• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

חוק הנצחת מורשת מרן

מורשת מרן

Administrator
חבר צוות
אתמול בס״ד עבר חוק בכנסת של הנצחת מורשתו של מרן, וקיום ״יום הרב עובדיה יוסף״ בבתי הספר ובמקומות נוספים. החוק הוגש על ידי שלוחי דרבנן שר הדתות הרב מלכיאלי וחה״כ הרב יוסי טייב.
בעקבות הנ״ל אנחנו רוצים להוציא חוברת מתומצתת בשביל המורים של הציבור הכללי, בה יהיה להם חומר למסור לתלמידים על מרן.
נשמח אם החברים היקרים של הפורום יעלו נושאים שכדאי להכניס לחוברת, חומרים שיתאימו בעיקר לציבור הכללי.
לדוגמה חשבנו על הנקודות האלה:
1. התגברות על הקשיים בילדותו - עם מטרה לצאת גדול הדור.
2. העגונות במלחמת יום הכיפורים.
3. יהודי אתיופיה.
4. הקונפליקט: מצד אחד לחם נגד הצבא, ומצד שני אהב את החיילים (בתור בני אדם)
5. (יחסו של מרן ליום העצמאות ויום ירושלים)
6. הסיפורים של מרן על תקופת השואה
7. כהונתו כרב במצרים (תקופת הקמת המדינה)

אשמח לרעיונות נוספים.
 
אתמול בס״ד עבר חוק בכנסת של הנצחת מורשתו של מרן, וקיום ״יום הרב עובדיה יוסף״ בבתי הספר ובמקומות נוספים. החוק הוגש על ידי שלוחי דרבנן שר הדתות הרב מלכיאלי וחה״כ הרב יוסי טייב.
בעקבות הנ״ל אנחנו רוצים להוציא חוברת מתומצתת בשביל המורים של הציבור הכללי, בה יהיה להם חומר למסור לתלמידים על מרן.
נשמח אם החברים היקרים של הפורום יעלו נושאים שכדאי להכניס לחוברת, חומרים שיתאימו בעיקר לציבור הכללי.
לדוגמה חשבנו על הנקודות האלה:
1. התגברות על הקשיים בילדותו - עם מטרה לצאת גדול הדור.
2. העגונות במלחמת יום הכיפורים.
3. יהודי אתיופיה.
4. הקונפליקט: מצד אחד לחם נגד הצבא, ומצד שני אהב את החיילים (בתור בני אדם)
5. (יחסו של מרן ליום העצמאות ויום ירושלים)
6. הסיפורים של מרן על תקופת השואה
7. כהונתו כרב במצרים (תקופת הקמת המדינה)

אשמח לרעיונות נוספים.
חובה לספר על התקופה שחלק על בן איש חי, ומה עבר (אני מתלבט אם צריך לומר גם על מה שהיה עם אחד מגדולי המקובלים העירקיים בזמנו. לא צריך עד כדי כך לפרט)
תקופת העוני
הקשיים שהיו בפתח תקווה (אביר הרועים חלק ג כתב על כך הרבה)
בית הדין שהתיר את הקראים, שלא היה בקלות. הרב אלישיב לא דיבר איתו...
 
4. הקונפליקט: מצד אחד לחם נגד הצבא, ומצד שני אהב את החיילים (בתור בני אדם)
5. (יחסו של מרן ליום העצמאות ויום ירושלים)
מדובר על חוברת לממלכתי או לממלכתי דתי?
אם זה מיועד לציבור הנ"ל, לענ"ד לא כדאי להכנס לנישה הזו שעלולה למשוך אש.

אפשר להתמקד באהבתו ובדאגתו לכל יהודי באשר הוא, וכל מה שעשה עשה למען קירוב ליבות בני ישראל לאביהם שבשמים.
כמובן חוץ מגדלותו התורנית וכו'.
 
חובה לספר על התקופה שחלק על בן איש חי, ומה עבר (אני מתלבט אם צריך לומר גם על מה שהיה עם אחד מגדולי המקובלים העירקיים בזמנו. לא צריך עד כדי כך לפרט)

בית הדין שהתיר את הקראים, שלא היה בקלות. הרב אלישיב לא דיבר איתו...
חלילה וחס, זה מיועד לנערים וילדים דתילוניים וחילוניים, מה יתן ומה יוסיף.
 
