• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

בדין טריפות שבריאה- חסר יתר וחליף

אד יעלה

Well-known member
מבואר בגמרא באלו טרפות שיש לריאה שלוש אונות מצד ימין ושתי אונות מצד שמאל ואם חסר אונא אחת לכו''ע פסול או שנתחלף דהיינו שבצד ימין יש שתי אונות ובצד שמאל יש שלוש [וצריך להבין איזה שם טרפות יש לזה ופשטות חסורה אע''פ שבסך הכל יש את כל האונות אבל כיון שבצד ימין צריך להיות שלוש ואין שלוש הרי זה חסורה]
ובאופן שיש עוד אונא מיותרת זה נקרא יתר ובזה יש מלוקת בגמרא מז. רבא הטריף וביאר שחסר כיתר ומרימר הכשיר ורש''י הביא בשם רבו ר' יעקב בר יקר להכשיר
וצריך ביאור מה ענינו של חסר כיתר הלא כיון שסוכ''ס אפשר לחיות עם הריאה הזו מדוע היא טרפה
וביאור הדברים שבעצם אנו רואים את הריאה הזו כאילו היא חסר לה אונא [מלבד הנוספת] וממילא מצד עצמה איינה ראויה לחיות ומה שבפועל היא חיה מחמת האונות שיש לה במציאות אינו מעלה ולא מוריד שנחשב כאילו חיברוה למכשיר שמנשים את הריאה ופסול.
ולפי''ז יש מקום להבין דברי הגמרא שגם למאן דמכשיר באונא יתירא זה דוקא במקום של האונות אבל דביני וביני טרפה -וביאור הדברים שהמחלוקת האם יתר טרף זה האם במקום של גדילת האונות אם גדל שם עוד אונא האם בזה אומרים יתר כחסר או לא כיון שסוכ''ס זה מקום גדילת האונות אבל דביני וביני ששם זה לא מקום גדילת האונות לכו''ע יתר כחסר שאין אני יכול לראותו כחלק מהריאה
 
חזור
חלק עליון