לכבוד הרב
@יהודה מ. שליט"א
רק אציין, שלפעמים אפילו הבעל פטור מכיבוד אב, במקום שזה מפריע לאשתו, עי' בשו"ע אה"ע
(סי' ע"ד סעי' י'), וז"ל:
וְכֵן הִיא שֶׁאָמְרָה: אֵין רְצוֹנִי שֶׁיָּבוֹאוּ לְבֵיתִי אָבִיךָ וְאִמְּךָ אַחֶיךָ וְאַחְיוֹתֶיךָ, וְאֵינִי שׁוֹכֶנֶת עִמָּהֶם בְּחָצֵר אֶחָד, מִפְּנֵי שֶׁמְּרֵעִין לִי וּמְצֵרִין לִי, שׁוֹמְעִין לָהּ.
הגה: וְדַוְקָא שֶׁנִּרְאֶה בְּבֵית דִּין שֶׁיֵּשׁ מַמָּשׁ בִּדְבָרֶיהָ, שֶׁהֵם מְרֵעִין לָהּ וְגוֹרְמִין קְטָטָה בֵּינָהּ לְבַעֲלָהּ; אֲבָל בְּלָאו הָכִי, אֵין שׁוֹמְעִין לָהּ, דְּהָא הַמָּדוֹר אֵינָהּ שֶׁלָּהּ רַק שֶׁל בַּעֲלָהּ
(הַמַּגִּיד מִשְׁנֶה פֶּרֶק י''ג דְּאִשּׁוּת). וְנוֹהֲגִין לְהוֹשִׁיב עִמָּהֶם אִישׁ אוֹ אִשָּׁה נֶאֱמָנִים, וְתָדוּר עִמָּהֶם עַד שֶׁיִּתְבָּרֵר עַל יְדֵי מִי נִתְגַּלְגֵּל הָרִיב וְהַקְּטָטָה:
מקור דברי השו"ע הם מהרמב"ם פי"ג הי"ד מאישות והובא בטור, ועי' פת"ש שם.
ויל"ד בזה, מדוע יפטר מכיבוד או"א, בגלל שאשתו לא מסתדרת איתם, והרי לא מדובר שמכים אותה וכד', אלא נניח מעירים לה וכד', וא"כ מדוע יפטר מכיבוד או"א בשביל זה, ומילא במקרה הפוך, שחמיו מתקוטט עמו, הרי אשתו פטורה בלא"ה מכיבוד או"א, ולכן אפשר לומר להם שלא יבואו אליו [עי' בסעי' ט' שם], אבל כאן מדוע יפטר מכיבוד או"א, ולכאו' צריך ליישב בזה כד' הרמ"א ביו"ד
(סי' ר"מ סעי' כ"ה), שפסק דברי המהרי"ק, לגבי אב שאומר לבנו לא לינשא לפלונית, ואחד מן הטעמים במהרי"ק שם, זה בגלל שאיפה שיש צערא דגופא, לא מחוייב הבן לשמוע לאביו, וזה נקרא משל בן, וקיי"ל דכיבוד אב - משל אב, ומכאן ראי' שגם השו"ע ס"ל כהמהרי"ק לפחות בטעם זה, ועי' במהרי"ק שם עוד שני טעמים [שנשואין זה דבר מצוה, והו"ל כאומר לו לעבור על ד"ת, וגם שבדבר שאין לאביו הנאה ישירה, אי"ז בכלל כבוד, ועי' באחרונים בזה, וגם ברמ"א לא נתבאר מאיזה טעם פסק כהמהרי"ק, וי"א שבדוקא הביא את המקרה של המהרי"ק שיש בו ג' טעמים, ולא פסק באופן כללי, שבדבר שאין לאב הנאה ישירה ממנו, לא חייב לכבדו בזה, עי' בס' פסקים ותשובות, ועי' בילקוט יוסף, שהאריך בזה בכמה וכמה פרטים]