נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.
הואיל ואין שולחן ערוך ובית יוסף מפורשים על כך ויש אחרונים שבכל זאת רצו לדייק מהבית יוסף אבל הואיל ויש גם אחרונים שסוברים אחרת אז אין הדבר מוכרח וחזרנו לכלל ההוראה שאין שולחן ערוך ובית יוסף מפורשים לא מחייב את בני ספרד כנ"ל,וכוונתי לשו"ת הלכות קטנות חלק א סימן נה שכתב מפורשות שיש מקרים שגם שהש"ץ לא ממתין אלא כבר התחיל ברכה הבאה בכל זאת הציבור יענה אמן דלאו כל כמינה לאבד מהם האמן,ובספר תורת חיים סופר ס"ק יב הצדיק את דבריו.אם קיים ש"ע לא צריך להוכיח ממנו
כוונתי פשוטה, שהאחרונים (ע' כה"ח ס' קכד ס"ק מט ומשנ"ב ס"ק לז) הוכיחו מלשון הש"ע שאם כבר המשיך הש"צ לברכה הבאה, כבר כלתה עניית אמן ואסור לענות אמן. וזה פשוט
החילוק שכבודו כותב הוא יפה, אבל מניין לנו לחלק כך אם לא כתבו כן להדיא? ומניין לך שהחזן באלכסנדיה לא המתין עד רוב עונים כש"כ מרן הש"ע שם סעיף ט?
נראה לי שההוכחה הפשוטה שאין דיליי גדול מידי, הוא שרואים בפועל שהתפילות והסליחות מתחילות בדיוק בזמן שנקבע, כמו לדוגמא שחרית של 7:30 מתחילה בדיוק ב 7:30. וכן סליחות של 13:00 וכן הלאה.
ודאי שיש לפעמים איחורים, אך עצם זה שהרבה פעמים מתחילים בזמן ז"א שאין דיליי גדול מידי
חושבני שהבהרתי היטב לעיל מדוע אין ראיה חותכת לדבריך ותו דברי ההלכות קטנות זוכות לסיוע מספר תורת חיים כנ"ל ודו"קלגבי שו"ת הלק"ט כבר חלקו עליו כל האחרונים
טענתי היא פשוטה,
לגבי אלכסנדריה שעל הגמ' הזו דנו כל הראשונים על אמן יתומה, אפשר לומר בפשטות, שהחזן היה מסיים הברכה, והשמש היה מניף את הסודר ומיד ענו אמן, אך בפשטות החזן היה מחכה לרוב ציבור שייסימו לענות אמן, ואין שום הכרח לומר שהיה ממשיך בעוד שהוא בעצמו שומע קול רעש גדול של אמן
ולגבי אמן אחר זמן, הרי הב"י הביא בשתיקה דברי האבודרהם שאין לענות אמן אחר זמן, ולא העיר עליו ולא כלום. וגם הרד"א ידע מהגמ' הנ"ל ומסתמא סבר שהספיקו לענות אמן בזמן קצר (אולי מש"כ כמה אחרונים שאחר זמן היינו תוך כדי דיבור, אולי זה לאו דווקא שאם עבר תוך כדי דיבור ברגע קטן מאוד כבר א"א לענות, (כלומר שאם תכ"ד הוא שניה וחצי ועבר שתי שניות לא יענה) שיותר מסתבר שבאלכסנדריא לא הצליחו כל כך לצמצם).
אמנם, מדוע לטעון שמרן הב"י לא ס"ל הכי, בש"ע אכן פסק שרק בברכה שחייב בה ולא שמעה זו אמן יתומה, אך בב"י הוסיף עוד גדר של הרד"א
לגבי שו"ת הלק"ט כבר חלקו עליו כל האחרונים
טענתי היא פשוטה,
לגבי אלכסנדריה שעל הגמ' הזו דנו כל הראשונים על אמן יתומה, אפשר לומר בפשטות, שהחזן היה מסיים הברכה, והשמש היה מניף את הסודר ומיד ענו אמן, אך בפשטות החזן היה מחכה לרוב ציבור שייסימו לענות אמן, ואין שום הכרח לומר שהיה ממשיך בעוד שהוא בעצמו שומע קול רעש גדול של אמן
ולגבי אמן אחר זמן, הרי הב"י הביא בשתיקה דברי האבודרהם שאין לענות אמן אחר זמן, ולא העיר עליו ולא כלום. וגם הרד"א ידע מהגמ' הנ"ל ומסתמא סבר שהספיקו לענות אמן בזמן קצר (אולי מש"כ כמה אחרונים שאחר זמן היינו תוך כדי דיבור, אולי זה לאו דווקא שאם עבר תוך כדי דיבור ברגע קטן מאוד כבר א"א לענות, (כלומר שאם תכ"ד הוא שניה וחצי ועבר שתי שניות לא יענה) שיותר מסתבר שבאלכסנדריא לא הצליחו כל כך לצמצם).