הוצאת הספר חזון עובדיה על הלכות פסח, שהעלו אותו באש ומה עבר באותו הזמן...
ישיבת אור התורה, שהיה נודד מפתח תקווה לירושלים (הרב מרדכי אליהו היה ממונה מטעם הרב לעדכן אותו על כל הנעשה, ביניהם על ר' יוסף זרוק שכתב לו מכתב לגבי המשכורת שלו ועוד)
התקופה שלמד קבלה אצל רבי מרדכי שרעבי, אבל עזב את זה כי אמר לו ששורש נשמתו בהלכה (כך אמר בספר רבנו, ולהאריך לגבי חשיבות ההלכות של מרן שבלעדיו לא היינו כמו היום בכלל)
רב ראשי בתל אביב, מה שעבר עם הרב גורן, שמרן היה מלך שם, והיה עושה מה שרוצה. מה שחולל בחכמתו לגבי הנישואין בתקופת בין המצרים בהיותו שם. שזה היה כמו פיוס לאולמות כדי שיסגרו בשבת...
פרשת הלן זיידמן
פרשת האח והאחות. לפרט על המלחמה על התורה שלא וויתר ואף על קוצו של יו"ד. ושהביאו לו פתק באמצע שיעור שהרב גורן מקדש, אמר ברוך שפטרני...
חשיבות חיבור יחוה דעת, שמרן קיצר את המשא ומתן כדי שיהיה יותר נגיש לעמך...
התקופה הקשה שעבר כאשר היה את החוק המסריח מטעם המפד"ל, שחיבר באותו הזמן את טהרת הבית (להביא את המכתב שכתב שרוצה לכתוב כרך אחד. כתב מכתב לאבא של הרב גד יזדי כמדומה. ובסוף יצאו שלשה כרכים. עמל תורה כדי להשקיט את הנפש בעתים קשות).
רגישותו המיוחדת לבני הבית, לא פחות מאיש ציבור. ספר של צ'יקוטאי אולי הגזים בפירוט וכתב דברים לא נכונים שנסתרים מספרים אחרים, אבל הרגישות אכן נאמרה שם. וגם יש עוד בזה באביר הרועים ובסרט של "שנה ללא מרן".
הסיפור שהיה שיצא באמצע ליל שבת בגשם כדי לדבר על ליבו של אבא שלא רצה לשלוח את הבן שלו "ללמוד תורה" (לא צריך לדבר בבית ספר ממלכתי על תלמוד תורה).
כתבתי הכל במהירות מהזיכרון, כחותה על הגחלים, ואולי נמשיך בעזה"י.
 
חלילה וחס, זה מיועד לנערים וילדים דתילוניים וחילוניים, מה יתן ומה יוסיף.
להראות על מלחמתה של תורה, שהלך עם האמת שלו עד הסוף. ואם לא היה חולק והיה מתבצר (וכדברי מרן בשם ר' חיים מוואלוזין, לא תאגור דבריך מפני איש) אז לא היינו כאן היום, ואולי אני וגם אתה לא היינו יושבים באהלה של תורה. וגם כל אלו שנמצאים בדור הזה... לא לחינם היו מוכרי אבטיחים שהנכדים שלהם חיברו בסוף ספרים והביאו למרן לכתוב הסכמה, ומרן התרגש. כמו משפחת נקי, שמיוצאי חלציהם אחד מחשובי תלמידיו של מרן שליט"א, הרב ראובן זכאים... מעדות אישית אני כותב. כך אמר לי פה אל פה.
 
