• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

מקרים פרקטיים למעשה בדין היסח הדעת בברכות - מי שיכול לתת דוגמאות

ידידי היקר כל זה בהיסח דעת של גומר בדעתו לא לאכול עוד
אבל בהיס"ד של הפתעה מוחלטת אינו עניין לדורות חלשים זו מציאות שנכונה תמיד כשאין רגילות...
בסדר הבאתי לך משהו חדש שקשור למה שפתחתבו לא קשור לדורון

אך לגבי דורון גם הבא'ח' אומר סב''ל כמדו'
 
העיקר שלא תאמר פשוט שיש לברך להדיא נגד הרב אברהם יוסף
אולי תאמר שהוא דעה יחידה אך עדין זה לא פשוט
וקוד ם תעיין בספרי מה שענה אם זה המקרה שלך בדיוק או לא וגם הוא לא מחלק בין סעודה ללא סעודה וגם במכתב הרב יצחק בשביל כללי היסח דעת בכולל וכו'
 
אשמח למקור מדוייק
במשנה ברורה שם סק"ד וכה"ח אות ו ושכן דעת כל הפוסקים
וכן יש להוכיח ממה שחידשו באג"מ (יו"ד ד מח, ה) והחוט שני (שבת ח"ב עמ' ש, והו"ד בהליכו"ב רי"ב י) שרק באופן שהטפל לא ניכר כלל כגון סוכר לתה ומלח למאכל וחלב לקפה שבזה לא מברך, אבל בשאר דברים הניכרים אפילו שנמרחים וכדו' פשוט שיברך, ודוק היטב.
 
העיקר שלא תאמר פשוט שיש לברך להדיא נגד הרב אברהם יוסף
אולי תאמר שהוא דעה יחידה אך עדין זה לא פשוט
וקוד ם תעיין בספרי מה שענה אם זה המקרה שלך בדיוק או לא וגם הוא לא מחלק בין סעודה ללא סעודה וגם במכתב הרב יצחק בשביל כללי היסח דעת בכולל וכו'
ראשית לא הבנתי ממך שמדבר על הציור הזה...
ושנית אשמח מאד לעיין בספרך
איה אמצאהו?
 
במשנה ברורה שם סק"ד וכה"ח אות ו ושכן דעת כל הפוסקים
וכן יש להוכיח ממה שחידשו באג"מ (יו"ד ד מח, ה) והחוט שני (שבת ח"ב עמ' ש, והו"ד בהליכו"ב רי"ב י) שרק באופן שהטפל לא ניכר כלל כגון סוכר לתה ומלח למאכל וחלב לקפה שבזה לא מברך, אבל בשאר דברים הניכרים אפילו שנמרחים וכדו' פשוט שיברך, ודוק היטב.
אז אפשר שרק בלחם הדין שונה
 
ראשית לא הבנתי ממך שמדבר על הציור הזה...
ושנית אשמח מאד לעיין בספרך
איה אמצאהו?
שלחתי קישור מקודם
 
לצורך הכנת שיעור בנושא זה אשמח לקבל דוגמאות מצויות ומקורות שדיברו בזה
כגון האוכל לחם ופתאום השכן דופק בהפתעה ומביא לו ממרח שוקולד ומורח על הלחם שצריך לברך שהכל, וכן על זה הדרך...
ומסתעף גם לדין נמלך, כגון חשב שההסעה הגיעה וגמר בדעתו לסיים לאכול ושוב נתברר שזה לא היא, חוזר לברך...
אשמח לעזרה בזה
תודה מראש
ראה שורה אחרונה נזר כהן ח''א נמלך קלאסי מצוי מאד ששאלתי את הרב יצחק אם קימל לא ענה לי אלא על שאלות אחרות
1688506303034.png
 
ר' משה במשנה ברורה קע''ז כ' מפורש כדבריך, אך זה בדעת מרן והרמ''א חולק וכמו שהביא ר' יוסף וסב''ל, ומ''מ לענ''ד דברי המ''ב אינם מוכרחים אף בדעת מרן השו''ע.
ומי שיוכל להעלות לכאן מג''א ריב ב והגר''ז קעז ה תע''ב.
 
זה בדיוק מה שאמר ר' משה שלעניין ברכה אחרונה לא חשיב אוכל.
ואין הבדל לברכה ראשונה
וכמו שגלידה אין ברכה ראשונה בסעודה עליה
כפי שכתב מרן בגיליון ח''ה סי' יח בסופו
וגם לגבי שוקולד יש לדמות לברכה ראשונה
וכמו שכ' הרב יצחק לגבי מוס ולגבי לבן יוגורט ועוד
 
ה
מקור

מה עניין מוס לכאן?
מקורו
הוא גלידה שכתב מרן שלא לברך עליה בסעודה
הרי לך שקישר ברכה אחרנה לראשננה?ברור?

מוס לא מברך בסעודה למרות שזה לא נוזלי וזה דומה לשוקולד ממרח היות ולא לועסים וגם שוקולד ממרח לא לעוסים

עוד מקור למשהו?
 
מקורו
הוא גלידה שכתב מרן שלא לברך עליה בסעודה
הרי לך שקישר ברכה אחרנה לראשננה?ברור?
צריך לי עיון כעת
מוס לא מברך בסעודה למרות שזה לא נוזלי וזה דומה לשוקולד ממרח היות ולא לועסים וגם שוקולד ממרח לא לעוסים
מוס ברכתו מזונות ורק כי זה בסעודה לא מברך משום שאין את כל התנאים
 
חזור
חלק עליון