• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

בדין פת שאפאה עם חלב

הדברים מבואר היטב ביו"ד סי' צ"ז
ולהלן המקרה שהסתפקנו בו, ובקצרה:
פת הבאה בכיסנין [עוגת שמרים], שעירבו חלב בשוקולד, ואפו בתנור, האם זה אסור באכילה?
1. האם דוקא פת ולא כיסנין [בשאר דברים, כמובן שמותר, עי' בדי השולחן, ופסקים ותשובות שם], אלא שבעוגה כה"ג, מה הדין להלכה, ראיתי שמביאים שיש מחלוקת בדברים שהם לקינוח סעודה, כי לא נאכל יחד עם בשר, והיד יהודה חוכך להחמיר, ויש עוד מחמירים, מה ההוראה הרווחת בזמנינו?
2. כמה זה שיעור דבר מועט, שבו יועיל היכר [כגון לתלות פתק], בלי שינוי בצורת העוגה [או שלא מועיל בכלל]?
3. בשיעור שלא מועיל היכר [דבר מרובה] האם בתשעת הימים שאסור לאכול בשר, יש מקום להקל, כי לא יכשלו בזה, [ולאו כו"ע שכיחי בסעודת מצוה], וגם אם לא, האם מועיל לצרף לזה היכר.
שכוייח!
 
1. ראה במהרי"ט שהובא בפת"ש שם (צ"ז), דדוקא דבר שדכו להאכל עם בשר.
2. יש בזה כמה שיטות, רש"י רמב"ם ורי"ף מובא בבית יוסף שם "כעין תורא",
3. עיין בפליתי שם בסימן צ"ז. שדן בכיוצ"ב במקום שלא אוכלים בשר כלל, והחמיר בזה.
ויש כמה תשובות ע"ז ביביע אומר כדאי לך ללמוד! תשובות מתוקות מאוד!
 
1. האם דוקא פת ולא כיסנין [בשאר דברים, כמובן שמותר, עי' בדי השולחן, ופסקים ותשובות שם], אלא שבעוגה כה"ג, מה הדין להלכה, ראיתי שמביאים שיש מחלוקת בדברים שהם לקינוח סעודה, כי לא נאכל יחד עם בשר, והיד יהודה חוכך להחמיר, ויש עוד מחמירים, מה ההוראה הרווחת בזמנינו?
2. כמה זה שיעור דבר מועט, שבו יועיל היכר [כגון לתלות פתק], בלי שינוי בצורת העוגה [או שלא מועיל בכלל]?
עיין הליכות עולם ח"ז
3. בשיעור שלא מועיל היכר [דבר מרובה] האם בתשעת הימים שאסור לאכול בשר, יש מקום להקל, כי לא יכשלו בזה, [ולאו כו"ע שכיחי בסעודת מצוה], וגם אם לא, האם מועיל לצרף לזה היכר.
אסור
 
חזור
חלק עליון