הוצאת הספר חזון עובדיה על הלכות פסח, שהעלו אותו באש ומה עבר באותו הזמן...
ישיבת אור התורה, שהיה נודד מפתח תקווה לירושלים (הרב מרדכי אליהו היה ממונה מטעם הרב לעדכן אותו על כל הנעשה, ביניהם על ר' יוסף זרוק שכתב לו מכתב לגבי המשכורת שלו ועוד)
התקופה שלמד קבלה אצל רבי מרדכי שרעבי, אבל עזב את זה כי אמר לו ששורש נשמתו בהלכה (כך אמר בספר רבנו, ולהאריך לגבי חשיבות ההלכות של מרן שבלעדיו לא היינו כמו היום בכלל)
רב ראשי בתל אביב, מה שעבר עם הרב גורן, שמרן היה מלך שם, והיה עושה מה שרוצה. מה שחולל בחכמתו לגבי הנישואין בתקופת בין המצרים בהיותו שם. שזה היה כמו פיוס לאולמות כדי שיסגרו בשבת...
פרשת הלן זיידמן
פרשת האח והאחות. לפרט על המלחמה על התורה שלא וויתר ואף על קוצו של יו"ד. ושהביאו לו פתק באמצע שיעור שהרב גורן מקדש, אמר ברוך שפטרני...
חשיבות חיבור יחוה דעת, שמרן קיצר את המשא ומתן כדי שיהיה יותר נגיש לעמך...
התקופה הקשה שעבר כאשר היה את החוק המסריח מטעם המפד"ל, שחיבר באותו הזמן את טהרת הבית (להביא את המכתב שכתב שרוצה לכתוב כרך אחד. כתב מכתב לאבא של הרב גד יזדי כמדומה. ובסוף יצאו שלשה כרכים. עמל תורה כדי להשקיט את הנפש בעתים קשות).
רגישותו המיוחדת לבני הבית, לא פחות מאיש ציבור. ספר של צ'יקוטאי אולי הגזים בפירוט וכתב דברים לא נכונים שנסתרים מספרים אחרים, אבל הרגישות אכן נאמרה שם. וגם יש עוד בזה באביר הרועים ובסרט של "שנה ללא מרן".
הסיפור שהיה שיצא באמצע ליל שבת בגשם כדי לדבר על ליבו של אבא שלא רצה לשלוח את הבן שלו "ללמוד תורה" (לא צריך לדבר בבית ספר ממלכתי על תלמוד תורה).
כתבתי הכל במהירות מהזיכרון, כחותה על הגחלים, ואולי נמשיך בעזה"י.
להראות על מלחמתה של תורה, שהלך עם האמת שלו עד הסוף. ואם לא היה חולק והיה מתבצר (וכדברי מרן בשם ר' חיים מוואלוזין, לא תאגור דבריך מפני איש) אז לא היינו כאן היום, ואולי אני וגם אתה לא היינו יושבים באהלה של תורה. וגם כל אלו שנמצאים בדור הזה... לא לחינם היו מוכרי אבטיחים שהנכדים שלהם חיברו בסוף ספרים והביאו למרן לכתוב הסכמה, ומרן התרגש. כמו משפחת נקי, שמיוצאי חלציהם אחד מחשובי תלמידיו של מרן שליט"א, הרב ראובן זכאים... מעדות אישית אני כותב. כך אמר לי פה אל פה.
דבריך נפלאים ומצויינים, אבל לא לקהל היעד הזה. כנלע"ד
 
אתמול בס״ד עבר חוק בכנסת של הנצחת מורשתו של מרן, וקיום ״יום הרב עובדיה יוסף״ בבתי הספר ובמקומות נוספים. החוק הוגש על ידי שלוחי דרבנן שר הדתות הרב מלכיאלי וחה״כ הרב יוסי טייב.
בעקבות הנ״ל אנחנו רוצים להוציא חוברת מתומצתת בשביל המורים של הציבור הכללי, בה יהיה להם חומר למסור לתלמידים על מרן.
נשמח אם החברים היקרים של הפורום יעלו נושאים שכדאי להכניס לחוברת, חומרים שיתאימו בעיקר לציבור הכללי.
לדוגמה חשבנו על הנקודות האלה:
1. התגברות על הקשיים בילדותו - עם מטרה לצאת גדול הדור.
2. העגונות במלחמת יום הכיפורים.
3. יהודי אתיופיה.
4. הקונפליקט: מצד אחד לחם נגד הצבא, ומצד שני אהב את החיילים (בתור בני אדם)
5. (יחסו של מרן ליום העצמאות ויום ירושלים)
6. הסיפורים של מרן על תקופת השואה
7. כהונתו כרב במצרים (תקופת הקמת המדינה)

