקופה
לא קשור לזמן. יכול להיות גם היום וגם מחר...
 
חידה שיש לה יותר מפיתרון מוחלט אחד שרמוז בשאלה היא כבר לא ממש חידה.(y)
זה יותר נכון, חידה שיש עליה פיתרונות רבים, אך השואל אותה מתכוון לפיתרון אחד ויחיד.

אני חושב שצריך לעשות מגבלות זמן לחידות, שאם עבר יום ואין מענה, יענה עליה פותח הנושא.
 
דווקא ביחס לכל הפרטים שאמרתי לא קיבלתי פיתרון... (על כל תשובה אני עונה שלפי פרטי השאלה ששאלתי זה לא מסתדר).
היום שאלתי בכולל את החידה ואחרי כמה דקות אחד האברכים אמר את התשובה הנכונה. (אמנם יש לציין שזה בגלל שבדיוק הוא ראה את הנושא הזה בט"ז בסי' צ"ח)
 
הדבר הזה שאני מדבר עליו נמצא אצלו כל הזמן ואפי' שנמצא במקום סגור. אם בפעם הראשונה זה היה ברשותו אז גם בפעם השנייה זה היה ברשותו. מצד המאכל עצמו והאדם האוכל שום דבר לא השתנה!
אפשר לומר שהוא היה עם המאכל בחדר סגור ואף דבר ואף אחד לא נכנס או יצא משם.
אכן, במקרה שלי זה עונה על כל התנאים שכתבת.
אשמח לדעת על איזה תנאי זה לא עונה.
האדם קנה מהגוי פת, ונכנס לחדר, אם הגיע לשם נחתום ישראל זה נאסר, אם הולך זה מותר. (אפי' כמה פעמים).
 
כשיש רוב חתיכות להיתר מותר לאכול בגלל שהולכים אחר הרוב ואומרים שהחתיכה של האיסור נשארה
למה? אח"כ אומרים שהחתיכה כבר הלכה וכרגע מה שיש לי זה לא איסור. כמו מה שהוזכר לעיל מסי' ק"י ס"ז שאנחנו תולים שהחתיכה שיצאה היא האיסור.
אולי לפי הרמ"א יש להשאיר חתיכה אחת, אבל לשו"ע כמדומני שיכול לאכול הכל, רק לא בבת אחת.
 
האדם קנה מהגוי פת, ונכנס לחדר, אם הגיע לשם נחתום ישראל זה נאסר, אם הולך זה מותר. (אפי' כמה פעמים).
הגיע לעיר.
כוונתך שאם יש לי פת עכו"ם ואין פת אחרת בעיר אז הפת מותרת, ואם יש פת של נחתום ישראל בעיר אז הפת נאסרת?
 
ציטוט מהט''ז.. המסקנא בפוסקים דמין שנתערב במינו מן התורה בטל ברוב בעלמא שנאמר אחרי רבים להטות אלא דרבנן אצרכו בה ששים על כן במקום שיש ספק כגון זה שנשפך אזלינן לקולא ואמרי' שהיה ששים ע''כ
ולפי''ז בספק יהיה מותר לאכול ואם יבוא אחד ויעיד שלא היה ששים יאסר.
 
חזור
חלק עליון