אמנם, מדוע לטעון שמרן הב"י לא ס"ל הכי, בש"ע אכן פסק שרק בברכה שחייב בה ולא שמעה זו אמן יתומה, אך בב"י הוסיף עוד גדר של הרד"א
יש להוסיף, שלא מצינו מי האחרונים שכתבו להקל לענות אמן אחר שעבר זמן ניכר
ועוד שאף שמרן השו"ע פסק שרק בברכה שיוצא בה יד"ח יש בו דין אמן יתומה, מכל מקום גם הפוסקים הספרדים כתבו שלמעשה יש להחמיר שלא לענות אמן אם לא שמע הברכה, אף בברכה שלא יד"ח, כיון שעונשו של אמן יתומה חמור, כולל מרן הרב עובדיה בהליכות עולם. וה"ה כאן
מה שידוע לי, דרך המלך לוקחים את השידור שלהם מרשת מורשת, כך שלא הועלנו כלום.תבדוק אולי דרך המלך או בית יצחק משדרים דרך לויין או אינטרנט כי זה נשמע מוזר שיש הבדל של שתי דקות, אפילו בשיחה לחו"ל אין הבדל כזה גדול
חשוב להדגיש שזה חד פעמי, ששדירנו עם פלאפון ישירות מהיזדים. בדר״כ לוקחים ממורשת, ושם זה אפילו דקה אחרי, ואולי יותר.היום שמתי לב שבין השידור שהיה בקו "מורשת מרן" לבין השידור של דר וסוחרת ביוטיוב, היה הבדל של 22 שניות. ברדיו זה בד"כ כמה שניות אח"כ.
מה שידוע לי, דרך המלך לוקחים את השידור שלהם מרשת מורשת, כך שלא הועלנו כלום.
כמו שנכתב לעילאומרים קדיש ביזדים, הרב אומר מי שברך, יורד במעלית, עולה לרכב, ובקו של הרדיו רק מתחילים להגיד קדיש.
עכ"פ מכאן ראיה להבדל בין השיעור בזמן אמת לבין מה שמשודר ביוטיוב וברדיו.חשוב להדגיש שזה חד פעמי, ששדירנו עם פלאפון ישירות מהיזדים. בדר״כ לוקחים ממורשת, ושם זה אפילו דקה אחרי, ואולי יותר.
הרב חזר בו? כי הוא כותב שאם עובר דקה והש"ץ המשיך הלאה אין לענות אמן וזה אמן יתומה.
למה חזר בו? כל מה שדיבר זה דוקא בזמן קצר, אבל לא דקה אחרי.הרב חזר בו? כי הוא כותב שאם עובר דקה והש"ץ המשיך הלאה אין לענות אמן וזה אמן יתומה.
כאן הובא: "אך אם השידור נתקע וחוזר להיכן שעצר, ובנתיים הש"ץ או המברך ממשיכים לברכה אחרת או לקטע אחר אין לענות אמן דהוי אמן יתומה".למה חזר בו? כל מה שדיבר זה דוקא בזמן קצר, אבל לא דקה אחרי.
מה שקורה שאנחנו משדרים את השיעור בטלפון דרך הרדיו, אומרים קדיש בשיעור, הרב מספיק לרדת ולעלות לרכב ולצאת לדרך, ורק אז אומרים קדיש בטלפון.
הובא כאן.אני זוכר שראיתי פעם בילקוט יוסף על הלכות ימים נוראים - הוצאה ישנה
שיש תשובה כתב יד של מרן לתושבי ארגנטינה בזה והוא כתב הרבה שניות ולא זוכר את המספר
אשמח אם יש למישהו איך לעזור לי בזה
בשבת חיפשתי ולא מצאתי את זה... מצאתי שכתב בילקוט יוסף אנגרטינה (במקום ארגנטינה) ולא הזכיר את תשובתו של מרן בכת"י