אשמח לרעיונות נוספים.
4 ו5 לא מתאים לממלכתי רגיל.
איתם צריך לדבר על המסירות לתורה ועל החשיבות לתורה ולמסורת
על אהבתו לפיוטים על הרמת קרן הספרדים
החזרת העטרה ליושנה דהיינו ערה של תורה ועטרה של מנהג.
החשיבות של מרן לשמור שבת אפילו שזה קשה
על מאמצו לשמור על הכשרות אפילו שסיכן את הנפש (השוחט שאיים עם סכין)
לציבור הדתי גם כנ"ל אבל יותר על חשיבות לימוד התורה וההלכה
הרב@פשוט צודק לגמרי
 
ואפשר להוסיף על חשיבות והערכת לומדי התורה
לא נראה לי שזה ספר שילמדו אותו פעם בשבוע אלא ספרון הכנה למורים לקראת יום מרן אז ככה שאי אפשר להכניס הרבה מידע ועדיף להתמקד בערכים
 
נערך לאחרונה:
בושה, עשר שנים לפטירת מרן זיע"א, ובירושלים עיר הקודש, מקום מגוריו ומנוחתו של מרן זיע"א, אין אפילו הנצחה של רחוב - ככר - צומת - רשמי על שמו של מרן, יש הרבה דיבורים ועדיין אין מעשים בפועל.
 
אין עדיין שלט אחד רישמי מטעם עירית ירושלים ש"צומת בר אילן" היא "צומת מרן"
הכל דיבורים.
גם מרן הראש"ל בשיעור הלילה מוצ"ש שלח אמר בהקדמה לשיעור, שמתי יהיה לראשי העיר ירושלים שכל לקרוא שם על שמו של מרן.
לא שצריך את קריאת השם, אבל שרואים שאצל רבנים אחרים בתוך זמן קצר כבר קוראים שם רחובות וככרות, ואצלנו הכל בה בעצלתיים.
 
לא נראה לי שדיברת אי פעם עם חילונים בנושאי דת והשקפה.
מה שכתב הרב @מורשת מרן מתאים מצוין
לא מדובר על חילוני מבוגר שמטרידות אותו שאלות ביחסי דת ומדינה, מדובר על חוברת לילדים שהם כמו נייר חלק,
אז ככל שתטמיע בהם ערכים גבוהים יותר כך יש סיכוי שיתקרבו יום אחד או אפילו לא ישנאו אידישקייט כל כך.
רק צריך לעדן את המסרים כדי שיוכלו לעבור דרך המסננת של המורים החילונים ...
 
אשמח לתרום את חלקי, בחלק של קהילת ביתא ישראל הנה הנם יוצאי גלות אתיופיה. בכל חלקה טובה שפעל למען הקהילה בכל מסגרת חייו מיום עומדו על סוגיא זו.
ואם זה לצורך תלמידי בית ספר, הייתי מדגיש להם את החלק של האיחוד של הקהילה עם שאר קהילות ישראל אחרי ניתוק של כ-אלפיים חמש מאות שנה שלא היה כמותו באף קהילה כדי לקיים את הפס' תורה ציוה לנו משה מורשה קהילת יעקב (שאגב פס' זה היה חלק מהחזון והצוואה שלו בדרשה האחרונה לקהילה בתשע''ג) ואת דרכו כולם מחויבים להמשיך ואכמ''ל. דרך אגב רעיון זה נדרש מנשיא המדינה דאז ראובן ריבלין גם ממועצת הרבנות הראשית לישראל בחשוון תשע''ט כשהראש''ל מרן רבנו יצחק יוסף התחיל לעמוד בראשה, וזל''ש: החלטתו ההיסטורית של הרב עובדיה יוסף זצ"ל, אחדה בינינו לבין אחינו יוצאי אתיופיה, ועלינו להמשיך בדרכו המאחדת בין שבטי ישראל, והמרבה שלום ביניהם.ע''כ. ואני מוכרח להודות שהוא קלע למטרה בעיקר החזון עובדיה יוסף בגאולתם של הקהילה.
וזה היה כחלק מהפעילות לגרום למועצת הרבנות הראשית לישראל לאמץ את פסקו של מרן מלכא (לאפוקי מההחלטות בתשמ''ו שהניחו זאת הספקות) במעמדם של הקהילה באופן רשמי
 
חזור
חלק עליון